politie heeft m,n motor in beslag genomen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tom-R

MF veteraan
28 apr 2003
6.309
0
Mijn motor is in beslag genomen toen die voor een reparatie bij beerens motoren stond, die kreeg toen een politie inval i.v.m. verdenking van heling. Ik heb gisteren te horen gekregen dat het frame ok was maar er zit een gestolen motorblok onder :( Ik krijg mijn motor dus niet terug ;( Ik heb in ieder geval een brief van beerens gekregen waar op staat dat ik schadeloos gesteld wordt als de politie m,n motor vast houdt.
 
Damn.. Sterkte met de afhandeling. Krijg je idg. wel je frame terug?? Of ben je je hele motor kwijt. :(

Wel netjes van Beerens dat je schadeloos gesteld wordt.
 
Damn.. Sterkte met de afhandeling. Krijg je idg. wel je frame terug?? Of ben je je hele motor kwijt. :(

Wel netjes van Beerens dat je schadeloos gesteld wordt.

Netjes? Ik begrijp uit de posting juist dat Beerens verdacht wordt van heling.
En als tomsoes daar zijn motor ook heeft gekocht, dan zou Beerens idd dader kunnen zijn. Dat kan ik niet echt netjes noemen. De juristen onder ons moeten maar even antwoord geven of de vraag of Beerens niet verplicht is om tomsoes schadeloos te stellen. Vooropgesteld dat ie te goeder trouw is geweest bij de aankoop van de motor.
 
Toch zou ik hier eens even advies over inwinnen bij een rechtswinkel of zo.

Ten eerste beslist de politie niet of je wel of niet je motor terug krijgt; ten tweede als het frame (het belangrijkste deel) wel goed is en een ander gedeelte van de motor blijkt gestolen dan is er juridisch sprake van natrekking, dat betekent dat de motor onderdeel is gaan uitmaken van jouw eigendom; ten derde hangt het ook af van de wijze waarop je de motor hebt verkregen.
 
Toch zou ik hier eens even advies over inwinnen bij een rechtswinkel of zo.

Ten eerste beslist de politie niet of je wel of niet je motor terug krijgt; ten tweede als het frame (het belangrijkste deel) wel goed is en een ander gedeelte van de motor blijkt gestolen dan is er juridisch sprake van natrekking, dat betekent dat de motor onderdeel is gaan uitmaken van jouw eigendom; ten derde hangt het ook af van de wijze waarop je de motor hebt verkregen.

Als ik het goed heb doet natrekking zich alleen voor bij onroerende zaken en een motor is zo roerend als wat.
 
Jezus man, lekker is dat!!!! Zeker als je hem daar gekocht hebt..... moet je dalijk bij een zaak eerst natrekken of het wel zuiverre koffie is of zo???
En als hij je niet schadeloos zal stellen dan zou ik er zelf voor gaan zorgen dat ik mn motor of mn poen krijg...... wat voor wereld zitten we nou in??? niemand kan met zn klauwen van andermans spullen afblijven, motoren worden gejat bij het leven... dan koop je een fiets bij een motorzaak en dan blijkt dat ook een sjoemelaar te zijn......

sterkte in ieder geval en hopen dat je snel weer kan :]
 
Als ik het goed heb doet natrekking zich alleen voor bij onroerende zaken en een motor is zo roerend als wat.

Fout!
in art. 5:3 BW staat: "Voor zover de wet niet anders bepaald, is de eigenaar van een zaak eigenaar van al haar bestanddelen."

Dat betekent dus roerende en onroerende zaken. En dat een motorblok bestanddeel is van de de motor lijkt me verder buiten twijfel.

Meer specifieker voor de roerende zaken art. 5:14 lid 1 BW "De eigendom van een roerende zaak die een bestanddeel wordt van een andere roerende zaak die als hoofdzaak is aan te merken, gaat over aan de eigenaar van de hoofdzaak."
hier de eigenaar van de motor dus.

Let wel dit gaat over de EIGENDOM niet over event schadevergoedingen
 
De motor is ter goed trouw gekocht. Ik heb er ook een redelijk normaal bedrag voor gegeven. Beerens heeft aan de politie een copie meegegeven van het aankoop bewijs dus dat is allemaal in orde. De politie houdt de motor vast totdat de zaak voor de rechter komt en die beslist wat er met de motor gaat gebeuren.Ik heb net nog even met beerens gebeld en die garanderen me dat ik echt dat ik het geld terug krijg als de motor in beslag gehouden wordt. Het e.e.a. hangt dus nog van de beslissing van de rechter.
 
Als ik het goed heb doet natrekking zich alleen voor bij onroerende zaken en een motor is zo roerend als wat.
Je hebt het niet goed, maar je krijgt een herkansing.

Het criterium is hoofdzaak en bestanddeel. Het lijkt mij dat een motor een bestanddeel (onderdeel) is van de hoofdzaak (de motorfiets).

Bovendien bepaalt het voertuigreglement dat de naam of het merk van het frame bepalend is voor de vermelding op het kentekenbewijs.

*edit* Crash Test was mij voor.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het is wel leuk dat je een brief hebt gekregen waarin wordt aangegeven dat je de eventuele schade terug krijgt. Maar stel dat m'neer Beerends na dit akkefietje zijn "mooie" zaak laat klappen en failliet gaat. Vraag me af waar je dan nog staat met je brief.

Ik voor jou dat je je bike snel terug krijgt enz. enz.

Succes!
 
Kijk, zou wordt je nog eens juridisch bijgespijkerd op de zaterdagochtend. Bedankt Panrider en Crash Test Dummie.
 
bij beerens motoren stond, die kreeg toen een politie inval i.v.m. verdenking van heling.

en jij denkt dat een heler,die jou eigenlijk al opgelicht heeft zich aan zun woord houd en jou je geld gaat geven :? dat geloof je toch zelf niet!!!!

[me]Mr NoFear vind ut wel :( voor je,,dit kan blijkbaar iedereen gebeuren tegenswoordig.....
[/me]




krijg jeje fiets niet terug zonder blok???heb je teminste nog iets '(
 
Da's naaien zeg. Hopelijk komt het goed. Wel mee opletten hoor want Beerens kan nu wel mooi zeggen dat je schadeloos wordt gesteld om je koest te houden en dan als puntje bij paaltje komt je mooi niks tegemoet komen!!

Sterkte ermee!
 
Sterkte en blijf alert.

Nog een vraagje voor wie het weet, wat als je je motor ongevraagd terug gaat halen ?. Valt dat onder diefstal, want het is en blijft je eigen motor toch :? .

add:
Het is toch te gek dat een ander beslag kan laten leggen op jou spullen, als de eigenaar v/d zaak fout is geweest prima dan moet hij maar boeten.
 
Laatst bewerkt:
zal de politie het blok niet moeten teruggeven aan de eigenaar van wie het motorblok gestolen is geweest?

heb je je motor daar gekocht of niet? De vorige eigenaar zal dat gestolen blok er hebben ingestoken zeker? niet?

wel jammer voor je '(
 
Hm, da's behoorlijk balen!! Maar heeft Beerens die motor ook ter goeder trouw ingekocht? Kan toch, dat die van niks weten? Hoewel... een inval wegens verdenking van heling... Klinkt nie goe.
Sterkte in elk geval!
 
Damn...das kl.te.. :(

Misschien heb je iets aan de site http://www.juridisch.com

Het wel een beetje vreemd dat de politie een inval doet bij Beerens..dat doen ze mijns inziens niet voor niks!
Aan de ander kant vraag ik mij af in hoeverre een motor die motordealers doorverkopen omdat ie bijvoorbeeld is ingeruild, checken op een gestolen blok! Een frame kan ik mij nog voorstellen...

Ik hoop voor jouw dat het goed afloopt, succes gewenst dus...
Ennuh...als je je geld terug krijgt...er komen in 2004 weer erg mooie modellen op de markt 8-)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan