Plotseling uitvallen motor

Murky

Die hard MF'er
21 jul 2004
912
0
Tijdens een ritje, begon mijn motor opeens te bokken. Toevallig kwam ik aan rijden op een stoplicht, net toen ik er voor stil stond, en mij gas dicht draaide, viel hij uit. Ik op de elec.start drukken, maar er kwam niks geen geluid uit. Snel naar de stoep gerent, en contact uit gedraaid.

Na 5 min wachten draaide ik mijn contact weer om, en begon mijn voor en achterlamp zachtjes te branden. Ik probeer hem weer te starten, maar er kwam alleen maar een soort van gerattel onder me zadel vadaan.

Hierna vielen mijn voor en achterlamp weer uit. Als ik nu weer 2 min wachten (met het contact uit), gingen ze weer zwak branden (Als ik mijn contact weer omdraaide). Wat kan het zijn, de motor start nog steeds niet!?

Het is een Yamaha FZ600 uit 1986

Alvast bedankt.
 
thanks voor de snelle reacties, zelf dacht ik hier ook aan. Iemand een idee hoe dit (zelf) te testen? (dynamo of spanningsregelaar) Is er een methode om deze 2 door te meten?
 
Laatst bewerkt:
Tijdens een ritje, begon mijn motor opeens te bokken. Toevallig kwam ik aan rijden op een stoplicht, net toen ik er voor stil stond, en mij gas dicht draaide, viel hij uit. Ik op de elec.start drukken, maar er kwam niks geen geluid uit. Snel naar de stoep gerent, en contact uit gedraaid.

Na 5 min wachten draaide ik mijn contact weer om, en begon mijn voor en achterlamp zachtjes te branden. Ik probeer hem weer te starten, maar er kwam alleen maar een soort van gerattel onder me zadel vadaan.

Hierna vielen mijn voor en achterlamp weer uit. Als ik nu weer 2 min wachten (met het contact uit), gingen ze weer zwak branden (Als ik mijn contact weer omdraaide). Wat kan het zijn, de motor start nog steeds niet!?

Het is een Yamaha FZ600 uit 1986

Alvast bedankt.
Motor van 20 jaar oud. Grote kans dat er enkele aansluitingen zijn doorgerot waardoor o.a. je accu inderdaad niet meer wordt opgeladen. Loop alle draden, stekkers en aansluitingen vanaf de dynamo na en controleer ze op corrosie (groene aanslag). Alle stekkers losmaken en schoonmaken met contactspray en kijken of er geen draadbreuk bij de stekkertjes zit. Succes!
 
Motor van 20 jaar oud. Grote kans dat er enkele aansluitingen zijn doorgerot waardoor o.a. je accu inderdaad niet meer wordt opgeladen. Loop alle draden, stekkers en aansluitingen vanaf de dynamo na en controleer ze op corrosie (groene aanslag). Alle stekkers losmaken en schoonmaken met contactspray en kijken of er geen draadbreuk bij de stekkertjes zit. Succes!

Is vrij eenvoudig bij een FZ 600. Zijn maar 2 draden uit de dynamo, (spanningsregelaar is ingebouwd). Oppassen bij connector herplaatsen, dat je m'n niet verkeerd om plaatst. Kost je geheid een accu.
 
Ik heb hem even los gehaald en gekeken/geluisterd/gevoeld waar het getik van daan kwam (dat accuspanning meten als hij loopt werkt niet omdat ik hem niet kan starten). Accu gaf 11,33 aan. staat nu op de lader. Hier een foto van het ding dat veel geluid maakt, wat hij volgens mij niet hoort te maken.

Iemand ook nog een idee hoe dit kapot kan gaan?
 
hier de foto

full
 
ziet er uit als startrail en bij 11,33Vdc kan dat ding wel een ratelend geluid maken.
waarschijnlijk is de dynamo, gelijkrichter of spanningregelaar defect.
daardoor tijdens de laatste rit de accu leeg gereden en dan is er geen spanning meer om nog een goede vonk teverkrijgen. dus einde rit en lopen naar huis.
 
Wat is dit op de foto? Spanningsregelaar?

Ik ben nu de accu aan het opladen, dus inprincipe zou hij morgen (eventjes) moeten lopen?
 
op de foto zie je een startrelais.
als je accu onbelast is, heeft hij genoeg spanning om het contact om te zetten. als het contact om gaat, valt de spanning op de accu weg, en valt het contact weer af. dat gaat dan lekker snel, en veroorzaakt een flink gerammel.

Als ik jou was, ging ik eerst ervoor zorgen dat het oplaad circuit eens goed nagekeken wordt. alle draden nalopen. als hij morgen start en ff loopt, heb je er niets aan. zeker niet als je de meter erop houd, en er achter komt dat wij gelijk hebben.
 
Ik ben ook niet van plan te rijden, maar ik trek een conclusie uit een bovenstaan verhaal, ik ga nu alles nalopen! Ik laat het weten of ik een fout kan vinden.
 
Dit ga ik nu proberen:

Dynamo japanse motor met vaste magneet controleren:
de 3 uitkomende draden (meestal geel) moeten allemaal evenveel wisselspanning leveren. Dat meet je door de multimeter op twee van de drie draden te zetten en zo het kruisje door te meten. Doe dit met de stekker van de spanningsregelaar los! Er moet bij 3000 tpm meer dan 30 volt AC (wisselspanning) op staan. (het max. wat ik tot nu toe gemeten heb was iets van 70 volt AC) Bovendien moeten alle drie de waardes van de metingen dicht bij elkaar liggen.

Uit het topic van Zot : how to - accu en laadsysteem controleren.
 
waarom gelijk begonnen met demonteren?

ff checken of alle bekabeling nog vast zit en nergens door gesleten is

je akku opladen, dan starten, zo dat je kan meten of je akku geladen word.
dat zal wel niet het geval zijn.

op je eerste foto staat het start relais en die gaat idd klapperen bij te weinig spanning.

heb je geen 14 volt bij 3000 rpm dan je dynamo meten op de 3 draden met de zelfde kleur, die uit je dynamo komen (die had je gevonden blijkt uit de foto)moeten min een spanning van 30volt aangeven op je volt meter is dat niet zo nieuwe dynamo.

je koolborstels zijn het in elk geval niet die zien er nog redelijk uit.
 
Thanks voor de uitleg. Ik heb al een keer alle kabels nagelopen, en en stekkers vervangen. Vandaar dat ik begon met loshalen. Ik heb dus mijn accu opgeladen. Hij start prima, loopt netjes geen probleem. nu geeft hij bij stationeer 20 (AC) aan. Ik wou net beginnen met een beetje gas geven en op 3000rpm houden, maar toen viel hij weer uit. ook heb ik de stekkertjes vervangen. (de 3 gele draden, die over lopen naar de 3 witte)
 
Update-tje, het is dus niet mijn dynamo. Als ik hem start, en ik meet hem door, dan geeft hij bij 3000 rpm 38,4 AC aan. Dan moet het dus mijn spanningsregelaar zijn?? hoe deze door te meten?

Update-tje 2: Gewoon even wat waardes die ik net heb gemeten van af de accu:

- Stationair bij 1000rpm 11,40 V
- Gas geven bij 3000rpm 12,00 V
- na 5 min uitzetten 12,20 V

en als ik dan mijn contact weer aan zet, staat de accu op 11,40 En heeft genoeg prik om te starten. Vind het al vreemd dat hij 5 min volhoudt
:?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan