motor rijdt plotseling te rijk, alleen tot halfgas werkt en volgas

tinkel

Rookie
22 jul 2023
8
3
Hoi lezers!

Ik kamp op het moment met een erg vreemd probleem. Als mijn motor koud is (<30-40graden) rijdt die vrijwel zonder problemen (zolang ik de choke eraf haal, stationair loopt die dan niet super).

Echter als de motor wat warmer wordt lijkt het alsof die ineens heel rijk begint te lopen. Ik kan dan ook alleen maar tot 1/3e gas geven en bij meer gas begint die enorm te stotteren en wilt die soms niet eens vooruit komen. Als ik in 1 keer volgas geef pakt die m soms wel op en dan trekt de motor hard door. Er zit dus een soort gat tussen 1/3e gas en volgas waarin die helemaal niks doet/enorm stottert. Deze problemen begonnen op te spelen nadat ik vanuit Utrecht naar Den Haag had gereden, met iemand achterop.

Ik heb het volgende al geprobeerd:
-Carburateur volledig gereinigd
-Cilinder en spruitstuk op valse lucht gecontroleerd
-Nieuwe bougie
-Nieuwe CDI
-Kleppen gesteld
-Luchterfilter eruit getrokken (zonder luchtfilter reed die een stuk beter maar wilde die niet lekker stationair lopen zonder choke)
-Gasnaald op laagste positie (clipje op hoogste), hierdoor leek het probleem bijna weg te zijn, maar begon op de snelweg, met name in de vijfde versnelling, de motor weer slecht te lopen (rond 100kmh)
-Benzinefilter gereinigd en brandstof compleet ververst
- Valse luchttest

Ik kom er maar niet uit wat het probleem zou kunnen zijn. Heeft iemand advies??
Het betreft een Honda NX 650 1988 (Amerikaans).

Groetjes,
Tinkel
 
Laatst bewerkt:
Welkom op MF.

Is de werking van je vacuumrubber van de gasschuif in orde?
Excuus als het geen CV carburateur is, heb ik niet opgezocht.

Het traject Utrecht - Den Haag kan je wel uitsluitend als oorzaak 😉
 
Welkom op MF.

Is de werking van je vacuumrubber van de gasschuif in orde?
Excuus als het geen CV carburateur is, heb ik niet opgezocht.

Het traject Utrecht - Den Haag kan je wel uitsluitend als oorzaak 😉
Thanks! En bedankt voor je snelle reactie.

Ja, het rubber heb ik visueel geïnspecteerd en lijkt in orde te zijn. Ook het membraan van de acceleratiepomp lijkt in orde.

Oh en wat ik vergat erbij te vertellen, is dat de motor soms op volgas ook niet lekker wilt doortrekken en begint te schokken.
 
Ik zou toch even opzoeken hoe het stationair gedeelte werkt bij de carburateur op dit model en op Honda Motorcycle Parts, Kawasaki, Suzuki and Yamaha Motorcycle Parts - ATV, Classic Bike, Dirt Bike Parts kijken of er niet een zeefje boven je vlotterhouder zit, dan lijkt alles schoon , maar heb je een verstopt filtertje wat brandstof doorgang verhindert.
Heeft vaak nog geen diameter van 1 cm, dus zit zo verstopt.
Tap ook even wat brandstof van de tank af en laat dit bezinken, elke verontreiniging (begin met een 100% schoon potje) kan een storing veroorzaken.
 
Ik zie ook geen aanleiding ; heb je de motor net , weet je de staat van onderhoud, dus was er hoe lang geleden gedaan is ?
controleer ook of de motor geen valse lucht trekt, de deo test noemen ze dat vaak, maar ik gebruik liever iets drijfgas achtigs wat niet zo meurt.

ik heb een XT600 gehad waarbij het rubber wat over het metalen inlaatspruitstukje heenzat, los zat. stak je een ienie miene schroevendraaier eronder, sloeg hij meteen af.
Zoiets specifieks moet je maar net weten of vinden omdat iemand het al eens heeft meegemaakt.
Het feit dat die dingen imitatie verkrijgbaar waren geeft wel aan dat het vaker gebeurt.
 
Ik zou toch even opzoeken hoe het stationair gedeelte werkt bij de carburateur op dit model en op Honda Motorcycle Parts, Kawasaki, Suzuki and Yamaha Motorcycle Parts - ATV, Classic Bike, Dirt Bike Parts kijken of er niet een zeefje boven je vlotterhouder zit, dan lijkt alles schoon , maar heb je een verstopt filtertje wat brandstof doorgang verhindert.
Heeft vaak nog geen diameter van 1 cm, dus zit zo verstopt.
Tap ook even wat brandstof van de tank af en laat dit bezinken, elke verontreiniging (begin met een 100% schoon potje) kan een storing veroorzaken.

Vergeten erbij te vermelden, maar ik heb heel de tank al ververst en benzinefilter verschoond. Verder komt de vlotterbak goed vol te zitten. En je zou ook denken dat die met dat soort problemen eerder te weinig benzine zal krijgen, dan teveel

Dus dat lijkt het mij ook niet
 
Ik zie ook geen aanleiding ; heb je de motor net , weet je de staat van onderhoud, dus was er hoe lang geleden gedaan is ?
controleer ook of de motor geen valse lucht trekt, de deo test noemen ze dat vaak, maar ik gebruik liever iets drijfgas achtigs wat niet zo meurt.

ik heb een XT600 gehad waarbij het rubber wat over het metalen inlaatspruitstukje heenzat, los zat. stak je een ienie miene schroevendraaier eronder, sloeg hij meteen af.
Zoiets specifieks moet je maar net weten of vinden omdat iemand het al eens heeft meegemaakt.
Het feit dat die dingen imitatie verkrijgbaar waren geeft wel aan dat het vaker gebeurt.

Ik heb de motor nu een jaar. De aanleiding kan ik me dus niet bedenken, de problemen zijn ineens opgetreden.
De valseluchttest heb ik al geprobeerd met remmenreiniger, maar hij lijkt overal netjes luchtdicht te zijn. Alleen als ik spuit op het bovenste gedeelte van de carburateur lijkt die een klein beetje in toerental te veranderen.
 
gezien je hele lijstje zou je dan ook nog de bobine(s) kunnen uitsluiten , aangezien de (motor) temperatuur invloed lijkt te hebben en die nog wel eens willen reageren op warmte. maar dat is meer een gok dan dat ik dat opmaak uit het verhaal.
 
gezien je hele lijstje zou je dan ook nog de bobine(s) kunnen uitsluiten , aangezien de (motor) temperatuur invloed lijkt te hebben en die nog wel eens willen reageren op warmte. maar dat is meer een gok dan dat ik dat opmaak uit het verhaal.

Ik ben blij dat je dit zegt, want dit is eigenlijk de volgende stap die ik wilde zetten, alleen kreeg ik een verkeerde bobine geleverd. Dus dat zal ik binnenkort nog proberen.
 
deotest gedaan bij warme motor?

Doet me een beetje denken aan een issue wat ik met de kawa heb gehad: bij warme motor werd het vacuumslangetje voor de benzinekraan zacht, waardoor deze knikte en het vacuum afsloot.

warme bobines kan ook
 
Terug
Bovenaan Onderaan