Stroomlijnen gesloten motoraanhanger

ZX7-aRnold

MF veteraan
13 aug 2003
22.493
970
Hoogezand
Heb een redelijk hoge (1,8mtr hoog + onderstel) motoraanhanger welke dus een redelijk stukje boven de auto uit steekt.
Dit geeft nogal wat weerstand van de wind. Had al even geïnformeerd naar zo'n polyester koepel, maar die zijn behoorlijk prijzig (zo'n 600 eurie!)

Wie heeft er ooit al zoiets zelf gemaakt en van welk materiaal (gezicht icm stevigheid) en moet ook beetje lijken natuurlijk ;)
 
van een "klein stukje" :+ piepschuim een mal maken en dan polyester eroverheen leggen een idee :?

Als die auto nog maar een jaartje mee moet, kun je misschien beter het benzine verbruik voor dat jaar voor lief nemen en als je een andere wagen hebt kijken hoe of wat. Als je nu investeert in een wind deflector en deze blijkt bij de volgende auto niet meer nodig is het een beetje zonde van de investering.
 
Als je je achterklep open doet en snel genoeg rijdt, dan zit je motor aanhanger in de slip stream van de auto en gaat je benzineverbruik omlaag.


Iaw, iedereen rijdt met zo een stompe aanhanger. Je benzine verbruik zal echt niet dramatisch omlaag gaan als je motoraanhanger stroomlijnt. Je hoog verbruik komt meer door de extra massa van de aanhanger+motor. Tank voor de grens en praise the lord voor wind mee.
 
Als die auto nog maar een jaartje mee moet, kun je misschien beter het benzine verbruik voor dat jaar voor lief nemen en als je een andere wagen hebt kijken hoe of wat. Als je nu investeert in een wind deflector en deze blijkt bij de volgende auto niet meer nodig is het een beetje zonde van de investering.

Ook m'n nieuwe auto zal geen 2,5mtr hoog worden hoor :P zal dus wel een soort blijvende oplossing worden


Iaw, iedereen rijdt met zo een stompe aanhanger. Je benzine verbruik zal echt niet dramatisch omlaag gaan als je motoraanhanger stroomlijnt. Je hoog verbruik komt meer door de extra massa van de aanhanger+motor. Tank voor de grens en praise the lord voor wind mee.

Niet mee eens :N Met deze aanhanger is het verbruik leeg of (voor mijn doel dan) vol nagenoeg gelijk.


Maar misschien is het handiger om ff bij de vraagstelling te blijven ;)
 
Iaw, iedereen rijdt met zo een stompe aanhanger. Je benzine verbruik zal echt niet dramatisch omlaag gaan als je motoraanhanger stroomlijnt. Je hoog verbruik komt meer door de extra massa van de aanhanger+motor. Tank voor de grens en praise the lord voor wind mee.

Error. Benzineverbruik komt wel degelijk door stroomlijning icm frontaal oppervlakte. :Y

Waarom denk je dat een motor zelf eigenlijk een waardeloos brandstofverbruik heeft als je het vergelijkt met een koekblik? Koekblikken doen +- 1 op 13 op benzine, motor tussen de 1 op 15 en 1 op 20..maar dat met 1/5e van de massa die een koekblik heeft, klopt niet toch? :+ Want volgens jouw relatie van verbruik en massa zou een motorfiets 5 keer zuiniger moeten zijn dan een koekblik. :)
 
Laatst bewerkt:
Als je nou per sé wat wilt hebben ervoor, kun je kijken of je van staal een raamwerk kan lassen (of mal, hoe je het wilt noemen) en dat bekleden met glasvezel of polyester matten en afwerken met epoxy. Denk dat je dan qua stijfheid wel redelijk erop vooruit zult gaan.

Hoewel je frontale oppervlakte niet zal afnemen zal de Cw waarde van de combinatie wel omlaag gaan, wat weer een (wellicht fractioneel) lager verbruik zal opleveren.

Bereken het zelf anders eens met de volgende formule
 
Het is wat duurder maar wellicht heb je er wat aan;

Een kennis van mij heeft in het verleden hele mooie resultaten bereikt met een z.g "Aircone".
Zegmaar een bolle toet voorop het vlakke gedeelte van de aanhanger. Had hij gevonden op een truck en aanhanger sloop. Kostte hem destijds iets van €150,-.
 
Het is wat duurder maar wellicht heb je er wat aan;

Een kennis van mij heeft in het verleden hele mooie resultaten bereikt met een z.g "Aircone".
Zegmaar een bolle toet voorop het vlakke gedeelte van de aanhanger. Had hij gevonden op een truck en aanhanger sloop. Kostte hem destijds iets van €150,-.

zoiets heb ik helaas 2e hand nog niet kunnen vinden :N :N

NIeuw zijn die dingen dus 600 :X :X
 
Error. Benzineverbruik komt wel degelijk door stroomlijning icm frontaal oppervlakte. :Y

Waarom denk je dat een motor zelf eigenlijk een waardeloos brandstofverbruik heeft als je het vergelijkt met een koekblik? Koekblikken doen +- 1 op 13 op benzine, motor tussen de 1 op 15 en 1 op 20..maar dat met 1/5e van de massa die een koekblik heeft, klopt niet toch? :+ Want volgens jouw relatie van verbruik en massa zou een motorfiets 5 keer zuiniger moeten zijn dan een koekblik. :)

Goos aub niet met mij over aerodynamica discussieren ik eet je op :9 . Frontale opp blijft nog steed die van de auto, plus dat stukje van de aanhanger dat uitsteekt. Verder heb ik nergen een relatie gemaakt dat een motorfiets 5x zuiniger zou moeten zijn, die heb je uit je duim gezogen. :W

Dat extra verbruik heeft meer te maken met de rolwrijving en de massa vd aanhanger+motor, dan met de Cd waarde van de aanhanger. Ik wil TS alleen maar zeggen dat het de kosten en de moeite niet waard is. Tenzij die duizenden kilometers met de aanhanger zal maken.
 
Grote tuning spoiler achter op de auto???

Bomz%20racing%20Type%20V%203D%20GT%20Spoiler%20Wing%20Black.jpg


:+

Misschien iets maken van poly ofzo of gewoon een rechte plaat schuin monteren voor de bak. Was 2 weekjes terug op Mettet en heb daar hele mooie gestroomlijnde aanhangers gezien,zal es kieke als ik een fototje kan vinden

edit:
multitrailer_050.jpg


Leverbaar in alle mogelijke modellen :9
 
Laatst bewerkt:
Goos aub niet met mij over aerodynamica discussieren ik eet je op :9 . Frontale opp blijft nog steed die van de auto, plus dat stukje van de aanhanger dat uitsteekt. Verder heb ik nergen een relatie gemaakt dat een motorfiets 5x zuiniger zou moeten zijn, die heb je uit je duim gezogen. :W

Dat extra verbruik heeft meer te maken met de rolwrijving en de massa vd aanhanger+motor, dan met de Cd waarde van de aanhanger. Ik wil TS alleen maar zeggen dat het de kosten en de moeite niet waard is. Tenzij die duizenden kilometers met de aanhanger zal maken.
:+ Maar ze zijn relatief toch erg onzuinig.

Anyways, TS kan ook het dak van zn trailer choppen. Motorfietsen zijn toch geen 1,80m. :)
 
Ben er uit hoor ;)

Gaat een spoiler van de fabrikant van de aanhanger worden. Zal het evrbruik met en zonder spoiler hier nog ff neerzetten (zal wel week of 2 duren ;) )

@ Burning Rubber,
aanhanger is niet alleen voor transport, slaap er ook in bij races/circuitdagen ;) dan is 1,80 wel makkelijk :Y :Y

SDC10449.jpg
 
Ben er uit hoor ;)

Gaat een spoiler van de fabrikant van de aanhanger worden. Zal het evrbruik met en zonder spoiler hier nog ff neerzetten (zal wel week of 2 duren ;) )

@ Burning Rubber,
aanhanger is niet alleen voor transport, slaap er ook in bij races/circuitdagen ;) dan is 1,80 wel makkelijk :Y :Y

[afbeelding]

Ik schat tussen de 20 en 30%
Wat geeft de fabrikant op ?
 
Ben er uit hoor ;)

Gaat een spoiler van de fabrikant van de aanhanger worden. Zal het evrbruik met en zonder spoiler hier nog ff neerzetten (zal wel week of 2 duren ;) )

@ Burning Rubber,
aanhanger is niet alleen voor transport, slaap er ook in bij races/circuitdagen ;) dan is 1,80 wel makkelijk :Y :Y

[afbeelding]

Wij hebben op het werk ook zo,n kar, alleen dan een tikkeltje groter.
Daar loopt de voorkant van de kar spits toe, met de vorm van de dissel mee als het ware.
Voordeel; meer binnenruimte en je hebt als het ware een verticale windsplitter.
Aan de andere kant, met de bus ervoor 1 op 6 a 7 :X
Maar mss is het een idee, is makkelijk te maken met hechthout of trespa platen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan