De koelman
MF veteraan
Het móet niet gekker worden
Wat voor auto???
Wat voor auto???
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Doe mij effe het adres van waar die carbs vandaan komen.
Contactsleutel opzoeken en rijen maar
Wij vragen ons af wat beter is voor framebuizen
Chroom molybdeen 30x1.5 of staal 28x2
We gaan met de hand buigen en bewerken
Gr
Ingmar
Hardsolderen was al de bedoeling,zou dat hetzelfde gaan, met sifbronze 101?Chromo is een stuk sterker dan std. staal. Ome Nico en Monsieur Georges ( Moto Martin) gebruiken het niet voor niets.
Sterker=>moeilijker te buigen.
Ook lastiger te lassen: TIG
Of zoals het origineel gewoon hardsolderen!
Chassisparts.com Home page Chassisparts.com
Greetz, Q
ja inderdaad,eens uitvogelen wat het beste en mooiste is.proefstukjes halen.... ?
ja inderdaad,eens uitvogelen wat het beste en mooiste is.
BTW blok begint vorm te krijgen,van de week zuigers balanceren
Goedenavond,
Er gaan volgens mij een aantal dingen door elkaar....
dat CrMo spul is zeker sterker, maar sterkte komt pas om de hoek kijken als iets BLIJVEND van vorm verandert. En dat wil je volgens mij niet in normale toepassingen
Als je iets zo dun of slank construeert dat het uitgevoerd in staal onder normale omstandigheden niet meer in vorm blijft.... stap je over op dat CrMo spul. En dat gaat hier echt niet gebeuren volgens mij
Ze gebruiken dat CrMo spul niet voor niets in rolkooien -> het heeft een grotere weerstand tegen blijvende vervorming en is daarmee veiliger dan staal of aluminium.
Dan nog de diameter van de buis. Grotere diameter buis geeft GEEN extra sterkte, enkel meer stijfheid, en dat is van toepassing voor alle materialen. Dus ook staal en CrMo. Je wilt een zo stijf mogelijk frame voor je motor dus een iets grotere diameter buis is dan welkom.
Je kunt het frame ook meer stijfheid geven door handig ontwerp (trellis van Ducati is een mooi voorbeeld).
Het simpelste voorbeeld van grotere diameter geeft meer stijfheid is een EGLI (achtig) frame (en niet omdat ik dat zelf gemaakt heb ). Of je moet een monocoque durven construeren, die geven eigenlijk de ultieme stijfheid, maar een hele hoop andere problemen.
Succes met jullie replica! jullie hebben wat mij betreft in ieder geval een fraai origineel gekozen om een replica van te bouwen En het maken van een eigen frame voegt wel echt iets toe als je het mij vraagt, erg gaaf!
Later,
Loek
PS. Ik zou gaan voor buis van 28mm als je de keuze hebt, ziet er net wat slanker uit vindt ik. En wanddikte van 2mm is wel lekker werken met buigen en lassen. In mijn frame zijn alle buisjes van het simpelste staal 25x2mm (naadloos) behalve dan die dikzak bovenop het blok, die is 101,4x2mm en niet eens naadloos.