Schuimmodel; welk materiaal gebruiken?

Jurrien

Die hard MF'er
20 apr 2005
879
6
Hallo,

Ik ben met een model van een benzinetank bezig. Deze wil ik, als hij af is, bekleden met glasvezel+epoxy. Vervolgens doorzagen, model er uit slopen, vulgat + kraanaansluiting er in lijmen en de twee helften weer dichtlijmen.
Het model wordt dus eenmalig gebruikt en opgeofferd.

Tot nu toe heb ik een kartonnen model in elkaar gezet en deze opgevuld met purschuim en de boel wat bijgeschuurd. Maar nu de vragen:

- Het purschuim laat een heleboel kleine ruimtes open (zie 3e foto hieronder). Pur is dus net te grof eigenlijk. Heeft iemand een tip waarmee deze kleine ruimtes op te vullen zijn? Plamuur lijkt me niet geschikt omdat ik dan wel een heleboel nodig heb.
- Als laatste wil ik de scherpe randen die her en der moeten komen maken. Daar is een wat steviger materiaal voor nodig. Ook hier: iemand een tip? Plamuur lijkt me wederom niet handig omdat er wederom wel erg veel nodig is. Automotive-klei heb ik wel eens als term horen vallen, maar nog nooit mee gewerkt.. Is dat geschikt?

IMG_0284_resize.jpg


IMG_0336_resize.jpg


IMG_0337_resize.jpg
 
pur zet uit als je het gebruikt

dus misschien kun je het nogmaal proberen maar dan er bijvoorbeeld plastic omheen zodat het schuimt niet max uit kan zetten?

om de gaten die je nu hebt te vullen misschien een dikke lijm of zelfs kit gebruiken? dus erin smeren en niet proberen met het kitpistool erin te krijgen
 
Volgens mij heb je blokken "modelleerschuim" die speciaal voor dit soort klussen zijn bedoeld.
PUR is inderdaad te grof en bovendien niet sterk genoeg, het zakt deels in als je glasmatje droogt en daar word je niet vrolijk van....
 
Je huidige mal kun je gewoon gebruiken :Y In de bouwmarkt koop je gewoon vulmiddel ik dacht van Alabastine. Is wit van kleur en super licht van gewicht en uitgehard net zo makkelijk te bewerken/schuren als balsahout. Wordt in de modelbouw ook veel gebruikt om mallen te maken/op te bouwen. Is gewoon op waterbasis en hecht op alles :Y
 
Je huidige mal kun je gewoon gebruiken :Y In de bouwmarkt koop je gewoon vulmiddel ik dacht van Alabastine. Is wit van kleur en super licht van gewicht en uitgehard net zo makkelijk te bewerken/schuren als balsahout. Wordt in de modelbouw ook veel gebruikt om mallen te maken/op te bouwen. Is gewoon op waterbasis en hecht op alles :Y

Kijk, dat is exact het antwoord wat ik zocht. Ga ik proberen, dankjewel!

Anderen ook bedankt hoor, maar ik zoek echt iets om deze mal te verbeteren, niet om opnieuw te beginnen. Daarvoor zitten er teveel uren in deze mal. :)
 
Dan probeer ik dat ook.
acryl kit werkt zeer frustrerend, zakt meestal iets B| in en je kunt het niet schuren :( ,
na al je werk met dat fantastische karton 3D model ,
gewoon 2comp /polyester plamuur, hecht goed, zeer glad[nat] schuurbaar
en bestand tegen een stootje , werkt heerlijk snel .
Tip, maak niet teveel in een keer aan, anders gooi je de helft weg
 
die acrylaatkit is butje, zou ik niet doen.
als dat spul opdroogt brokkelt het, zit geen flex in.

en NIET denken '' oh, ze hebben ooj emmertjes plamuur ( 1komponent) staan voor wènig..
dat is helemaal pauperspul... gewoon een paar blikken 2k meenemen.( en wat te snaaien, als je ertoch bent.. )
 
Laatst bewerkt:
Ok, probleem is: ik kan niet voor 1 ding naar de Action. Dat lukt nooit. Sta toch altijd weer met 10 dingen bij de kassa. Ik ga proberen dan geen actylkit in m'n mandje te stoppen.

Maarre, als ik het goed begrijp hebben ze dus 1k- en 2k-plamuur bij de action? Ik ga beiden wel even proberen. Het hoeft in deze fase nog niet helemaal strak en het hoeft ook niet langdurig goed te blijven. Ik wil gewoon grof die gaten opvullen. Strakmaken komt straks als er een paar lagen glasvezel+epoxy overheen zit. Dus die 2k-plamuur is nu misschien wat overdreven.
 
die 1k plamuur ( tube en emmertje ) heeft de consistentie van dunne tandpasta.. gaat dus uitzakken.
ook krimpt ie als een malle, met scheuren als gevolg..
laatst een 6mm gaatje in de muur willen plamuren; 10 keer terug in het gat moeten duwen, en toen ie droog was zat er een scheur in. dán kan je beter alabastine gebruiken. :-P
 
Ik zou ook voor 2k plamuur gaan, maar een gewone tube moet ook lukken als het nog niet perfect moet zijn. 2k is goed voor afwerking. Uiteindelijk moet je toch de hele mal afplakken want die epoxy vreet gewoon in je mal anders. Je glasvezel met epoxy die je er op smijt wordt warm, en vreet alles onderin aan dus dan krimpt je model hoogstwaarschijnlijk in elkaar.

Ik zou je mal volledig afplakken met soort plastiekplakband en wat insmeren met autowax, en nadien je glasvezel er overheen leggen. Zo zijn die ongelijkheden ook grotendeels weg en ga je minder moeite hebben met je mal er nadien uit te peuteren.
 
Je wil hem niet opnieuw maken? Voor de volgende keer als je zoiets doet:

Begin met EPS (piepschuim) in een variant met hoge dichtheid. Met de juiste materialen kan je dat heel netjes bewerken. Dan lamineren met glasvezel in epoxy, en liefst direct de vuldop er in lamineren.

Wanneer het uitgehard is komt de grote truc: aceton. Dat lost je piepschuim binnen no-time volledig op. Hoef je niet eens meer te zagen!


Nog even over dit project: ben je van plan om je het geheel onder vacuum te lamineren? Ik vrees dat je anders een erg matig resultaat krijgt.
 
Nou, ik ben geïnspireerd geraakt toen ik iemand met carbononderdelen bezig zag, die ook op deze wijze hele mooie resultaten haalt. Dus iets van schuim maken, dat bekleden en daarna veel schuren.

Als ik op internet zoek kom ik tegen dat de meeste mensen het anders doen: een perfecte mal maken en dan in 1 keer een goed product maken.

De methode die ik volg gaat een boel schuurwerk aan het uiteindelijke product eisen. Maarja, dat moet maar. Ik heb er in elk geval genoeg epoxy voor aangeschaft.

Tis de eerste keer dat ik zoiets probeer dus het mag ook best verkeerd gaan.

Lacher: jouw tip over het naderhand afplakken van het model zijn wel goed! Ga ik doen.

Net een rondje action gemaakt, dus kan nu weer verder.
 
Terug
Bovenaan Onderaan