S1000rr Deel 4:Laat remmen en vroeg op t gas, omdat het kan!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Het is dat ik een ohlins vork/shock (en geen DDC) en een akra shorty wil, anders wist ik het wel ^

Die monoblocs, de graphics en de velgen wil ik overigens wel :P
 
Het is dat ik een ohlins vork/shock (en geen DDC) en een akra shorty wil, anders wist ik het wel ^

Die monoblocs, de graphics en de velgen wil ik overigens wel :P
Die monoblocs zijn ook niet super bijzonder volgens mij, mooiste zou gewoon een gefreesd setje zijn in plaats van die gegoten exemplaren.
 
Monoblocs zijn idd de M4's.. Tegenwoordig voor nog geen 600 euro per set incl blokken (brand new in box) op te halen!
 
Hallo allemaal :W
Misschien een beetje off-topic, mijn excuses daar voor, maar is er iemand op dit forum die weet wat Danny tijdens de MSL-dagen rekent voor het omleggen van voor- en achterband?
Ik zou het enorm waarderen als je me dat kunt vertellen.
Thnx alvast!
Groet, Ronald
 
hoe heeft edwin het gehad?

Ben van 26 t/m 28 Juli geweest en heb veel geleerd.

Ben gestart in B3 om de volgende dag naar B1 te gaan. Focus was naar mijn mening toch net iets teveel gericht op het opbouwen van snelheid en lijnen rijden terwijl ik juist meer aan mijn houding wilde verbeteren, iets waar je op elk circuit wat aan hebt. Heb me toen naar een langzamere groep over laten plaatsen met Marshall Jeroen die lekker zijn elleboog aan de grond zet, erg fijn om daar achteraan te rijden. Van hem heb ik met de video opnames het meeste geleerd.

Echt super was de uitleg van ome Troy op de ochtend van de 3e dag toen het even regende, jawel regen terwijl het constant 35-37 graden was.

Zag veel mensen met de wenkbrauwen fronzen toen ome Troy uitleg begon te geven over zithouding en gasresponse. Best wel vermakelijk om te zien hoe er een lichte vorm van paniek viel te bespeuren bij de organisatie toen hij dingen ging beweren die volstrekt haaks staan op wat algemeen is geaccepteerd en dagelijks door de marshals wordt gepredikt.

Dus “do not shoot the messenger”, dit is Troy zijn verhaal en ik heb alles op tape staan…

Old school: Motor de bocht inleggen d.m.v. countersteering.
New school: Insturen door gewicht te verplaatsen en bij onvoldoende insturen bovenlichaam verder naar binnen richten en natuurlijk altijd goed door de bocht heen kijken. Grootste gewicht van het lichaam zit volgens Troy in het onderlichaam (heup en benen) en door daarmee te gaan verzitten behaal je de grootste verplaatsing van het gewicht. Door voor het remmen naast de motor te gaan zitten, moet je je motor van je af drukken om deze rechtop te houden (doe je dit niet dan valt ie de bocht in). Je gaat ook niet helemaal achterop het zadel zitten maar houdt 1 vuist afstand tussen kruis en tank. Hierdoor steunt de binnenkant van je dijbeen aan de bovenzijde (en niet boven de knie) tegen de tank. Door je met je buitenste been schrap te zetten kan je vol in de ankers zonder dat je beide benen om te tank te hoeft te klemmen. Je kan gewoon remmend je binnenste been lossen en voet met de bal van de voet op de voetsteun plaatsen voor je de bocht indraait. Je voelt bijzonder weinig kracht op je armen omdat je dijbeen en heup t.p.v. de tank alle kracht opvangt en de armen ontlast. Dit is een heel andere ervaring en voelt veel stabieler aan dan wanneer je ver naar achteren, met je knieën om de tank klemmend, je met alle macht je van je stuur van je af probeert te drukken. Het andere voordeel is omdat je alle kracht op een lager punt op de motor (op de tank en niet op het stuur) wordt overgebracht de motor achter veel stabieler blijft. Op het moment dat je in wil sturen laat je je bovenlichaam naar binnen vallen waarbij je de motor als je ware met je mee de bocht inneemt. Je trekt de motor dus niet naar je toe maar draait je bovenlichaam de bocht in waardoor je de motor met je meeneemt. Heel belangrijk hierbij is dat je wellicht vroeger dan wij gewend zijn voor de bocht ligt aan gaat remmen en niet zoals velen pas op het laatste moment vol gaat ankeren. Doe je dat dan druk je de voorband zo plat als een pannenkoek en krijg je hem niet meer de bocht ingestuurd en loop je weg van je ideale lijn. Moet dus gelijdelijk druk opbouwen en ook weer gelijdelijk loslaten zodat de motor niet teveel duikt en omhoogkomt en ook de voorband zijn profiel behoudt om mooi de bocht in de kunnen rollen.

Old school: Na het remmen gelijk gas erop en trekkend door de bocht door en haal je de Apex niet, dan meer meer tegensturen en verder de bocht door kijken.
New school: Haal je de Apex niet dan zet je hem teveel op het gas waardoor je hem voor uit de veren trekt en hij ruim gaat lopen. De reden dat je de Apex niet haalt is dus niet de (te) hoge snelheid waarmee je de bocht neemt, want echt wij stervelingen gaan als een slak door de bocht vergeleken met de jongens uit de superbike, maar het feit dat we direct na het remmen gelijk trekkend door de bocht rijden. Remedie is dus niet op het gas te gaan maar de motor neutraal op het gas door de bocht laten rollen waarbij de motor met een hogere bochtensnelheid als vanzelf naar de apex toe kruipt. Sturen in de bocht doe je dus niet met je stuur maar met je gas response. Zo ook als je nog 1 meter aan de buitenzijde overhoudt dan moet je met meer gas de bocht uit waardoor hij wijder uit de bocht gaat lopen. Wij leren altijd als je niet remt dan moet je gas geven. Nou niet dus, je moet met hogere snelheid de bocht in om in het middelste gedeelte voor en na de apex het gas neutraal te houden (je hoort Troy zijn de motor pruttelen) om vervolgens het gas geleidelijk op te bouwen op het moment je de bocht door kan kijken en de motor zich op gaat richten. Vroeger moest je trekkend de bocht door zij Troy omdat de banden minder grip hadden en je het gewicht naar de achterband wilde brengen. Tegenwoordig met de nieuwe banden heb je zoveel grip dat dit niet meer nodig is en kan je met hogere bochtensnelheid het gas neutraal houden om zodoende geen extra kracht op de band te zetten. En als je er goed over nadenkt, als je direct gas moet geven nadat je klaar bent met remmen dan heb je feitelijk net iets te hard doorgeremd, zeker als je bedenkt dat je dan nog niet eens onder de grootste hellings hoek ligt. Hij remt hem de bocht in maar lost hem iets vroeger zodat hij op het deel voor de apex, waar wij nog remmen en redelijk rechtop staan, de motor neutraal op het gas met gemiddeld hogere snelheid door de bocht laat rollen om dan bij het uitkomen van de bocht op het gas te gaan. Volgens Troy doe je die gasopbouw stapje voor stapje en elke keer dat je de bocht opnieuw neemt ga je snelheid waarmee je je gas opendraait opvoeren, tot je aan de buitenkant van de baan uitkomt, dan zit je goed.

Old school: met de bal van beide voeten op de voetsteunen.
New school: met midden van de voet net voor de hak op beide voetsteunen staan. Doordat het zwaartepunt onder de voet verder naar achteren ligt kan je je kont makkelijker van het zadel oprichten zonder naar voren te vallen en kracht uit te moeten oefenen op je stuur. Elke kracht die je uitoefend op je stuur brengt je motor in onbalans iets wat je net voor de bocht kan missen als kiespijn. Voor het insturen van de bocht haal je de binnenste voet terug om deze met de bal van de voet op de voetsteun te zetten. Na de bocht plaats je je voet weer terug met de voetsteun midden onder de voet. Nog een tip de zwaardere mannen onder ons, moeten vroeger gaan verzitten voor een bocht dan de lichtere piloten. Bij zwaardere mannen duurt het omzitten sowieso iets langer maar omdat je een grote massa verplaatst duurt het ook iets langer voordat de rust in de motor is terug gekeerd. En ik maar niet begrijpen waarom het bij mij toch anders aanvoelde als ik gelijktijdig om ging zitten als mijn voorganger die 40kg lichter was!!

Nogmaals don’t shoot the messenger…. Is stof tot nadenken…

Oh ja en bij alles wat je doet, Troy zijn stopwoordje is.... doe het SMOOTH !!
 
Laatst bewerkt:
leuk en duidelijk verhaal Edwin! Heb 2 jaar geleden ook de Ales cursus gedaan en vooral dat helemaal achterin zitten (en zeker met mijn lengte) viel me tegen. Dit klinkt me natuurlijker in de oren! Maar eens proberen :D
 
Ben van 26 t/m 28 Juli geweest en heb veel geleerd.

Ben gestart in B3 om de volgende dag naar B1 te gaan. Focus was naar mijn mening toch net iets teveel gericht op het opbouwen van snelheid en lijnen rijden terwijl ik juist meer aan mijn houding wilde verbeteren, iets waar je op elk circuit wat aan hebt. Heb me toen naar een langzamere groep over laten plaatsen met Marshall Jeroen die lekker zijn elleboog aan de grond zet, erg fijn om daar achteraan te rijden. Van hem heb ik met de video opnames het meeste geleerd.

Echt super was de uitleg van ome Troy op de ochtend van de 3e dag toen het even regende, jawel regen terwijl het constant 35-37 graden was.

Zag veel mensen met de wenkbrauwen fronzen toen ome Troy uitleg begon te geven over zithouding en gasresponse. Best wel vermakelijk om te zien hoe er een lichte vorm van paniek viel te bespeuren bij de organisatie toen hij dingen ging beweren die volstrekt haaks staan op wat algemeen is geaccepteerd en dagelijks door de marshals wordt gepredikt.

Dus “do not shoot the messenger”, dit is Troy zijn verhaal en ik heb alles op tape staan…

Old school: Motor de bocht inleggen d.m.v. countersteering.
New school: Insturen door gewicht te verplaatsen en bij onvoldoende insturen bovenlichaam verder naar binnen richten en natuurlijk altijd goed door de bocht heen kijken. Grootste gewicht van het lichaam zit volgens Troy in het onderlichaam (heup en benen) en door daarmee te gaan verzitten behaal je de grootste verplaatsing van het gewicht. Door voor het remmen naast de motor te gaan zitten, moet je je motor van je af drukken om deze rechtop te houden (doe je dit niet dan valt ie de bocht in). Je gaat ook niet helemaal achterop het zadel zitten maar houdt 1 vuist afstand tussen kruis en tank. Hierdoor steunt de binnenkant van je dijbeen aan de bovenzijde (en niet boven de knie) tegen de tank. Door je met je buitenste been schrap te zetten kan je vol in de ankers zonder dat je beide benen om te tank te hoeft te klemmen. Je kan gewoon remmend je binnenste been lossen en voet met de bal van de voet op de voetsteun plaatsen voor je de bocht indraait. Je voelt bijzonder weinig kracht op je armen omdat je dijbeen en heup t.p.v. de tank alle kracht opvangt en de armen ontlast. Dit is een heel andere ervaring en voelt veel stabieler aan dan wanneer je ver naar achteren, met je knieën om de tank klemmend, je met alle macht je van je stuur van je af probeert te drukken. Het andere voordeel is omdat je alle kracht op een lager punt op de motor (op de tank en niet op het stuur) wordt overgebracht de motor achter veel stabieler blijft. Op het moment dat je in wil sturen laat je je bovenlichaam naar binnen vallen waarbij je de motor als je ware met je mee de bocht inneemt. Je trekt de motor dus niet naar je toe maar draait je bovenlichaam de bocht in waardoor je de motor met je meeneemt. Heel belangrijk hierbij is dat je wellicht vroeger dan wij gewend zijn voor de bocht ligt aan gaat remmen en niet zoals velen pas op het laatste moment vol gaat ankeren. Doe je dat dan druk je de voorband zo plat als een pannenkoek en krijg je hem niet meer de bocht ingestuurd en loop je weg van je ideale lijn. Moet dus gelijdelijk druk opbouwen en ook weer gelijdelijk loslaten zodat de motor niet teveel duikt en omhoogkomt en ook de voorband zijn profiel behoudt om mooi de bocht in de kunnen rollen.

Nogmaals don’t shoot the messenger…. Is stof tot nadenken…

Oh ja en bij alles wat je doet, Troy zijn stopwoordje is.... doe het SMOOTH !!
Thnx Edwin! Kan ik als ambitieuze amateurrijder ook een hoop mee. Jouw eerste stuk wat ik gequote heb, is in mijn ogen wat Casey Stoner tot in perfectie in zijn rijstijl uitvoert
 
Nice to hear you had good time Edwin, it's something i wanna do next year for sure.
When are you on CPZ again?
I'll go on 15-08 if weather permits with Ronald (Ronamo). It would e nice to see you again and exchange experiences.
 
A question to all.
I'm planning to try the bike in slick mode.
On the bike i have right now K3 tires which will be replaced with K2 after another circuit day i guess.
How big is the difference between race and slick modes regarding throttle response, ABS and traction control in real life situations?
If i have to trust the BMW book i shouldn't try slick mode without slick tires and i heard from some of you that that's bullshit.
So should i do it or not?
 
Laatst bewerkt:
Hey Leon,

Can you place this one in OP?
full
 
Laatst bewerkt:
Nice to hear you had good time Edwin, it's something i wanna do next year for sure.
When are you on CPZ again?
I'll go on 15-08 if weather permits with Ronald (Ronamo). It would e nice to see you again and exchange experiences.

Dat wordt een uitdaging, ik ga as Vrijdag naar Assen en het is superdruk op het werk op dit moment. Maar als ik me toch nog mocht bedenken dat laat ik het je weten. Wat betreft slick mode, ik rij niet anders maar ik heb een 2011 model en op die fiets vind ik de gasrespons veel beter dan in de race mode plus dat je dan ook gelijk geen last meer hebt van die achterlijke wheely control.
 
Dat wordt een uitdaging, ik ga as Vrijdag naar Assen en het is superdruk op het werk op dit moment. Maar als ik me toch nog mocht bedenken dat laat ik het je weten. Wat betreft slick mode, ik rij niet anders maar ik heb een 2011 model en op die fiets vind ik de gasrespons veel beter dan in de race mode plus dat je dan ook gelijk geen last meer hebt van die achterlijke wheely control.
For me it will be also very difficult to go on 15th since I must finish two projects before my vacation on 21st so I'll go only in case weather would be great.
What about traction and ABS in slick mode? Are they active still or almost not at all?
 
For me it will be also very difficult to go on 15th since I must finish two projects before my vacation on 21st so I'll go only in case weather would be great.
What about traction and ABS in slick mode? Are they active still or almost not at all?

DTC werk ook in Slick mode maar pas vanaf een hellingshoek van 53 graden ipv de 48 bij Race. Op Race kom ik niet lekker de bocht uit, knijpt hem echt. Op Slick gaat dit veel beter en grijpt de TC nog steeds in want het oranje lampje maakt dan echt overuren :)
 
Dat wordt een uitdaging, ik ga as Vrijdag naar Assen en het is superdruk op het werk op dit moment. Maar als ik me toch nog mocht bedenken dat laat ik het je weten. Wat betreft slick mode, ik rij niet anders maar ik heb een 2011 model en op die fiets vind ik de gasrespons veel beter dan in de race mode plus dat je dan ook gelijk geen last meer hebt van die achterlijke wheely control.

Erwin,

Welke organisatie ben je vrijdag op Assen ?
Ik ben donderdag op Assen met MSL.
 
Laatst bewerkt:
Ben van 26 t/m 28 Juli geweest en heb veel geleerd.

Ben gestart in B3 om de volgende dag naar B1 te gaan. Focus was naar mijn mening toch net iets teveel gericht op het opbouwen van snelheid en lijnen rijden terwijl ik juist meer aan mijn houding wilde verbeteren, iets waar je op elk circuit wat aan hebt. Heb me toen naar een langzamere groep over laten plaatsen met Marshall Jeroen die lekker zijn elleboog aan de grond zet, erg fijn om daar achteraan te rijden. Van hem heb ik met de video opnames het meeste geleerd.

Echt super was de uitleg van ome Troy op de ochtend van de 3e dag toen het even regende, jawel regen terwijl het constant 35-37 graden was.

Zag veel mensen met de wenkbrauwen fronzen toen ome Troy uitleg begon te geven over zithouding en gasresponse. Best wel vermakelijk om te zien hoe er een lichte vorm van paniek viel te bespeuren bij de organisatie toen hij dingen ging beweren die volstrekt haaks staan op wat algemeen is geaccepteerd en dagelijks door de marshals wordt gepredikt.

Dus “do not shoot the messenger”, dit is Troy zijn verhaal en ik heb alles op tape staan…

Old school: Motor de bocht inleggen d.m.v. countersteering.
New school: Insturen door gewicht te verplaatsen en bij onvoldoende insturen bovenlichaam verder naar binnen richten en natuurlijk altijd goed door de bocht heen kijken. Grootste gewicht van het lichaam zit volgens Troy in het onderlichaam (heup en benen) en door daarmee te gaan verzitten behaal je de grootste verplaatsing van het gewicht. Door voor het remmen naast de motor te gaan zitten, moet je je motor van je af drukken om deze rechtop te houden (doe je dit niet dan valt ie de bocht in). Je gaat ook niet helemaal achterop het zadel zitten maar houdt 1 vuist afstand tussen kruis en tank. Hierdoor steunt de binnenkant van je dijbeen aan de bovenzijde (en niet boven de knie) tegen de tank. Door je met je buitenste been schrap te zetten kan je vol in de ankers zonder dat je beide benen om te tank te hoeft te klemmen. Je kan gewoon remmend je binnenste been lossen en voet met de bal van de voet op de voetsteun plaatsen voor je de bocht indraait. Je voelt bijzonder weinig kracht op je armen omdat je dijbeen en heup t.p.v. de tank alle kracht opvangt en de armen ontlast. Dit is een heel andere ervaring en voelt veel stabieler aan dan wanneer je ver naar achteren, met je knieën om de tank klemmend, je met alle macht je van je stuur van je af probeert te drukken. Het andere voordeel is omdat je alle kracht op een lager punt op de motor (op de tank en niet op het stuur) wordt overgebracht de motor achter veel stabieler blijft. Op het moment dat je in wil sturen laat je je bovenlichaam naar binnen vallen waarbij je de motor als je ware met je mee de bocht inneemt. Je trekt de motor dus niet naar je toe maar draait je bovenlichaam de bocht in waardoor je de motor met je meeneemt. Heel belangrijk hierbij is dat je wellicht vroeger dan wij gewend zijn voor de bocht ligt aan gaat remmen en niet zoals velen pas op het laatste moment vol gaat ankeren. Doe je dat dan druk je de voorband zo plat als een pannenkoek en krijg je hem niet meer de bocht ingestuurd en loop je weg van je ideale lijn. Moet dus gelijdelijk druk opbouwen en ook weer gelijdelijk loslaten zodat de motor niet teveel duikt en omhoogkomt en ook de voorband zijn profiel behoudt om mooi de bocht in de kunnen rollen.

Old school: Na het remmen gelijk gas erop en trekkend door de bocht door en haal je de Apex niet, dan meer meer tegensturen en verder de bocht door kijken.
New school: Haal je de Apex niet dan zet je hem teveel op het gas waardoor je hem voor uit de veren trekt en hij ruim gaat lopen. De reden dat je de Apex niet haalt is dus niet de (te) hoge snelheid waarmee je de bocht neemt, want echt wij stervelingen gaan als een slak door de bocht vergeleken met de jongens uit de superbike, maar het feit dat we direct na het remmen gelijk trekkend door de bocht rijden. Remedie is dus niet op het gas te gaan maar de motor neutraal op het gas door de bocht laten rollen waarbij de motor met een hogere bochtensnelheid als vanzelf naar de apex toe kruipt. Sturen in de bocht doe je dus niet met je stuur maar met je gas response. Zo ook als je nog 1 meter aan de buitenzijde overhoudt dan moet je met meer gas de bocht uit waardoor hij wijder uit de bocht gaat lopen. Wij leren altijd als je niet remt dan moet je gas geven. Nou niet dus, je moet met hogere snelheid de bocht in om in het middelste gedeelte voor en na de apex het gas neutraal te houden (je hoort Troy zijn de motor pruttelen) om vervolgens het gas geleidelijk op te bouwen op het moment je de bocht door kan kijken en de motor zich op gaat richten. Vroeger moest je trekkend de bocht door zij Troy omdat de banden minder grip hadden en je het gewicht naar de achterband wilde brengen. Tegenwoordig met de nieuwe banden heb je zoveel grip dat dit niet meer nodig is en kan je met hogere bochtensnelheid het gas neutraal houden om zodoende geen extra kracht op de band te zetten. En als je er goed over nadenkt, als je direct gas moet geven nadat je klaar bent met remmen dan heb je feitelijk net iets te hard doorgeremd, zeker als je bedenkt dat je dan nog niet eens onder de grootste hellings hoek ligt. Hij remt hem de bocht in maar lost hem iets vroeger zodat hij op het deel voor de apex, waar wij nog remmen en redelijk rechtop staan, de motor neutraal op het gas met gemiddeld hogere snelheid door de bocht laat rollen om dan bij het uitkomen van de bocht op het gas te gaan. Volgens Troy doe je die gasopbouw stapje voor stapje en elke keer dat je de bocht opnieuw neemt ga je snelheid waarmee je je gas opendraait opvoeren, tot je aan de buitenkant van de baan uitkomt, dan zit je goed.

Old school: met de bal van beide voeten op de voetsteunen.
New school: met midden van de voet net voor de hak op beide voetsteunen staan. Doordat het zwaartepunt onder de voet verder naar achteren ligt kan je je kont makkelijker van het zadel oprichten zonder naar voren te vallen en kracht uit te moeten oefenen op je stuur. Elke kracht die je uitoefend op je stuur brengt je motor in onbalans iets wat je net voor de bocht kan missen als kiespijn. Voor het insturen van de bocht haal je de binnenste voet terug om deze met de bal van de voet op de voetsteun te zetten. Na de bocht plaats je je voet weer terug met de voetsteun midden onder de voet. Nog een tip de zwaardere mannen onder ons, moeten vroeger gaan verzitten voor een bocht dan de lichtere piloten. Bij zwaardere mannen duurt het omzitten sowieso iets langer maar omdat je een grote massa verplaatst duurt het ook iets langer voordat de rust in de motor is terug gekeerd. En ik maar niet begrijpen waarom het bij mij toch anders aanvoelde als ik gelijktijdig om ging zitten als mijn voorganger die 40kg lichter was!!

Nogmaals don’t shoot the messenger…. Is stof tot nadenken…

Oh ja en bij alles wat je doet, Troy zijn stopwoordje is.... doe het SMOOTH !!
troy is vet! +1 gave uitleg,...snijdt hout.com!! :) :Y coutersteeering,...is zo 2007, heb er nooit meer over tijdens een training. sturen doe je met je lijf en niet met je stuur ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan