Progressieve en lineair veren..

Japie_O

MF'er
15 jul 2011
117
0
Rotterdam
Even een vraag aan de snellere jongens (m/v) onder ons.

Op meerdere motoren heb ik progressieve veren laten monteren (hyperpro) op de motoren voor op de weg.

Wat is de reden dat progressieve veren op de weg beter zijn, maar op het circuit de lineaire de voorkeur heeft?

En hoe zit dat met de achterschokdemper?

Ik heb goede ervaring met hyperpro, maar geloof dat je op het circuit vooral andere merken ziet. Of lijkt dat maar zo?

Jaap
 
Ik heb geen ervaring met circuitrijden, maar je hoort vaak dat de demping met progressieve veren in de voorvork niet goed af te stellen is. Dit lijkt steekhoudend, maar gaat voorbij aan de functie van de luchtkamer. Die zorgt ook voor een progressief veergedrag.

Verder kan ik mij ook voorstellen dat een sterk progressieve vering onwenselijk is op een circuit.
 
Progressieve vering is vooral een "one-size-fits-all". Eerste deel inveren is vrij zacht en daarna wordt de vering steeds stijver. Dat is fijn voor op de weg met veel wisselende omstandigheden waar je dan met één instelling gemiddeld het beste uit je vering haalt wat er inzit.

Op het circuit wil je niet gemiddeld het beste, je wilt een optimale instelling van je vering. Die stel je specifiek op de omstandigheden op dat ene circuit af. En bij het volgende circuit, of andere omstandigheden, doe je dat weer. Dan is progressieve vering alleen maar lastig.
 
Bij een lineaire veer is het makkelijker te voorspellen wat er gebeurd als je de veer 1 omwenteling strakker of losser zet. Dit kan je naar de hand van de veerconstante en de spoed uitrekenen.
Bij een progressieve veer veranderd de veerconstante over het gehele bereik. Dan moet je dus gaan schatten wat het effect is van die extra omwenteling.....
 
Bij een lineaire veer is het makkelijker te voorspellen wat er gebeurd als je de veer 1 omwenteling strakker of losser zet. Dit kan je naar de hand van de veerconstante en de spoed uitrekenen.
Bij een progressieve veer veranderd de veerconstante over het gehele bereik. Dan moet je dus gaan schatten wat het effect is van die extra omwenteling.....
Hoe zet jij je veer strakker?
 
  • Leuk
Waarderingen: Zot
De demping hoort bij de verkracht. Bij een grotere veerkracht hoort een grotere demping. Bij een progressieve veer is de demping niet goed in te stellen omdat de veerkracht steeds verandert naarmate de poot verder inveert. Veervoorspanning heeft hier geen enkele invloed op omdat je een veer pas kan opspannen als deze niet weg kan en dat is wanneer de poot net verder uit kan. Zodra de motor van de bok af wordt gezet zal deze iets inveren en is je voorspanning geheel verdwenen. Progressieve veren hebben het voordeel dat deze voor verschillende beladingen geschikt zijn, maar echter nooit perfect.
 
  • Leuk
Waarderingen: Zot
Hyperpro met apart stikstofreservoir is gewoon goed spul, net zoals Wilbers trouwens.

Ohlins kost meer en heeft meer bling, of het ook echt beter is weet ik niet.

Bij aftermarketvering spul is de kennis in het hoofd van de specialist die zorgt dat jij met de juiste veerconstante, shimstack en clickerinstelling rijdt veel belangrijker dan het merk shock.

Als je een hyperpro of Wilbers koopt krijg je vaak een veer en binnenwerk op gewicht van jou.

Bij een ohlins mag je na aankoop vaak alsnog een andere veer kopen en als je flink lichter, of zwaarder bent dan gemiddeld dan mag je gelijk het binnenwerk vervangen.

Succes met de keuze.
 
Bedankt voor jullie antwoorden.
Nu de andere vraag, is hyperpro goed materiaal voor op het circuit of zijn er verstandiger keuzes?

Ik heb zelf nooit Hyperpro spul gehad, maar ik heb ook nog nooit iets slechts gelezen (of gewoon gehoord) op het internet over Hyperpro in mijn "onderzoekstochten" mbt vering e.d.

Doorgaans weet men het internet heel goed te vinden wanneer er geklaagd moet worden dus dat zegt iets.

Hyperpro Voorvorkveren Lineair

De prijs van de meest chique achterschokdemper is vergelijkbaar met die van WP die onder mijn motor zit. Ook de eigenschappen zijn ongeveer gelijk voor zover ik dat kan beoordelen aan de hand van de beschrijving op hun website.

Ik vermoed niet dat een simpele ziel als ik het verschil zal merken tussen beide, wanneer beide goed afgesteld op mij onder mijn circuitmotor zouden zitten.
Wellicht als je een hele ervaren circuitrijder bent.


Tussen de standaard vering van mijn vorige straatmotor waarmee ik ook wel eens op het circuit reed en mijn huidige circuitmotor waar alles van WP onder zit merk ik wel heel veel verschil.

Gelukkig maar _O-

Voordeel van het bestellen bij Hyperpro is dat je op voorhand contact met hen kan opnemen alles kan bespreken zodat je een voor jou op maat gemaakte boel besteld.
Dit kan denk ik ook via HK, SO e.d. wanneer je voor een ander merk zou gaan.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb me tijdens een workshop bij hyperpro laten uitleggen (en weer vergeten hoe het nu precies zit) dat hun progressieve veer zich juist meer lineair gedraagt. Ik vond het wel een heel logisch verhaal.
Ik rij niet op het circuit maar merk wel duidelijk verschil met de standaard veren.
Het eerste stukje is comfortabel maar daarna gewoon strak en voelt constant aan. Dus niet een steeds toenemende weerstand. Ik denk dat dat het lineaire gevoel is. Ik denk ook dat dat eerste stukje comfort je op het circuit niet wil hebben. Is toch wat minder feedback van de weg.
 
Maar dat is eigenlijk ook een verkeerde benaming want je spant de veer niet op zolang het gewicht van de motor de poot iets in drukt.
Welk effect kan de veervoorspanning hebben op een progressieven veer t.o.v. een lineaire veer?

het grote voordeel van een lineaire veer is dat de eerste extra mm veersvoorspanning hetzelfde effect heeft als de laatste. bij een progressieve voel je van de eerste mm's nauwelijks iets en als het zachte deel ver opgebruikt is heeft de volgende extra mm ineens een groot effect. bij een lineaire kan je dus logisch tewerk gaan en weet je wat je verandert, bij een progressieve weet je dat nooit omdat iedere extra mm voorspanning een ander effect heeft.
 
het grote voordeel van een lineaire veer is dat de eerste extra mm veersvoorspanning hetzelfde effect heeft als de laatste. bij een progressieve voel je van de eerste mm's nauwelijks iets en als het zachte deel ver opgebruikt is heeft de volgende extra mm ineens een groot effect. bij een lineaire kan je dus logisch tewerk gaan en weet je wat je verandert, bij een progressieve weet je dat nooit omdat iedere extra mm voorspanning een ander effect heeft.
Je veervoorspanning heeft 0 effect op de veerkracht of het nu om lineair of progressieve veren gaat.
Als je vork 3 cm in veert zonder berijder en je geeft de veer 1cm meer voorspanning dat zal de vork gewoon 1cm verder uitveren en is de negatieve veerweg nog 2cm i.p.v. 3cm. De druk op de veer blijft onveranderd. dat is nog steeds enkel het gewicht dat er op rust
 
  • Leuk
Waarderingen: Zot
Mijn ZX-10R laten voorzien van lineaire veren van Hyperpro.
Dat kan ook gewoon op bestelling.

Alles laten monteren door Hyperpro zelf met de beste instelingen, ideaal. :Y
De eerste meters al kippenvel van de strakke en toch comfortabele vering.

( Wilde bij vertrek al na honderd meter strak linksaf een bocht door, maar bandjes nog koud dus kwam op tijd bij zinnen )

Oh ja, ik had ook voor zwarte veren gekozen. :+
 
Laatst bewerkt:
Ik heb al op 2 motoren Hyperpro er onder laten zetten en bevalt voor gewoon straatverbruik uitstekend.
Geen circuitervaringen,
Maar vervangen van de versleten originele veren en dempers (voor en achter) door nieuwe originele BMW set was een stuk duurder dan vervangen door Hyperproset. Maakt de keuze nog gemakkelijker en de zaak waar ik al jaren klant ben, is Hyperpro specialist.
 
Je veervoorspanning heeft 0 effect op de veerkracht of het nu om lineair of progressieve veren gaat.
Als je vork 3 cm in veert zonder berijder en je geeft de veer 1cm meer voorspanning dat zal de vork gewoon 1cm verder uitveren en is de negatieve veerweg nog 2cm i.p.v. 3cm. De druk op de veer blijft onveranderd. dat is nog steeds enkel het gewicht dat er op rust

statisch wel, dynamisch (en daar gaat het toch om) klopt dat niet meer helemaal.
bij lastwissles reageert een lineaire steeds op dezelfde manier bij iedere mm veervoorspanning, bij progressieve niet. Ben ook geen veringspecialist hè, maar iedere specialist zal je wel aanraden om lineaire te steken op circuit.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan