Project Rebel 2.0

Dekseltje eruit gehaald mbv beiteltje en decoupeerzaag;

full
 
Gelukkig kreeg ik van Gerard (JerryT) ook nog een kogelkop die aan de schokker bevestigd kan worden ipv het gaffeltje wat er aan zat. Dus aan de haal met een paar gezaagde stukjes vierkant 20 en de draaibank. Creatief uitlijnen op de onafhankelijke vierklauw kan ik je zeggen;



full
 
Laatst bewerkt:
De blokjes op de benodigde lengte gemaakt en nog wat aangepast zodat het wat netter vrij blijft van de kogelkop, en aan de haal met wat meer materiaal;

full
 
Toen de vierkante blokjes er weer af gebroken om draad te tappen in de onderste strippen die nu op elkaar gelast zitten. Die hebben vlees genoeg om 2stuks M8 bouten per kant te huisvesten (dus 4 totaal) om de schokker vast te houden.

Dat hele spul in elkaar geschroefd en dat moet dus IN de achterbrug komen, ongeveer op deze plaats;

full
 
En nu zit ie dus diep in de brug en kom ik boven weer een heel stuk lager uit.
Dat gat in de brug ga ik nog helemaal opvullen natuurlijk. Maar dat word morgen.

Als die schokker er éénmaal inzit dan hoef ik de achterbrug tenminste niet meer te ondersteunen en blijft ie gewoon hangen. Dan kan ik de achterbrug in de breedte uitlijnen en spacers gaan draaien. Daar heb ik aluminium voor liggen en heb nog wel een leuk ideetje voor die dingen.
 
Komt goed.

Het gaat erom dat de kracht van de veerweg over het dwarsgedeelte van de brug verdeeld word. Als je ziet hoe dat origineel was word dit nog wel iets degelijker. Origineel is maar blikkerig.
Alle krachten, zeg even voor de handigheid van twee personen bij een lekker potje doorrijden want het is een CBR geweest, kwamen dus op deze twee oortjes terecht;

full
 
Laatst bewerkt:
En in plaats van één 10mm bout origineel die alle krachten op moet nemen, staat de schokker nu op een 15mm pen (weliswaar tweedelig) en word ie rustig bereden, door 1 persoon tegelijk. Een duo zit komt er niet eens op.
 
Laatst bewerkt:
De brug is zover klaar.

Heel het gat is rondom opgevuld met 5 en 3mm dik strip en plaat. Welhier en daar een open hoekje gelaten want het word natuurlijk een bakje wat nattigheid op gaat vangen.
Nog een heel werk kan ik je vertellen.

En helaas, de schokker komt toch nog boven het frame uit. Maar daar verzin ik nog wel iets op. Hij heeft al op de schokker gestaan en zakt niets in. Da's iig een mooi vast uitgangspunt dus.

Waar waren we gebleven?
Nog een stripje hier en daar en effe passen;

full
 
Laatst bewerkt:
Nu komt de boven bevestiging voor de schokker aan de beurt.
Ik ga eerst nog de achterbrug van een deukje voorzien omdat de band er tegenaan loopt rechtsvoor. Dan het wiel erin en uitlijnen zodat ie exact haaks op de lijn van het brugscharnierpunt staat, en dan de brug in het midden stellen voor de spacers te gaan maken.
 
De pakketdienst kwam en bracht!
En alle lampen zitten erin.
Dim, groot en parkeerlichtje, inklusief de pitten.

Des un mooj lempkuh!



full
 
Laatst bewerkt:
En de juiste Ebay gevonden voor een setje sport filtertjes.
Twee jaar terug kocht ik bij dezelfde man als waar ik het spatbord kocht voor de eerste Rebel, een setje voor een tientje. Hij ging ze toch niet gebruiken. Nu koop ik er 2 via Ebay voor een dikke €8,- ! ! _O- Inklusief verzenden ook nog.



full
 
Laatst bewerkt:
Achterverlichting is ook op weg. Had 'm al wel verwacht eigenlijk....

Ik heb er twee gekocht, dus links en rechts ééntje. Ze geven alleen licht en remlicht. Knippers komen er (nog) niet op. Ik wil namelijk de schakelaars niet meer op het stuur hebben. De kabelboom ga ik dus aanpassen/uitdunnen om al die draden eruit te halen.
De lampjes moeten nog ergens gemonteerd worden op een achterplaatje, en daar maak ik dan denk ik nog een beugeltje om/overheen voor de leut en bescherming.

De (LED) achterlichten;

full
 
En aangezien de schakelaars gaan vervallen, kom ik aan de rechterkant natuurlijk in de knoop met starknop, dodemansknop (die ik niet ga missen) en uiteraard de gashendel, want dat is allemaal één geheel.
Gelukkig heb ik vriendjes in de cross die nog wel wat hebben liggen. Zoiets als deze Magura;

full
 
Morgen eens achter wat lasbochtjes en een stukje pijp aan om de achterzijde van het frame aan te pakken alvorens ik de bovenzijde van de schokker vast ga zetten.

Gashendel ook maar opgehaald, en RVS boutjes in gezet.
Die lelijke grote schroef die op de foto te zien is, is er nu uit en daar zit nu een verzonken RVS M6 exemplaar in. Smoelt een stukje beter.

En net ook maar effe van 2 benzinekranen 1 gemaakt.
Het membraan van de Rebelkraan was kapot. En laat die van de CBR nou effe precies hetzelfde zijn! RVS boutjes erin, netjes schoongemaakt, klaar voor gebruik.
 
Het ligt zo'n beetje op lijn, plus of min een halve mm.

Als volgt te werk gegaan;
-De rechte staven door het achterbrug scharnierpunt en ipv achteras
-Wiel stellen/fixeren zodat links en rechts gelijke afstand hebben tussen de staven
-Draad er overheen leggen vanuit hart balhoofd (hulpstukje voor gedraaid) naar hart achtervelg
-Achterbrug schuiven links/rechtstotdat de draad in het canter van de hoofd framebuis hangt
-Benodigde maten opnemen voor de spacer busjes om de achterbrug in de breedte op te vullen

Volgens mij moet het dus aardig kloppen zo, en het beste nieuws is dat de kettinglijn er nog steeds heel goed uitziet!
 
Terug
Bovenaan Onderaan