Tricky probleempje Triumph 955i

Freez

Die hard MF'er
6 sep 2004
648
3
Deinum
Good day wise Forum,

Voor m'n overbuurman, die zit met het volgende probleemje waar de lokale dealer blijkbaar ook geen raad mee weet;

Patient Triumph Sprint RS 955i bj 2001.

Zolang de versnellingen Neutraal staan is stationair toerental 1700 tpm, koppeling in of uit maakt geen verschil, zodra er een versnelling is gekozen, zakt het toerental naar de normale 1000 tpm (koppeling in)

Inschakelen van de 1e versnelling gaat zo echter gepaard met wat misbaar, zodat de beste man het probleem wel opgelost wil zien.

Uitlezen van motormanagement geeft geen foutmelding. :?

Wie o wie is bekend genoeg met de motorsturing van de Triumph, en kan ons een aawijzing geven waarom het ding naar hoge toeren gaat in neutraal??

Many thanks,

Freez :?
 
Koppelingskabel te slap? Ouderwetse binnen+buitenkabel en één of beide "tonnetjes" op buitenkabeleinden vergeten?

Edit: ik denk dat toerental gewoon/noodgedwongen te hoog staat maar/want zakt onder wrijving koppeling in versnellings-stand.

Raad ik per ongeluk goed, dan zal na herstel het stationairgas opnieuw (lager) moeten worden afgesteld, uiteraard met DOORGEWARMDE motor.

Maarja, ik ken dit alleen maar van schakelbrommers en die zijn wel iets kleiner.
 
Laatst bewerkt:
Nah,

Da's te simpel, maar wel simpel te testen door 'm op de paddock stand te starten. Want dan zou hij met stationair, en achterwiel omhoog, het wiel aandrijven, in de versnelling. met koppeling ingetrokken.

En daarbij, dan had de dealer het wel gevonden (toch??)

Freez
 
Nah,

Da's te simpel, maar wel simpel te testen door 'm op de paddock stand te starten. Want dan zou hij met stationair, en achterwiel omhoog, het wiel aandrijven, in de versnelling. met koppeling ingetrokken.

En daarbij, dan had de dealer het wel gevonden (toch??)

Freez

IMHO moet je dan wel met je voet de band tegenhouden. Helemaal los van de grond loopt ie zo makkelijk dat zelfs het minste wrijving in de koppeling de achterband mee laat draaien, ook al heb je de koppeling nog zo goed in. Maar als inderdaad de koppeling niet helemaal goed vrij komt zal je met je voet relatief veel kracht moeten zetten als de band mee gaat draaien. Zou ik ook bij stilstaan voor een stoplicht oid de neiging tot kruipen moeten hebben.

Suc6, Noud
 
klinkt als elektrisch probleem.
Door te schakelen valt de spanning weg van het neutraallampje en worden andere sircuits ingeschakeld (bijv. schakelaar standaard). Je zult ergens sluiting hebben oid waardoor op dat moment de elektronische inspuiting ontregelt, bijv. te weinig spanning op de brandstofpomp. Geen wonder dat de dealer er geen raad mee weet, is een behoorlijke zoekactie om te vinden. Tip: ga eens naar motorhuis Grave, echte die-hards in Triumph.
 
Terug
Bovenaan Onderaan