Remschijf krom? pan european 1992

Rijmend_Paard

Die hard MF'er
24 apr 2007
474
7
Lekkerkerk
Hallo,

Vanavond haalde ik de remschijven los van een Pan European. Terwijl ik de bouten aan het losdraaien was hoorde ik een plop geluid en stond opeens de remschijf bol. Ik heb hem er nu weer opgezet en door het aandraaien ziet de schijf er weer recht uit, maar er zit wel een stroef punt in wanneer je het wiel ronddraait met de hand.

Kan iemand verklaren waarom de schijf ineens bol stond en kan je hiermee verder rijden? (ook in de bergen?)

Gr Robin
 
Je remmen zijn toch wel één van de belangrijkste onderdelen van de motor. Met een kromme remschijf rijden is een absolute no-go naar mijn mening.

Heb je de bouten kruislings in meerdere stapjes losgedraaid of bout voor bout eruit gedraaid?
 
Laatst bewerkt:
zolang de motor normaal remt en er geen trillingen bij aanwezig zijn kan het dacht ik geen kwaad.

als de schijf te krom zou zijn zou het ook voelbaar zijn en had je allang bij de dealer gestaan cq de motor op de brug gehad
 
je kan het alsnog proberen, ik heb met kromme remschijven gereden en als je remt lijkt het net of je op een hobbelige weg rijdt, dan gaat hij op en neer en hobbelt hij heel erg. Kan niet zoveel kwaad als je daar een paar keer mee remt, maar het remt superkut!!

als je niks merkt tijdens rijde nis het goed, als je iets merkt moet je ze vervangen!
 
Ik zie dat dit topic al wat ouder is maar ik wil toch graag even mijn ervaring met mijn suzuki GS500e delen.

Op een dag ontdekte ik dat mijn remschijf slingerde, afwisselend aanliep , dan weer niet aanliep wanneer ik het wiel ronddraaide.

Echter na het losschroeven van de schijf heb ik hem op een vlakke ondergrond gelegd en met behulp van een stapel muntjes vastgesteld, door de schijf op een stuk papier te leggen en rond te draaien, en in het centrum een balpen naar beneden te drukken (als rotatie-as, heel belangrijk), dat de afwijking niet / nauwelijks waarneembaar is. Dat was met het oog duidelijk waarneembaar toen de schijf nog gemonteerd was. Het spleetje tussen de buitenrand en de schijf varieerde niet, of zeeeeeer weinig.

Het probleem ontstaat wanneer je niet het juiste aantrekmoment gebruikt. Ik had mijn bijna nieuwe schijf al afgeschreven maar daar ligt het dus niet aan. Schijnbaar gaan die schijven niet bepaald gemakkelijk slingeren. Zie hier voor meer uitleg:
http://www.stoptech.com/tech_info/wp_warped_brakedisk.shtml
(engels)

Schijven kunnen wel ongelijkmatig slijten. Maar dat was hier niet de oorzaak.

Het aantrekmoment is bij remschijven dus zeer belangrijk.
Is je schijf toch ietwat 'scheef' , er zijn setjes 'disc alignment shims' om hem toch recht te monteren.

Ik begrijp het als dit artikel en mijn methoden niet heel erg wetenschappelijk overkomen maar misschien dat je er toch wat aan hebt. Een kleine bijdrage aan de motor gemeenschap.

Overigens zijn remschijven volgens mij van gietijzer (niet van staal, ook niet bij racers) dus buigen is geen optie bij gietijzer, dan breekt het (onregelmatige kristalstructuur?).
 
Laatst bewerkt:
Voor iedereen die zegt:

Ach joh je voelt het een beetje maar je kunt gewoon doorrijden....

Doe ff normaal. Het gaat hier om je remmen!
Gewoon een nieuwe ophalen, met een beetje geluk krijg je nog wat garantie geld van de vorige weer. In elk geval een klacht indienen bij de fabrikant!
 
Inderdaad, remmen zijn van levensbelang.

Rechte schijven met gewenste diktes zijn trouwens voor populaire modellen tweedehands al voor 30 a 40 euri te krijgen, dus waarom besparen op comfort en veiligheid? Weer een voordeel van de GS500.

Vraag er ook meteen een set montageboutjes bij want die kun je ook gemakkelijk naar de filistijnen helpen heb ik gemerkt... en dat is niet handig. Kan je weer met de boormachine aan de slag. En heb je nog geen nieuwe boutjes.
 
Laatst bewerkt:
Ik zie dat dit topic al wat ouder is maar ik wil toch graag even mijn ervaring met mijn suzuki GS500e delen.

Op een dag ontdekte ik dat mijn remschijf slingerde, afwisselend aanliep , dan weer niet aanliep wanneer ik het wiel ronddraaide.

Echter na het losschroeven van de schijf heb ik hem op een vlakke ondergrond gelegd en met behulp van een stapel muntjes vastgesteld, door de schijf op een stuk papier te leggen en rond te draaien, en in het centrum een balpen naar beneden te drukken (als rotatie-as, heel belangrijk), dat de afwijking niet / nauwelijks waarneembaar is. Dat was met het oog duidelijk waarneembaar toen de schijf nog gemonteerd was. Het spleetje tussen de buitenrand en de schijf varieerde niet, of zeeeeeer weinig.

Het probleem ontstaat wanneer je niet het juiste aantrekmoment gebruikt. Ik had mijn bijna nieuwe schijf al afgeschreven maar daar ligt het dus niet aan. Schijnbaar gaan die schijven niet bepaald gemakkelijk slingeren. Zie hier voor meer uitleg:
http://www.stoptech.com/tech_info/wp_warped_brakedisk.shtml
(engels)

Schijven kunnen wel ongelijkmatig slijten. Maar dat was hier niet de oorzaak.

Het aantrekmoment is bij remschijven dus zeer belangrijk.
Is je schijf toch ietwat 'scheef' , er zijn setjes 'disc alignment shims' om hem toch recht te monteren.

Ik begrijp het als dit artikel en mijn methoden niet heel erg wetenschappelijk overkomen maar misschien dat je er toch wat aan hebt. Een kleine bijdrage aan de motor gemeenschap.

Overigens zijn remschijven volgens mij van gietijzer (niet van staal, ook niet bij racers) dus buigen is geen optie bij gietijzer, dan breekt het (onregelmatige kristalstructuur?).
Je moet die zwamverhalen van internet niet te letterlijk nemen.
Ten eerste gaat het over auto's
Ten tweede staat er wel degelijk in dat motorfietsen wel stalen schijven hebben
Ten derde trekken schijven wel krom, en is de trilling bij het remmen daar meestal aan te wijten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan