Primeur!er rijd een XS1100 op Lpg door Nederland!!

:] The job is done!! :)
full


Vandaag heeft Mar Lucardie de laatste hand gelegd aan de installatie,zo'n 3,5uur werk,het was even teamwork om de juiste afstelling tevinden met 3 stelschroeven ,twee op de gasklok en een in de slang naar het mengstukje omdat Mar het motorrijbewijs niet had laat staan ervaring met het rijden met een zijspancombinatie en ik dus steeds na een rondje rijden met feedback moest komen.
De Levato gasklok heeft geen vacuumslangetje nodig om te begrijpen wat er van hem aan gas gevraagd word,hij voelt dus aan de onderdruk in de toevoerslang naar het mengstukje wat er nodig is en geleverd/verdampt moet worden.
Er is een Lpg niveaumeter(5 ledjes) en schakelaar om het rijden op LPG in/uit teschakelen op het stuur geplaatst met tyrippies,daar moet ik nog een net plastik kastje voor maken.
De eerste 100km huiswaarts op LPG gingen perfect,net zoveel vermogen als op benzine,ik wist mezelf nog intehouden om niet boven de 140 tegaan want eerst moeten de kleppen nog goed gesteld worden voor ik het volle vermogen verstandig uit het blok kan persen.
Kostenplaatje voor vandaag 300euro (arbeidsloon/ledniveaumeter/enz)
Totaal voor de ombouw ben ik dacht ik 800+300=1100euro ruim kwijt en mijn kenteken papieren zijn door Mar ingenomen en worden naar het RDW gestuurd,het is nog onbekend of ik nieuwe papieren krijg of dat ik mijn oude papieren weer terug krijg,binnen een maand krijg ik in ieder geval een kentekenbewijs toegestuurd.
Ik heb net nog gekeken op mijn kenteken bij de RDW of er al ipv benzine LPG telezen viel maar dit was niet het geval,morgen nog eens even bellen om te horen bij het RDW of dit zo blijven zal. :X
 
moet je toch teleurstellen met je claim eerste te zijn die hem laat keuren door het rdw.

heb hier een kopie van de tekst bij de cx op gas.
foto staat op hondacx.500.nl /showroom/specials/#16

maar je zult in iedergeval sneller zijn met de jouwe dan deze 2pitter.
greenpeace zal trots op je zijn. :+
:} dat je het allemaal klaar krijgt

Model:
CX 500 C
Bouwjaar: 1981 Bijzonderheden:
Rijdt op LPG!

Arne Evers is de eigenaar en heeft zelf het systeem er op gebouwd.
Hij is ook RDW goedgekeurd.
Er moeten nog kleine dingen aan gebeuren om hem helmaal klaar te hebben,
o.a: beter afstellen op gas, de tank moet nog 5 cm naar voren geplaats worden om het zwaarte punt beter te verdelen. Het punt ligt nu te ver achter het achter wiel waardoor. hij van voren net iets te licht is.
 
Wacht met google kom ik bij de Cx500club daar bij Zoek LPG ingevuld en hebbes :P
full

Model:
CX 500 C
Bouwjaar: 1981 Bijzonderheden:
Rijdt op LPG!

Arne Evers is de eigenaar en heeft zelf het systeem er op gebouwd.
Hij is ook RDW goedgekeurd.
Er moeten nog kleine dingen aan gebeuren om hem helmaal klaar te hebben,
o.a: beter afstellen op gas, de tank moet nog 5 cm naar voren geplaats worden om het zwaarte punt beter te verdelen. Het punt ligt nu te ver achter het achter wiel waardoor. hij van voren net iets te licht is.
Eigenaar:
Arne
 
full


Ik snap hier geen snars van,mij was verteld dat alleen motoren met zijspan een LPG installatie mogen plaatsen ,dit moet echt een grap wezen! :+
 
Ik neem mijn woorden dat het een grap is maar weer terug,het is toegestaan .
Vanmiddag was ik er speciaal voor naar het RDW keuringsstation in Amsterdam geweest waar een medewerker die net een motorfiets aan het keuren was mij bevestigde dat een LPG installatie op een solomotor toegestaan was al had hij er zelf nooit een gezien want hij ging nog eens kijken op zijn beeldscherm wat er aan specifieke regeltjes erover te vinden was,niks eigenlijk.

Dus nu dan maar ook eens voor de aardigheid een poging wagen een 3 tankjes /Levatogasklok en waterpompje op een solo Xs1100 in koffers wegtewerken :)
 
er mag wel een katteluikje gezet worden in de plasticluchtfilterbox ,bij mijn bmw316 met gastank die niet goedgevuld meer is knalt boven de 160km/h het stalen deksel van de grote stalenkoektrommel boven de carburateur eraf alle klemmetjes erop ten spijt/mollend :X

Spijt me jongen maar dat ligt dus echt niet aan de LPG installatie..
waarschijnlijk heb je een (inlaat)klep die niet helemaal meer sluit,, of gewoon te strak staat.
Backfire kan alleen maar gebeuren als je een verbranding hebt voordat de kleppen gesloten zijn, en er dus een ontsteking kan plaatsvinden van het aangezogen mengsel...
Zou de kleppen iets losser zetten (meer speling)
 
Het is zover,ik heb de nieuwe kentekenpapieren vandaag ontvangen,per 06-04-2005 23:45 staat ie als motorfiets op LPG geregistreerd,waarvan hier akte!

full


Alleen vreemd dat ik zonet op de site van de RDW lees bij mijn voertuiggegevens dat ie alleen dure benzine zuipt :X |(
 
Laatst bewerkt:
Ik meld mij weer even met mijn laatste bezigheden,omdat ik niet verder meer durfde te rijden eer de klepspeling inorde was gemaakt heeft dat afgelopen week plaats gevonden in de openlucht met een heerlijk zonnetje erop.
Maar goed ook dit trof ik aan:
1 2 3 4
in 0,09 0,11 0,11 0,10
uit0,20 0,14 0,20 0,20

nu alles mooi gelijk gekregen zoals dat hoord met behulp van een origineel klepindruktooltje op 0,25 en 0,20 voor inlaatspeling.

olie en filter van het motorblok heb ik al in huis ,maar dat erin aanbrengen mag best nog even wachten tot er weer een dag met schitterend windstil weer zich aandient.
Er is een irritant euveltje dat nog aandacht eist,mijn linkerbenzinekraan sluit niet 100% wanneer ik op gas rijd waardoor het mengsel af en toe stationair niet lekker is of helemaal wanneer ie gestart word op gas,gelukkig is dat afdichtingsrubbertje omkeerbaar waardoor ie weer een goed afdichtingsvlak krijgt.
De reacties aan de pomp zijn in een woord geweldig *O* en het is daarom ook des te leuker te wachten met tanken tot er een drom tankpubliek aldaar neer gestreken is

:P
 
Mooi dat je het dan zo goed voor mekaar heb joh !
Die kennis van ons rijdt ondertussen ook alweer een mooi tijdje op gas :}
Dat het dus goed kan zonder motorschade of wat ook is imho wel al bewezen.
 
Ik zit weer ontspannen thuis in de schaduw,ben in een ruk doorgereden na afgelopen weekend het (in een woord)Grandioose Xstreffen in Genk bezocht te hebben,wat liep de motor mooi en in Krommenie weer even de Lpgtank gevuld het laatste stukje naar huis ,er ging 19,42liter bij (om 14.25)en in Herkenbosch(Limburg) had ik voor ik dat dorp verliet de tank natuurlijk nog afgevuld om 12.08.
Dus ik heb 19,42 liter gas verbruikt in 2 uur en 17minuten over een afstand van 213km ,dat is op 1 liter 10,96km bij snelheden boven de 110km/h met af en toe zelfs uitschieters naar ruim 150echte Kmeters/h,ruim 2 uur pret voor 7,56euro!
Nog harder had ik wel gewild maar met een sinds pas weer werkende trajectcontrole op de lange A2 in mijn mik/nek heb ik het maar fatsoenlijk gedaan.
Eigen roem stinkt maar het gaat hier om de prestaties van het oude TypeXs1100blok die nog steeds verbazend tenoemen zijn,heb onderweg heel wat automobilisten(en motorrijders) laten schrikken van het acceleratie vermogen van mijn vol beladen oldtimer met bakkie wanneer zij mij net poogden in te halen!
Hahaaa !
Sommigen begonnen er echt zuur van te kijken nadat ik uitgespeeld was met mijn "speelgoedje"!
Hihihhii!
:+
Als proefkonijn houd ik julie op de hoogte van mijn belevenissen met de rode oldtimer combinatie!
Heb thuis de oude bougies verwijderd de kleur van alle 4 was picobello lichtgrijs met lichtbruine tinten :) maar toch er weer nieuwe knappe NGKbp6es ingedraaid omdat er roest op te zien was en komende week krijgt het blok zijn verdiende schone 10w40 eigenmerk olie van Roukema+filtertje.


 
Laatst bewerkt:
Oeps ik had een verkeerd kassabonnetje van Gulf zag ik net,bijdeze hieronder rechtgezet.
full
 
Mijn dag begint hier weer prachtig ,de julie ook hoop ik :W
Kreeg net bericht dat het RDW een fout in hun database betreffende mijn ombouw gaan corrigeren :)

Geachte heer goedkoop bezig,

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

Allereerst bedank ik u voor uw reactie. Op de site staan de gegevens inderdaad onjuist. Na controle van het door u opgegeven kentekennummer in het kentekenbestand van de RDW, blijkt dat de gegevens van uw voertuig wel juist in ons bestand staan. Wij lossen het probleem zo spoedig mogelijk op.

Ik vertrouw erop u hiermee van dienst te zijn geweest.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW

--Original Message--
From: rap@goedkoop.zzn.com
Date: 13-6-2005 9:59:25
To: info@rdw.nl
Subject: Uw informatieverzoek aan de RDW

formID: 2000
Aanhef: heer
Voorletters: P.J
Achternaam: .....
Email: rap@snelmail.zzn.com
Adres: ......
Postcode:
Plaats: Uitgeest
Land: Nederland
Telefoon:
Kenteken: MT10Sy
Rijbewijs:

Hallo Mensen,ik heb dit jaar mijn motorfiets met het kenteken MT-10-SY van een nieuwe gasinstallatie laten voorzien,ik heb van het RDW nieuwe papieren ontvangen(al maanden terug)waarop deze wijziging is vermeld.
Maar nu merk ik dat op de RDWonline voertuiggegevens nog steeds staat dat mijn Xs1100 benzine gebruikt als enigste brandstof.
Willen julie dit voor mij en juliezelf zo spoedig mogelijk corrigeren om het te krijgen zoals het hoort?
En mag ik een berichtje per mail ontvangen dat er aan een oplossing zal worden gewerkt/is gewerkt?
Met vriendelijke groeten van Piet7(inmiddels 10 Xs1100derds waaronder 2 Martini's).
full

De informatie in deze e-mail is uitsluitend bestemd voor de geadresseerde. Als u deze e-mail onterecht heeft ontvangen, wilt u dan zo vriendelijk zijn de afzender te waarschuwen door deze e-mail terug te sturen en de gegevens van uw computer te verwijderen. De RDW kan niet volledig instaan voor de juiste en volledige overbrenging van deze e-mail. :+
 
Oeps ik dwaal weer af met een foto van mij genomen afgelopen weekend,vast een zonnesteek als oorzaak daarvan :Y
full
 
Hier de oude bougies uit het blok ,ze bleken eigenlijk niet de voorgeschreven type te zijn maar deden het toch best blijkbaar vonkend in LPG ruim 650km afgelopen week :}
Sorry voor mijn goedkope trust toestelletje dat geloof ik niet geschikt is voor dichtbij beelden '(
Die losse Xs1100cillinderkop+nokkenassen achterin op de tank op de vorige foto met 4 kromme inlaatkleppen en zonder shims voor de rest goed met enige moeite aan een Duitse treffen ganger weten te slijten die er ook nog erbij een compleet balhoofd met lagers en knap stuur voor 60euro totaalprijs van mij af wist te trochelen,maar ik moest wat en wist dat ik hem aan niemand anders zou slijten daar na een dag al te hebben geleurd bij in/uitgang van het Genktreffen zittend in de brandende zon -O- bij mijn uitgestalde Xshandel.
full
 
Vriendelijke Belgische buur(waren ooit Hollanders tot ze hun zaakjes zelf gingen regelen!) die zijn redelijke goede zwarteXs11002h9 aldaar probeerde te slijten voor 1500euro,was op een gegeven moment net weer vertrokken toen iemand juist tijd nam om de motor te gaan zien en balend maar verder moest kijken want voor de rest had niemand op het terrein nog een motor in de aanbieding :N ,en ik was eigenlijk de enigste met gebruikt spul.
full
 
Laatst bewerkt:
Beetje laat antwoord maar oke ;)

Dat ben je ook :P ;) maar het was wel een gezellig feest!
Dat is een vriend van petophetnet die jongen zit zelf niet op het forum.

Ga ergens anders een topic vervuilen met het was gezellig achter die voordeur
:W
(tis voor een vrouw trouwens een koud kunstje om met een kort rokje en benen uitelkaar alle zure mannengezichtjes opeens oeps te laten genieten van gezelschap :+
 
Laatst bewerkt:
Er is nog niks gesneuvelt in de cillinderkop let wel zonder oliekoeler met deze schitterend 2 afgelopen warme dagen,vanmorgen naar Denhelder en vanmiddag naar Lelystad geweest bijmekaar zo'n 300km met bovengemiddelde snelheden stukjes file's ook nog helaas maar hij blijft goed gekoelt en ik had eigenlijk ook niet anders verwacht.
Heb nu 1000km met LPG gereden,en dankzij het zeer goede niet goedkope LPGmengstukje (Mar Lucardi bedankt voor het advies !)van aluminium op het spruitstuk is het verbruik niet onder de 1 op 10 tekrijgen hoe woest men ook rijd ! *O*

Oja koud starten lukt nu prima op gas wanneer 8 of 10 keer de switch schakelaar van de LPGkit bedient word waardoor een lekker vet mengsel zich ophoopt in het spruitstuk en toevoerslang.
Zodra de motor aanslaat rij ik gewoonlijk gelijk weg omdat anders de motor gelijk weer afslaat zonder extra gas erbij het duurt maar een paar minuutjes voor ie stationair blijft lopen.
 
hele verhaal gelezen, je bent en ontzettend handig en hebt tijd teveel!!!

Maar verder erg leuk!! *O*

Zal wel niet sarcastische bedoelt zijn,van iemand die zichzelf ook Calimero noemt

:)

Je moest eens weten wat ik allemaal gesloopt heb voor opeens *D de omslag kwam en ik neem thuis overal de lekker tijd voor natuurlijk als niemand mij opjaagd :X
 
Ik heb het hele stuk gelezen en waar ik me over verbaas is het hele watercircuit om de verdamper te verwarmen. Bij mijn vorige motor (ook een luchtgekoelde) stroomde het gas via een aande uitlaatbocht vastgelaste RVS-pijp en werd zo opgewarmd. Hierdoor kan het gas nniet bevriezen als het in de verdamper komt. De wateraansluitingen worden dan gewoon niet gebruikt. Het is (of was..?,) toegestaan in nederland (VW-busjes, kevers en Citroen GS werden ook zo uitgevoerd), mijn motor is er mee goedgekeurd, tegelijk met het zijspan, dat moest toen nog.
Tegenwoordig rijd ik een vloeistofgekoelde motor, dat maakt het wel wat makkelijker allemaal. Ook de K100 van mijn wederhelft rijd op gas, zie ook onze homepage: go.to/wilma-roger. Al met al zo'n 200.000 km op gas gereden met motoren en zonder al te veel problemen, Alleen de BMW R100 werd wat "warm" bij hogere snelheden. Wel een spectaculair gezicht; kerserode uitlaatbochten onder het rijden..... ;)
 
Ik heb het hele stuk gelezen en waar ik me over verbaas is het hele watercircuit om de verdamper te verwarmen. Bij mijn vorige motor (ook een luchtgekoelde) stroomde het gas via een aande uitlaatbocht vastgelaste RVS-pijp en werd zo opgewarmd. Hierdoor kan het gas nniet bevriezen als het in de verdamper komt. De wateraansluitingen worden dan gewoon niet gebruikt. Het is (of was..?,) toegestaan in nederland (VW-busjes, kevers en Citroen GS werden ook zo uitgevoerd), mijn motor is er mee goedgekeurd, tegelijk met het zijspan, dat moest toen nog.
Tegenwoordig rijd ik een vloeistofgekoelde motor, dat maakt het wel wat makkelijker allemaal. Ook de K100 van mijn wederhelft rijd op gas, zie ook onze homepage: go.to/wilma-roger. Al met al zo'n 200.000 km op gas gereden met motoren en zonder al te veel problemen, Alleen de BMW R100 werd wat "warm" bij hogere snelheden. Wel een spectaculair gezicht; kerserode uitlaatbochten onder het rijden..... ;)

Hoi Enigma1500,
Geweldig man(en je vrouw of partner)dat je nu ook voor de draad komt met julie LPG op de motor! verhaal.

Ik ben geen LPGspecialist nog maar denk toch echt dat een verdamper waar warm water van een graadje of 80 doorheen gepompt word ontworpen door een goede uitvinder het veel beter doet dan het LPGsysteem wat op jouw motor was gezet.
Het zit er dik in dat op toptoerental van de krukas jouw beschreven LPGsysteem tekort schiet in het aavoeren van een juist blijvend mengsel dat te arm word waardoor de motor te heet word en extra slijten zal,je noemde ook kersenrode uitlaatbochten wat mij doet vermoeden dat het te verbranden mengsel te arm is ,wil je je motor snel even een beter mengsel geven zodat je blok niet stuk door hitte gaat dan raad ik je/U aan om middels een van de LPG mengselregelschroeven met iemands neus achter de uitlaat :+ gehouden net zolang te prutsen dat er een heel lichte duidelijk herkenbare milieuvriendelijke(!)LPG walm te bespeuren valt ten teken dat het mengsel iets te rijk dan eigenlijk nodig is afgesteld :Y

Dit alles genoemd te hebben zeg ik er wel even nog bij dat ik mij nog geen LPGspecialist mag noemen :N
Dat is Mar Lucardie overduidelijk wel want hij heefd erop gestudeerd vast en alles al eens gehoord en gezien op zijn vakgebied wat er aanwezig was! :Y

Groeten en vriendelijk hartelijk bedankt voor je reactie in mijn LPGtopic. :Y
 
Laatst bewerkt:
ja ik wou alleen eens vragen waar je goedkoop zo'n lpg installatie en zzeker een klein tank vind voor op de moto want de tank van een auto is nogal groot ;-) :W :W
 
Terug
Bovenaan Onderaan