stuur scheef?

chimaera020

Die hard MF'er
2 jun 2013
630
1
Amsterdam
Hai

gisteren heb ik een VFR750F 1992 gekocht. Bij de testrit vond ik al dat het stuur scheef stond, maar mijn buddy die meer verstand heeft van motoren deed ook een testrit en zei dat niets hem opviel.

Nu ben ik heel erg visueel ingesteld en als iets scheef zit dan valt me dat continu op. Ook voelde het als dat mijn linkerhand verder van mijn afstond dan mijn rechterhand.

Bij stilstaan zie je het niet zo, echt minimaal, maar als je rijdt zie je het heel erg.
Ik kon er geen foto van maken tijdens het rijden dus ik heb ik even provisorisch een foto van een willekeurige dashboard/stuur gepakt en ff snel geknipt en plakt om te laten zien hoe het stuur eruit ziet als ik rijd.

Hopelijk kan iemand iets zinnigs zeggen.

ps. De voorband is ook wat scheef versleten.

zo zou een stuur er normaal uit moeten zien, recht (zie de verhouding van stuur en dashboard)

Schermafbeelding2013-09-24om145944.png


en zo staat ie bij mij als ik rijd.


Schermafbeelding2013-09-24om150219.png



Bij Reivilo zeiden ze dat ik moest beginnen met een andere voorband, maar ik betwijfel dat dit het probleem oplost. Iemand?
 
Ervaring op een Bol d'or : stuur staat duidelijk scheef, bij rechtuit rijden moet ik duidelijk mijn ene arm meer strekken dan de andere. Handen los, fiets rijdt keurig rechtdoor en is met de knieen nog prima te sturen.

Bleek wel degelijk een kromme voorpoot te hebben. Na demontage was de " knik " met het blote oog goed te zien.

Poot vervangen, stuur staat weer recht.

Het makkelijkst voor jou is eerst te checken of de poten niet getordeerd in je kroonplaten staan zoals al beschreven is, en als dat goed is zou ik beide poten er maar eens uithalen.
 
Getordeerd T stuk, misschien de voorvork niet goed gemonteerd, of toch een keer een tikje gehad.

Ray (Deadly Paradox) heeft de bouten gelost, de boel een aantal keren laten inveren, waardoor de vork zich juist in het T stuk kon zetten en de boel weer vastgezet.
 
Stiekum mis ik dat soort dingen nog wel bert.
Ik denk dat ik de site toch maar weer wat meer in de gaten moet gaan houden. :P


Gewoon een keer weer een dag organiseren en dat er eens een ander merk tussen verzeild raakt is niet erg, ik heb zaterdag in Delft de keerringen van een Fazer vervangen. Weer eens wat anders als alleen maar aan Honda's sleutelen. _O-
 
Getordeerd T stuk, misschien de voorvork niet goed gemonteerd, of toch een keer een tikje gehad.

Ray (Deadly Paradox) heeft de bouten gelost, de boel een aantal keren laten inveren, waardoor de vork zich juist in het T stuk kon zetten en de boel weer vastgezet.

@ Bert

Bedankt voor het antwoord.

020 was al eerder bij mij geweest en toen had ik het ook bekeken,
en hetzelfde geopperd , want de oliekoeler zat op de zelfde manier scheef.
Das dus geluk voor 020.

Voor Paradox :}

@ 020
hebben ze [ de guru's ] nog wat gezegd over de vering??
of wat aan gedaan?
En heb je die carbcleaner er nog ingezodelaaitafeld?? :+
 
De oliekoeler zit scheef omdat het beugeltje aan het subframe afgebroken is.
De vorige eigenaar of beun de haas garage waar hij het liet doen heeft daarom een gaatje in het midden geboord en de koeler met maar 1 van de 2 gaten vastgezet en die zit daarom dus net uit het midden waardoor de slangen de boel scheef drukt.
Voor de overige zaken geadviseerd om bij een echte VFR kenner een beurt uit te laten voeren incl. vorkolie en balhoofdlagers laten vervangen en de luchtkamer van de voorvork aan te passen plus synchroniseren maar dat zit geloof ik al in de planning (iig in de planning om te plannen :+ ).
Heb bij het rechtzetten wel een beetje moeten helpen maar mocht er toch iets niet 100% zijn dan komt dat bij de oliewissel wel aan het licht want ongedemonteerd is er niets te zien.
 
De oliekoeler zit scheef omdat het beugeltje aan het subframe afgebroken is.
De vorige eigenaar of beun de haas garage waar hij het liet doen heeft daarom een gaatje in het midden geboord en de koeler met maar 1 van de 2 gaten vastgezet en die zit daarom dus net uit het midden waardoor de slangen de boel scheef drukt.
Voor de overige zaken geadviseerd om bij een echte VFR kenner een beurt uit te laten voeren incl. vorkolie en balhoofdlagers laten vervangen en de luchtkamer van de voorvork aan te passen plus synchroniseren maar dat zit geloof ik al in de planning (iig in de planning om te plannen :+ ).
Heb bij het rechtzetten wel een beetje moeten helpen maar mocht er toch iets niet 100% zijn dan komt dat bij de oliewissel wel aan het licht want ongedemonteerd is er niets te zien.



Ja der mankeert nog wel het 1 en het ander
aan 020 zijn fiets. Het is niet zo dat er
andere zijn met minder/of meer ongemakken. ;)
Mijn eerste VFR 36-1 , was ook verre van ideaal [ Kwa onderhoud ]

MAAR gewoon lekker sturen :] en beetje voor beetje , opknappen.
Zo'n kuipframe [ vfr36-1 ]heb ik trouwens nog in het schap dus als ik 020 er plezier mee
kan doen :Y
 
Getordeerd T stuk, misschien de voorvork niet goed gemonteerd, of toch een keer een tikje gehad.

Ray (Deadly Paradox) heeft de bouten gelost, de boel een aantal keren laten inveren, waardoor de vork zich juist in het T stuk kon zetten en de boel weer vastgezet.
Als het T-stuk of de kroonplaat vervormd is, gaat de vork na een paar keer remmen weer scheef staan.
 
Ja der mankeert nog wel het 1 en het ander
aan 020 zijn fiets. Het is niet zo dat er
andere zijn met minder/of meer ongemakken. ;)
Mijn eerste VFR 36-1 , was ook verre van ideaal [ Kwa onderhoud ]

MAAR gewoon lekker sturen :] en beetje voor beetje , opknappen.
Zo'n kuipframe [ vfr36-1 ]heb ik trouwens nog in het schap dus als ik 020 er plezier mee
kan doen :Y


Super aardige kerel ben je ook!

Maar voorlopig staan 'carb sync' en 'gashendel afstellen' op 1
 
Als het T-stuk of de kroonplaat vervormd is, gaat de vork na een paar keer remmen weer scheef staan.


Klopt, maar als het alleen maar een beetje getordeerd is door verkeerde montage of een klein tikje, dan is het nu opgelost en aangezien de motor wel netjes recht stuurt, denk ik niet dat er wat vervormd is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan