RSV4 project

Jan67546

MF veteraan
22 mei 2010
7.409
7
niet van toepassing
Een aantal dagen geleden heb ik een Aprilia RSV4 met schade gekocht (8900km op teller). De schade viel op zich mee. Kappen rondom, deukje in het frame, voetsteuntje, clip-on, uitlaat dat soort dingen.

In de advertentie stond dat het om een 2014 RSV4 ging. Ik wist wel dat de oudere modellen ('09 en '10) regelmatig problemen met het blok hadden, dus expres niet voor dat model gekozen. Toen ik aan de verkoper vroeg of het geen overjarig model was (ook mijn schuld aangezien ik niet goed onderzoek had gedaan) wist hij mij te vertellen dat het daadwerkelijk een 2014 model was. Ook kwam ik er pas bij het betalen achter dat er een WOK op zat (wat ook niet in de advertentie stond).

Maar goed. Eenmaal thuis kwam ik een paar dagen later erachter door derden dat het geen 2014 model was. Ook geen '13, geen '12, geen '11, geen '10 maar een '09... :') Alleen pas in 2014 op kenteken gezet blijkbaar. Ben er goed ziek van, maar het is niet anders.

Ik ben van plan er een aantal mooie opties op te zetten en hem helemaal in orde te maken, en dat zal ik hier bij houden. Nu fingers crossed dat het blok een beetje degelijk is...

11409_842340225830587_5533470362467212407_n.jpg


Gekocht bij V&P Automotives.
 
Laatst bewerkt:
Duur geintje dus ..
Dat is relatief.
De aanschaf was al hoog, dus daar tegenaf gezet valt het mee :)
Daarnaast wordt het dan opeens wel een echte 2014 motor (met weliswaar 2009 onderdelen).

Nu is er een motor waarmee niet gereden mag worden. Dat is pas duur.

Enige mogelijkheid is herstellen en laten keuren, of -indien idd het frame de reden is van WOK- frame vervangen.

In navolging: probeer er achter te komen wat de daadwerkelijke reden van WOK is. Vraag aan RDW in hoeverre het frame hersteld moet worden. Misschien is richten met certificaat voldoende, en heeft de deuk verder geen invloed op de keuring.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nee.

Wat wel kan is een VIN laten inslaan/registreren, als nieuw voertuig keuren, en dan pas (nieuw) kenteken.
Incl bpm en btw factuur uiteraard.

Het voertuig is in wezen het framedeel waar VIN in staat. De rest is min of meer extra.
Aan een VIN zit een kenteken gekoppeld, indien gebruikt op openbare weg.


Staat mij iets van bij dat een vervangend frame een P codering heeft in het framenummer, maar dat moet even nagevraagd worden bij of het RDW of Aprilia.
 
Nee.

Wat wel kan is een VIN laten inslaan/registreren, als nieuw voertuig keuren, en dan pas (nieuw) kenteken.
Incl bpm en btw factuur uiteraard.

Het voertuig is in wezen het framedeel waar VIN in staat. De rest is min of meer extra.
Aan een VIN zit een kenteken gekoppeld, indien gebruikt op openbare weg.

Dit is wel mogelijk, de RDW vordert het kapotte frame in en plaatst het VIN nummer op het nieuwe frame. Dit is met behoudt van de originele papieren zonder enige extra bpm of btw kosten (uiteraard moet je wel de RDW betalen voor de keuring en dergelijke)
 
Dit is wel mogelijk, de RDW vordert het kapotte frame in en plaatst het VIN nummer op het nieuwe frame. Dit is met behoudt van de originele papieren zonder enige extra bpm of btw kosten (uiteraard moet je wel de RDW betalen voor de keuring en dergelijke)
Kijk, beter bericht :)

Dat wist ik niet, en ik sprak dus voor mijn beurt :$
 
In een motorzaak waar ik gewerkt heb, heb ik na diefstal schade ook eens een Fireblade frame moeten vervangen.

Er is toen een kerel van Honda Nederland langsgekomen, om in het nieuwe frame het bestaande framenummer te zetten. Hierna moest er onder toeziend oog van hem, het oude frame door midden geslepen worden.
 
Als het tot een schikking komt gaat het snel. Alleen als het echt een zaak wordt gaat het lang duren.

Verkoper is kennelijk niet geïnteresseerd in een schikking volgens TS.

Aangezien verkoper een bedrijf is en zich verzekerd zal hebben voor aansprakelijkheid zal e.e.a. in eerste aanleg via de verzekering gaan lopen en dat gaat echt niet snel weet ik uit ervaring.
 
In een motorzaak waar ik gewerkt heb, heb ik na diefstal schade ook eens een Fireblade frame moeten vervangen.

Er is toen een kerel van Honda Nederland langsgekomen, om in het nieuwe frame het bestaande framenummer te zetten. Hierna moest er onder toeziend oog van hem, het oude frame door midden geslepen worden.

Kortom, de dealer zal waarschijnlijk het frame moeten vervangen. Zal je niet zelf kunnen op die manier.
 
Misschien zijn daar aparte regels voor.
Zou ook nog zomaar eens kunnen. Goede tip!

Navragen en uitzoeken is het beste in deze.

Bij Suzuki stuur je het balhoofddeel van het oude frame op, en krijg je het nieuwe frame gewoon netjes met framenummer geleverd.

Ik zou dus eerst bij dealer/importeur navragen. Als je via de officiële weg gewoon een nieuw frame met juiste nummer kan krijgen heb je niks met het RDW te maken. (Behalve natuurlijk keuren ivm WOK melding)
 
als de motor gewoon netjes rechtdoor rijdt als je je handen lost laat of tijden het remmen zal ik de deuk laten zitten en setje frame 'beschermers'' kopen en plaatsen dan gokje wagen bij rdw. als het toch nergens gemeld staat.... zeg jij toch dat het voorwiel fikse deuk had door stoeprand ofzo?

alleen bij verkoop zal ik het wel netjes melden hoe de vork in de steel zit want dit gun je niemand.
 
als de motor gewoon netjes rechtdoor rijdt als je je handen lost laat of tijden het remmen zal ik de deuk laten zitten en setje frame 'beschermers'' kopen en plaatsen dan gokje wagen bij rdw. als het toch nergens gemeld staat.... zeg jij toch dat het voorwiel fikse deuk had door stoeprand ofzo?

alleen bij verkoop zal ik het wel netjes melden hoe de vork in de steel zit want dit gun je niemand.

Ja want bij de RDW zijn ze gek en snappen ze niet dat ze een motor moeten herkeuren vanwege een nieuw wiel. En dan vallen die frame covers ook niet op |(
 
als de motor gewoon netjes rechtdoor rijdt als je je handen lost laat of tijden het remmen zal ik de deuk laten zitten en setje frame 'beschermers'' kopen en plaatsen dan gokje wagen bij rdw. als het toch nergens gemeld staat.... zeg jij toch dat het voorwiel fikse deuk had door stoeprand ofzo?

alleen bij verkoop zal ik het wel netjes melden hoe de vork in de steel zit want dit gun je niemand.

Ik heb nog nooit meegemaakt dat er op een motor met onbeschadigd frame een WOK melding gegeven wordt. Kom jij aan met je framebeschermers, RDW zal gek zijn zeker.
Zou bovendien het feit dat de motor nog rechtdoor wil ook meteen zeggen dat de sterkte van het frame niet aangetast is?
 
Inderdaad wat een verhaal zeg.....

Ik hoop dat TS wat kan regelen met een nieuw frame zodat hij veilig kan rijden en m ook weer netjes kan verkopen later. Heeft m wel wat leergeld gekost maar daar hoef je je niet voor te schamen.

p.s. Ik zou niet lekker zitten op een motor met een gedeukt (aluminium) frame en dan even testen volgas op de autobahn.....brrrr.
 
Zou bovendien het feit dat de motor nog rechtdoor wil ook meteen zeggen dat de sterkte van het frame niet aangetast is?

Dat zou mijn grootste bezwaar zijn.

Het is een supersport motor en dat frame wordt flink belast. Ik zou er niet op durven rijden. Een wheelie een beetje beroerd neerzetten met 200+ waarna het balhoofd afscheurt ofzo. Bij een keer hard remmen hetzelfde. Ik zou er niet prettig op zitten.

Voor 1500 euro een nieuw frame zou mijn keuze zijn. Vooral als dat kan met behoud van VIN. Even een weekeindje sleutelen en daarna laten keuren om de WOK melding kwijt te raken en je hebt een goede motor. Als je de motor weer verkoopt heb je dan ook gewoon een net verhaal. Dan krijg je ook nog een mooi deel van die 1500 euro terug.
 
Laatst bewerkt:
Een WOK melding kun je btw ook krijgen voor het op je motor hebben van een uitlaat die meer Db's produceert als toegestaan voor jou type motorfiets.
Als je daar door onze blauwpet vrienden voor aan de kant gezet wordt en het na meten blijkt en je dus een bekeuring krijgt die volgens mij sinds 1 januari 2015 ook nog eens op je strafblad komt te staan.
 
Dat zou mijn grootste bezwaar zijn.

Het is een supersport motor en dat frame wordt flink belast. Ik zou er niet op durven rijden. Een wheelie een beetje beroerd neerzetten met 200+ waarna het balhoofd afscheurt ofzo. Bij een keer hard remmen hetzelfde. Ik zou er niet prettig op zitten.

Voor 1500 euro een nieuw frame zou mijn keuze zijn. Vooral als dat kan met behoud van VIN. Even een weekeindje sleutelen en daarna laten keuren om de WOK melding kwijt te raken en je hebt een goede motor. Als je de motor weer verkoopt heb je dan ook gewoon een net verhaal. Dan krijg je ook nog een mooi deel van die 1500 euro terug.

Ik heb in 1999 in de suzuki gsxr 600 cup gereden. Was mijn eerste ervaring met racen en dit ging dus ook met vallen en opstaan. Ik remde op het einde van de veenslang (assen) 3 man eruit }) ........dacht ik. :X Opeens was daar een muur van banden en een grote klap. Ik naar medical centre en mn 2 maanden oude soez een centimeter korter en iets uit het lood. Heb nieuwe vorkpoten gekocht, en de kromme vervangen. En ik ben naar Rob Janssen in Assen gegaan. Die heeft de wielen weer in lijn gezet, maar de iets verkorte wielbasis zo gelaten. Zijn uitleg was dat de geometrie er voor het circuit gebruik niet slechter op geworden was }) . En hoe minder rekken hoe beter. Er waren destijds meerdere coureurs die speciaal naar hem toe gingen om het frame "aan te laten passen". Ik ben daarna nog geregeld op mn platte bek gegaan met mn soez. Maar ik heb hem nog steeds en doe ook nog ieder jaar een paar x een circuit dag. Ik heb hem eind 1999 laten keuren en er een kenteken op laten zetten. De keurmeester viel wel op dat de motor "goed gebruikt was waar hij voor gemaakt is", en dat er een klein deukje in het frame zat van een clip-on. Dit was weer van een later "bodem-onderzoek" :z . De keurmeester is er zelfs nog een stukje mee gaan rijden, en heeft hem daarna gewoon goedgekeurd.
Ik heb hem natuurlijk niet verteld dat hij gericht was, maar hij zag echt wel dat hij een paar x goed plat was geweest. Ook zie je als je het weet een licht kleurverschil vlakbij het balhoofd, van het warm maken. Maar ik heb er nog steeds erg veel plezer mee en er scheurt nergens iets. :] Dus valt allemaal ook wel een beetje mee. Maar je moet wel weten wat je doet en wat wel en niet kan, bij bewerkingen aan het frame. :W
 
Ik heb in 1999 in de suzuki gsxr 600 cup gereden. Was mijn eerste ervaring met racen en dit ging dus ook met vallen en opstaan. Ik remde op het einde van de veenslang (assen) 3 man eruit }) ........dacht ik. :X Opeens was daar een muur van banden en een grote klap. Ik naar medical centre en mn 2 maanden oude soez een centimeter korter en iets uit het lood. Heb nieuwe vorkpoten gekocht, en de kromme vervangen. En ik ben naar Rob Janssen in Assen gegaan. Die heeft de wielen weer in lijn gezet, maar de iets verkorte wielbasis zo gelaten. Zijn uitleg was dat de geometrie er voor het circuit gebruik niet slechter op geworden was }) . En hoe minder rekken hoe beter. Er waren destijds meerdere coureurs die speciaal naar hem toe gingen om het frame "aan te laten passen". Ik ben daarna nog geregeld op mn platte bek gegaan met mn soez. Maar ik heb hem nog steeds en doe ook nog ieder jaar een paar x een circuit dag. Ik heb hem eind 1999 laten keuren en er een kenteken op laten zetten. De keurmeester viel wel op dat de motor "goed gebruikt was waar hij voor gemaakt is", en dat er een klein deukje in het frame zat van een clip-on. Dit was weer van een later "bodem-onderzoek" :z . De keurmeester is er zelfs nog een stukje mee gaan rijden, en heeft hem daarna gewoon goedgekeurd.
Ik heb hem natuurlijk niet verteld dat hij gericht was, maar hij zag echt wel dat hij een paar x goed plat was geweest. Ook zie je als je het weet een licht kleurverschil vlakbij het balhoofd, van het warm maken. Maar ik heb er nog steeds erg veel plezer mee en er scheurt nergens iets. :] Dus valt allemaal ook wel een beetje mee. Maar je moet wel weten wat je doet en wat wel en niet kan, bij bewerkingen aan het frame. :W

Bijna 8 pagina's lang; KAN NIET, MAG NIET, ZAL NIET...

En dan dit _O- _O-
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan