Tank Cure Coating opgedroogd?

JCB750

Rookie
20 apr 2022
4
0
Hoi,

Een tijdje geleden heb ik de benzine tank van mijn honda cb 750 uit 1980 met de ontroester en reiniger van tank cure schoongemaakt.
Vervolgens de tankcure coating aangebracht. Alles conform de bijgesloten voorschriften.

Ik heb nu last van lekkende carburateurs (de carburateurs zijn dit jaar nog ultrasoon gereinigd).
Na het demonteren van de carburateurs blijkt dat er zanderig en slijmerig materiaal in de carburateurs zit. Dit zit ook in de benzineslag, benzine filter en benzinetank. Zie ook foto's..

Vervolgens contact opgenomen met o.a. polyservice en enkele andere leveranciers.
Men geeft aan dit niet eerder te hebben gezien.....

Benzine tank met een klein cameraatje geïnspecteerd, de coating zit niet los.

Vraag: heeft iemand hier ervaring mee en zal dit te maken hebben met de aangebrachte coating?
Zo ja, is het wijsheid de coating te verwijderen?

20220412_194833.jpg
20220412_194952.jpg
 
incorrecte , loslatende tankcure komt bij mij tevoorschijn als harde stukken coating, net stukken glas.

de 2 bovenstaande foto's hoeven wat mij betreft dus niet in verband te staan met het coaten met tankcure.

dus ik ben het eens met wat Ulgi zegt, ik zie geen verband met tankcure.

neem anders een foto van de binnenkant vd tank, zo goed en kwaad als dat kan.
 
Spul komt toch ergens vandaan en dat moet wel de coating zijn,van de benzinepomp zal het niet zijn.
Het spul heb ik zelf ook gebruikt,het is wel belangrijk goed de instructies te volgen,dus de tank goed met reiniger en ontroester te behandelen,zorgen dat de tank goed droog is voordat de coating word aangebracht en te zorgen dat de coating goed droog is voordat er benzine in gedaan word.Ik heb wel meegemaakt dat de coating los liet bij een andere motor van me,maar die zat er al heel lang in.
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

Een tijdje geleden heb ik de benzine tank van mijn honda cb 750 uit 1980 met de ontroester en reiniger van tank cure schoongemaakt.
Vervolgens de tankcure coating aangebracht. Alles conform de bijgesloten voorschriften.

Ik heb nu last van lekkende carburateurs (de carburateurs zijn dit jaar nog ultrasoon gereinigd).
Na het demonteren van de carburateurs blijkt dat er zanderig en slijmerig materiaal in de carburateurs zit. Dit zit ook in de benzineslag, benzine filter en benzinetank. Zie ook foto's..

Vervolgens contact opgenomen met o.a. polyservice en enkele andere leveranciers.
Men geeft aan dit niet eerder te hebben gezien.....

Benzine tank met een klein cameraatje geïnspecteerd, de coating zit niet los.

Vraag: heeft iemand hier ervaring mee en zal dit te maken hebben met de aangebrachte coating?
Zo ja, is het wijsheid de coating te verwijderen?

Bekijk bijlage 1752292Bekijk bijlage 1752293
coating verwijderen kun je wel vergeten.gaat niet. ( of je moet de tank door midden zagen )
denk dat je het beste is om zo wel je tank als je carburateur schoon ( spoelen ) met benzine euro 95 .
nieuwe benzine filter er tussen .benzine tank - carburateur .
 
coating verwijderen kun je wel vergeten.gaat niet. ( of je moet de tank door midden zagen )
denk dat je het beste is om zo wel je tank als je carburateur schoon ( spoelen ) met benzine euro 95 .
nieuwe benzine filter er tussen .benzine tank - carburateur .
 
Je schrijft dat je de Tankcure een tijdje geleden hebt aangebracht. Was het toen warm genoeg? Tankcure moet bij verwerking minimaal 18 graden zijn.
Als het warmer is, dan is de verwerkingstijd korter.
Ik heb destijds de garage op 20 graden gestookt.

Heb je de Tankcure wel lang genoeg laten uitharden? Volgens mij moet dat minimaal 5 dagen. Ik heb hem 14 dagen laten uitharden en het zit er al meer dan een jaar perfect in. Ook geen problemen na de winterstop.
 
Bedankt voor de reacties.

Ik heb euro 98 getankt en geen E10.
Daarnaast heb ik tussen de tank en de carburateur een bezinefilter zitten.

Tankcure circa 3 maand geleden aangebracht. Tankcure was op kamertemperatuur. Buitentemperatuur was destijds ca 10 graden. De schuur opgestookt tijdens het aanbrengen.
Circa 20 minuten met de tank gedraaid, er kwam toen wel weinig 'overtollige' coating meer uit de tank. Navraag gedaan bij de leverancier en dat zou geen kwaad kunnen als er een dikkere laag aangebracht zou zijn..

Tank zeker 14 dagen laten uitharden op kamertemperatuur.

Na het ultrasoon laten reinigen van de carburateurs heeft er geen benzine in de vlotterbakjes gezeten. Pas weer nadat de tank op de motor is gemonteerd. Dit is dus ook sinds circa 3 maand. Er heeft dus niet lang benzine stil gestaan.
 
Klinkt alsof je alles goed gedaan hebt. Dan zou de Tankcure er goed in moeten zitten. Ik neem aan dat je de Tankcure en de verharder goed gemengd hebt.
Ik zou niet meer bij dat tankstation tanken.
 
Klinkt alsof je alles goed gedaan hebt. Dan zou de Tankcure er goed in moeten zitten. Ik neem aan dat je de Tankcure en de verharder goed gemengd hebt.
Ik zou niet meer bij dat tankstation tanken.
Mee eens, je hebt het zo te horen goed gedaan.

Ik heb in 2004 mijn tank met Tankcure behandeld en geen enkel probleem tot nu toe (altijd Shell V-power).
Heb je misschien een bezinetoevoeging gebruikt voor de winterstalling?
 
Bedankt voor de reacties.

Ik heb euro 98 getankt en geen E10.
Daarnaast heb ik tussen de tank en de carburateur een bezinefilter zitten.

Tankcure circa 3 maand geleden aangebracht. Tankcure was op kamertemperatuur. Buitentemperatuur was destijds ca 10 graden. De schuur opgestookt tijdens het aanbrengen.
Circa 20 minuten met de tank gedraaid, er kwam toen wel weinig 'overtollige' coating meer uit de tank. Navraag gedaan bij de leverancier en dat zou geen kwaad kunnen als er een dikkere laag aangebracht zou zijn..

Tank zeker 14 dagen laten uitharden op kamertemperatuur.

Na het ultrasoon laten reinigen van de carburateurs heeft er geen benzine in de vlotterbakjes gezeten. Pas weer nadat de tank op de motor is gemonteerd. Dit is dus ook sinds circa 3 maand. Er heeft dus niet lang benzine stil gestaan.
Welk merk 98 heb je getankt?niet alle 98 benzine is namelijk ethanol vrij,en na 3maanden is benzine al verouderd,dat
gebeurd al na een aantal weken,zeker als de tank niet helemaal vol zat.
 
Welk merk 98 heb je getankt?niet alle 98 benzine is namelijk ethanol vrij,en na 3maanden is benzine al verouderd,dat
gebeurd al na een aantal weken,zeker als de tank niet helemaal vol zat.
Zeker ook van horen zeggen? Door mijn beroep staat mijn motor twee keer per jaar minimaal 3 maanden stil. Tank nooit iets anders dan E10. Bij thuiskomst een druk op de knop en hij start. Deed ik bij mijn vorige motor met carburateurs en doe ik bij mijn huidige injectie motorfiets.
 
Zeker ook van horen zeggen? Door mijn beroep staat mijn motor twee keer per jaar minimaal 3 maanden stil. Tank nooit iets anders dan E10. Bij thuiskomst een druk op de knop en hij start. Deed ik bij mijn vorige motor met carburateurs en doe ik bij mijn huidige injectie motorfiets.
Dat is niet van horen zeggen,ethanol houdende benzine verouderd snel onder bepaalde omstandigheden,ook is de ene motor de andere niet.Dit geld overigens ook voor E10,niet alle E10 is gelijk,er kunnen verschillende percentages ethanol in zitten en ook
de toevoegingen kunnen per merk verschillen.Maar dat doet in dit geval er niet toe omdat er geen E10 maar 98 getankt is.

How long can I leave gas in the tank?​


The length of time that gasoline can be left in your fuel tank and carburetor without causing functional problems will vary depending on a variety of factors.


  • Fuel formulations vary by region. Depending on where you operate your engine, fuel may deteriorate and oxidize more rapidly (in as little as 15 days). Please check with your servicing dealer for storage recommendations and precautions specific to your region.

Other factors include:


  • The air volume in a partially filled fuel tank promotes fuel deterioration.
  • Very warm storage, high humidity and variable temperatures accelerate fuel deterioration.
  • Fuel deterioration problems may occur in less than 30 days, particularly if the gasoline was stored in your portable fuel container for an extended period of time. We recommend that you purchase fresh fuel from a busy, reputable gas station in a volume that will be used in less than 3 months.
 
Laatst bewerkt:
Alle benzine valt uit elkaar. Kraakbenzines (die al decennia gebruikt worden) hebben die eigenschap vrij sterk. Dus ook als je een klein godfortuin besteed aan een tankje speciaal door zwitserse elfjes samengestelde wonderbenzine zonder ethanol heb je het uiteindelijk aan poeder/slijm onderin een carburateur liggen.

Misschien even overheen gelezen, maar heb je de tank en alles al een keer schoon gemaakt en gewoon gaan rijden/parkeren/wat je ook doet met je motor en kijken of het terug komt?
Kan prima een handje stof/gruis in een pomp/jerrycan hebben gezeten en maak je nu een storm in een vlotterbak?
 
Laatst bewerkt:
Dat is niet van horen zeggen,ethanol houdende benzine verouderd snel onder bepaalde omstandigheden,ook is de ene motor de andere niet.Dit geld overigens ook voor E10,niet alle E10 is gelijk,er kunnen verschillende percentages ethanol in zitten en ook
de toevoegingen kunnen per merk verschillen.Maar dat doet in dit geval er niet toe omdat er geen E10 maar 98 getankt is.

How long can I leave gas in the tank?​


The length of time that gasoline can be left in your fuel tank and carburetor without causing functional problems will vary depending on a variety of factors.


  • Fuel formulations vary by region. Depending on where you operate your engine, fuel may deteriorate and oxidize more rapidly (in as little as 15 days). Please check with your servicing dealer for storage recommendations and precautions specific to your region.

Other factors include:


  • The air volume in a partially filled fuel tank promotes fuel deterioration.
  • Very warm storage, high humidity and variable temperatures accelerate fuel deterioration.
  • Fuel deterioration problems may occur in less than 30 days, particularly if the gasoline was stored in your portable fuel container for an extended period of time. We recommend that you purchase fresh fuel from a busy, reputable gas station in a volume that will be used in less than 3 months.
Van horen zeggen en internet dius, geen eigen ervaring.....
 
Van horen zeggen en internet dius, geen eigen ervaring.....
Eigen ervaring heb ik ook wel,roestvorming in m,n tank,rubber slangen die aangetast zijn,wel er bij vermelden dat
opgegeven is dat mijn motor alleen op ethanol vrij mag rijden,maar ja wou het toch zelf proberen.En er zijn zat tests te vinden op het internet waarbij Ethanol houdende brandstof met name op de langere termijn sommige soorten rubber en kunststof aantast.
Maar goed daar is een ander topic voor,hier wou ik alleen maar aangeven dat het ook een mogelijke oorzaak zou kunnen zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan