Spanje en Portugal , Motorrijden kip zon vierkanttrekken TETcetera

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.339
10.957
Op reis
Facebook
Dat de verhalen en foto's hier velen mogen inspireren en het oeverloze gewauwel de onwetenden mogen irriteren.
Het word geen typisch reisverhaal , behalve dat er gereisd word in het hele verhaal.
Ondanks de hopeloze afbeelding upload mogelijkheid op smartphone ben ik inmiddels achter de mogelijkheid om gewoon te kunnen plakken. Misschien dat ik daarom nog even blijf plakken.
Op het moment van typen zit ik op een bankje in de ondergaande zon in Spanje. De zon is dat fel en gele ding in de lucht, in NL afgelopen jaar zeker een week of 3 duidelijk zichtbaar waarvan 2 weken onbehaaglijke hitte en de rest van het jaar vaak als ' waterig zonnetje ' werd omschreven.
Inhoud en uitleg.
In het verleden heb ik met veel plezier reisverhalen geschreven, sommigen zelfs onderweg ' live' wat een totaal andere beleving voor zowel schrijver als lezer is, vinnik .
De afgelopen 2 winters heb ik mijn , inmiddels verkochte, XR400 achterin mijn camperbus gezet , samen met 1 fiets om zo de verschillende landen waar de TET doorheen loopt te doorkruisen en stukken van de TET te rijden.
De TET is de Trans European Trail , meerdere lussen door meerdere landen in heel de EU met het doel om op doorreis te kunnen zijn met een offroad motorfiets voor iemand van gemiddelde offroad ervaring. Vooral dat laatste is lekker weinig zeggend, maar als je gewoon niet het alpha mannetje hoeft uit te hangen en gewoon omkeert voordat je maag dat doet, komt het wel goed.
De meesten die de TET willen rijden vragen op internet of stuk X en Y goed te rijden zijn voor iemand met zus motor en zo banden en hoe lang en hoe moeilijk en uiteindelijk mogen ze niet weg van moeders de vrouw omdat zij zonder zijn vragen gelezen te hebben inmiddels wel doorheeft dat hij thuis de broek niet aanheeft, tenzij in de slaapkamer waar hij hen aan mag houden.
Dat wou ik ff van mij afzeiken.
Over mietjes gesproken, vandaag ook na nog geen 1 km al omgedraaid omdat het mij te steil naar beneden ging.
Gewoon niet doen als je het niet ziet zitten en ik vond het al genoeg dat ik wel een paar meter het pad in was gereden om te kijken of het slecht bleef, van wat ik op het eerste gezicht zag.
Maar dat is al inhoudelijk.

2 weken geleden vertrokken in het meest ranzige pleurisweer denkbaar wat alleen maar motiveert om door te rijden.
Ook nu nog net onder Barcelona lag er vannacht ijs op de voorruit, maar tussen 11:00 en 17:00 is het aardig te doen en op zachte dagen gaat het net over de 20 graden als je in de zon zit.
Zo nu en dan zal ik ook wel een foto er tussendoor smokkelen waar er geen motor zichtbaar is en deze ook niet in de buurt stond, omdat ik op de fiets was. Daar mag je wat van vinden, als het wat toevoegt aan het verhaal , lijkt het mij geen probleem.
De CRF250L die de XR400 vervangen heeft , is een schot in de roos. Echt erg leuk speelgoed zonder intimiderend te zijn, daar kan ik de paden wel voor opzoeken of vermijden , net zoals mijn pet staat.
 
De partners in crime van deze reis zijn de volgende:

Een Fiat Ducato 14 2.8 diesel camperbus uit 1998 .
Gekocht omdat ik het behang zo leuk en knus vond, er een luifel aan zat en toen ik ging kijken zat er ook nog een ( wat achteraf bleek werkende) koelkast in te zitten.
Nog nooit zoiets gehad of gereden. Op de terugweg vond ik hem wel een beetje gieren in z'n 5e versnelling.
Bak en koppeling gaar en pas de 3e bak bleek te passen, hoewel ik vermoed dat het revisie bedrijf wat uiteindelijk ook het inbouwen heeft gedaan gewoon de bak die erin zat heeft gereviseerd.
Dat verdubbelde bijna de aanschafwaarde van 3200 euro, maar dat was dan ook de gok.
Er stond een zelfgebouwde kast in die zo klote was dat ze net zo goed een Ikea geval op maat hadden kunnen verzagen, dan waren de planken tenminste nog verstelbaar geweest 🤐 .
Voor de rest het meeste zo gelaten.
Omdat er geen dakluiken of andere zooi op het dak zat, heb ik dat volgelegd met zonnepanelen.

Voor een uitgebreider en angstaanjagend verhaal over het opknappen van de bus:

Spanje en Portugal , Motorrijden kip zon vierkanttrekken TETcetera

Achterin deze bus past met gemak mijn CRF250L die de XR400 opvolgt.
Van 2019 heb ik hem gekocht van Marissa uit destijds het crfl topic.
Het leuk op toeren kunnen jagen van de 250 tov de 400 is heel leuk, op die laatste zat geen originele uitlaat en hoewel CE gekeurd maakte hij al met al best herrie, de XR in totaal.
De kracht bij het open gooien van het gas is wel wat minder, maar met een verbruik van 1 op 33 ipv 1 op 20 vind ik dat helemaal prima.
Scheelt ook rondrijden met een 5 liter jerrycan ' voor het geval dat ' .
Verdere pluspunten zijn de elektrische start , de aanwezigheid van werkende knipperlichten en overige verlichting. Een ( weliswaar nieuwe ' schokdemper die anders voor de XR toch ook aangeschaft diende te worden en deze loopt goed stationair ipv de XR met een deels versleten carburateur.
De 145 kg tov de 125 zal misschien te vergelijken zijn met een mountainbike en een E mountainbike, maar na 1 keer de motor afgeslagen te hebben op een steile helling en dan moeten aantrappen hoef ik nooit meer mee te maken.

Over E mountainbike gesproken, de E900 rockrider kwam in beeld toen in Portugal het voortandwiel vd XR er af gelopen was vanwege een versleten uitgaande as.
Uiteindelijk is het voortandwiel er voor 50 euro opgelast, na 2 weken wachten op een offerte die met 1100 euro nog meeviel voor hetgeen er moest gebeuren.
Honda raad aan om bij het splitsen van het blok de lagers aan weerszijden vd krukas te vervangen, wat ik in hun geval ook zou doen met een adviesprijs boven de 100 euro elk.
Die offerte plus de schokdemper en carburateur die voor het mooie er wel aan zaten te komen qua vervanging, leek iets nieuwers mij een goed plan.
Zelfs in een gekke bui nog de plaatselijke Honda dealer ingelopen om te horen dat ze nog een maand of 3 moesten wachten op de crf300l .

Hoewel ik eerder nog mensen voor gek verklaarden die gingen mountainbiken op de mountainbike paden waar ik met de motor ook kwam, ik het met een zak chips en een borrel in de avond natuurlijk prima beslissen dat een E mountainbike goedkoper en makkelijker is dan een motorfiets en ook nog goed voor de gezondheid 😜 .
En aangezien ik ongeveer een maand geleden al een reis fiets had gekocht die vanwege de 6% btw in Portugal ipv 21% , wat al honderd euro scheelde, was het 1750 tov 2200 in NL. Dus was het laatste wat ik mijzelf wijsmaakte, dat ik bij terugkomst de E900 altijd nog zonder verlies kon doorverkopen.

Verder niet erg motor gerelateerd, maar voor mij een goede keuze aangezien een 500 Wh accu nog op te laden is met mijn zonnepanelen. In tegenstelling tot bijvoorbeeld een Surron of Talaria waar je itt een fiets niks meer mee kan zodra de accu leeg is.
Opladen met de zonnepanelen zou een enkel ritje in het weekend van 80 km misschien net haalbaar zijn, mits ik zou koken op gas, dus tja 🤷🏼‍♂️
 
Laatst bewerkt:
Ik zal niet elke dag wat plaatsen.
Als je elke dag onderweg bent valt er elke dag wel wat te vertellen, maar dat houd nog niet in dat je dat dan ook maar moet doen.
De dagelijkse hoeveelheid info die je over je heen krijgt, ook zonder het bewust op te zoeken is vrij fors.
Genoeg bloggers die elke scheet en maaltijd willen delen en soms lijkt het er ook nog op dat er genoeg mensen zijn die al dan niet bewust denken, ja mijn eigen scheten waren wat karig vandaag , laat ik online eens wat onzin opzoeken.
Voordeel is wel dat ik mijn oeverloos geleuter doorgaans afsluit met een foto , zodat men altijd kan hopen en scrollen dat het nog wat wordt zodra er een foto in beeld komt.

hoogvlakte na Millau.jpg


Een moment dat het wat minder slecht was in Frankrijk.
Als je geen tol wilt betalen kom je voor het viaduct van Millau de A75 af waarbij je langzaamaan het dal in rijd, gelukkig niet meer dwars door het centrum gaat zoals een aantal jaren geleden, dankzij een nieuwe rondweg. Daarna mag je met je ruim 2 ton en 64 kw weer heuvelop ronken met iets van 50 km per uur, waarna je uitkomt om een bijzonder ogende hoogvlakte.

Als je met de motor op een leuke manier door het Oosten van de Pyreneeën wil rijden is de kust route zeker een aanrader.
Banyuls-sur-Mer, Frankrijk

IMG_20231213_113353.jpg


Redelijk zeldzaam voor mij om zowel Bougainvilea te zien , maar ook hagelbuien.

Ook toen het eenmaal wat zonniger begon te worden werd het wel bijna windkracht 8.

windkracht 7 tot 8.jpg


telefoon/camera met 2 handen vasthouden en opletten bij op en afstappen.

IMG_20231214_121851.jpg
 
Ik ben hetzelfde van plan. Inmiddels een Renault Master in aanbouw als motor camper waar ook fietsje en wandelschoenen in kunnen :) Voorlopig gaat de 26 jaar oude 640 mee maar misschien wordt het ook op termijn iets lichters. Ik ben die winters hier spuugzat (natste jaar ooit en zo). Heb geen zin meer in de eindeloze stukken snelweg op de motor om bij je leuke motorweggetjes aan te komen, vandaar de campert. Zoveel mogelijk onherkenbaar en autonoom. Benieuwd naar je gouden tips.
 
Tja tips... De ene z'n dood is de ander zijn brood. Ik kan wel aanraden het museum van Dali te gaan bekijken omdat hij toonaangevend is en was in het surrealisme, maar niet iedereen vindt dat interressant.

Wat voor mij bijzonder was, ik heb 2 jaren zelf verbouwde jerrycans onder de bus gehad, altijd lekken en ander gezeik.
Voor het grijs water.
Nu ik gewoon binnen een 20 liter can heb kan ik lozen waar ik maar wil, wel wat vaker, maar ben blij dat het nu zo gaat.
Bij nood kan de portapotti ook in een emmer met vuilniszak daarin worden geleegd en daarna de vuilniszak in een reguliere vuilnis container.
Maar als iedereen dat gaat doen en het gaat regelmatig lekken 🤔🤐
 
IMG_20231215_141443.jpg


Tja, is het zieken of enthousiastmeren...
Diesel 1,30 en euro95 1,35 .
Maar gewoon blijven stemmen hoor, echt, het helpt 😜🤣🙋🏽‍♂️.

IMG_20231219_124031.jpg


Omgeving/ kustweg van Tossa de Mar.
IMG_20231219_141833.jpg


IMG_20231219_150032.jpg


IMG_20231219_192510.jpg


Dat hele kerst gebeuren is ook een stuk beter te pruimen als je regelmatig niks onder en over je tshirt aan hebt.
Maar niet hier, ' ff' 's avonds op de vouwfiets nog wat foto's van de lampjes maken was verrekte koud zelfs met 4 lagen aan.
 
Laatst bewerkt:
In o.a. Spanje kan je vaak "ergens" staan met je camper, daar is zelfs een handige app voor, park4night.
Over Park 4 Night kan ik ( apart) wel een boek schrijven. Dan is er ook nog de camper app van NKC. Als je wilt weten wat er nou zoal omgaat in de hoofden van de 65+ gemeenschap die op reis is...

1 ster geven als er geen plaats is, op het moment dat zij aankomen. Ja, daarom staat het ook vol , omdat het zo een slechte plek is.

Zeiken over schotel ontvangst omdat ze GTST of andere hersenrot niet kunnen kijken.
Dezelfde die zeiken dat ze dat niet met 1000 tegelijkertijd kunnen streamen op het gratis WiFi van de camping..

Zich niet veilig voelen omdat er ongure types, of wtf translate er allemaal van maakt, rondliepen en ze zijn doorgereden.
Tja, je zit in Spanje en dergelijke oorden, daar zien mensen er anders uit dan de melkboer, thuis in klapkutteveen .
Ik zei vandaag olah, of Bon dia tegen iemand die naast mij parkeerde en daarna opzettelijk twijelend ' boas festas? ' .
Die man z'n mond viel bijna open dat een buitenlandse camperaar vriendelijk tegen hem deed en dan ook nog in ( een poging tot) zijn eigen taal.
Hij zal later wel tegen z'n gezin gezegd hebben ' goh wat uitzonderlijk hè, die camperaars zijn meestal van die gure/ zure types ' 😉 .

Owja en verbaasd zijn als er ingebroken wordt als je in 1 of andere buurt vlak bij een grote stad staat, in het hoogseizoen.
En je met een kapitale camper ergens gratis gaat staan, ff speelt met laptop drone en elektrisch fietsje waar zelfs nog een blinde van kan zien dat die 5k+ kost.
Ik keur diefstal nooit goed hoor, maar hoe onnozel sommige mensen zelf doen staat er nooit bij.

Hehe lekker hoor, nu ff lekker een borrel 🍷
 
Nog niet. Ik zat nog te genieten van het topic van @LePensZeur
Het lijkt me fantastisch om van Tossa de Mar via de kleinste weggetjes naar Picos de Europa te rijden.
Even een citaat uit een ander topic, los van het feit dat daar overdag niet gepost ' mag ' worden 🤔 .
Het stoerste zou het zijn om te zeggen ' been there, done that ' , maar om eerlijk te zijn waren dat de mooiste km's die ik ooit gemaakt heb en staan op hetzelfde niveau als bijvoorbeeld Yosemite.
In 2016 heb ik offroad gereden onder Andorra en L' seu de orgell , ruim een week en heb er niet echt woorden voor hoe geweldig mooi en overdonderend het daar is.
Bijvoorbeeld 1 dag via Andorra bleven we maar via asfalt omhoog rijden en bovenop de berg hield de verharde weg op en keek je in een dal zo groot als bijvoorbeeld het uitzicht op de Grossglockner.
Dat is ook niet om met bekende namen te smijten maar daar stond ik ook een aantal minuten, zonder enig resultaat, de omvang in mij op te nemen en afstanden in te schatten.

En dan mag je vervolgens via een paadje tussen de koeien door naar beneden en net als je denkt in een soort verlaten ' Middle Earth ' sprookje te zitten is er opeens een hotel/ refuge. Wel alleen maar 4×4 's voor de deur.

But wait, there is more 😜 .

In 2018 heb ik de vstrom van een kennis terug gereden naar NL.
Motoplus had toen een rondrit door de Pyreneeën met zoveel mogelijk passen erin.
Eigenlijk een soort 8 op zn kant, het oneindigheid teken en dan 2 achten aan elkaar.
Overigens zijn van beide trips een reisverslag gemaakt hier, ze zullen wel in het overzicht van David zzr staan.
Van die dubbele 8 heb ik een route gemaakt van west naar oost aangezien ik uit Noord Portugal kwam.
Ik heb daar 3 of 4 volle dagen over gedaan .
Ook hiervoor geldt dat sommige momenten zo scherp als een foto in mijn gedachten omhoog komen, door de enorme indruk die de uitzichten gaven maar ook de soms compleet onverwachte veranderingen in het landschap.

Ik heb ook een paar jaar een xj750 in Portugal gehad die daar vanaf Andorra heengereden is en eind 2019 tijdens corona weer terug.
Van de terugreis is een reisverslag wat ik tijdens de reis maakte en was daardoor extra bijzonder vanwege corona.
Aangezien ik door totaal verlaten gebieden reed heb ik meegeholpen tegen de verspreiding 😜 .

En in 2013 2 keer overgestoken in een reis van 2 maanden met de motor naar Portugal en weer terug. Als bewijs dat ' inbetween jobs ' wel degelijk een mooie tijd kan zijn.

Lang verhaal kort, zeker doen, je zal het nooit vergeten.
 
Zo, die ben je weer effe kwijt!

Maar je hebt wel gelijk.
Komen ze aan met een camper van meer dan een ton, maar mag de overnachtingsplaats alleen GRATIS zijn.
Tja, als het je huis is ( geworden) is het wel een dagelijkse uitgave die steeds terug komt.
Een groot voordeel van een camper is natuurlijk de autonomie, oftwel dat je zelfredzaam ben.
Ik ben niet zo van het vinden van dingen ( meer) , maar aangezien het overal steeds drukker wordt zal dat met alle camperplaatsen niet anders zijn.
In Spanje schijnt men bezig te zijn met een inhaalslag om meer camperplaatsen te maken.
Ruimte is er doorgaans genoeg en een mogelijke financiële boost voor de plaatselijke middenstand is overal welkom.
1 grote ' plantenbak ' met water en mogelijkheid tot storten ernaast is al voldoende .

Maar het geklaag over nutteloze dingen die ook nog niks te maken hebben met de camperplaats op zich, of hooguit gebonden zijn aan bepaalde korte periodes vind ik onzin.
Klagen dat er jongelui drinken en muziek draaien in het hoogseizoen of feestdagen...
Ik werd 10 jaar geleden om 3 uur snachts wakker omdat er kleine kinderen aan het buiten spelen waren. Het totaal verlaten gebouw was toevallig die nacht verhuurd voor een bruiloft 🤷🏼‍♂️
 
IMG_20231221_123916.jpg


Een aantal dagen later sta ik bij Villa Franca del penedes. Ook weer iets wat op de kaart niet opvalt, zeker niet na alle omliggende plaatsen rond Barcelona. Ik zie een groep motorrijders afslaan en na de digitale kaart te hebben geraadpleegd bleek mijn vermoeden correct dat zij naar de plaatselijke ' Posbank/ Nordschleife ' gingen.
Een super kronkelweg langs een kasteel en een meer.
IMG_20231221_123929.jpg



IMG_20231222_161840.jpg


IMG_20231224_134630.jpg


De volgende dag, de eerste foto van en de eerste meters op de TET.
Ook hier blijven opletten, ik rijd vaak naar een punt op de TET waarbij je dan de keuze hebt om links of rechtsaf te slaan, maar linksaf het weggetje inslaan mocht niet, 1 richting.
Waarschijnlijk niet onoverkomelijk op een smal ' brommertje ' , maar toch.
Een paar honderd meter later slaat het spoor af naar een pad wat duidelijk minder gebruikt wordt, maar ook gekenmerkt door uitgesleten geulen door het stromende water en daardoor achtergebleven grote ronde keien.
Ik probeer het een meter of 30 en voel dat ik er geen zin in heb, dat moet eigenlijk al genoeg reden zijn.

IMG_20231224_135029.jpg


Voor het eerst met deze motor omgedraaid op de zijstandaard. Vergelijkbaar met de XR 400 maar hoef nu niet aan te trappen.
Bij het wegrijden slipt de achterband een beetje en moet ik het nog een keer proberen.
Het geluid van een aanslaande koelfan is ook een nieuwigheid.
Het slippen zal meer een gevolg zijn van de hellingsgraad dan het verpletterende vermogen van de motor in kwestie.
Een aantal km's later merk ik dat ik op dezelfde manier een steile helling op kan ploffen in z'n 1 , zonder veel drama. 1 vd vele dingen waar ik liefst op mn gemak achter kom als ik een tijd lang niet offroad gereden heb.
 
Ik ben niet zo van het vinden van dingen ( meer) , maar aangezien het overal steeds drukker wordt zal dat met alle camperplaatsen niet anders zijn.
Niet alle camper-plaatsen zijn heel geweldig.

In het verleden ging ik gedurig de bergen in om ergens een bergtop te beklimmen. Zo ook een keer in de Pyreneeën.
Mijn gedachte was om de avond ervoor al ergens in de bergen te overnachten in de auto, om de volgende dag nog in de ochtend-schemer te kunnen starten. De opkomende zon hoog in de bergen is GEWELDIG om te zien!
Vroeg vertrek betekent ook dat je een heel lange dag voor je hebt, om ook de hogere toppen te kunnen bereiken.

Vlak bij mijn geplande overnachtingsplek bleek er een groot camper-terrein te zijn. Het terrein was vooral hellend.
De camperaars waren erg druk met hun bussen horizontaal te krijgen. Dat lukte niet altijd: Te scheef!!
Daar werd je effe niet vrolijk van! Mss stonden er wel 500 van die dingen bijeen en dicht tegen elkaar aan.
Veelal met nog minder dan 1 meter tussen de bussen in. Tsja er moesten er heel veel op een beperkte plek.
Nu werd mij duidelijk waar die 'trage slakken' in de nacht allemaal slapen. Brrrrrrrrrr.

Ik heb niet speciaal gekeken, maar vlgs mij was er op die camperaar-plek verder helemaal NIETS!
Ik stond met mijn auto ongeveer 1km verder. Lekker rustig!!
 
Laatst bewerkt:
IMG_20231225_152917.jpg

Als iets mooi genoeg is om 1 keer te zien....
Dit keer even gestopt bij de stuwdam.
IMG_20231225_152934.jpg


Ik ben gek op goede foto's, maar om nou naar het andere uiteinde te lopen om de zon in de rug te hebben..
Inmiddels ben ik al zo verwend dat ik het weer niet meer vergelijk met die complete klerezooi waar de meesten van jullie nu in zitten.
Het duurt echt tot het middenuur ( s'middags) tot de zon een beetje warmte afgeeft en als je om 17:45 terug komt van motorrijden ipv 17:15 dan is het echt even opwarmen na het omkleden.
Ik begin nu ook te twijfelen of ze de weg rond het eerder genoemde meer nu gestrooid hebben aangezien er echt een witte laag/ sluier te zien is, vooral waar droog overgaat in nat.
Het idee om de laag op de voorvork te proeven heb ik laten gaan.
IMG_20231225_155420.jpg


Wat ik ook in andere regio's in Spanje vaak zie zijn ' urbanization ' , soort dorpen maar niet echt een stad met gemeentehuis of iets in die richting. Vakantie huis dorpjes ofzo? .
Maar complete doolhoven met drempels en 20 km/hr zones, dus op blind vertrouwen de navigatie volgen, tenzij die de 1 richting niet doorheeft.
Maar soms aan het einde een mooi uitzicht met de zee erbij, op ongeveer 242 meter hoogte.

IMG_20231225_161710.jpg


Als men in Nederland met Kerst naar de boulevard gaat is het er meestal 1 met meubels.
Overigens praat ik ook alleen maar cabaretiers na, is dit echt een ding en zo ja, ken je dat soort mensen? 😉 .

Om het er nog even extra in te wrijven ( al dan niet met strooi zout) :
IMG_20231225_161726.jpg


En voor dit feest inclusief die van gisteren ( en misschien zelfs van eergisteren erbij 🤔 ) 135 km op 4 liter. ( 1 op 33) ik kan me niet meer herinneren dat er een tijd was dat ik totaal niet stilstond bij wat een dagrit mij kostte aan benzine, maar inmiddels is het weer te verwaarlozen.
En ondanks 1e kerstdag, alles dicht behalve supermarkten van Indiërs en anderen die niks met kerst hebben , toch een Repsol stokbrood gescoord. Mooie meevaller.
IMG_20231225_165232.jpg
 
Heerlijk land is Spanje in december hè! Nog geen tijd gehad om alles te lezen maar de kustweg bij Tossa herkende ik gelijk op je fotos en hoop ik deze week ook nog effe te rijden.
 
Lekker hoor.
Huur je een motor of is het je eigen motor?

Mijn zoon woont in Catalonië en gister was het 23 gr. en s`nachts idd erg koud.
 
De partners in crime van deze reis zijn de volgende:

Een Fiat Ducato 14 2.8 diesel camperbus uit 1998 .
Gekocht omdat ik het behang zo leuk en knus vond, er een luifel aan zat en toen ik ging kijken zat er ook nog een ( wat achteraf bleek werkende) koelkast in te zitten.
Nog nooit zoiets gehad of gereden. Op de terugweg vond ik hem wel een beetje gieren in z'n 5e versnelling.
Bak en koppeling gaar en pas de 3e bak bleek te passen, hoewel ik vermoed dat het revisie bedrijf wat uiteindelijk ook het inbouwen heeft gedaan gewoon de bak die erin zat heeft gereviseerd.
Dat verdubbelde bijna de aanschafwaarde van 3200 euro, maar dat was dan ook de gok.
Er stond een zelfgebouwde kast in die zo klote was dat ze net zo goed een Ikea geval op maat hadden kunnen verzagen, dan waren de planken tenminste nog verstelbaar geweest 🤐 .
Voor de rest het meeste zo gelaten.
Omdat er geen dakluiken of andere zooi op het dak zat, heb ik dat volgelegd met zonnepanelen.
Niet te vroeg in zijn 5, liefst net te laat voor je gevoel. De 5de versnelling wil nog wel eens stuk lopen bij die Ducato's, door net te laag in de toeren te gaan lopen duwen in de 5. Verder kan er eigenlijk niet veel mis aan de 2.8. De bus zelf wil nog weleens wat roesten, beetje in de gaten houden dus.

En voor je afval water: ik had in mijn eerste zelfbouw campertje een waterzak als afval "tankje" kon makkelijk ergens onder in de kast liggen.
 
Laatst bewerkt:
Niet te vroeg in zijn 5, liefst net te laat voor je gevoel. De 5de versnelling wil nog wel eens stuk lopen bij die Ducato's, door net te laat in de toeren te gaan lopen duwen in de 5. Verder kan er eigenlijk niet veel mis aan de 2.8. De bus zelf wil nog weleens wat roesten, beetje in de gaten houden dus.

En voor je afval water: ik had in mijn eerste zelfbouw campertje een waterzak als afval "tankje" kon makkelijk ergens onder in de kast liggen.
:')
 
Terug
Bovenaan Onderaan