Review chinese spanningsregelaar; hij werkt!

MDKing

MF'er
19 aug 2012
87
5
Dit is een review van een chinese spanningsregelaar gekocht op Ebay voor 12.50EUR incl. verzendkosten. Wellicht helpt het iemand besluiten of dit een goed idee was.

Toen mijn spanningsregelaar van mijn Kawasaki ZZR600 uit 1993 defect ging, heb ik wat rondgebeld en ben ik erachter gekomen dat een nieuwe originele 150E koste en aftermarket 125E. Tweedehands lopen de prijzen tussen 40-80E. Best prijzig voor een passief stukje elektronica.

Nu heb ik geen geld tekort, maar ik vind het leuk om een beetje te experimenteren en heb ik een Chinese regelaar gekocht voor 12.50 incl. verzendkosten!
http://www.ebay.nl/itm/5p...m:mAYs_LQ3YQXomkDewIOpShg

Afgelopen week deze binnengekomen. Een paar foto's:
2016_08_25_18_25_40.jpg

2016_08_25_18_25_47.jpg

2016_08_25_18_25_54.jpg

2016_08_25_18_29_05.jpg


Pasvorm
Past perfect en de afmetingen zijn gelijk aan de originele

Koeling
Wat opvalt is dat de Chinese niet zo koud aanvoeld als de originele. Dit wijst erop dat de Chinese minder snel warmte onttrekt aan mijn vingers en dus slechter warmte geleid dan de originele. De koelcapaciteit zal dus zeker minder zijn.

Werking
Bij verschillende toerentallen boven de 4000rpm krijg ik een keurige laadspanning van 14.45V. Bij lagere toerental is het iets minder (+-13.8V), maar dat is normaal.

Levensduur
Tja, daar valt nu weinig over te zeggen. De verminderde koeling zou een negatief effect kunnen hebben op de levensduur, maar wellicht zijn de componenten binnenin daar wel op ontworpen.

Anderzijds, we moeten ook niet vergeten dat hij 12.50EUR koste tegenover 150E voor de originele!

Ik ben tevreden! :]

Update 5-10-2019:
Daar ben ik weer; de post starter! Vandaag stond ik langs de weg met een 1 dag oude accu die leeg was....
Ik vermoed een kapotte spanningsregelaar, want de spanning reageerde nauwelijks op het starten van de motor (na accu laden en starten met startkabels).
Blijkbaar heeft de spanningsregelaar het dus 3 jaar en ongeveer 3000km vol gehouden... type: yhc-040. Niet best.

Online lees ik dat SRs met mosfest beter zijn. Ik ga op zoek..
 
Laatst bewerkt:
Daar ben ik weer; de post starter! Vandaag stond ik langs de weg met een 1 dag oude accu die leeg was....
Ik vermoed een kapotte spanningsregelaar, want de spanning reageerde nauwelijks op het starten van de motor (na accu laden en starten met startkabels).
Blijkbaar heeft de spanningsregelaar het dus 3 jaar en ongeveer 3000km vol gehouden... type: yhc-040. Niet best.

Online lees ik dat SRs met mosfest beter zijn. Ik ga op zoek..
 
Leuk dat je hem terug meld!👍
Maar ik denk dat jouw SR van verveling is overleden. 3K in 3 jaar, ga je schamen!
Wij hebben een BMW F650 waar we ongeveer drie jaar 25K geleden een Chinese SR in gezet hebben, die gaat nog steeds als een dolle. Terwijl de F650 bekend staat als SR vreter omdat hij geen koeling krijgt.
 
Toch maar weer een chinese besteld bij banggood. Via Nederlandse webshops wordt veel hetzelfde ding verkocht, of is het helemaal niet duidelijk of welke type het is en wat de kwaliteit is. Ik wil best 5 tientjes betalen als ik daardoor de komende jaren niet langs de weg hoef te staan.

De oplossing nu dus: cheap ass SR en een voltmetertje op het stuur!
 
Tis het proberen waard, koop gelijk een reserve voor weinig of tweedehands mocht hij stuk gaan.

Laat ik het afkloppen maar op beide motoren heb ik een shindengen geval, groot alu uitvoering. En onderweg met de originelen wel stil komen te staan....
 
Vandaag de boel uit elkaar gehaald: de connector in de spanningsregelaar is weer gesmolten (net als 3j terug). Er is alleen niet 1 connector aan te wijzen waar het omheen gesmolten is. Dus wss is het de SR waarin iets fout ging en de kabels te heet maakte! Ook de "hars" achterkant van de SR is een beetje eruit gekomen.

De kabels moeten nu sowieso verlengt worden, want ik moest het gesmolten deel eraf knippen. Ik ga daarvoor 2.5mm2 gebruiken en kabelschoentjes.

Hoe dan ook: ik ga een nieuwe SR monteren, maar dan ik wel 100% zeker een goede connectie maken. bij de SR.

Optie 1: Er weer een 6-pins connector op maken: zie.
Optie 2: Per kabel een draadschoentje maken en die individueel op de SR prikken. Zie hier.

Ik nijg naar optie 2, omdat optie 1 vorige keer is mislukt (miss zelf verkeerd gekrimpt, maar toch...). Wat denken jullie?
 
Laatst bewerkt:
Vandaag de boel uit elkaar gehaald: de connector in de spanningsregelaar is weer gesmolten (net als 3j terug). Er is alleen niet 1 connector aan te wijzen waar het omheen gesmolten is. Dus wss is het de SR waarin iets fout ging en de kabels te heet maakte! Ook de "hars" achterkant van de SR is een beetje eruit gekomen.

De kabels moeten nu sowieso verlengt worden, want ik moest het gesmolten deel eraf knippen. Ik ga daarvoor 2.5mm2 gebruiken en kabelschoentjes.

Hoe dan ook: ik ga een nieuwe SR monteren, maar dan ik wel 100% zeker een goede connectie maken. bij de SR.

Optie 1: Er weer een 6-pins connector op maken: zie.
Optie 2: Per kabel een draadschoentje maken en die individueel op de SR prikken. Zie hier.

Ik nijg naar optie 2, omdat optie 1 vorige keer is mislukt (miss zelf verkeerd gekrimpt, maar toch...). Wat denken jullie?

Hoe lang is de bekabeling die er aan zit?

Optie 1: -Als het niet veel kabel is, .kKijken of je een originele stekker kan krijgen en het stuk opnieuw bedraden. Dit geeft minder kans op een nieuwe storing. Misschien heeft Rik Donkers (niet te verwarren met Roy Donders :+ ) de juiste?
Optie 2: -Er een andere 6 pins connector opzetten, als verlengstuk.

Dat met die kabelschoentjes zou ik gewoon direct vergeten.
 
Rij je wel met verlichting aan?
Uhh... ja. Waarom?

Hoe lang is de bekabeling die er aan zit?

Optie 1: -Als het niet veel kabel is, .kKijken of je een originele stekker kan krijgen en het stuk opnieuw bedraden. Dit geeft minder kans op een nieuwe storing. Misschien heeft Rik Donkers (niet te verwarren met Roy Donders :+ ) de juiste?
Optie 2: -Er een andere 6 pins connector opzetten, als verlengstuk.

Dat met die kabelschoentjes zou ik gewoon direct vergeten.
Bedankt voor de link. Ik heb nog een dergelijke connector liggen, maar dat is dezelfde als die nu gesmolten is. Meest waarschijnlijke is dat de SR kapot is gegaan en dus de connector heeft gesmolten.

Ik kom ongeveer 20cm te kort (no pun intended :p). De orginele SR-Stator stekker zit helemaal opgenomen in de kabelboom en ga ik niet in zijn geheel vervangen. Verlengen van de kabel moet wel lukken door middel van solderen (mijn voorkeur), kabelschoentjes of connector.
 
Vandaag de boel uit elkaar gehaald: de connector in de spanningsregelaar is weer gesmolten (net als 3j terug). Er is alleen niet 1 connector aan te wijzen waar het omheen gesmolten is. Dus wss is het de SR waarin iets fout ging en de kabels te heet maakte! Ook de "hars" achterkant van de SR is een beetje eruit gekomen.

De kabels moeten nu sowieso verlengt worden, want ik moest het gesmolten deel eraf knippen. Ik ga daarvoor 2.5mm2 gebruiken en kabelschoentjes.

Hoe dan ook: ik ga een nieuwe SR monteren, maar dan ik wel 100% zeker een goede connectie maken. bij de SR.

Optie 1: Er weer een 6-pins connector op maken: zie.
Optie 2: Per kabel een draadschoentje maken en die individueel op de SR prikken. Zie hier.

Ik nijg naar optie 2, omdat optie 1 vorige keer is mislukt (miss zelf verkeerd gekrimpt, maar toch...). Wat denken jullie?
Ik zou, als je voor optie 2 kiest, een slag groter nemen. Die zijn er nl ook, en vaak voor dynamostekkers al gebruikt.
En zorgen dat het goed klemt, eventueel de oogjes wat dichtknijpen, zodat het "mannetje" goed geklemt wordt.
In de praktijk wil de verbinding nog wel eens te losjes zitten waardoor er bij grote(re) laadstroom te veel warmte wordt ontwikkeld.
Dat is, volgens mij, ook het probleem met stekkers.
Meestal met 3draden uit de dynamo, er hoeft maar een wat los te zitten en je krijgt problemen.
 
Wat bedoel je precies met een slag groter? De aansluiting van de SR is nu eenmaal 6.3mm.

Ik denk dat ik gewoon de kabelschoentjes goed vastdruk inderdaad en ze daarna letterlijk aan de SR vast soldeer zodat ik 100% een goede verdingen heb (sterk en bestand tegen trillingen door de schoentjes, goed contact door het soldeertin). Als dan de SR faalt, dan soldeer ik hem wel gewoon weer los om te vervangen. Dat is vrijwel net zoveel werk als iedere keer een verbrande connector...
 
De kabelschoentjes aan mijn draden uit de dynamo zijn de 9,5mm variant, groter en dikker, dus bestand tegen een hogere stroomsterkte.
de aansluiting op de regelaar moet wel hetzelfde zijn natuurlijk.
Of het slim is ook het schoentje vast aan de aansluitingen van de regelaar te solderen betwijfel ik, een motorfiets is nogal onderhevig aan trillingen,
dan kan het soldeer gaan scheuren waardoor het contact helemaal niet meer te controleren is.
Een goed klemmende kabelschoen moet voldoende zijn.
Heb je overigens wel een redelijke tang om de kabelschoentjes aan de kabel te knijpen?
 
Als ik die gekleurde kabelschoentjes zie welke op één van de foto's staan begin ik al te knippen wand ongeacht welke professionele tang je ook gebruikt controle of die vast zit met een goede verbinding met de koperekern is er niet
Gebruik altijd Ongeïsoleerde versie kabelschoen met de daarbij horende tang en als dat nodig is een losse huls of krimpkous
Goede kabelschoenen zitten nadat ze voor de eerste keer erop gedrukt zijn zovast dat je ze maar met moeite eraf kan krijgen is mijn ervaring .
Nu heb maar weinig meegemaakt dat er stekkers verbrand zijn op mijn motoren in de laatste veertig jaar tenzij ze er al meer dan dertig jaar er op zaten .
Standaard gooi ik bij de oude motoren de kabelboom in de kliko en plaats er een nieuwe op
 
Je zou voor da geld er eigenlijk twee moeten kopen en parallel zetten. bijkomende voordeel is dat ze beiden maar de helft van het werk moeten doen en dus het langer volhouden. Het is alleen niet gegarandeerd dat de ene de andere niet stuk maakt. Dus om het helemaal goed te maken zou je dit moeten monitoren en liefst de defect automatisch uitschakelen.
 
Als ik die gekleurde kabelschoentjes zie welke op één van de foto's staan begin ik al te knippen wand ongeacht welke professionele tang je ook gebruikt controle of die vast zit met een goede verbinding met de koperekern is er niet
Gebruik altijd Ongeïsoleerde versie kabelschoen met de daarbij horende tang en als dat nodig is een losse huls of krimpkous
Goede kabelschoenen zitten nadat ze voor de eerste keer erop gedrukt zijn zovast dat je ze maar met moeite eraf kan krijgen is mijn ervaring .
Nu heb maar weinig meegemaakt dat er stekkers verbrand zijn op mijn motoren in de laatste veertig jaar tenzij ze er al meer dan dertig jaar er op zaten .
Standaard gooi ik bij de oude motoren de kabelboom in de kliko en plaats er een nieuwe op
Ik doe nog beter.... ganse zootje in de Kliko. 😄
 
Waarom gaan die dingen eigenlijk nooit kapot in een auto terwijl ze in motoren zo vaak sneuvelen?Komt dat door het gebrek aan koeling?
Manier van regelen is heel anders.

Het gros van de motorfietsen heeft een generator met permanente magneten en dus een vast opgewekt vermogen. Wat niet verbruikt wordt door verlichting, ontsteking etc. wordt "afgefakkeld" naar massa. Stromen kunnen per fase in de gele draden boven de 10 A uitkomen. Overgangsweerstanden zorgen voor het verbranden van die connector.

Bij auto's en sommige motorfietsen (BMW, Moto Guzzi) wordt in het anker de stroom geregeld waardoor je een variabel magnetisme hebt, afhankelijk van wat er afgenomen gaat worden. Hier wordt dus opgewekt wat nodig is en niet meer.
 
Manier van regelen is heel anders.

Het gros van de motorfietsen heeft een generator met permanente magneten en dus een vast opgewekt vermogen. Wat niet verbruikt wordt door verlichting, ontsteking etc. wordt "afgefakkeld" naar massa. Stromen kunnen per fase in de gele draden boven de 10 A uitkomen. Overgangsweerstanden zorgen voor het verbranden van die connector.

Bij auto's en sommige motorfietsen (BMW, Moto Guzzi) wordt in het anker de stroom geregeld waardoor je een variabel magnetisme hebt, afhankelijk van wat er afgenomen gaat worden. Hier wordt dus opgewekt wat nodig is en niet meer.

Betekent dit ook dat veel stroomverbruikers op een "normale" motorfiets geen invloed hebben op het brandstofverbruik? En dat het voor de levensduur van de spanningsregelaar gunstig is om altijd stroomverbruikers in te schakelen?
 
Klinkt herkenbaar, jaren geleden exact het zelfde gedaan. Alleen kreeg ik het scenario dat op pagina 1,2 wordt geschetst: Regelaar ging na 8 maanden kapot op de "ik blijf wagenwijd open staan" manier, dus zuurschade, gesmolten stekker, defecte accu en gemangelde zekeringenkast.

Deze motor rijdt sindsdien al 5 jaar op een dure Carmo MOSFET regelaar. Dus voor mij was de cheapo regelaar onderaan de streep net zo duur als een dure regelaar (...als je de gevolgschade niet mee rekent). Verkeerde besparing.
 
Wat is het nou,
Geen invloed op het brandstofverbruik : ja???
Dus geen invloed op het brandstofgebruik, maar omdat gebruikers energie kosten wel. :+ :+

Maar omdat de regelaar minder hoeft af te fakkelen met meer gebruikers aan houd deze het (theoretisch) langer vol.
 
Wat is het nou,
Geen invloed op het brandstofverbruik : ja???
Dus geen invloed op het brandstofgebruik, maar omdat gebruikers energie kosten wel. :+ :+

Maar omdat de regelaar minder hoeft af te fakkelen met meer gebruikers aan houd deze het (theoretisch) langer vol.
Een motor dynamo doet in de regel maar 1 ding: Zo veel mogelijk stroom opwekken. Het stroomverbruik heeft daar weinig invloed op. Maar als je dus geen stroom verbruikt, moet de SR surplus affakkelen. Een auto dynamo wekt stroom op naar vraag en loopt dus ook zwaarder naarmate je meer stroom vraagt. Het brandstofverbruik stijgt mee met het stroomverbruik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan