Schuiver gemaakt, verzekering verklaart motor total-loss?

Biancie

MF veteraan
28 mrt 2006
5.550
8
Afgelopen maandag heb ik in Brussel een schuivertje met m'n Gixxer gemaakt, ik verremde me op een nat wegdek en m'n Gixxer schoof onder me vandaan voor ik er erg in had…Nadat ik de schade met de andere partij – motor gleed tegen een auto - heb afgehandeld ben ik verder naar huis gereden, m'n motor reed nog prima.

full


Ik ben allrisk verzekerd dus die motor naar de dealer gebracht en de verzekering gebeld. Nu is inmiddels de expert langs geweest en die zegt dat ze 'm eerst per opbod gaan aanbieden aan handelaren…dat doen ze omdat de geschatte schade meer is als dat de motor opbrengt, oftewel hij is dus total loss, moet ik hier nu blij mee zijn?

Mn Gixxer is een 600 K4 met 20d op de teller, de schade wordt geraamd op Euro 3300.- ex btw en zonder de manuren...dus alleen al Euro 4000.- aan onderdelen, de expert wist mij te vertellen dat ie nog maar Euro 5000.- waard is (!?!), daar ben ik het niet mee eens, hebben jullie hier ervaring mee?? Wat moet ik doen… moet ik de 5000 euro accepteren en vervolgens dik bijleggen om een andere (soortgelijke) motor te kopen of moet ik accepteren dat ik met enige schade zal rondrijden en dat niet alles vervangen kan worden?

Heel fijn, je bent all risk verzekerd, betaalt een dikke premie en vervolgens ben je alsnog je motor kwijt?!?

Graag ervaringen! :Y
 
Laatst bewerkt:
Weer een voorbeeld van hoe we belazerd worden door de verzekeringen.
Heel jammer voor je,
misschien kun je er toch nog meer uitslepen ( als je een rechtsbijstandverzekering hebt of zo).
Succes ermee, en je leeft gelukkig nog.
Groeten,
Eduard.
 
Zolang als het frame en rijgedeelte maar recht is zou ik hem houden en zelf gaan opknappen voor het geld wat jij dan vergoed zal krijgen.

PS wat zijn de verzekeringen toch altijd snel met TL verklaringen :( deze motor is toch wel meer waard dan 5.000 pleuro's?
 
vragen wat de verzekering voor het "wrak" wil hebben, "wrak" terugkopen (bij totalloss vervalt de motor aan de verzekeringsmaatschappij) restant premie opstrijken; hoogstnodige vervangen en doorrijden met een paar krassen extra.........
Doe ik al jaren, alleen is mijn motor wat ouder en wordt dus nog sneller tl verklaart; hiervoor gebruikt de verzekering namelijk geen handelswaarde, maar dagwaarde via een eigen tabel gebaseerd op nieuw-prijs en afschrijving per jaar
 
Niet mee acoord gaan.. Zoek op internet gelijkwaardige motoren, en kom daarmee aanzetten (liefste de duurdere ;) )en dan kan je altijd nog onderhandelen.. Zodra jullie op een bedrag uitkomen waar jullie het allbei mee eens zijn, moet je pas acoord gaan. Als jullie er niet uitkomen, rechbijstand inschakelen.. Motor laten opknappen is denk het beste! (en als je ALLES laat doen door de dealer kan hij ook nog wel een mooi prijsje voor je maken denk k.. want zij verdienen er zat op ;) )
 
vragen wat de verzekering voor het "wrak" wil hebben, "wrak" terugkopen (bij totalloss vervalt de motor aan de verzekeringsmaatschappij) restant premie opstrijken; hoogstnodige vervangen en doorrijden met een paar krassen extra.........
Doe ik al jaren, alleen is mijn motor wat ouder en wordt dus nog sneller tl verklaart; hiervoor gebruikt de verzekering namelijk geen handelswaarde, maar dagwaarde via een eigen tabel gebaseerd op nieuw-prijs en afschrijving per jaar

:^

Bovendien kun je altijd contra-expertise inschakelen (second-opinion) als je het niet eens bent met de schade-afhandeling. NOOIT direct accoord gaan met een voorstel....
 
Ik heb vorig jaar iets soortgelijks gehad. En het kan nog veel verder gaan. Mijn motor was ook total loss verklaart en ZONDER kenteken aangeboden aan handelaren. Het frame moest namelijk vernietigt worden, om er zeker van te zijn dat deze motor niet meer de weg opkwam. Volgens mijn dealer was er trouwens met het frame niks mis. Maargoed, motor is verkocht aan opkopers, ik mocht niet meebieden, mijn dealer ook niet. Met andere woorden, ik was me motor gewoon kwijt, kreeg de dagwaarde minus het schijtbedragje wat de opkoper ervoor gegeven had.

Heb mijn nieuwe motor nu wa+ verzekerd, als ik nu val mag ik tenminste zelf beslissen wat ik met mijn motor mag doen, ipv die verzekerings criminelen........
 
In welke staat is hij maar 5000 euro waard? In de huidige staat? Dan kan ik me toch wel vinden in het oordeel van de verzekering, aangezien de schade minimaal 4000 euro is.

Wat is de dagwaarde volgens de taxateur?

Wat er gaat gebeuren is dat de motor op 1 of andere website komt die alleen voor handelaren toegankelijk is, de motor blijft daar 2 dagen op staan en en wordt op geboden. Vervolgens laat de taxateur jou of je dealer weten wat het hoogste bod is en of je er dan afstand van wilt doen. Vervolgens komt de handelaar, zal me nix verbazen als Boonstra dat zou zijn de motor binnen een week ophalen en geef jou dat geld ervoor. Het resterende bedrag krijg de dan van de verzekering.

Stel dagwaarde: 6000 euro
Boonstra geeft: 4000 euro

Dan krijg je van de verzekering nog 2000 euro.

Owja, en mocht die 5000 euro de dagwaarde zijn, dan hoef je daar niet mee eens te zijn hoor. De schade expert brengt alleen een advies over naar de verzekering, doorgaans wordt deze overgenomen door verzekering. Maar als je niet met dat bedrag eens bent dan moet je dat eerst laten weten aan de schade expert. Je kan hem dan erop wijzen dat je nooit een 600 k4 voor 5000 kan kopen dmv van advertenties op marktplaats oid, en je kan uiteraard aan de verzekering laten weten dat je niet eens bent met de expert.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb vorig jaar iets soortgelijks gehad. En het kan nog veel verder gaan. Mijn motor was ook total loss verklaart en ZONDER kenteken aangeboden aan handelaren. Het frame moest namelijk vernietigt worden, om er zeker van te zijn dat deze motor niet meer de weg opkwam. Volgens mijn dealer was er trouwens met het frame niks mis. Maargoed, motor is verkocht aan opkopers, ik mocht niet meebieden, mijn dealer ook niet. Met andere woorden, ik was me motor gewoon kwijt, kreeg de dagwaarde minus het schijtbedragje wat de opkoper ervoor gegeven had.

Heb mijn nieuwe motor nu wa+ verzekerd, als ik nu val mag ik tenminste zelf beslissen wat ik met mijn motor mag doen, ipv die verzekerings criminelen........
Verzekering kan jouw motor toch niet zomaar verkopen zonder toestemming :?
 
Ik heb vorig jaar iets soortgelijks gehad. En het kan nog veel verder gaan. Mijn motor was ook total loss verklaart en ZONDER kenteken aangeboden aan handelaren. Het frame moest namelijk vernietigt worden, om er zeker van te zijn dat deze motor niet meer de weg opkwam. Volgens mijn dealer was er trouwens met het frame niks mis. Maargoed, motor is verkocht aan opkopers, ik mocht niet meebieden, mijn dealer ook niet. Met andere woorden, ik was me motor gewoon kwijt, kreeg de dagwaarde minus het schijtbedragje wat de opkoper ervoor gegeven had.

Heb mijn nieuwe motor nu wa+ verzekerd, als ik nu val mag ik tenminste zelf beslissen wat ik met mijn motor mag doen, ipv die verzekerings criminelen........

Je moet die twee dingen wel even los van elkaar zien. Blijkbaar heeft in jouw geval iemand bepaalt dat die motor niet veilig meer was om aan het verkeer deel te nemen en daarom is die ZONDER kenteken aangeboden aan handelen. Zodat ze de onderdelen nog wel kunnen gebruiken, maar de motor niet meer kunnen oplappen. Dat is geen total loss verklaring, maar een verklaring over de technische toestand van de motor. Hoewel dit door sommigen ook wel technisch total loss wordt genoemd, maar dat is feitelijk niet juist.

Total loss is puur een economische term, reparatie is duurder dan de dagwaarde van de motor, dus de verzekering betaalt die dagwaarde uit.

In beide gevallen kun je het er niet mee eens zijn en het gevoel dat je te weinig geld krijgt.

Of je nu WA/WA+/All Risk verzekerd bent maakt niet zoveel uit, je kunt er in alle gevallen nog mee te krijgen. In jouw geval, had het niet uitgemaakt hoe je verzekerd was, de motor mocht technisch niet meer op de weg komen, dus je was hem sowieso kwijt geweest, en had bij WA+ alleen gekregen wat de handelaar ervoor bood.

En ook bij WA+ kan het zijn dat je motor schade oploopt door de fout van een ander, en diens verzekering keert je alleen de dagwaarde uit omdat reparatie duurder is.

Het hele principe van total loss is op zich niet verkeerd. Het gaat erom dat de gedupeerde schadeloos wordt gesteld, als die een soortgelijke motor kan krijgen als dat tie had, dan is dat ook schadeloos stelling. Het punt is alleen dat ten eerste een verzekering met een te laag bod zal komen, daar moet je dus over in onderhandeling. Ten tweede is de gevoelswaarde van een motor, zeker een oudere motor vaak veel hoger dan de feitelijke dagwaarde.

Verder, voor de verzekeringsvorm zijn er de volgende vuistregels, jonger dan 4 jaar, all risk, 4-8 jaar WA+ en daarna alleen WA. Juist omdat datgene wat je uitgekeerd krijgt op een gegeven moment niet meer in verhouding staat tot de bepaalde premie. Als je informatie opvraagt bij een verzekering raden ze dat over het algemeen zelf ook aan, dus van oplichting kun je niet echt spreken.
 
mijn motor is begin dit jaar ook economisch total loss verklaard, waar ik het dus niet mee eens was, aangezien het een schuiver op het circuit betrof heb ik de verzekering er buiten gelaten. de dealer heeft wel een raming gemaakt van de schade en zei dus dat de schade meer dan de helft van de nieuwwaarde was.

uit eindelijk heb ik dus voor een veel lager bedrag dan de dealer had beraamd mijn motor weer gerepareerd (lang leve de 2de hands onderdelen en Ebay)

ga niet akkoord met afstaan van de motor laat de verzekering gewoon uit betalen en lap je motor weer op
 
De verzekering hanteert de volgende soort sommen (als voorbeeld):
dagwaarde 10.000 Euro
minus de waarde van het "wrak" 6.000 Euro
=
4.000 Euro -het bedrag dat de verzekering zelf moet uitbetalen.

Als de schade dus 4000 Euro of meer is dan wordt de motor total loss verklaard. Omdat de prijs van vervangingsonderdelen schandalig hoog is, zit je al heel snel op dat soort bedragen.
Daar komt dan nog bij dat je de premie betaalt op basis van het nieuwwaardebedrag, terwijl de dagwaarde (een totaal fictief bedrag....) na enige tijd fors lager is.

Accepteer nooit de dagwaarde. Zoek op het Internet vergelijkbare motoren (bij een dealer, want daar heb jij hem toch ook gekocht?) dan zul je zien dat de werkelijke prijzen veel hoger liggen. Print die pagina's uit en stuur die naar je verzekering, met je eigen tegenbod.

Oh ja, vergeet niet je kleding etc. op te geven.
 
mijn motor is begin dit jaar ook economisch total loss verklaard, waar ik het dus niet mee eens was, aangezien het een schuiver op het circuit betrof heb ik de verzekering er buiten gelaten. de dealer heeft wel een raming gemaakt van de schade en zei dus dat de schade meer dan de helft van de nieuwwaarde was.

uit eindelijk heb ik dus voor een veel lager bedrag dan de dealer had beraamd mijn motor weer gerepareerd (lang leve de 2de hands onderdelen en Ebay)

ga niet akkoord met afstaan van de motor laat de verzekering gewoon uit betalen en lap je motor weer op
Wat kun je verwachten van de rechtsbijstand?
Ik zit nu ook met een Guzzi span dat total loss is....
schuld ligt overduidelijk bij een koekblikker..

Ik zal het ook wel zelf opknappen maar toch...
 
Dit is balen zeg Bianca. -O-
Ik had de motor lekker gehouden, en de hoognodige dingen vervangen.
En weer lekker verder rijden.
 
Afgelopen maandag heb ik in Brussel een schuivertje met m'n Gixxer gemaakt, ik verremde me op een nat wegdek en m'n Gixxer schoof onder me vandaan voor ik er erg in had…Nadat ik de schade met de andere partij – motor gleed tegen een auto - heb afgehandeld ben ik verder naar huis gereden, m'n motor reed nog prima.

[afbeelding]

Ik ben allrisk verzekerd dus die motor naar de dealer gebracht en de verzekering gebeld. Nu is inmiddels de expert langs geweest en die zegt dat ze 'm eerst per opbod gaan aanbieden aan handelaren…dat doen ze omdat de geschatte schade meer is als dat de motor opbrengt, oftewel hij is dus total loss, moet ik hier nu blij mee zijn?

Mn Gixxer is een 600 K4 met 20d op de teller, de schade wordt geraamd op Euro 3300.- ex btw en zonder de manuren...dus alleen al Euro 4000.- aan onderdelen, de expert wist mij te vertellen dat ie nog maar Euro 5000.- waard is (!?!), daar ben ik het niet mee eens, hebben jullie hier ervaring mee?? Wat moet ik doen… moet ik de 5000 euro accepteren en vervolgens dik bijleggen om een andere (soortgelijke) motor te kopen of moet ik accepteren dat ik met enige schade zal rondrijden en dat niet alles vervangen kan worden?

Heel fijn, je bent all risk verzekerd, betaalt een dikke premie en vervolgens ben je alsnog je motor kwijt?!?

Graag ervaringen! :Y
Gewoon de schade laten uitkeren en zelf je bike opknappen :Y

Je motor staat er straks weer als nieuw bij en je houd nog geld over :Y
 
Goed klote zo'n schuiver, hoe je het ook wendt of keert, je wordt er nooit beter van. Succes met de afwikkeling in ieder geval!

Het wordt mij echter ook niet echt duidelijk of het wrak nog 5k euro waard is of dat de dagwaarde nog 5k euro is...

Als het het laatste is, NOOIT mee akkoord gaan...
 
had zelf ook soortgelijke schade met mn srad...
gewoon n nieuw kuip en knipper en klaar is kees :P

kuip is nie gratis maarja, beter dan je gixxer kwijt! :9

bij was het toen zo'n 800euro (scherm, wat spuitwerk op het blok, nieuw raampje en wat klein spul zoals knippers...

is je uitlaat beschadigd?
 
De eigenaar mag altijd beslissen wat er mee gebeurd. Je bent gewoon ''genaait'' als jij niet de keuze hebt gehad om hem bijvoorbeeld te houden. Zelfs al is het een vierkant prakje geworden het blijft jouw prakje.
 
klinkt eerder als een kutdealer...

een beetje garagist gaat altijd wel wat pleiten voor de herstelling uit te voeren,
anyway, niet akkoord gaan. je gaat vast nog wel wat meer krijgen.
dat is keer proberen dat ze doen he, nen expert wordt niet door jou betaald tenslotte maar door... idd ;)
 
Je kunt ook kiezen met een schade uitkering met behoudt (noemen ze dat geloof ik)
Dan mag je het wrak (valt wel mee geloof ik) houden
Heb dateen tijdje geleden met een auto mee gemaakt toen ik een slipper maakte omdat er in het donker een pony midden op de wegstond
En inderdaad een goeie dealer moet er proberen zoveel mogelijk voor jou uit tehalen
En met die taxateurs kun je ook onderhandelen
Als het frame niet krom is zou ik hem lekker houden ,ebay.de is het onderdelen magazijn
 
Inderdaad zelf goed op zoek gaan naar voorbeelden van vergelijkbare motoren op internet (hoe meer, hoe beter) en heel duidelijk richting verzekering aangeven dat de dagwaarde toch echt hoger is dan het aan jou opgegeven bedrag. Ik heb hetzelfde moeten doen voor mijn auto een paar maanden geleden.

Wellicht kan een rechtsbijstandsverzekering helpen? (weet niet of dat ook voor dit soort eenzijdige ongevallen te gebruiken is).

Verder heb ik gemerkt dat een goed contact met je garagehouder behoorlijk kan helpen om de taxateur/expert een beetje te beinvloeden bij de beoordeling....
 
Volgens mij is de prijs berekenning gemaakt op allemaal nieuwe stukken ,geloof me je kunt voor minder je motor maken hoor en idd niet akkoord gaan de prijsbepaling van je motor namelijk die 5000 euro.
Opzoekingen doen naar de zelfde motor,uitprinten en ermee aan de verzekring tonen dat je motor wel degelijk meer waard is.

De experts nemen als maar gemakkelijk total loss in de mond.
;(
 
Goedenavond Bianca,

Jouw motor is dus economisch total loss verklaard door de expert (anders dan technisch total loss wanneer de kentekendelen door de politie in beslag worden genomen en de motor niet meer de weg op mag). Biedingen zijn puur om de bijdrage in de uitkering van de verzekeraar te bepalen. De dagwaarde staat vast (gesteld door de expert). Hoe hoger het aandeel van de biedingen door de opkopers (op het restant (lees:de beschadigde motor) des te lager het aandeel in de schadeuitkering van de verzekeraar. Het staat je vrij om de de restanten (lees: de beschadigde motor) zelf te houden. Je krijgt dan alleen dat deel dat de verzekeraar uitkeert. Samen met de waarde van de restanten kom je weer aan de vastgestelde dagwaarde. Snap je het nog?

Dagwaarde: waarde van een soortgelijk voertuig op het moment van de schade zónder rekening te houden met de winstmarge van de verkoper. Met andere woorden, je krijgt er altijd minder voor terug dan de uiteindelijke verkoopprijs als je een vergelijkend exemplaar koopt. Daar zit namelijk een stukje winst in en een vergoeding voor bijvoorbeeld verleende garantie. Dat valt niet onder de dagwaarde en wordt dus niet vergoed. Zoeken naar vergelijkende dure exemplaren heeft geen zin, er zijn ook altijd goedkopere versies te vinden. Dat wordt dus een discussie zonder eind. Wél kan je een verhoogde dagwaarde onderbouwen door bijvoorbeeld een onderhoudshistorie aan te tonen. Nota's van onderhoudsbeurten bijvoorbeeld. En foto's van toen de motor nog onbeschadigd was. Een mooie en goed onderhouden motor heeft nou eenmaal een hogere dagwaarde dan een beschadigde niet onderhouden motor. Zo heeft een lage kilometerstand ook een positieve invloed op de dagwaarde. Deze zaken kan je in je verweer meenemen als de expert in jouw ogen een te lage dagwaarde vaststelt. Erg veel verdien je er niet mee maar alle kleine beetjes helpen zullen we maar zeggen.

Ohh ja, experts zijn 'mannetjes'. Zij delen de 'hoofdprijs' uit en zo zien ze zichzelf ook. Zoals op de achterzijde van het schadeformulier staat, blijf hoffelijk en kalm en probeer je stelling (dat de dagwaarde in jouw ogen toch echt véél te laag is) op een normale manier duidelijk te maken voor het beste resultaat.

Groeten,
Erik
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan