Span aan m'n bmw

Mijn woon-werk op de solo R11xx ongeveer 1:16.
Dezelfde route op het R11xx span 1:12.
Verkeersdrukte en snelheden gelijk.
 
Je kunt je ook afvragen waarom het verbruik zo hoog is.
Volgens mij is 1 op 11 voor een moderne injectie motor redelijk veel.
Terechte opmerking. Ik vond het zelf ook niet weinig. Heb me er ook nog niet echt tot na de komma in verdiept, of zorgen in gemaakt.
Gezien het feit dat mijn rijervaring met een zijspan momenteel nog steeds heel gering is is de de rijstijl daar ook naar. Maw, de ritjes gaan nog niet echt vlot. Ik verlies heel veel snelheid in de bochten waardoor ik bocht uit flink aan het gas moet. waarschijnlijk dat het verbruik op termijn nog wel iets zal zakken. De motor reed solo 1 op 16, wat niet echt weinig is maar ook niet echt veel. de 1 op 11 is dus momenteel voor mij wel aanvaardbaar.
Bon, los daarvan, dank aan Leotje60 voor het antwoord, ik ga de jerrycan links van de bak hangen, achteraan, heb ik voldoende plaats en zit het ding niks anders in de weg. Weten we weer wat gedaan.
 
Ik heb het nooit gemeten, maar ik heb niet het gevoel dat mijn R1100RS span 1:11 loopt. Hij is minder zuinig dan de K75, dat wel. Met koud weer korte stukjes rijden is natuurlijk niet heel gunstig. En Paul zijn verbruik moet je even meerekenen dat hij solo snelheden rijdt met een anderhalf persoons bak.
 
daar gaat een kleiner achterwiel wel bij helpen hoor, lagere eind-overbrenging, motor gaat welliswaar meer toeren maken, maar je geeft ook flink minder gas... even als (misschien slecht want carburateurfiets) voorbeeld: mijn guzzi deed met span en origineel achterwiel (18 inch) rustig 1 op 8 bij stevig doorrijden en op de snelweg met 140 reed je met het gas tegen de stuit...
Nu met 16 inch achterwiel en lage achterband (175/50) is het verbruik bijna terug naar de oude solo waardes van 1 op 16 teller wijkt wel af nu maar ik denk dat ik rond de 1 op 15 zit bij normaal gebruik en bij lange snelwegritten tegen de 1 op 18.... je moet alleen niet bang zijn van hoge toeren, de guzzi draait nu bij 120-130 7000 toeren, wat ik net iets teveel vind voor een redelijk bejaarde twin, dus deze winter gaat er een hogere achterband onder en wordt de eindaandrijving een procent of 6 hoger
 
Mijn oude 100Rt deed 1:13 als span
Mijn trouwe oekrainse spannen doen rond de 1:10
Mijn K1200 RS EML kan 1:17 als span maar ook 1:10 als je heel erg je best doet.
 
Update: De afgelopen twee dagen gaan winterkamperen met het span. Gezien de temperaturen was het weinig winter maar gelukkig wel een fijne rit en twee dagen vrij kamperen met de vrienden. Ideale test voor het span dus.
We hebben uiteindelijk 500km gereden, omdat ik het verbruik wou meten heb ik gekozen voor 1/3 snelweg, 1/3 nationale wegen en 1/3 kleine wegen. uiteindelijk afgeklokt op 1 op 12,5 en dat vind ik zeker aanvaardbaar. Er is best wel vlot gereden.
Pure luxe kamperen met een span omdat ik nu niet moest lopen klooien om alle spullen op de solo motor te krijgen :).
voor vertrek een stuurdemper gemonteerd en dat maakt toch wel echt een verschil. Tot 50km/h stuurt hij nu ook strak zonder met het stuur te gaan slaan. Fijn dus. Wat me wel opviel is dat het span nu toch wel naar links trok van 80km/h, ik moest continu tegensturen en dat ga je na verloop van tijd wel voelen. Terug thuis even en gaan meten en doordat de bak flink was geladen en dus dieper in de veer (van het span) was gezakt is de vlucht negatief geworden. Ik ga er van uit dat dat de oorzaak van het trekken is want daarvoor die hij dat niet. De veervoorspanning van de shock van het span is intussen bijgedraaid en binnenkort maar eens testen wat dat doet.
omdat er ook een stuk off road moest worden gereden (dat wist ik vooraf) op de achtervelg een noppenband gemonteerd, heel blij mee geweest, ging perfect, er lag heel veel slijk, was behoorlijk klimmen en dalen maar het span ging er vlotjes door.
moet ik alleen nog een ei leggen over het al dan niet monteren van kleinere wielen. Denk dat ik het uiteindelijk wel ga doen, onder andere omdat ik dan iets meer trekkracht ga hebben, door het toch wel forse gewicht is het momenteel niet echt een haas te noemen.
 
Wat me wel opviel is dat het span nu toch wel naar links trok van 80km/h, ik moest continu tegensturen en dat ga je na verloop van tijd wel voelen. Terug thuis even en gaan meten en doordat de bak flink was geladen en dus dieper in de veer (van het span) was gezakt is de vlucht negatief geworden. Ik ga er van uit dat dat de oorzaak van het trekken is want daarvoor die hij dat niet.
dat is het niet , als de motor naar links trekt ( duwt ) wil het zeggen dat de motor of te laag ligt tegenover het zijspan of dat het toespoor te groot is , dit is mijn idee
 
Wil hij naar Links als je gewicht in de bak hebt?

Bij mijn gs was dan net andersom.
Als ik gewicht in de bak had dan zakte de bak best een einde in en begon hij naar rechts te trekken.
Ik heb dat opgelost door de motor meer vlucht te geven.
 
kut met peren. fout van mij, ding trekt naar rechts.... ik moest de ganse tijd naar links tegensturen. ik heb momenteel aan beide armen last van een tenniselleboog, dat laat zicht dan aardig voelen. sorry voor de foute info
heb de veer van het span meer voorspanning gegeven, daardoor krijgt de motor meer vlucht, normaal morgen even testen met gewicht in de bak.
enfin, om het goed te maken nog even een plaatje van het winterkamperen
20231227_103934_resized.jpg
 

Bijlagen

  • 20231227_113705_resized.jpg
    20231227_113705_resized.jpg
    499,5 KB · Weergaven: 0
  • 20231227_103951_resized.jpg
    20231227_103951_resized.jpg
    444,9 KB · Weergaven: 0
kut met peren. fout van mij, ding trekt naar rechts.... ik moest de ganse tijd naar links tegensturen. ik heb momenteel aan beide armen last van een tenniselleboog, dat laat zicht dan aardig voelen. sorry voor de foute info
heb de veer van het span meer voorspanning gegeven, daardoor krijgt de motor meer vlucht, normaal morgen even testen met gewicht in de bak.
enfin, om het goed te maken nog even een plaatje van het winterkamperen Bekijk bijlage 1957268
Kun je 'm niet wat meer toespoor geven? Dat vindt ik net wat sjieker dan meer vlucht. Een modern span, op autobanden moet eigenlijk geen vlucht hebben.
 
Kun je 'm niet wat meer toespoor geven? Dat vindt ik net wat sjieker dan meer vlucht. Een modern span, op autobanden moet eigenlijk geen vlucht hebben.
momenteel staat het span nog op twee motorbanden en de bak op een autoband. plan is om de komende weken het 19" voorwiel te vervangen door een 17" met iets bredere band, op het 15" wiel van het span ligt nu een heel hoge band, die wordt vervangen door een veel lagere band, achterwiel motor zal eveneens een 15" smart wiel worden.
meer toespoor heb ik ook aan gedacht, ik ga eerst even zo rijden en zien wat het geeft. meer toespoor geven is ook maar een kwartuurtje werk.
 
Wat is je huidige toespoor? Ik lees dat je op 35mm zat. Dan kan het zijspanwiel ook zoveel gaan krabben dat hij gaat trekken. Dat kan ook verklaren waarom je een stuurdemper nodig hebt, ik rij met 25mm toespoor en heb geen slaand stuur, zonder stuurdemper.
 
Intussen weer wat verder met het span. Achterwiel is nu een smartvelg geworden 15 inch. daardoor kon op het span de belachelijk hoge 80 band worden vervangen door een 65. Voor is er de 17 inch velg van een R1150R in gekomen, kon een heel nette kopen bij baboon (mag ik hier namen vernoemen??) voor 75euro, vond ik een koopje. en, toevallig nog in dezelfde kleur van de vorkpoten.
Het geheel is ongeveer 30mm verlaagd, daar kan ik op termijn nog iets mee spelen door lagere banden te plaatsen. Geen idee of ik dat ga doen. de Adapter komt van bij Tripteq. Ik heb nog een paar keer gebeld met de eigenaar van tripteq en dat is een heel vriendelijke man. Hij heeft me een boel tips gegeven in info doorgemaild. Niet dat ik aandelen heb in tripteq of reclame wil maken maar, bon, hij was echt behulpzaam en dat mag toch even vermeld worden.
span ziet er sowieso een stuk beter uit vind ik. Gisterenavond een tocht gemaakt van dik drie uur, het rijdt zeker goed, strakker, maar, de omstandigheden waren er nu niet naar om even flink door te sjezen. of veel plaatsen toch nog sneeuw en ijs op de baan. Wel leuke rit gehad. Mooie test ook voor het AET straks.
de velgen ga ik wel nog zwart laten poederlakken, denk dat dat mooier gaat zijn.

Rest nu nog de voorzijde, het zou mooi zijn moest daar ook een smart velg in komen, maar, dan moet er ook een andere vork in. hoe groot is de kans dat ik dat ergens in tweedehands kan vinden?

en plaatjes uiteraard :)
fijn weekend iedereen.
20240119_164001_resized.jpg
 

Bijlagen

  • 20240119_163949_resized.jpg
    20240119_163949_resized.jpg
    272,6 KB · Weergaven: 0
Waarom zou je voor een Smart wiel willen? Voor de looks? Houd er rekening mee dat een motorband aan de voorzijde lichter stuurt dan een autoband.
Een Smart in je standaard vork kan ook (met een adapter). Ruud had dat op z'n 1100GS. Een tweedehands schommel voor een R1150GS ga je waarschijnlijk niet vinden...
 
Waarom zou je voor een Smart wiel willen? Voor de looks? Houd er rekening mee dat een motorband aan de voorzijde lichter stuurt dan een autoband.
Een Smart in je standaard vork kan ook (met een adapter). Ruud had dat op z'n 1100GS. Een tweedehands schommel voor een R1150GS ga je waarschijnlijk niet vinden...
motor band is " schuif gevoelig " autoband meer rubber op de grond
 
motor band is " schuif gevoelig " autoband meer rubber op de grond
Zal best, ik heb al veel spannen gehad (niet zoveel als jij natuurlijk), maar de 2 met motorband voorop stuurden duidelijk lichter dan de rest. Schuiven nooit last van gehad. Spoorvorming is ook stuk meer voelbaar met autoband. Enkel de EML met naafbesturing had daar geen last van.
 
Terug
Bovenaan Onderaan