Reisverzekering buitenland en offroad motorsport

BSM2

MF veteraan
22 jun 2002
4.971
6
-
Dage mede MF'ers

Offroad tripjes in het buitenland worden steeds populairder en ook ik doe er aan mee.
Als je de gemiddelde offroad rijder vraagt hoe hun de verzekering hebben geregeld stuit ik vaak op struisvogel technieken en doorvragen vinden ze al helemaal irritant.

Ondertussen heb ik wat polissen doorgelezen en als voorbeeld de ANWB:
ANWB geeft telefonisch door dat offroad/motorcross onder bijzonde sporten valt en dit ook mee verzekerd kan worden. Daarbij is wel de ongevallenverzekering (invalide/overlijden) uitgesloten. Alle andere ziektekosten in het buitenland zijn wel gedekt.
Echter in de polis kan ik de woorden offroad/motorcross niet vinden (of ik lees er overheen) en dan rijst de vraag. Wat als het eenmaal zo ver is en de kosten lopen hoog op?

Net zoals de anwb praten de instanties over gevaarlijke/bijzondere sporten maar de offroad tak wordt niet genoemd.
Ik wil toch wel het 1 en ander uitsluiten/zwart op wit hebben en heb daarom per mail vragen openstaan bij verschillende instanties zoals knmv/anwb/aegon/unive.

Zijn er hier mensen met ervaringen over deze kwestie?
Hoe hebben jullie de verzekeringen geregeld? En dan met name de 'gevaarlijke sport' kant.
Ben benieuwd!
 
Laatst bewerkt:
Barry,
Ik heb geen aanwijzingen hoe reisverzekeringen de definitie van gevaarlijke sporten hanteren, en verdere vergoedeingen m.b.t invaliditeit etc afhandelen, wel over acute hulp ter plekke.
Het hele reisverzekering gedoe is een wassen neus geworden, in feite is er tijdens de nieuwe zorgverzekeringswet die nu ook in het buitenland dekt, een gigantische overlap met reisverzekeringen ontstaan, wellicht weet je dat zelf ook al.
Maar ik was er zelf een beetje verbaasd over tijdens een dysenterie gevalletje in Azië, 2 jaar terug.
Ik heb toen ter plekke als eerste de SOS alarmcentrale gecontacteerd, en deze hebben mijn reisverzekering ingeschakeld, en via een agent alle ambulance en hospitaal rekeningen voorgeschoten, hierna hebben ze alle kosten bij mijn ziektekostenverzekering gevorderd.
Ik vond het nogal apart, dus had ik dit allemaal even nagevraagd bij de reisverzekering.
Het kwam erop neer, dat ze alleen het eigen risico van mijn zorgverzekering vergoeden.
De enige reisverzekering pluspunten in mijn geval waren, het direct zaken kunnen doen met een SOS alarmcentrale en eventuele repatriering, want dat vergoedt de ziektekostenverzekering blijkbaar niet.
Het zou kunnen dat qua ziekenhuisopname en lokaal vervoer, het hele "bijzondere sporten" risico eigenlijk niet meer relevant is, aangezien het hele binnenland/buitenland issue sowieso minder relevant is geworden, jouw zorgverzekering vraagt bij een ziekenhuisopname na een binnenlandse OTR rit ook niet verder denk ik..
 
Laatst bewerkt:
Hiervoor kan je vaak het beste kijken bij de uitsluitingen. Bij een reisverzekering werkt het meestal zo dat alles wat je doet verzekerd is, tenzij het is uitgesloten.

Meestal staat er wel in dat motorsport wedstrijden zijn uitgesloten. Dus over het algemeen is het zolang het touren is over onverharde wegen gewoon verzekerd. Zodra er iemand staat met een stopwatch en er een klassement is, dan is het weer niet verzekerd. Met het idee dat mensen in een wedstrijd aangezet worden tot het nemen van onverantwoorde risico's.
 
En dan heb je nog de vraag: wat is offroad en wat is een onverharde weg. Zolang de wegen gewoon opgenomen zijn in google maps en in navigatiesystemen kunnen ze je weinig maken...
 
"off-road" de betekenis zit al in de naam opgesloten, dus daar kan geen verschil van mening over bestaan, je bent dan duidelijk van de weg af en dan is dat een apart te verzekeren risico.
Onverharde wegen is totaal iets anders. Officiële wegen die onverhard kunnen zijn kunnen nooit als een extra risico kunnen worden aangemerkt.

Dat de begrippen "offroad" en "onverharde wegen" door jan en alleman door elkaar worden gehaald mag je een verzekeraar niet kwalijk nemen. Die moet zich polisvoorwaarden op formele definities baseren.

Een kleine nuancering: polisvoorwaarden zijn ook aan ontwikkeling onderhevig... "vroeger" zat wintersport gewoon in de dekking, later is dat als apart risico omschreven én opgenomen.

Als verzekeraar heb je te maken met de wet van de grote getallen. Als 1 persoon per jaar een keer op z'n bek gaat omdat hij door stof heeft gereden, dan heeft dat geen consequenties, gaat dat vaker gebeuren, dan is het geen incident meer maar een wetmatigheid.
 
Hiervoor kan je vaak het beste kijken bij de uitsluitingen. Bij een reisverzekering werkt het meestal zo dat alles wat je doet verzekerd is, tenzij het is uitgesloten.

.

Inmiddels contact gehad met meerdere verzekeringen.
De meeste verzekeraars wijzen inderdaad naar hun uitsluitingen.
Staat jou sport niet benoemd in de uitsluiting dan ben je verzekerd voor het geen wat je hebt afgesloten.

AEGON zegt gevaarlijke sporten te dekken maar bij het woordje offroad krijg ik per direct te horen dat dit uitgesloten is.
ASR doet erg moeilijk en komt met behoorlijk wat vakjargon waar ik niks aan heb.
Unive en Ohra zijn weer erg duidelijk en zeggen dat offroad/motorcross gewoon onder hun gevaarlijke sporten valt en niet uitgesloten is.
ANWB had ik boven al genoemd, dat is een 50/50 verhaal.

Kortom, goed uitzoeken, er wordt namelijk behoorlijk wat verschil gemaakt!
 
Wegens een lange motorreis volgend jaar ben ik ook achter de verzekeringen aangegaan.
Heb mij nu voor de reisperiode extra bij Joho isis verzekerd. Voor een schappelijk bedrag ben je daar voor zeer veel aspecten gedekt. Zo ook vele "risico volle sporten" en zelfs in landen met negatief reisadvies. Ze leveren ook direct een engelse verklaring (weet niet naar welk land je gaat, maar er kan om redenen om gevraagd worden).
 
Inmiddels contact gehad met meerdere verzekeringen.
De meeste verzekeraars wijzen inderdaad naar hun uitsluitingen.
Staat jou sport niet benoemd in de uitsluiting dan ben je verzekerd voor het geen wat je hebt afgesloten.

AEGON zegt gevaarlijke sporten te dekken maar bij het woordje offroad krijg ik per direct te horen dat dit uitgesloten is.
ASR doet erg moeilijk en komt met behoorlijk wat vakjargon waar ik niks aan heb.
Unive en Ohra zijn weer erg duidelijk en zeggen dat offroad/motorcross gewoon onder hun gevaarlijke sporten valt en niet uitgesloten is.
ANWB had ik boven al genoemd, dat is een 50/50 verhaal.

Kortom, goed uitzoeken, er wordt namelijk behoorlijk wat verschil gemaakt!

Dag oma }) })


Ik heb van de week een zelfde bel rondje gemaakt en nu viel me op dat als je doorvraagt de mensen toch gaan twijfelen.

AEGON kan MX/offroad dekken onder hun woon en vrijetijdspakket maar dit moet via een tussenpersoon en kan niet via de site.

Ohra gaf eerst aan dat het wel kon maar na lang in de wacht te hebben gestaan vonden ze de bewijslast toch te lastig als je, je op een crossbaan begeeft zien ze dat als circuit en is het lastig te bewijzen dat je recreatief aan het rijden was ipv op de stopwatch.

KNMV moet nog terugbellen (... wat een waardeloze toko ook.. :X )

Unigarant zei binnen een paar zinnen al 'oohnee, dat verzekeren wij niet'.

Onderlinge (lokale verzekeraar) verzekerd bijzondere sporten maar daar valt MX / offroad niet onder.

Uiteindelijk op de website: www.speedsecure.nl gekomen. Hier kan je je wel verzekeren voor medische kosten voortkomende uit MX/offroad (en andere motor/auto/water sporten). Ongevallendekking kan je apart bij verzekeren.

Dit heb ik dus gedaan en voor de overige zaken heb ik gewoon een normale reisverzekering afgesloten. Nu ben ik voor 130euro op jaarbasis klaar met 2 doorlopende reisverzekeringen. Enige wat ik dan niet heb is een ongevallenverzekering op de crossbaan (dus eenmalige uitkering bij invaliditeit en overlijden) maar dus wel de medische kosten voortkomende uit een ongeval op de crossbaan in het buitenland.

Heb nergens aandelen in maar ik liep ook tegen de struisvogeltechniek aan onder de motorsporters en vond, dat ik het maar is wat dieper moest uitzoeken. Dus hierbij mijn bevindingen. :)
 
Laatst bewerkt:
Dage mede MF'ers

Offroad tripjes in het buitenland worden steeds populairder en ook ik doe er aan mee.
Als je de gemiddelde offroad rijder vraagt hoe hun de verzekering hebben geregeld stuit ik vaak op struisvogel technieken en doorvragen vinden ze al helemaal irritant.

Ondertussen heb ik wat polissen doorgelezen en als voorbeeld de ANWB:
ANWB geeft telefonisch door dat offroad/motorcross onder bijzonde sporten valt en dit ook mee verzekerd kan worden. Daarbij is wel de ongevallenverzekering (invalide/overlijden) uitgesloten. Alle andere ziektekosten in het buitenland zijn wel gedekt.
Echter in de polis kan ik de woorden offroad/motorcross niet vinden (of ik lees er overheen) en dan rijst de vraag. Wat als het eenmaal zo ver is en de kosten lopen hoog op?

Net zoals de anwb praten de instanties over gevaarlijke/bijzondere sporten maar de offroad tak wordt niet genoemd.
Ik wil toch wel het 1 en ander uitsluiten/zwart op wit hebben en heb daarom per mail vragen openstaan bij verschillende instanties zoals knmv/anwb/aegon/unive.

Zijn er hier mensen met ervaringen over deze kwestie?
Hoe hebben jullie de verzekeringen geregeld? En dan met name de 'gevaarlijke sport' kant.
Ben benieuwd!

Neem eens contact op met Bikerpolis in Ermelo, vraag naar Ron Hoogendijk.
 
Welk risico wil je nou eigenlijk verzekeren? Dat is me niet helemaal duidelijk.
 
Zijn er nog mensen met recente ervaringen?

Alleen bij ANWb vind ik zo snel een lijst met offroad als bij te verzekeren categorie duidelijk vermeld.
 
Terug
Bovenaan Onderaan