Rijbewijs ingevorderd

Ik ga het proberen:
Ook al wordt er hier beweerd dat "mensen toch wel begrijpen wat er wordt bedoeld"...
Het RVV maakt consequent onderscheid tussen de begrippen 'Voorrang verlenen' en 'voor laten gaan'. Dat gebeurt met goede redenen want elk begrip heeft zijn eigen betekenis.

Welnu: Als je 'voorrang verlenen' gebruikt in een premisse waar je 'voor laten gaan' bedoelt kan je conclusie, zelfs al is ze correct, nooit volgen uit je premisse...
En precies dat is een non sequitur.

Wat een non sequitur is weet ik, ik heb alleen de differentiatie gemist tussen 'voor laten gaan' en 'voorrang verlenen'. Daar heb je gelijk in, ik dacht er even niet bij na. Beide partijen dienen voorang te verlenen en in de praktijk is het gewenst dat de invoeger de uitvoeger voor laat gaan, waardoor er in de praktijk toch een werkbare situatie ontstaat.
 
Laatst bewerkt:
Wat een non sequitur is weet ik, ik heb alleen de differentiatie gemist tussen 'voor laten gaan' en 'voorrang verlenen'. Daar heb je gelijk in, ik dacht er even niet bij na. Beide partijen dienen voorang te verlenen en in de praktijk is het gewenst dat de invoeger de uitvoeger voor laat gaan, waardoor er in de praktijk toch een werkbare situatie ontstaat.
En die praktijk is dan weer volgens een boekje van een zoveelste partij die (behalve misschien het CBR) helemaal geen zeggenschap heeft, dus daar zou ik me niet te veel van aantrekken.
 
Ik ga het proberen:
Ook al wordt er hier beweerd dat "mensen toch wel begrijpen wat er wordt bedoeld"...
Het RVV maakt consequent onderscheid tussen de begrippen 'Voorrang verlenen' en 'voor laten gaan'. Dat gebeurt met goede redenen want elk begrip heeft zijn eigen betekenis.

Welnu: Als je 'voorrang verlenen' gebruikt in een premisse waar je 'voor laten gaan' bedoelt kan je conclusie, zelfs al is ze correct, nooit volgen uit je premisse...
En precies dat is een non sequitur.

Als de intentie maar duidelijk is, niemand beweerd dat mensen toch wel begrijpen...want sommige willen gewoon niet zoveel begrijpen :N

Om het even in te kaderen, het gaat hier dus alleen maar om het 'voorrang geven' of 'voor laten gaan' :Y

In beide situaties, gaat de ene bestuurder dus eerst, omdat dit zo geregeld is.

Hoe je dit ook noemt, 9 van de 10 bestuurders weet niet beter dan de term 'voorrang geven' , 'voorrang krijgen' en 'voorrang nemen' ...die laatste is bij veel bestuurders maar al te bekend ;)

'Die gaat eerst' is er trouwens ook zo één...Nee, ik ga eerst want ik heb voorrang...is er nog zo één })

En wat het 'zijdelings verplaatsen' betreft, heeft ook niets met voorrang te maken, maar alle bestuurders die deze 'bijzondere manoeuvre' doen, moeten alle verkeersdeelnemers voorrang verlenen..uhhhh...eerst laten gaan...de ongehinderde doorgang verlenen, voor laten gaan...niet gehinderd worden, niet in gevaar brengen...nou..ik weet het ff niet meer hoor :?
 
Nou ok, mijn punt is echter dat bij invoegen op een autosnelweg de voorrangsregels niet van toepassing zijn...


Natuurlijk wel de snelweg is gescheiden d.m.v blokmarkering en diegene die wil invoegen heeft geen voorrang het is een bijzondere verrichting!Hij/zij moet zich aanpassen.De weggebruikers op de snelweg doorgaand verkeer heeft voorrang.

Kijk van afstand hoe druk het is. Kijk voor, binnenspiegel, voor, linker buitenspiegel en over je linker schouder. Zorg voordat je gaat invoegen dat je even hard rijdt of iets harder dan de bestuurders op de snelweg. Het liefs maximum snelheid waar het mogelijk is!
Geef pas richting aan als je kunt opschuiven (dus nadat je volledig gekeken hebt!) Je mag geen richting aangeven indien er iemand met hogere snelheid aankomt rijden.

Dat laatste , weet je hoeveel mensen dit wel doen ?
 
Laatst bewerkt:
Natuurlijk wel de snelweg is gescheiden d.m.v blokmarkering en diegene die wil invoegen heeft geen voorrang het is een bijzondere verrichting!Hij/zij moet zich aanpassen.De weggebruikers op de snelweg doorgaand verkeer heeft voorrang.

Kijk van afstand hoe druk het is. Kijk voor, binnenspiegel, voor, linker buitenspiegel en over je linker schouder. Zorg voordat je gaat invoegen dat je even hard rijdt of iets harder dan de bestuurders op de snelweg. Het liefs maximum snelheid waar het mogelijk is!
Geef pas richting aan als je kunt opschuiven (dus nadat je volledig gekeken hebt!) Je mag geen richting aangeven indien er iemand met hogere snelheid aankomt rijden.

Dat laatste , weet je hoeveel mensen dit wel doen ?
waar staat dat?
 
Raar rijbewijs heb jij _O-

Invoegen op de snelweg - ANWB


Nee hoor niks raars aan zie o.a ook het RVV1990 artikel 17 over het afslaan wat je erbij kan nemen.

7. Afslaan Artikel 17 1. Bestuurders die willen afslaan, mogen voorsorteren door: a. indien zij naar rechts willen afslaan tijdig zoveel mogelijk aan de rechterzijde te gaan rijden; b. indien zij naar links willen afslaan tijdig zoveel mogelijk tegen de wegas te rijden of bij rijbanen bestemd voor bestuurders in één richting daarop zoveel mogelijk links te houden. 2. Bestuurders moeten alvorens af te slaan een teken met hun richtingaanwijzer of met hun arm geven.

Het alvorens beteken net voordat je de move gaat maken ziet het als een bus die vertrekt vanuit de bushalte.Die heeft dan wel voorrang zoals je het hopelijk weet ? :+
 
Laatst bewerkt:
https://www.anwb.nl/verkeer/veiligheid/invoegen


Nee hoor niks raars aan zie o.a ook het RVV1990 artikel 17 over het afslaan wat je erbij kan nemen.

7. Afslaan Artikel 17 1. Bestuurders die willen afslaan, mogen voorsorteren door: a. indien zij naar rechts willen afslaan tijdig zoveel mogelijk aan de rechterzijde te gaan rijden; b. indien zij naar links willen afslaan tijdig zoveel mogelijk tegen de wegas te rijden of bij rijbanen bestemd voor bestuurders in één richting daarop zoveel mogelijk links te houden. 2. Bestuurders moeten alvorens af te slaan een teken met hun richtingaanwijzer of met hun arm geven.

Het alvorens beteken net voordat je de move gaat maken ziet het als een bus die vertrekt vanuit de bushalte.Die heeft dan wel voorrang zoals je het hopelijk weet ? :+

Je mag geen richting aangeven indien er iemand met hogere snelheid aankomt rijden.

Ik zie het niet.
 
Tja, als jij al dingen ziet die andere niet zien......


Tja,niet willen zien is passender :t Alles is terug te vinden op het www.

Volgens ook Artikel 55 van het RVV Gebruik van de richtingaanwijzer - Waar en wanneer?

Dwingend gebruik van de richtingaanwijzer
De richtingaanwijzer mag je niet dwingend gebruiken, zoals bedoeld in de boven beschreven situaties waarin je de richtingaanwijzer moet gebruiken. Je moet de ruimte om dit vlot en veilig te doen hebben/krijgen/scheppen! Bij extreme drukte en file-rijden kan het echter wel eens voorkomen dat je de richtingaanwijzer gebruikt om je ruimte te 'claimen', maar dit zijn uitzonderingen. Wacht ook dan tot je de gelegenheid krijgt om de geplande actie uit te voeren en zoek oogcontact met de andere bestuurder of weggebruiker.
 
Laatst bewerkt:
Dus je mag gewoon richting aangeven om te laten zien wat je wil. = communicatie

Dat is dus iets anders dan terwijl je je stuur omgooit je richtingaanwijzers gebruiken.
Of je stuur omgooien zonder richtingaanwijzers.

Jij concludeer echter dat je zonder (direkte) manouvre geen richtingaanwijzers mag gebruiken echter DAT is niet verboden.
 
Laatst bewerkt:
Dwingend gebruik = is knipper aan en dan het stuur om waardoor de andere weggebruikers moeten reageren. I.e. je forceert je plek.
Knipper aan bij drukte om aan te geven dat je op wil schuiven zodat andere weggebruikers daarop kunnen anticiperen maakt gewoon deel uit van goed rijgedrag, als het druk is moet je dit gewoon af en toe doen om niet in de problemen te komen.
 
Laatst bewerkt:
https://www.anwb.nl/verkeer/veiligheid/invoegen


Nee hoor niks raars aan zie o.a ook het RVV1990 artikel 17 over het afslaan wat je erbij kan nemen.

7. Afslaan Artikel 17 1. Bestuurders die willen afslaan, mogen voorsorteren door: a. indien zij naar rechts willen afslaan tijdig zoveel mogelijk aan de rechterzijde te gaan rijden; b. indien zij naar links willen afslaan tijdig zoveel mogelijk tegen de wegas te rijden of bij rijbanen bestemd voor bestuurders in één richting daarop zoveel mogelijk links te houden. 2. Bestuurders moeten alvorens af te slaan een teken met hun richtingaanwijzer of met hun arm geven.

Het alvorens beteken net voordat je de move gaat maken ziet het als een bus die vertrekt vanuit de bushalte.Die heeft dan wel voorrang zoals je het hopelijk weet ? :+
En hoe lang van te voren mag dat volgens jou?
 
Verklaar je nader...

Ik reageer weer eens te snel, het blijkt dat je meer moeilijke woorden kan als ik.

Maar ik heb geleerd dat verkeer dat de snelweg wil verlaten voor gaat op verkeer dat de snelweg op wil.
De reden daarvan is dat verkeer dat eraf wilt geen andere keus heeft dan op snelheid uit te voegen(anders rijd men er achterop) terwijl verkeer dat er op wilt nog wat met zijn snelheid kan doen(aanpassen).
 
Terug
Bovenaan Onderaan