Milieustickers Spanje

Fambler

MF'er
29 jun 2019
82
28
Leeuwarden
Beste motorrijders,

Ik ben van plan om dit jaar langs de spaanse kust te gaan rijden. Nu zat ik net te kijken naar de wet en regelgeving van Spanje en kwam ik erachter dat ze daar ook met die rotstickers werken. Mijn motor is een Aprilia Futura uit 2001, dus een hoge euronorm zal er niet inzitten denk ik.

Heeft iemand er hier al ervaring mee? Gaat het alleen om de binnenstad?

Nu had ik zelf bedacht om een groene milieusticker uit duitsland op te plakken, welke ik nog wel kan krijgen met de Aprilia. Een Franse milieusticker vereist een hogere euro-norm.

Klopt deze gedachtengang, of mis ik nog iets?

P.S.

Ik heb de route bijgevoegd, evtuele aanraders/ aanpassingen zijn van harte welkom!
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2023-07-16 104416.png
    Schermafbeelding 2023-07-16 104416.png
    443,5 KB · Weergaven: 28
Van de anwb site:

Soorten milieustickers voor Spaanse voertuigen

Voor in Spanje geregistreerde voertuigen zijn er vier Spaanse milieustickers (distintivos ambientales):
  • Blauw - 0: geen uitstoot.
  • Groen-blauw - eco: hybride en op gas rijdende voertuigen die aan de criteria voldoen van de groene sticker.
  • Groen - C: benzineauto's geregistreerd in 2006 of later; dieselauto's geregistreerd in 2014 of later; voertuigen met meer dan 8 zitplaatsen en zware voertuigen, zowel benzine als diesel, geregistreerd in 2014 of later. Benzinevoertuigen moeten voldoen aan euronorm 4, 5 of 6 en dieselvoertuigen aan euronorm 6.
  • Geel - B: benzineauto's geregistreerd in 2000-2005; dieselauto's geregistreerd in 2006-2013; voertuigen met meer dan 8 zitplaatsen en zware voertuigen, zowel benzine als diesel, geregistreerd in 2005-2013. Benzinevoertuigen moeten voldoen aan euronorm 3 en dieselvoertuigen aan euronorm 4 of 5.
Voor overige voertuigen is er geen sticker.
 
Maar betekent dat dan dat motoren ze ook niet hoeven te hebben? Als Nederlander kun je sowieso niet aan een Spaanse sticker komen, maar zijn de andere stickers (Duitsland, Frankrijk etc.) geldig.

In duitsland is het hoogste groen, waar ik voor in aanmerking kom, moet ik dit dan ook gaan zien als een groene spaanse sticker?

Ik vind het allemaal erg verwarrend....
 
Klopt, de gekkigheid is alleen dat ik met een motorfiets uit 2001 geen sticker lijk te krijgen, terwijl ik in Duitsland in de zelfde categorie val als een tesla…. Deze is dan wel ongeldig in Frankrijk, maar daar kan ik wel omheen werken.
 
Euh... Omdat er misschien in Duitsland ook geen plicht is voor milieustickers voor motoren?

En geloof niét dat een motorfiets gelijk staat aan een Tesla. (Een tesla is een elektro auto, daar gelden de euro normen niet voor in D. ivm de afwezigheid van koolmonoxide uitstoot).. Meest moderne motorfiets staat op Euro 5 op dit moment (geloof ik), of je moet een elektrofiets hebben..

Net wat @Raymond W postte over Spanje, zie het laastste zinnetje: "Voor overige voertuigen is er geen sticker." (en ik ben toch echt van mening dat een motorfiets een overig voertuig is, t.o.v. een automobiel.)
 
Die Spaanse stickers zijn alleen te krijgen voor voertuigen die in Spanje geregistreerd zijn. Dus niet voor buitenlandse voertuigen. Een Deense, Duitse, Franse of Oostenrijkse milieusticker is in Spanje geldig. Behalve in Barcelona, daar geldt de Franse dan weer niet
 
Euh... Omdat er misschien in Duitsland ook geen plicht is voor milieustickers voor motoren?

En geloof niét dat een motorfiets gelijk staat aan een Tesla. (Een tesla is een elektro auto, daar gelden de euro normen niet voor in D. ivm de afwezigheid van koolmonoxide uitstoot).. Meest moderne motorfiets staat op Euro 5 op dit moment (geloof ik), of je moet een elektrofiets hebben..

Net wat @Raymond W postte over Spanje, zie het laastste zinnetje: "Voor overige voertuigen is er geen sticker." (en ik ben toch echt van mening dat een motorfiets een overig voertuig is, t.o.v. een automobiel.)
Ja, maar dat wil nog niet zeggen da je toegang tot een milieuzone hebt op een motor.
(Voor een oude auto krijg je ook geen sticker)
 
Beste motorrijders,

Ik ben van plan om dit jaar langs de spaanse kust te gaan rijden. Nu zat ik net te kijken naar de wet en regelgeving van Spanje en kwam ik erachter dat ze daar ook met die rotstickers werken. Mijn motor is een Aprilia Futura uit 2001, dus een hoge euronorm zal er niet inzitten denk ik.

Heeft iemand er hier al ervaring mee? Gaat het alleen om de binnenstad?

Nu had ik zelf bedacht om een groene milieusticker uit duitsland op te plakken, welke ik nog wel kan krijgen met de Aprilia. Een Franse milieusticker vereist een hogere euro-norm.

Klopt deze gedachtengang, of mis ik nog iets?

P.S.

Ik heb de route bijgevoegd, evtuele aanraders/ aanpassingen zijn van harte welkom!
Hoe de situatie over een paar jaar zal zijn weet ik uiteraard niet, maar op het moment is er nog geen mileuzone geweest waar ik uberhaupt in zou willen rijden met wat voor voertuig dan ook.
Voorbeeld hiervan is Arnhem, daar kan je van opzoeken waar de exacte grenzen van de mileuzone liggen, uiteraard geautomatiseerde controle mbv camera's .
Tenzij je je hele route tot op de meter wil gaan uitpluizen , terwijl ze nog bezig zij het te in te voeren (wat ik er van las) zou ik gewoon goed op de borden letten, voor zover die er dus al staan.

Mij viel Zamora op, ben daar doorheen gereden , nou liever niet :X .
 
Het is een ramp met al die milieu-zones in vele landen.
Ergste is dat het overal anders is, en soms zelfs steden die ook weer hun eigen regeltjes hebben.

Ik ga vanaf dinsdag op vakantie en kom door 9 landen.
Vwb tolgeld/ vignetten en milieu-zones heb ik er bijna een studie van moeten maken.
Gelukkig valt de motor meestal buiten de tolheffing. Soms betekent dat, dat je niet op de snelweg moet komen.
Als je niet oppast dan heb je de hele motor volgeplakt met stickers. (voor milieu+tol)

Iedereen is altijd zo blij met 'Europa'. Maar een gelijkvormig milieu-beleid dat lukt maar niet.

BTW. Bij vergelijken van de benzine-prijzen in de genoemde landen is NL 'by far' het duurste.
Roemenië en Bulgarije hebben 'feest-prijzen' van €1.30/ liter. Ik ga daar bijna met plezier tanken!
 
  • Leuk
Waarderingen: Ulgi
Euh... Omdat er misschien in Duitsland ook geen plicht is voor milieustickers voor motoren?

En geloof niét dat een motorfiets gelijk staat aan een Tesla. (Een tesla is een elektro auto, daar gelden de euro normen niet voor in D. ivm de afwezigheid van koolmonoxide uitstoot).. Meest moderne motorfiets staat op Euro 5 op dit moment (geloof ik), of je moet een elektrofiets hebben..

Net wat @Raymond W postte over Spanje, zie het laastste zinnetje: "Voor overige voertuigen is er geen sticker." (en ik ben toch echt van mening dat een motorfiets een overig voertuig is, t.o.v. een automobiel.)
Je hebt gelijk ja, voor elektrische voertuigen hebben de duitsers geen sticker, maar een 'e' in het kenteken. Buitenlanders moeten dan een e-sticker opplakken, wat weer wat anders is dan een milieusticker _O-.

De regels gelden helaas ook voor motorfietsen, ik heb hier een tabel gevonden waarin ook meteen het onderscheid staat tussen de verschillende landen en stickers:

Equivalencia de distintivos ambientales en la UE

Wat ik doe met de duitse sticker mag dus eigenlijk niet, maar ik heb er inmiddels ook mijn buik vol van.

Ik ben het ook volledig eens met @mean-machine. Als we hier als overkoepelend Europa al zo'n teringzooi van maken....
 
Klik eens op onderstaande link:
Milieusticker - Wikipedia

"De regeling is van toepassing op personenauto's en andere voertuigen tot 3.500 kg. Brom- en snorfietsen, scooters, motoren, landbouwverkeer, politiewagens, oldtimers met een blauw kenteken, ziekenwagens en brandweerwagens vallen buiten de regeling."

Probleem opgelost!
 
Je hebt gelijk ja, voor elektrische voertuigen hebben de duitsers geen sticker, maar een 'e' in het kenteken. Buitenlanders moeten dan een e-sticker opplakken, wat weer wat anders is dan een milieusticker _O-.

De regels gelden helaas ook voor motorfietsen, ik heb hier een tabel gevonden waarin ook meteen het onderscheid staat tussen de verschillende landen en stickers:

Equivalencia de distintivos ambientales en la UE

Wat ik doe met de duitse sticker mag dus eigenlijk niet, maar ik heb er inmiddels ook mijn buik vol van.

Ik ben het ook volledig eens met @mean-machine. Als we hier als overkoepelend Europa al zo'n teringzooi van maken....
Heel simpel, Stadcentra zijn alleen nog voor mensen die te voet zijn en 4 euro voor een cappuccino en 10 euro voor een broodje prima vinden.
Misschien nog een geurkaarsje voor 20 euro.
De rest gewoon opbokken.
 
Klik eens op onderstaande link:
Milieusticker - Wikipedia

"De regeling is van toepassing op personenauto's en andere voertuigen tot 3.500 kg. Brom- en snorfietsen, scooters, motoren, landbouwverkeer, politiewagens, oldtimers met een blauw kenteken, ziekenwagens en brandweerwagens vallen buiten de regeling."

Probleem opgelost!
Ik kreeg inderdaad geen Duitse milieu sticker voor de motor met die reden. In Frankrijk en Spanje zijn ze niet uitgezonderd.

Het is dus nu zo dat je met een Duitse milieusticker met een euro 2 benzineauto voldoet aan de strengste Spaanse normen. De motor moet minimaal euro 4 zijn om hieraan te voldoen.

Snappen jullie er nog iets van?🙃
 
Heel simpel, Stadcentra zijn alleen nog voor mensen die te voet zijn en 4 euro voor een cappuccino en 10 euro voor een broodje prima vinden.
Misschien nog een geurkaarsje voor 20 euro.
De rest gewoon opbokken.
Volledig met je eens, maar mijn vriendin is zo’n cappuccinodrinkende geurkaarsen liefhebber en die is ook mee.

We hebben nu besloten om het er ook maar gewoon op te wagen en ons als onwetende hollanders te gedragen. Het wordt mij allemaal zo ingewikkeld dat ik mij niet voor kan stellen dat ik daarin de enige ben.
 
Gewoon een Franse milieusticker bestellen voor je motor. Kan je zo maar een dikke boete schelen. Franse milieusticker kost nog geen 5 euro. Ben het er ook niet mee eens hoor, maar heb ook geen zin in een boete.
Milieustickers, vignetten, tolwegen.....Europa?
 
Even een update: ik ben net weer terug uit Spanje, de locals snappen er net zoveel van als wij. Ik heb me laten vertellen dat het dit jaar niets uitmaakt en ze er volgend jaar waarschijnlijk wel een keer naar gaan kijken. Nog niets om zorgen over te maken dus.

Ps: dit was in noord-Spanje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan