Span tussendoor

nee, de steunen op de vork pasten 1 op 1 voor de remklauwen en ik had niet genoeg ruimte voor lagers voor de schommel. dus in overleg met de eigenaar zo
 
  • Leuk
Waarderingen: RedP
Ik ben nieuw hier, moet het nog een beetje leren hoe de mores zijn. Ik had het zeker niet betweterig bedoeld, maar als positieve suggestie. Maar er ontstond een beetje een sfeer van “ niks aan de hand”. Er lezen veel mensen mee op een forum die niet reageren. Als daar een echte prutser tussen zit gaat die nog geloven dat het allemaal geen bal uitmaakt.
Een collega gaf mij eens deze tip: Las alle delen op slechts een paar puntjes vast, je kunt dan alles nog aanpassen.
Ben je helemaal tevreden, laat dan een professional alles doorlassen.
Zo heb je als prutser toch een topresultaat en het is evengoed (bijna) helemaal je eigen werk.
Met die ‘prutser’ bedoel uiteraard mijzelf.
 
Ik hanteer het principe kwantiteit over kwaliteit. Ik neem me altijd voor een paar puntjes te hechten, maar heb toch het geduld niet en bak het dan toch helemaal vast. Maar met diep inslijpen en goed vollassen weet ik het toch sterk genoeg te krijgen.
 
Heb je die schommel gemaakt of had je de delen al liggen?
Je gaat zo snel dat je zou denken dat je het zo uit de kast pakt.. 😂😂

Maare, k ik vind het er tof uit zien en ben benieuwd hoe het word
Had een kpl schommelvork toegeleverd gekregen maar die was krom in elkaar gelast. Aangezien die toch aan gepast moest worden meteen de afwijkingen eruit gehaald. Was toch een voorvork van een gerenommeerd bedrijf
 
Een collega gaf mij eens deze tip: Las alle delen op slechts een paar puntjes vast, je kunt dan alles nog aanpassen.
Ben je helemaal tevreden, laat dan een professional alles doorlassen.
Zo heb je als prutser toch een topresultaat en het is evengoed (bijna) helemaal je eigen werk.
Met die ‘prutser’ bedoel uiteraard mijzelf.

Dan leer je nooit zelf lassen.
 
Dan leer je nooit zelf lassen.
Je hoeft het natuurlijk niet direct op veiligheidsrelevante onderdelen te leren. Met mijn zijspan ga ik zo te werk. Mijn las skils waren een beetje heel erg roestig. Dus eerst natuurlijk proefplaatjes, dan simpele dingetjes gemaakt, en bij het zijspan eerst maar eens de dingen gelast waar het er niet zo heel erg op aan komt. Het is dan wel belangrijk dat je bij al die oefen dingen wel heel erg je best doet en het serieus aanpakt. De profielwals ketting aandrijving die ik net gemaakt heb, daar zitten best mooie lasjes op, maar ik heb niet de moeite genomen om de dikke plaat eerst v-vormig te slijpen zodat je ook een goede doorlassing krijgt. Ik vond het wel best zo. Gemiste kans dus om te oefenen en wat te leren.
 
Zo heb ik mezelf ook lassen geleerd. Met tips van Ehe en Slijptol, als ik ze weer eens een foto van een las stuurde. En nou kan ik best heel aardig lassen, denk ik.
Belangrijk is wel dat ik er de tijd voor neem, als je ff wat vol wilt schijten, ja, dan wordt het niks. En mń leesbril in de laskap doet ook wonderen voor de laskwaliteit
 
voorvork gemonteerd en weer op zijn wielen
en het span er naast gezet en de eerste delen gemaakt om eea vast te knopen
 

Bijlagen

  • IMG_20240214_161225.jpg
    IMG_20240214_161225.jpg
    481,4 KB · Weergaven: 0
  • IMG_20240214_161252.jpg
    IMG_20240214_161252.jpg
    371,3 KB · Weergaven: 0
  • IMG_20240214_161302.jpg
    IMG_20240214_161302.jpg
    393,5 KB · Weergaven: 0
achterste schoorstang en stuurdemper gemonteerd. nu alles uit elkaar , lassen en spuiten.
later het spatbord nog maken en bak passen
 

Bijlagen

  • 132.jpg
    132.jpg
    398,9 KB · Weergaven: 0
  • 133.jpg
    133.jpg
    294,1 KB · Weergaven: 0
Heb je het achterste bevestigingpunt van het bakframe naar de andere kant van het motorframe afgesteund?
Ik zie daar geen verbinding en denk dat dat nodig is.
 
ja is moeilijk te zien maar er zit een afsteuning naar de bevestiging voor de middenbok. (2x) middenbok is verwijderd.
 
En het onderstel aan de motor gemonteerd. Nu de remmen en dan de bak eens passen.
 

Bijlagen

  • IMG_20240221_173423.jpg
    IMG_20240221_173423.jpg
    421,7 KB · Weergaven: 0
  • IMG_20240221_173440.jpg
    IMG_20240221_173440.jpg
    306 KB · Weergaven: 0
Mooi bakkie, of zeg maar gerust: Bak. Dar is iemand heel vlijtig geweest. Toch leuk zo'n bak van staal tussen de vele kunststof exemplaren.
 
Vandaag spatbord gemonteerd en de nodige verlichting. Morgen misschien proef rijden
 

Bijlagen

  • IMG_20240227_164746.jpg
    IMG_20240227_164746.jpg
    392,1 KB · Weergaven: 0
Ik ben nieuw hier, moet het nog een beetje leren hoe de mores zijn. Ik had het zeker niet betweterig bedoeld, maar als positieve suggestie. Maar er ontstond een beetje een sfeer van “ niks aan de hand”. Er lezen veel mensen mee op een forum die niet reageren. Als daar een echte prutser tussen zit gaat die nog geloven dat het allemaal geen bal uitmaakt.
Je bracht het netjes en het ziet er niet mooi uit.
 
Test ritje gedaan van de week en het rijdt zeer stabiel en rustig alleen de remmen moeten nog beter worden en dan kan ie weg en kan ik weer verder aan mijn eigen project
 

Bijlagen

  • IMG_20240301_113546.jpg
    IMG_20240301_113546.jpg
    1.015,9 KB · Weergaven: 0
  • IMG_20240301_113602.jpg
    IMG_20240301_113602.jpg
    972,8 KB · Weergaven: 0
  • IMG_20240301_113616.jpg
    IMG_20240301_113616.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 0
Terug
Bovenaan Onderaan