Te grote kleppenspeling, gevolg?

BSM2

MF veteraan
22 jun 2002
4.971
6
-
Betreffende KTM 450 EXC.
Wat doet een te grote inlaat kleppen speling met het motor karakter?

Op dit moment hebben de inlaat kleppen net zo veel speling als de uitlaat kleppen. Namelijk +0,17 ~ +0,18
Werkplaatshandboek zegt mij dat de max speling voor de inlaat 0,15 mag zijn en uitlaat 0,17

Motor start en loopt al jaren prima en ik vraag mij af of ik een wijziging zal doorvoeren?
Mis ik motor vermogen?
 
lijkt me minimaal, te grote speling is minder link dat een te kleine, maar wellicht slijten je nokkenassen wat harder. Zijn ze de laatste keer niet goed gesteld, in de regel wordt de speling altijd kleiner... tenzij je een hoop koolvorning op de kleppen hebt.
 
Bij een juiste klepspeling is de snelheid van de klep bijna nul als de klep op de klepzitting komt
Bij een te grote klepspeling is de snelheid van de klep op de klepzitting hoger/ te hoog
waardoor ook de klep/klepzitting kapot kunnen slaan
Het is niet helemaal waar dat een te grote klepspeling minder kwaad kan dan een te kleine klepspeling,het is beide niet goed voor de kleppen/motor
 
Interessant, Gixxer-harry.

Over vermogen: het teveel aan speling gaat ten koste van de lift bij opening van de klep. Dus je hebt inderdaad (ietsjes) minder vermogen.
En over wat te doen: gewoon netjes binnen de maatvoering stellen, keurig volgens het WPHB lijkt me logisch. :)
 
Laatst bewerkt:
je hebt dus maar 2 of 3 honderdste afwijking t.o.v. het voorschrift.

je gaat pas iets merken aan het lopen van de motor (tikken, iets minder trekkracht) als de klepspeling een tiende of nog meer te groot is.

ik kom zelf bij motoren met stoterstangen wel eens spelingen van 0,4 mm tegen waar 0,15 voorgeschreven is. Dan merk je ineens wel dat het allemaal een stuk beter loopt als het weer goed afgesteld is, maar bij jouw blok zou ik me er niet teveel zorgen om maken.

Is het veel werk om de klepspeling aan te passen?? Als je bijv. de nokkenassen eruit moet halen zou ik op dit moment zeggen; rij er nog een beurtje mee door en controleer het dan opnieuw.
 
Zo kwam ik eens op de CB350 van een kennis een vast gelaste steller tegen. Speling op alle kleppen o.k, maar die ene was .50 . En die jongen maar eindeloos aan zijn linker carburateur prutsen..
 
Tot nu toe is mijn ervaring dat kleppen van een enduro/crossmotor altijd inlopen/klepspeling minder wordt, vaak door zand/slijtage.

Voorlopig doe ik er ook nog niks aan, ik vroeg het mij alleen af!
 
Laatst bewerkt:
De nok vorm die er voor zorgt dat de klep rustig op de zitting komt (sorry ik ben al een tijdje van school af en ben de benamingen vergeten)
zit ook aan de andere kant van de nok en die zorgt er dus voor dat de klep bij het openen rustig begint
Bij een te grote klepspeling wordt de klep open geramd en dat kan tot gevolg hebben dat de kop van de klepsteel kapot wordt geslagen en op stuikt

Ik denk niet dat dit bij de motor van TS aan de hand is maar ben het toch al meerdere keren tegen gekomen

Maw fabrieken geven deze waardes en intervallen niet op om ons te pesten maar juist om ons een machine te geven die zo lang mogelijk mee gaat tegen een zo gunstig mogelijke kost prijs
 
Eerst antwoord op je vraag; Wat doet een te grote inlaat kleppen speling met het motor karakter?
Je vullingsgraad van de cilinder zal niet optimaal zijn en daardoor minder presteren.

Motor start en loopt al jaren prima en ik vraag mij af of ik een wijziging zal doorvoeren? nee.
Mis ik motor vermogen? theoretisch gezien ja, maar in de praktijk niet meetbaar/merkbaar.

Je hebt 't hier over een marginaal verschil van zo'n 2a3 /100e afwijking, de feeling van 't kleppenstellen cq controleren is ook hoeveel weerstand moet de voelmaat hebben die je er tussen legt.
Dit kun je bijna niet uitleggen maar moet je aan de hand van een goed afgestelde speling zelf voelen.
De een zal 't te ruim vinden en de ander te krap, maar de maat moet er met een lichte weerstand tussen kunnen .
Dan 't volgende punt, meet je voelmaat eens met een micrometer op en kijk wat de waarde nog is.
Meestal word bij zo'n setje alleen de tip gebruikt en die zal dan ook een fractie dunner worden dan de rest van de voelmaat. [meet maar eens op 3 punten].
Daarbij nog wat, draai je blok nog eens rond en meet nog eens, soms is 't net beter/minder.
 
Eerst antwoord op je vraag; Wat doet een te grote inlaat kleppen speling met het motor karakter?
Je vullingsgraad van de cilinder zal niet optimaal zijn en daardoor minder presteren.
.
Hoeft niet, kan juist een betere vulling opleveren.

Uiteraard is het beter om dan de bovengrens aan te houden.
Ben het met Harry eens dat teveel speling de genoemde schade kan opleveren.
 
Betreffende KTM 450 EXC.
Wat doet een te grote inlaat kleppen speling met het motor karakter?

Op dit moment hebben de inlaat kleppen net zo veel speling als de uitlaat kleppen. Namelijk +0,17 ~ +0,18
Werkplaatshandboek zegt mij dat de max speling voor de inlaat 0,15 mag zijn en uitlaat 0,17

Om te beginnen is dat niet de maximale speling, maar de benodigde speling.
Het verschil is zo minimaal dat ik mij afvraag hoe jij dit gemeten hebt.
Hoe dan ook, niets aan de hand.

Motor start en loopt al jaren prima en ik vraag mij af of ik een wijziging zal doorvoeren?
Mis ik motor vermogen?

Kleppen stellen lijkt mij in dit geval niet nodig,
Alhoewel de discussie hier al weer vol op in gang is kan ik mij niet voorstellen dat dit vermogen kost.
 
De nok vorm die er voor zorgt dat de klep rustig op de zitting komt (sorry ik ben al een tijdje van school af en ben de benamingen vergeten)
zit ook aan de andere kant van de nok en die zorgt er dus voor dat de klep bij het openen rustig begint
Bij een te grote klepspeling wordt de klep open geramd en dat kan tot gevolg hebben dat de kop van de klepsteel kapot wordt geslagen en op stuikt

Ik denk niet dat dit bij de motor van TS aan de hand is maar ben het toch al meerdere keren tegen gekomen

Maw fabrieken geven deze waardes en intervallen niet op om ons te pesten maar juist om ons een machine te geven die zo lang mogelijk mee gaat tegen een zo gunstig mogelijke kost prijs


Je bedoelt de 'voornok'.
 
je zit binnen de tolerantie, praktisch gezien (afwijking van 0,05 koud). Zo als al eerder gezegd is, je motor slijt een beetje rapper theoretisch gezien. Die slijtage kan gecompenseerd worden door de andere componenten van je motor, zo als de kwaliteit van de 1) kleppen en de bijhorende geleiders veren 2)drijfstangen en de bijhorende lagers 3)zuigers 4)zuigerveren 5) cilinderwand ezv

Hierbij kan ik je enkel vertellen uit mijn eigen ervaring, dat de kwaliteit van het metaal bij KTM is redelijk deftig. Jammer genoeg hangt dit ook van het jaartaal en toeval af. MAW een goeie moto is zo als een goeie fles wijn.

groeten en succes
 
Laatst bewerkt:
Voornok?...........ik geloof je meten maar er gaat nu bij mij geen lichtje branden
Ik meen dat het net zo als zo vele motor benamingen het een Duits woord was en dat ernniet echt een goede Nederlandse benaming voor was maar ook dit kan ik helemaal fout hebben
Ik heb al op het net gezocht maar kon niets vinden (zal wel aan mijn zoek vermogen liggen)
En ik heb gezocht naar mn schoolboeken om de benamingen te vinden maar ook die kon ik niet vinden
Ik moet jullie dus de div benamingen schuldig blijven
 
Terug
Bovenaan Onderaan