Trekt niet op - geen koppel

Sjm

MF'er
25 jul 2021
39
3
Hallo,

Ik heb een tijd gereden met mijn XJ600S, alles werkte en alles was normaal.
Nu ben ik laatst gaan rijden en heb hem bijna constant ge-redlined. De volgende dag had hij geen koppel meer en trekt hij dus amper op. Heb ik gewoon heel het blok opgeblazen of waaraan kan dit liggen, enige dingen die ik kan controleren voordat ik kan concluderen dat er niets meer met dat blok te doen valt?

Thanks
 
om te beginnen: hoeveel olie zit er nog in?
als het gerelateerd is aan je rijgedrag, dan zou ik de compressie gaan meten. Bij teveel mishandeling houd het een keer op voor je zuiger(ringen) en koppakking. Rij je hem wel eerst netjes warm en laat je hem na de tijd ook goed afkoelen voor je de motor uit zet?
 
Ik vraag me toch af hoe je dat doet in NL op de openbare weg. Nu is een XJ600 wel een suf ding, maar als je hem alle versnellingen in het rood jaagt moet je toch flink aan de bak om alle obstakels te ontwijken.
Tenzij je het in zijn vrij voor de kroeg doet, daar heb ik wel leuke filmpjes van gezien.
 
De dag daarna merkte ik het op. Ik tank E10, altijd. Ik rijd hem ook altijd warm, afkoelen voor ik hem uit zet dan weer niet. Aan de koppeling merk ik geen verschil of niets abnormaal. Het is ook niet in alle versnellingen dat ik hem in het rood heb gejaagd. Als ik nu ga rijden gaat hij zelfs trager in 4e dan in 3e, met de gas volledig open.
 
..,
Als ik nu ga rijden gaat hij zelfs trager in 4e dan in 3e, met de gas volledig open.
Dat klinkt als compressie verlies. Onvoldoende koppel om een zwaardere versnelling te nemen.
Ga eerst oliepeilen. Als je dik in het rood rijdt heb je kans dat hij serieus olie gaat zuipen.
 
De dag daarna merkte ik het op. Ik tank E10, altijd. Ik rijd hem ook altijd warm, afkoelen voor ik hem uit zet dan weer niet. Aan de koppeling merk ik geen verschil of niets abnormaal. Het is ook niet in alle versnellingen dat ik hem in het rood heb gejaagd. Als ik nu ga rijden gaat hij zelfs trager in 4e dan in 3e, met de gas volledig open.
Tja, succes dan.
 
of hij denkt dat ze alle 4 goed werken.
doe eens een toerenafvaltest (stationnair eerst op 1500 tr/min zetten). bougie lostrekken, moet bij alle 4 het toerental evenveel zakken. zakt het niet bij 1 doet ie niets, zakt het minder dan de andere, levert ie minder vermogen.
 
of hij denkt dat ze alle 4 goed werken.
doe eens een toerenafvaltest (stationnair eerst op 1500 tr/min zetten). bougie lostrekken, moet bij alle 4 het toerental evenveel zakken. zakt het niet bij 1 doet ie niets, zakt het minder dan de andere, levert ie minder vermogen.
Het lostrekken vd bougie bij voorkeur met stilstaande motor. Met lopende motor mag wel, maar dan moet je de actie verplicht filmen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan