Tie wrap om remhendel en stuur

Vinney

Die hard MF'er
2 nov 2012
644
44
Westland
Ik zit met een vraag. Als je je remvloeistof hebt vervangen dan weet ik dat jej remhendel ff vast moet zetten met een tie wrap zodat hij wat strakker word met remmen. Dat is wat ik weet. Maar wat gebeurt er nou pressies met die handeling?

Wie kan me dat uitleggen hoe het nou zit?
 
Als je de remhandel onder druk zet dan kan de lucht er op dat moment in ieder geval niet uit.
Alle kanalen richting het remvloeistofreservoir zijn dan immers afgesloten.
Maar doordat de in de vloeistof aanwezige luchtbellen onder druk staan zullen deze kleiner worden en gemakkelijker door de remleiding omhoogstijgen richting het remreservoir, ze zullen het reservoir echter niet bereiken omdat de rempomp de boel afsluit.
Als je nu na een nacht de boel lost en je remklauwen even op je schijven heen en weer wrikt zodat de blokken los komen, dan druk je het laatste restje lucht het reservoir in en je remsysteem uit.

Ik vul mijn remsysteem overigens met mijn zelfgemaakte vacuum systeem (van een oude koelkast compressor) of met een injectie spuit van onderaf.
 
Laatst bewerkt:
Als je de remhandel onder druk zet dan kan de lucht er op dat moment in ieder geval niet uit.
Alle kanalen richting het remvloeistofreservoir zijn dan immers afgesloten.
Maar doordat de in de vloeistof aanwezige luchtbellen onder druk staan zullen deze kleiner worden en gemakkelijker door de remleiding omhoogstijgen richting het remreservoir, ze zullen het reservoir echter niet bereiken omdat de rempomp de boel afsluit.
Als je nu na een nacht de boel lost en je remklauwen even op je schijven heen en weer wrikt zodat de blokken los komen, dan druk je het laatste restje lucht het reservoir in en je remsysteem uit.

...
 
Ik zit met een vraag. Als je je remvloeistof hebt vervangen dan weet ik dat jej remhendel ff vast moet zetten met een tie wrap zodat hij wat strakker word met remmen. Dat is wat ik weet. Maar wat gebeurt er nou pressies met die handeling?

Wie kan me dat uitleggen hoe het nou zit?

als jij ervoor zorgt dat er tijdens het verversen geen lucht in het systeem komt hoef je dit
"trucje" niet te doen.
 
Is dat zo raar? Werkt prima...

Ja, maar volkomen onnodig. Wordt tijd dat ik een how-to remmen ontluchten ga schrijven (en nee, onderstaande is niet zo bedoeld maar kan je prima als info stukje gebruiken).

Ik heb nog nooit een remsysteem van onderaf met een spuit hoeven vullen, en de binnendiameter van een staalflexleiding is dermate klein dat lucht niet uit zichzelf naar boven of beneden gaat, dus vergeet dat ook maar als argument.

Het wordt pas echt leuk als je aan een systeem sleutelt waarbij je via de computer kan zien of de slag van de hendel ook gelijk loopt met een X druk. En dan kom je er ineens achter dat de lucht zich gewoon met de vloeistofstroom mee verplaatst en het dus geen fluit uitmaakt of je van boven naar onder of van onder naar boven vult/ontlucht, en dat er ook na het reguliere ontluchten altijd nog wel lucht in zit.

Nog een bijkomstigheid is dat een niet sponzig aanvoelende remhendel niet betekent dat er geen lucht meer inzit. Het betekent eerder dat je dat juist gaat merken op momenten dat het niet uitkomt (en situaties waarbij je remmen bovengemiddeld zwaar belast worden), zoals in de bergen.

De enige manier om een remsysteem 99,99% luchtvrij te krijgen is:

1: Remklauw(en) loshalen
2: Remzuigers allemaal terugdrukken tot de aanslag
3: Remklauwen handvast terugmonteren
4: Doorzuigen van het systeem onder vacuum
5: 10x pompen met de hendel/pedaal tot de blokken aanliggen
6: Ontluchten op de normale manier (rem in, nippel los>vast, rem los)
7: Hendel/pedaal bedienen tot de blokken wederom aanliggen

En dan het gedeelte wat meestal niet gedaan wordt;

8: Vloeistofniveau op min. brengen, niet hoger
9: Remklauw losnemen van de schijf, remblokken terugduwen tot de aanslag
10: Remklauw terughangen (handvast)
11: Rem weer op druk pompen
12: Stap 9 t/m 11 een of tweemaal herhalen
13: Remklauw monteren met definitief aantrekkoppel
14: Stap 9 t/m 13 herhalen voor de andere klauw in het geval van een remsysteem met dubbele remklauwen (voorrem bijvoorbeeld)

Indien het om zwevende remklauwen gaat volstaat het terugduwen van de gehele klauw in plaats van het loshalen van de bevestiging, aangezien je daarmee ook de zuigers terugdrukt.
En zoals altijd zorg je natuurlijk eerst dat de klauwen, glijpennen en remcylinders goed functioneren in plaats van met verpekelde zooi aan het ontluchten te gaan. Een verrotte remklauw kan ook zorgen voor een enorme loze slag in de remhendel.
 
Laatst bewerkt:
Ja, maar volkomen onnodig. Wordt tijd dat ik een how-to remmen ontluchten ga schrijven (en nee, onderstaande is niet zo bedoeld maar kan je prima als info stukje gebruiken).

Ik heb nog nooit een remsysteem van onderaf met een spuit hoeven vullen, en de binnendiameter van een staalflexleiding is dermate klein dat lucht niet uit zichzelf naar boven of beneden gaat, dus vergeet dat ook maar als argument.

Het wordt pas echt leuk als je aan een systeem sleutelt waarbij je via de computer kan zien of de slag van de hendel ook gelijk loopt met een X druk. En dan kom je er ineens achter dat de lucht zich gewoon met de vloeistofstroom mee verplaatst en het dus geen fluit uitmaakt of je van boven naar onder of van onder naar boven vult/ontlucht, en dat er ook na het reguliere ontluchten altijd nog wel lucht in zit.

Nog een bijkomstigheid is dat een niet sponzig aanvoelende remhendel niet betekent dat er geen lucht meer inzit. Het betekent eerder dat je dat juist gaat merken op momenten dat het niet uitkomt (en situaties waarbij je remmen bovengemiddeld zwaar belast worden), zoals in de bergen.

De enige manier om een remsysteem 99,99% luchtvrij te krijgen is:

1: Remklauw(en) loshalen
2: Remzuigers allemaal terugdrukken tot de aanslag
3: Remklauwen handvast terugmonteren
4: Doorzuigen van het systeem onder vacuum
5: 10x pompen met de hendel/pedaal tot de blokken aanliggen
6: Ontluchten op de normale manier (rem in, nippel los>vast, rem los)
7: Hendel/pedaal bedienen tot de blokken wederom aanliggen

En dan het gedeelte wat meestal niet gedaan wordt;

8: Vloeistofniveau op min. brengen, niet hoger
9: Remklauw losnemen van de schijf, remblokken terugduwen tot de aanslag
10: Remklauw terughangen (handvast)
11: Rem weer op druk pompen
12: Stap 9 t/m 11 een of tweemaal herhalen
13: Remklauw monteren met definitief aantrekkoppel
14: Stap 9 t/m 13 herhalen voor de andere klauw in het geval van een remsysteem met dubbele remklauwen (voorrem bijvoorbeeld)

Indien het om zwevende remklauwen gaat volstaat het terugduwen van de gehele klauw in plaats van het loshalen van de bevestiging, aangezien je daarmee ook de zuigers terugdrukt.
En zoals altijd zorg je natuurlijk eerst dat de klauwen, glijpennen en remcylinders goed functioneren in plaats van met verpekelde zooi aan het ontluchten te gaan. Een verrotte remklauw kan ook zorgen voor een enorme loze slag in de remhendel.


ik heb het geleert mbt auto's en dat is ook al 35 jaar geleden, dus [en vooral met moderne motoren] zal er wel wat verandert zijn in de tussen tijd.

maar als ik remolie vervang zet ik gewoon de ontluchtingsnippel open zodat de boel gaat druppelen dan wel het reservoir in de gaten houden en steeds bijvullen.
dan druppelt vanzelf de nieuwe vloeistof naar beneden en komt er ook geen lucht bij.

de zwaartekracht doet het werk en ik kan lekker een peukie doen. :)

edit;
punt 6 is wel een goeie van je, sommigen zetten de nippel open met een slangetje eraan en blijven eindeloos doorpompen ,
maar elke keer als je de hendel loslaat komt er via het schroefdraad lucht mee naar binnen.
 
Laatst bewerkt:
ik heb het geleert mbt auto's en dat is ook al 35 jaar geleden, dus [en vooral met moderne motoren] zal er wel wat verandert zijn in de tussen tijd.

maar als ik remolie vervang zet ik gewoon de ontluchtingsnippel open zodat de boel gaat druppelen dan wel het reservoir in de gaten houden en steeds bijvullen.
dan druppelt vanzelf de nieuwe vloeistof naar beneden en komt er ook geen lucht bij.

de zwaartekracht doet het werk en ik kan lekker een peukie doen. :)

edit;
punt 6 is wel een goeie van je, sommigen zetten de nippel open met een slangetje eraan en blijven eindeloos doorpompen ,
maar elke keer als je de hendel loslaat komt er via het schroefdraad lucht mee naar binnen.

Mijn reactie was meer bedoeld als een 'hoe ontlucht ik een remsysteem goed', ik neem aan dat als een remsysteem goed werkt je alleen de vloeistof ververst, en niet gaat lopen ontluchten? :P
 
Ik vraag me nú toch écht af hoe een dealer 't voor elkaar krijgt om die remmen GOED ontlucht af te leveren terwijl de monteurs daar maar een paar uur de tijd krijgen voor een volledige grote beurt.

Hebben ze daar dan extra goede tie-wraps welke ze tijdelijk om het handvat/remhendel spannen?
 
Laatst bewerkt:
Ik vraag me nú toch écht af hoe een dealer 't voor elkaar krijgt om die remmen GOED ontlucht af te leveren terwijl de monteurs daar maar een paar uur de tijd krijgen voor een volledige grote beurt.

Hebben ze daar dan extra goede tie-wraps welke ze tijdelijk om het handvat/remhendel spannen?

Wat post ik nou net?

Nog nooit een tie-rap om een remhendel gedaan, dan verleg je alleen de rustpositie van de zuigers meer richting schijf mee (frictie rubbers > remzuigers). Maar dat doe je ook door 1x hard te remmen.
 
Laatst bewerkt:
Ja, maar volkomen onnodig. Wordt tijd dat ik een how-to remmen ontluchten ga schrijven (en nee, onderstaande is niet zo bedoeld maar kan je prima als info stukje gebruiken).

Ik heb nog nooit een remsysteem van onderaf met een spuit hoeven vullen, en de binnendiameter van een staalflexleiding is dermate klein dat lucht niet uit zichzelf naar boven of beneden gaat, dus vergeet dat ook maar als argument.

Het wordt pas echt leuk als je aan een systeem sleutelt waarbij je via de computer kan zien of de slag van de hendel ook gelijk loopt met een X druk. En dan kom je er ineens achter dat de lucht zich gewoon met de vloeistofstroom mee verplaatst en het dus geen fluit uitmaakt of je van boven naar onder of van onder naar boven vult/ontlucht, en dat er ook na het reguliere ontluchten altijd nog wel lucht in zit.

Nog een bijkomstigheid is dat een niet sponzig aanvoelende remhendel niet betekent dat er geen lucht meer inzit. Het betekent eerder dat je dat juist gaat merken op momenten dat het niet uitkomt (en situaties waarbij je remmen bovengemiddeld zwaar belast worden), zoals in de bergen.

De enige manier om een remsysteem 99,99% luchtvrij te krijgen is:

1: Remklauw(en) loshalen
2: Remzuigers allemaal terugdrukken tot de aanslag
3: Remklauwen handvast terugmonteren
4: Doorzuigen van het systeem onder vacuum
5: 10x pompen met de hendel/pedaal tot de blokken aanliggen
6: Ontluchten op de normale manier (rem in, nippel los>vast, rem los)
7: Hendel/pedaal bedienen tot de blokken wederom aanliggen

En dan het gedeelte wat meestal niet gedaan wordt;

8: Vloeistofniveau op min. brengen, niet hoger
9: Remklauw losnemen van de schijf, remblokken terugduwen tot de aanslag
10: Remklauw terughangen (handvast)
11: Rem weer op druk pompen
12: Stap 9 t/m 11 een of tweemaal herhalen
13: Remklauw monteren met definitief aantrekkoppel
14: Stap 9 t/m 13 herhalen voor de andere klauw in het geval van een remsysteem met dubbele remklauwen (voorrem bijvoorbeeld)

Indien het om zwevende remklauwen gaat volstaat het terugduwen van de gehele klauw in plaats van het loshalen van de bevestiging, aangezien je daarmee ook de zuigers terugdrukt.
En zoals altijd zorg je natuurlijk eerst dat de klauwen, glijpennen en remcylinders goed functioneren in plaats van met verpekelde zooi aan het ontluchten te gaan. Een verrotte remklauw kan ook zorgen voor een enorme loze slag in de remhendel.

Waarom zou in een remleiding het natuurkundige principe niet op gaan? Al die onzin is bij een goed ontworpen remsysteem (lees Japans) helemaal niet nodig. En waar zit volgens jou de lucht verstopt als je volledige druk in de hendel hebt? Zit dat achter een luikje verstopt en komt het pas te voorschijn als je de bergen in gaat? ;)
 
Waarom zou in een remleiding het natuurkundige principe niet op gaan? Al die onzin is bij een goed ontworpen remsysteem (lees Japans) helemaal niet nodig. En waar zit volgens jou de lucht verstopt als je volledige druk in de hendel hebt? Zit dat achter een luikje verstopt en komt het pas te voorschijn als je de bergen in gaat? ;)

Ook bij de japanners kom je tegenwoordig de meest vreemde remleidingrouteringen tegen. Ik heb hier bij m'n huidige R6 ook de leidingen weer naar een dubbele leiding vanaf de pomp (voorzijde) naar de klauwen gelegd nadat 't origineel met een T splitter gemonteerd zat.

Yamaha monteert dat T stuk dan gelukkig nog wel hoog genoeg onder de het T-Stuk/Kroonplaat en werkt niet met klauw-klauw verbindingen via een leiding óver 't spatbordje maar 't werkt nog altijd niet zoals een directe pomp-klauw leiding doet.
 
Laatst bewerkt:
Waarom zou in een remleiding het natuurkundige principe niet op gaan? Al die onzin is bij een goed ontworpen remsysteem (lees Japans) helemaal niet nodig.

Mja, als ik de reviews moet geloven zijn de remkwaliteiten van japanse fietsen niet per definitie #1. En als ik een voorbeeld van een complex opgebouwd remsysteem moet noemen wat wel (wederom, tests) beter presteert dan de concurrentie is het die van een BMW RR.

En waar zit volgens jou de lucht verstopt als je volledige druk in de hendel hebt? Zit dat achter een luikje verstopt en komt het pas te voorschijn als je de bergen in gaat? ;)

Dat zeg ik niet. Ik zeg dat dat kleine beetje lucht pas op gaat spelen in de bergen.
 
Bij gebrek aan een vacuumontluchter (die overigens niet is bedoeld om te ontluchten) kan dat inderdaad een alternatief zijn, al kost zo'n ding ook geen kut dus om dan te gaan lopen kloten...
Met een spuit is helemaal geen kloten.
In een paar minuten is een leeg systeem gevuld zonder lucht er in.
Probeer dat maar eens met je vacuumontluchter.
 
Mja, als ik de reviews moet geloven zijn de remkwaliteiten van japanse fietsen niet per definitie #1. En als ik een voorbeeld van een complex opgebouwd remsysteem moet noemen wat wel (wederom, tests) beter presteert dan de concurrentie is het die van een BMW RR.Dat zeg ik niet. Ik zeg dat dat kleine beetje lucht pas op gaat spelen in de bergen.

Ha,ha- de s1000RR heeft 41,5 meter nodig om van 100 naar 0 te komen, een gemiddelde middenklasser (suzuki v-strom) heeft aan 37 meter genoeg. Toch maar beter lezen, die testen ;)
 
Met een spuit is helemaal geen kloten.
In een paar minuten is een leeg systeem gevuld zonder lucht er in.
Probeer dat maar eens met je vacuumontluchter.
Ik heb spuiten liggen (in sommige aparte gevallen wel handig).
Toch is bij mij nog nooit een spuit sneller geweest dan een vacuüm-ding.

Daarnaast is het doseren lastiger. Met teveel druk van de spuit kan
of de spuit het begeven
slangetje van de sluit af gaan
slangetje van de nippel af gaan
kramp in de handjes

Ook vind ik het bij een systeem met twee remklauwen niet de handigste. Bij klauw nummer twee ga je dan namelijk weer opnieuw lucht door het deel van het systeem duwen, waar je net remvloeistof in hebt gezet.

Wat ik wel wijzer ben geworden van de spuit, is ook datgene van mastertommy aangeeft. De belletjes in een leiding blijven gewoon lekker aan de binnenkant van de leiding plakken (ik had er eens een doorzichtige slang op. Met het zetten van druk, kwam er beweging in, en borrelde de belletje naar een hoger punt.

Leuk om in het eggie te zien, wat we in theorie al wisten :)

Ik gebruik in 95% van de situatie een vacuüm-bleeder. Dus voor het doortrekken van de oude remvloeistof, totdat de nieuwe tevoorschijn komt. Ontluchten en controleren op de ouderwetse manier.
 
Terug
Bovenaan Onderaan