Reparatie motor meet en greet: Lente onderhoud

Clank

MF veter aan
25 okt 2016
8.616
6.774
Helmond
Luitjes,


@Zwetje is zo aardig dat we zijn sleutelplek mogen gebruiken: "Ik wil eventueel wel mijn loods van 100m2 (+ nog 100m2 overkapt) beschikbaar stellen (inclusief koffie en biertjes) mocht er wat georganiseerd worden waar geen ruimte voor is." De loods staat in Eck en Wiel, half uurtje rijden vanaf Utrecht, Den Bosch of Arnhem.

Het idee is dat we op 18 maart daar de ruimte gebruiken om het onderhoud te doen voor het nieuwe seizoen. Dus denk aan olie en filterwissel, maar ook dingen zoals remblokken/schijven vervangen, wat ook maar nodig is om het nieuwe seizoen goed te starten. Het plan is wel dat 's avonds de loods weer leeg is, dus dingen net als motorblok vervangen is niet handig. Er zijn mensen aanwezig die al vaker onderhoud hebben gedaan die mee kunnen kijken. Als je het van tevoren laat weten kunnen we ook wel regelen dat eventueel speciaal gereedschap aanwezig is.

Het is speciaal bedoeld om te zorgen dat iedereen van elkaar kan leren, dus ook mensen die nog nooit gesleuteld hebben maar er wel aan willen beginnen zijn welkom. Neemt niet weg dat als je gewoon stoer wilt doen met je sleutelskills dat dat ook mag.

Hoe we de onderdelen daar krijgen stem ik nog even met @Zwetje af.

Mocht het zijn dat je nou denkt: "Joh, die @Zwetje is een gouwe kerel dat we bij hem op bezoek mogen komen", dan mag een vrijwillige donatie in de vorm van bier, geld of een andere manier altijd. Niks is echter verplicht.

Aanwezig (tag mij ergens in dit topic met de tekst dat je er bent, dan zet ik je in het lijstje), dikgedruk zijn mensen die kunnen helpen:
@Clank
@Zwetje
@Alexxx_the_one

@lionofjudah
@Tomcat_ (bevestiging: misschien)
@Struickrover
@MikadiMare
@Charly_brown
@Plexat
@jsp1990
@JamoZ
@jaapst (bevestiging: later)
@Feodor Gagenov
@3cilindertjeq
@No-geranium
@
Umop3p1sdn (bevestiging: later)


+3 niet-mf'ers

Er is ruimte zat. Binnen kunnen een goede 10 motoren staan, buiten eventueel ook nog wat.

Het plan grofweg:
10:00 Aankomst in Eck en Wiel. Bakkie koffie pakken en motoren kijken
10:30 Carburateurs synchroniseren nu de blokjes nog warm zijn
11:15 Olie wissel, nu het nog warm is en lekker fijn stroomt + filters wissel
12:00 Bougies wisselen

Dan lunch. Het idee is om ergens broodjes vandaan te toveren kosten zijn natuurlijk voor jezelf.

13:00 Voorvorken, @Plexat met USD vork, gesupport door @lionofjudah. @Zwetje heeft een normale vork als mensen dat eens willen zien.
14:00 Remmen. Dus: blokken, nieuwe leidingen, ontluchten, heel de flikkerse bende. Ik sleep een Mityvac mee, dus ontluchten zou vlot moeten kunnen.
15:00 Kettingen en tandwielen wisselen + wat ellende wat @Alexxx_the_one had met knipperlichten
16:00 zijn de meeste blokken wel koud, dus kleppen stellen. Zorg wel dat als je er aan mee doet weet wat de speling moet zijn en dat je om 4 uur het kleppendeksel er af hebt. Kost best wat tijd namelijk.
17:00 BBQ. @Zwetje maakt de kosten nog bekend.

Tot nog toe 21 aanmeldingen (sommige onder voorbehoud), dus gaat een gezellige dag worden. Als je even een uurtje niks te sleutelen hebt weet ik uit ervaring dat met mf'ers slap ouwehoeren en sterke verhalen vertellen over motoren altijd gezellig is.

Onderdelen mag je zelf regelen. In eerste instantie hebben we gekeken of er iets dichtbij is wat we zo kunnen sponsoren, maar dat is er niet. Onderdelen mag via de post naar @Zwetje gestuurd worden. Als je het adres wilt hebben; stuur even een PB. Eventueel kun je wel samen met mensen uit dit topic bestellen, scheelt je verzendkosten. Dat mag je zelf regelen :)
 
Laatst bewerkt:
Ik zet het in de agenda...

Het weer zal de doorslag geven.
Thanks voor het organiseren. Dit zijn de dingen waarom ik ooit lid werd van MF
 
Ik wil mijn motor wel op de "operatie tafel" doen. Dan kan men zien hoe kleppen stellen gaat bij een Guzzi.
De algemene kennis is dan ook te gebruiken op andere motoreren.

- Kleppen stellen + bougie de-installatie / inspectie en weer installatie (nieuw en oud)
- accu check met een apparaatje (kan checken bij ingebouwde accu of accu uit de motor)
- lucht filter (super simpel bij deze V7 stone) daar hoef je een monteur niet (1//4 x 95 euro voor te betalen.)

Suggestie: wie of welke personen wijzen wij aan als "Head" mechanic :+
 
Ik wil mijn motor wel op de "operatie tafel" doen. Dan kan men zien hoe kleppen stellen gaat bij een Guzzi.
De algemene kennis is dan ook te gebruiken op andere motoreren.

- Kleppen stellen + bougie de-installatie / inspectie en weer installatie (nieuw en oud)
- accu check met een apparaatje (kan checken bij ingebouwde accu of accu uit de motor)
- lucht filter (super simpel bij deze V7 stone) daar hoef je een monteur niet (1//4 x 95 euro voor te betalen.)

Suggestie: wie of welke personen wijzen wij aan als "Head" mechanic :+
Leuk zeg! Is het een idee om een lijstje bij te houden in de hoofd-post om aan te geven wie er komt met welke klussen?

@Worldbeater Kom jij ook maar even?*O*
 
Er valt veel te verdienen als je de onderhoud zelf doet. Vaak denkt men, dat kan ik begrijpen, geen tijd of bang zijn om het verkeerd te doen.
Daarom heb ik ruim de tijd genomen om kleppen stellen te leren. Zoals ik zei, heb ik 2 dagen de tid genomen. Eerst een middenbok regelen, proberen, lukte mij niet, omdat V7 middenbok, stukken moeilijker is om te gebruiken. Langs de dealer gegaan voor uitleg. Gelukt daarna. Wat theorie geleerd, genoeg om te begrijpen hoe en wat. Daarna weer proberen en had ik ook vertrouwen dat ik het juist doe.

Zo, zijn er velen in deze forum, die soms met vallen en opstaan dingen leren.

10K onderhoud kosten door zelf te doen:
10W60 olie 100% syn, 2 liter : 15 euro?
olie filter 10 euro
Kleppenstellen ------------------- uur loon 95 x 0.5 ongeveer = 47,50 euro ongeveer , sommige dealer rekenen 1000 euro per klep stel beurt....
final dive 85W140 olie , 150~ 200 ML: 5 euro?
luchtfilter: 8 euro
Bougie: 7 euro x 2, misschien nul euro door de bougies opnieuw te gebruiken, omdat ze nog heel goed uitzien.

Duur gereedschap nodig? Korte antwoord: nee. Kost niks. Heb je terug verdiend in 1 ~ 3 keer onderhoud....

----------------- uur loon bespaard: 2,5 uur totaal? ongeveer 227,50 euro ------------------------

Ik zelf rij 365 dagen als het kan, dat betekent dat ik bij dealer onderhoud alleen, al 227.5 euro x 2 bespaar = 495 euro. (minimaal !!!)

Dus totaal prijs per jaar qua onderhoud:

Zelf doen: 38 euro , optioneel 14 euro (bougie)
Dealer doen: 38 + 14 (zij verwisselen altijd. staat in de onderhouds schema) + 495 = 554.5 euro (dealer component prijzen vaak hoger ***)

Verschil zelf doen / dealer laten doen : 52 euro tegen 554.5 euro. :o (554.5 klopt niet, dealerprijzen onderdelen zijn 200% minimaal trouwens)

Lijkt mij niet slecht, de onderhoud zelf te gaan leren. De mensen die het gaan uitleggen, kunnen het. '
De vraag is: wil jij het leren en $$$ besparen? APK? liefs niet, maar als het er is, laat maar komen. Heb vertrouwen in mijn technisch kunnen.
(kijk naar @Theo-CB1000 die mijn oude CB750 heeft, Theo's vinger wijst van links naar rechts en terug....... :+)

***: voorbeeld , bougie zelf kopen 7 euro, dealer, 14.5 euro! olie filter 10 tegen dealer 24 euro....ehhh
 
Laatst bewerkt:
Het plan is wel dat 's avonds de loods weer leeg is, dus dingen net als kleppen stellen is niet handig (daar moet je motorblok koud voor zijn)
Moet toch wel in een uutje of twee afgekoeld zijn? Zeker als je eerst de olie ververst. De nieuwe olie koelt het blok ook af
 
Moet toch wel in een uutje of twee afgekoeld zijn? Zeker als je eerst de olie ververst. De nieuwe olie koelt het blok ook af
Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe koud een koud blok moet zijn. Ik laat hem meestal een nachtje staan.
 
Toen ik anderhalf jaar geleden met mijn R1150 RT bij Quispel kwam zeiden ze ook dat voor de kleine beurt de kleppen gesteld moesten worden en dat daarvoor de motor moest afkoelen. Twee uur later was alles klaar
 
Toen ik anderhalf jaar geleden met mijn R1150 RT bij Quispel kwam zeiden ze ook dat voor de kleine beurt de kleppen gesteld moesten worden en dat daarvoor de motor moest afkoelen. Twee uur later was alles klaar
Prima. Tekst verbouwd.
 
Ik heb het ook in de agenda gezet, lijkt me wel leuk om een keer ergens bij aanwezig te zijn.
Hopelijk heb ik tegen die tijd zelf voor het eerst kleppen gesteld want er wacht nog een heel blok om opgebouwd te worden met 0 ervaring met 4 takten.

Ik laat iets korter voortijd wel even weten of ik daadwerkelijk aanwezig ben ;) Wel tof dat het georganiseerd wordt!!
 
suggestie: vrije donatie bierblik? Voor de stroom? Als men wilt? Lijkt mij wel aardig om iets te geven....
Goed plan.
Ik heb het ook in de agenda gezet, lijkt me wel leuk om een keer ergens bij aanwezig te zijn.
Hopelijk heb ik tegen die tijd zelf voor het eerst kleppen gesteld want er wacht nog een heel blok om opgebouwd te worden met 0 ervaring met 4 takten.

Ik laat iets korter voortijd wel even weten of ik daadwerkelijk aanwezig ben ;) Wel tof dat het georganiseerd wordt!!
je staat in elk geval in de lijst. Laat het ook even weten als je niet komt.
 
Ik heb het ook in de agenda gezet, lijkt me wel leuk om een keer ergens bij aanwezig te zijn.
Hopelijk heb ik tegen die tijd zelf voor het eerst kleppen gesteld want er wacht nog een heel blok om opgebouwd te worden met 0 ervaring met 4 takten.

Ik laat iets korter voortijd wel even weten of ik daadwerkelijk aanwezig ben ;) Wel tof dat het georganiseerd wordt!!
Gezellig! :)

suggestie: vrije donatie bierblik? Voor de stroom? Als men wilt? Lijkt mij wel aardig om iets te geven....
Heel aardig, maar als we een beetje op 0 uitkomen met betrekking tot de biertjes/hapjes dan is dat meer dan voldoende. Ik heb liever dat men het 'netjes' houdt. Dus dat ik niet achterblijf met plassen olie en druipend gereedschap :+
 
Gezellig! :)


Heel aardig, maar als we een beetje op 0 uitkomen met betrekking tot de biertjes/hapjes dan is dat meer dan voldoende. Ik heb liever dat men het 'netjes' houdt. Dus dat ik niet achterblijf met plassen olie en druipend gereedschap :+
Netjes houden is sowieso het idee, maar als er dan een volle aanhanger bier overblijft lijkt met dat een extra bonus?
 
Ik ben wel geïntereseerd trouwens. Kan dat helaas door wat vervelende persoonlijke omstandgheden nog niet vastleggen voor mezelf.
Kan ik wel al even kijken wat ik allemaal moet aanschaffen van te voren (olieën, filters etc)
 
Ik ben wel geïntereseerd trouwens. Kan dat helaas door wat vervelende persoonlijke omstandgheden nog niet vastleggen voor mezelf.
Kan ik wel al even kijken wat ik allemaal moet aanschaffen van te voren (olieën, filters etc)
Dan hopen we gewoon dat je er bij bent! Ik heb je in de openingspost erbij gezet. Laat maar even weten als je het definitief weet.
 
Onder voorbehoud lijkt het mij leuk om er bij te zijn :) Er valt altijd wel wat te klussen en anders is t voor de gezelligheid. Even kijken of ik 18 maart ook daadwerkelijk kan. Ik laat t nog weten
 
Een heel leuk idee dit. Nou heb ik net onderhoud gepleegd aan m'n motoren. Alleen moet ik de carbs nog synchroniseren. Wellicht is dat leuk, mooi ritje en dan synchroniseren. Ik neem de 4 vacuümmeters en een extra tankje en slangen mee. Mits het weer een beetje wil meewerken. Dat voorbehoud wil ik wel maken.
Ik denk dat het synchroniseren wel buiten zal moeten gebeuren. Maar wellicht zijn er nog meer motoren waarvan de carburateurs gesynchroniseerd moeten worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan