Tank Cure Coating opgedroogd?

JCB750

Rookie
20 apr 2022
4
0
Hoi,

Een tijdje geleden heb ik de benzine tank van mijn honda cb 750 uit 1980 met de ontroester en reiniger van tank cure schoongemaakt.
Vervolgens de tankcure coating aangebracht. Alles conform de bijgesloten voorschriften.

Ik heb nu last van lekkende carburateurs (de carburateurs zijn dit jaar nog ultrasoon gereinigd).
Na het demonteren van de carburateurs blijkt dat er zanderig en slijmerig materiaal in de carburateurs zit. Dit zit ook in de benzineslag, benzine filter en benzinetank. Zie ook foto's..

Vervolgens contact opgenomen met o.a. polyservice en enkele andere leveranciers.
Men geeft aan dit niet eerder te hebben gezien.....

Benzine tank met een klein cameraatje geïnspecteerd, de coating zit niet los.

Vraag: heeft iemand hier ervaring mee en zal dit te maken hebben met de aangebrachte coating?
Zo ja, is het wijsheid de coating te verwijderen?

20220412_194833.jpg
20220412_194952.jpg
 
Alle benzine valt uit elkaar. Kraakbenzines (die al decennia gebruikt worden) hebben die eigenschap vrij sterk. Dus ook als je een klein godfortuin besteed aan een tankje speciaal door zwitserse elfjes samengestelde wonderbenzine zonder ethanol heb je het uiteindelijk aan poeder/slijm onderin een carburateur liggen.

Misschien even overheen gelezen, maar heb je de tank en alles al een keer schoon gemaakt en gewoon gaan rijden/parkeren/wat je ook doet met je motor en kijken of het terug komt?
Kan prima een handje stof/gruis in een pomp/jerrycan hebben gezeten en maak je nu een storm in een vlotterbak?
Ja klopt,ik maak al carburateurs schoon sinds de jaren 70 toen er nog lood in zat,maar het is wel vreemd dat die troep in de carbs van de ts is ontstaan ondanks een benzinefilter,dat zou vuil en andere losse deeltjes tegen moeten houden,en zou suggereren dat het door
de brandstof komt,overigens kan ultrasoon reiniger ook ernstige corrosie veroorzaken als de carburateurs na reinigen niet gelijk behandeld zijn of in gebruik genomen,zo heb ik ooit een carburateur set weg kunnen gooien omdat deze na ultrasoon reinigen een aantal maanden in een stelling lagen ,die waren zwaar gecorrodeerd.
 
Laatst bewerkt:
Tank coating is niet anders dan epoxy giet hars .
Weet wel dat de omgeving vochtigheid en temperatuur belangrijk zijn . Is volgens mijn goed te controleren, hars is niet helder en niet hard.(glashard) .
Advies ,info even bij een leverancier van tank coating hier over .
 
Ik heb persoonlijk ook al een tiental tanken behandeld met coating.
Wel enkel van het merk RESTOM, de eerste tank is al precies 25 jaar geleden en is nog intact.
De werkwijze volgen is natuurlijk zeer belangrijk, als de boel vanbinnen vettig is mag je eender wat gebruiken zal niet werken.
Ontroesten, ontvetten, voor behandeling spoelen met aceton, spul mengen bij juiste temperatuur, en voldoende laten uitdrogen bij ongeveer 18 graden kan het bijna niet fout gaan.

De tank cure remover werkt perfect, heb dat eens gebruikt bij een tank wat niet goed gedaan was, maar in de handleiding stond dat je de tank moest inpakken in een plastic zak, maar ondanks de tankdop erop zat is er nog een beetje lucht ontsnapt en had de lak opgevreten rondom de tankdop.
Als ik hem niet had ingepakt was het waarschijnlijk niet gebeurt daar de lucht kon opgaan in de buitenlucht...
 
Ik heb geen benzine toevoegingen gebruikt, welk type 98 ik exact getankt heb durf ik zo niet te zeggen. Dan moet ik eerst terug naar de pomp.

Ik heb de tank al helemaal schoongemaakt en vervolgens weer met een aantal liter benzine gevuld. Na ca. 1 week zag ik weer wat vuiligheid in de tank. Ik moet hierbij wel aangeven dat dit dezelfde benzine is (nadat deze is gefilterd door het benzine filter).

Ik zal de tank nogmaals schoonmaken en nieuwe brandstof bij een andere pomp gaan tanken. Hopen dat het dan aan de brandstof ligt.
 
Ik heb geen benzine toevoegingen gebruikt, welk type 98 ik exact getankt heb durf ik zo niet te zeggen. Dan moet ik eerst terug naar de pomp.

Ik heb de tank al helemaal schoongemaakt en vervolgens weer met een aantal liter benzine gevuld. Na ca. 1 week zag ik weer wat vuiligheid in de tank. Ik moet hierbij wel aangeven dat dit dezelfde benzine is (nadat deze is gefilterd door het benzine filter).

Ik zal de tank nogmaals schoonmaken en nieuwe brandstof bij een andere pomp gaan tanken. Hopen dat het dan aan de brandstof ligt.
Weet je ook niet meer welk merk?overigens krijg je troep als het eenmaal in de tank zit vrij moeilijk er weer helemaal uit,heel veel spoelen zou de meeste troep er wel uit moeten krijgen.
 
ik snap eigenlijk niet zo goed waarom je het zou moeten gebruiken
Wat zou moeten gebruiken? Tankcure?

Daar zat ik ook mee. Ik had een motor met roest in de tank “op visite”. Die wilde ik eerst elektrolitisch ontroesten. Er kwam wel een enorme hoeveelheid roest schilfers los, maar de tank werd niet blank schoon. Misschien had ik meer geduld moeten hebben.
Daarna heb ik het met zuur geprobeerd. De tank werd best wel schoon. Na gespoeld met water. Daarna gespoeld met spiritus om het water er uit te krijgen. Daarna tank gedroogd en een beetje benzine met motorolie in de tank rondgeschud zodat de hele tank van binnen vettig was tegen opnieuw gaan roesten.
Toen ben ik een maandje bezig geweest om carburateurs te reinigen, remmen reviseren en dergelijke.
Toen ik de tank wou monteren zat er weer roest in.

Dat deed me besluiten om een complete set Tankcure te kopen: reiniger, zuur en coating en de handleiding letterlijk gevolgd met een beetje extra marge: bij 20 graden verwerkt en 14 dagen gewacht voor ik er benzine in deed.
 
ja precies , en wat roest geeft ook niets
Hangt ervan af hoe je het bekijkt.
Als je een bv een oude tank hebt van pakweg 50 jaar oud die (erg) geroest is vanbinnen, en waar je veel werk aan hebt gehad voor te lakken, ben ik toch voorstander van een coating.
Kans is er dat na verloop van tijd toch een gaatje door komt, dan krijg je zo een mooi hobbeltje op de tank....
Komt wel is voor, en dan kan je opnieuw beginnen en is duurder dan een complete coating-kit ;).
Bij oppervlakkige roest zou ik ook zeker geen coating zetten.
 
Hangt ervan af hoe je het bekijkt.
Als je een bv een oude tank hebt van pakweg 50 jaar oud die (erg) geroest is vanbinnen, en waar je veel werk aan hebt gehad voor te lakken, ben ik toch voorstander van een coating.
Kans is er dat na verloop van tijd toch een gaatje door komt, dan krijg je zo een mooi hobbeltje op de tank....
Komt wel is voor, en dan kan je opnieuw beginnen en is duurder dan een complete coating-kit ;).
Bij oppervlakkige roest zou ik ook zeker geen coating zetten.
yep , dat is zo`n beetje de enige reden waar ik ook achter sta :-) :-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan