BolletjeBas
MF veteraan
Mensen, ik heb onlangs voor mijn vriendin ( die binnenkort mag afrijden ) een motorfietsje aangeschaft.
Echter loop hij nog niet, via dit gemixte topic wil ik jullie op de hoogte houden van de vorderingen, én om jullie hulp vragen bij problemen.
Het leek mij handig om 1 topic aan te maken, dat houd het lekker overzichtelijk, en hopelijk ook een beetje interessant voor jullie!
Eerst maar eens wat foto's van de motor
Totaalplaatje fiets met stoere man er op..
De verkoper wist mij te vertellen dat de motor prima liep, echter op een gegeven moment hield hij er mee op.
Een dag later weer gestart en toen deed hij het plots weer, om na een poosje weer uit te vallen.
De verkoper wist mij te vertellen dat er geen vonk was op de bougies.
De motor toen op de brug gezet, klaar om er mee aan de slag te gaan!
Beetje rommelig nu, maar normaal valt dat wel mee hoor!
Wat ik toen gedaan heb:
Ik zag al gelijk dat de zijstandaardschakelaar los hing ( vorige eigenaar? ) en heb de schakelaar er tijdelijk tussen uit gehaald, en de draden doorverbonden om evt. defecten in de schakelaar te omzeilen.
Echter nog steeds geen vonk ( op geen van de 4 bougies )
Toen de dodemansknop doorgemeten, en die werkte naar behoren.
Was ook zónder door te meten al "zichtbaar" aangezien de startmotor bij dit model óók niet ronddraait als de dodemansknop ingeschakeld is.
Echter, meten is weten! Vandaar
Toen heb ik de bobines doorgemeten zoals op onderstaand plaatje:
Daar kwam uit dat de bobines allebei in orde waren.
Toen de pickups doorgemeten zoals op onderstaand plaatje:
En verdómd, 1 van de pickups ( de rechter op het plaatje ) gaf een oneindige weerstand.
Die is dus in ieder geval defect!
Wat echter niet verklaard waarom ik op alle 4 de bougies een vonk mis, ik ( correct me if i am wrong ) ben in de veronderstelling dat als 1 van de 2 pickups defect is, ik iig op 2 bougies een vonk zou moeten krijgen?
Toen aan de slag gegaan met het doormeten van de igniter/CDI zoals op onderstaand plaatje:
Hier kwam ook naar voren dat bij sommige testverbindingen de waardes óf buiten de marge vielen, óf dat er een oneindige weerstand werd gemeten waar dat niet het geval moest zijn.
Hieruit concludeer ik dat de igniter/CDI óók de geest heeft gegeven?
Wat mij de meest logische stap leek is om die 2 componenten in ieder geval te vervangen, en dáár ( mocht de motor dan nog niet lopen ) op verder te borduren..
De componenten liggen gedemonteerd en al klaar om morgen mee te nemen naar Woesthoff ( japanse motorsloop )
Zo ver ben ik nu dus.
Als iemand tips/trucs/aanwijzingen/koekjes/commentaar/ideeen heeft dan hoor ik dat graag!
Ook een eventuele verklaring van
Ik hou jullie op de hoogte!
En alvast bedankt voor jullie input!
Echter loop hij nog niet, via dit gemixte topic wil ik jullie op de hoogte houden van de vorderingen, én om jullie hulp vragen bij problemen.
Het leek mij handig om 1 topic aan te maken, dat houd het lekker overzichtelijk, en hopelijk ook een beetje interessant voor jullie!
Eerst maar eens wat foto's van de motor
Totaalplaatje fiets met stoere man er op..
De verkoper wist mij te vertellen dat de motor prima liep, echter op een gegeven moment hield hij er mee op.
Een dag later weer gestart en toen deed hij het plots weer, om na een poosje weer uit te vallen.
De verkoper wist mij te vertellen dat er geen vonk was op de bougies.
De motor toen op de brug gezet, klaar om er mee aan de slag te gaan!
Beetje rommelig nu, maar normaal valt dat wel mee hoor!
Wat ik toen gedaan heb:
Ik zag al gelijk dat de zijstandaardschakelaar los hing ( vorige eigenaar? ) en heb de schakelaar er tijdelijk tussen uit gehaald, en de draden doorverbonden om evt. defecten in de schakelaar te omzeilen.
Echter nog steeds geen vonk ( op geen van de 4 bougies )
Toen de dodemansknop doorgemeten, en die werkte naar behoren.
Was ook zónder door te meten al "zichtbaar" aangezien de startmotor bij dit model óók niet ronddraait als de dodemansknop ingeschakeld is.
Echter, meten is weten! Vandaar
Toen heb ik de bobines doorgemeten zoals op onderstaand plaatje:
Daar kwam uit dat de bobines allebei in orde waren.
Toen de pickups doorgemeten zoals op onderstaand plaatje:
En verdómd, 1 van de pickups ( de rechter op het plaatje ) gaf een oneindige weerstand.
Die is dus in ieder geval defect!
Wat echter niet verklaard waarom ik op alle 4 de bougies een vonk mis, ik ( correct me if i am wrong ) ben in de veronderstelling dat als 1 van de 2 pickups defect is, ik iig op 2 bougies een vonk zou moeten krijgen?
Toen aan de slag gegaan met het doormeten van de igniter/CDI zoals op onderstaand plaatje:
Hier kwam ook naar voren dat bij sommige testverbindingen de waardes óf buiten de marge vielen, óf dat er een oneindige weerstand werd gemeten waar dat niet het geval moest zijn.
Hieruit concludeer ik dat de igniter/CDI óók de geest heeft gegeven?
Wat mij de meest logische stap leek is om die 2 componenten in ieder geval te vervangen, en dáár ( mocht de motor dan nog niet lopen ) op verder te borduren..
De componenten liggen gedemonteerd en al klaar om morgen mee te nemen naar Woesthoff ( japanse motorsloop )
Zo ver ben ik nu dus.
Als iemand tips/trucs/aanwijzingen/koekjes/commentaar/ideeen heeft dan hoor ik dat graag!
Ook een eventuele verklaring van
Wat echter niet verklaard waarom ik op alle 4 de bougies een vonk mis, ik ( correct me if i am wrong ) ben in de veronderstelling dat als 1 van de 2 pickups defect is, ik iig op 2 bougies een vonk zou moeten krijgen?
Ik hou jullie op de hoogte!
En alvast bedankt voor jullie input!
Laatst bewerkt: