Tank ontroesten via elektrolyse

Robberobbe

MF veteraan
29 apr 2004
2.579
32
Den Haag
In ben een tank aan het ontroesten met elektrolyse en het staat lekker te borrelen :9 , maar kan ik het vannacht gewoon laten doorsudderen of is dat link?
 
164090339_963023561192362_1322067697786908827_o.jpg



164203631_963023871192331_6311526402396049352_o.jpg



164598026_963024037858981_1866439470620564868_o.jpg
 
66 jaar oud en het loopt als een nieuwe. Ik had er 60 jaar geleden ook een, gekocht voor 100 gulden en opgehaald met de bakfiets omdat hij helemaal gedemonteerd was. In elkaar gebeund en er bijna vijf jaar lekker mee gereden. Het zijn fantastische motoren en momenteel koop je ze niet meer voor 100 gulden.
 
Ik zal binnenkort een paar foto's posten van een tank waar een berg bruine meuk uit komt borrelen. Hij wordt wel helemaal schoon, maar een etmaal met 1 Ampere is echt te kort. Hij staat nu een week te pruttelen en vanmorgen was hij zo goed als helemaal schoon, maar ik laat hem nog lekker een tijdje aanrotzooien.
@Han S Ik heb wat vragen naar jouw ervaring:
Ik begin met vraag 2, dan vraag 1

2) Kan je een overkill aan stroom er doorheen jagen? Ofwel: is er een ideale stroomsterkte
1) Zou het voor de reiniging uitmaken als je meerdere elektrodes plaatst? dus meer naar de hoeken en de punten toe
3) Zou het effect sterker zijn naarmate de electrodes dichter bij het metaal zitten?
4) Wat gebeurt er bovenin de tank, bij de luchtbel??
 
@Han S Ik heb wat vragen naar jouw ervaring:
Ik begin met vraag 2, dan vraag 1

2) Kan je een overkill aan stroom er doorheen jagen? Ofwel: is er een ideale stroomsterkte
1) Zou het voor de reiniging uitmaken als je meerdere elektrodes plaatst? dus meer naar de hoeken en de punten toe
3) Zou het effect sterker zijn naarmate de electrodes dichter bij het metaal zitten?
4) Wat gebeurt er bovenin de tank, bij de luchtbel??
2: Hoe groter de stroomsterkte, hoe sneller het gaat.
1: Dat denk ik wel, je zou in een motortank aan beide kanten een elektrode kunnen laten zakken.
3: Ja, ik merk heel duidelijk dat als ik de elektrode (het stalen stukje pijp) naar beneden laat zakken, dat de stroomsterkte toeneemt.
4: Ik heb hem vol tot bijna de rand van de vulopening en daar ontstaan bellen van ik denk waterstof en zuurstof. Je laat een stroom lopen door water en dan wordt de H2O gesplitst in H en O als ik het me goed herrinner. Zo wordt ook waterstof gemaakt.
 
H2O2, ja maar ik bedoelde eigenlijk, was niet helemaal duidelijk, dat er bovenin geen electrolyse plaats kan vinden vanwege die luchtbel
 
Nu heb ik de mazzel dat ik met een FZRtank bezig moet, daar komt een brandstofpomp uit en dan kan je met je hand erin, maar met de optie om hem ondersteboven te elektrolyseren, das handig voor de bovenkant
 
Daarom vul ik hem ook tot de rand van de vulopening, zodat ook de bovenkant van de tank roestvrij wordt. Ik heb hem nu meer dan een week onder spanning staan, in het stalen pijpje zitten nu twee gaten en morgen gooi ik hem leeg en ga kijken of hij nu helemaal roestvrij is.

Ik merk ook dat als ik dat stuk pijp heb schoongemaakt, wat ik een paar keer per dag doe, dan trekt hij 5 a 6 Ampere en dat zakt al vrij snel naar rond 1.5 Ampere.
 
Vanmiddag de tank leeggegooid en nagespoeld en hij is zo goed als brandschoon. Ik zag nog een klein dingetje en heb de tank geheel gevuld met verdund azijn. Morgen gooi ik die muek er uit en kijk of hij nu helemal schoon is en zo ja, dan maak ik een foto waar we blij van worden.
 
Beetje dezelfde ervaringen als ik had bij een tank ontroesten.
2 tippies; zorg dat je iets van een zekering ofzo ertussen hebt, of een gezekerde accu lader.
Bij mij was het stuk betonijzer gaan zakken en kwam in aanraking met de tank, er zat een stotz tussen van 4A en die lag eruit.
Verder komen er bij het proces wat schadelijke dampen vrij, niet meteen dodelijk maar zet 'm niet in de baby-kamer omdat de poes er dan niet bij kan....

Desondanks ik op de mavo, scheikunde heb laten vallen als zijnde "niet interessant" vind ik dit soort proefjes wel leuk :t
Net als zelf verzinken, "verchromed" plastic ontdoen van chroom laag dmv bleek :P ed

Nogmaals... ook dat niet in de baby-kamer ;)
 
Ik heb deze oldskool lader nog staan. Is die geschikt voor dit proces? Of is 10A teveel?
De spanning is belangrijk en de geleiding (of weerstand), afhankelijk van die 2 gaat er een bepaalde stroom lopen. De 10A geeft alleen aan wat de lader maximaal kan leveren. Mocht er meer dan 10A gaan lopen, schakelt de beveiliging de lader uit. Maar er zit een stroommeter op, dus je ziet het vanzelf.
En zoals bij Han S in zijn bericht staat, even 5 tot 6A en zakt daarna af door toenemende weerstand van de elektrodes doordat er oxidatie op ontstaat.
 
De spanning is belangrijk en de geleiding (of weerstand), afhankelijk van die 2 gaat er een bepaalde stroom lopen. De 10A geeft alleen aan wat de lader maximaal kan leveren. Mocht er meer dan 10A gaan lopen, schakelt de beveiliging de lader uit. Maar er zit een stroommeter op, dus je ziet het vanzelf.
En zoals bij Han S in zijn bericht staat, even 5 tot 6A en zakt daarna af door toenemende weerstand van de elektrodes doordat er oxidatie op ontstaat.
Ah ok 👍🏻 bedankt voor je uitleg.
 
Beetje dezelfde ervaringen als ik had bij een tank ontroesten.
2 tippies; zorg dat je iets van een zekering ofzo ertussen hebt, of een gezekerde accu lader.
Bij mij was het stuk betonijzer gaan zakken en kwam in aanraking met de tank, er zat een stotz tussen van 4A en die lag eruit.
Verder komen er bij het proces wat schadelijke dampen vrij, niet meteen dodelijk maar zet 'm niet in de baby-kamer omdat de poes er dan niet bij kan....

Desondanks ik op de mavo, scheikunde heb laten vallen als zijnde "niet interessant" vind ik dit soort proefjes wel leuk :t
Net als zelf verzinken, "verchromed" plastic ontdoen van chroom laag dmv bleek :P ed

Nogmaals... ook dat niet in de baby-kamer ;)
Ik heb een zekering in de lader, hebben de meeste laders en ik heb een zwevende zekering in de draad. En ik doe het in de buitenlucht onder de overkapping. Maar volgens mij komt er alleen waterstof en zuurstof vrij, je stuurt een stroom door water, dus H2O en dan krijg je H2 en O2.

Of de soda moet er nog wat aan toevoegen, maar mijn scheikunde is heel lang geleden. Iig vliegt het zo de lucht in en heeft de poes er geen last van.
 
Overigens heb ik de tank gisteren gevuld met verdund azijn en dat 24 uur laten staan en toen de tank leeg gegooid en nagespoeld, fohn er op en droog geblazen. Maar toch een weinig vliegroest en dat kan komen door de zure azijn.

Maar ik heb een wasdroger waar de tank in past, dus ik dacht: ik haal de aansluiting van het verwarmingselement los en laat de tank een paar uur draaien met grit er in. Maar die kutwasdroger draait niet zonder verwarming en ik durf het niet aan om met verwarming te draaien omdat de tank nog in de originele lak zit en die is nog heel netjes.

Dus ga ik vanavond en morgen regelmatig de spieren trainen door met een tank te schudden. En als hij helemaal blank is krijgen jullie een foto en gaat er weer sodawater in met een zinkelektrode en die laat ik een week pruttelen, want ik wil een flinke laag zink.

En ik ben niet bang voor E10, want er komt alleen echte benzine in, zonder die alcoholmeuk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan