Uitdraai dyno

JasonM

MF'er
11 nov 2018
178
60
Appelscha
Wie kan mij uitleggen hoe ik de uitdraai moet lezen.
Ik heb mijn carburateurs, luchtfilterhuis, inlaatrubbers enz aangepast en vervolgens de motor op een dynostar testbank gezet.
Mij is verteld dat de motor te rijk loopt en dat is ook duidelijk te zien wanneer ik flink gas geef. Dan komt er zwarte rook uit de uitlaat.
Op de uitdraai moet ik dat kunnen zien aan de air fuel ratio maar ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe ik de grafiek af moet lezen.
 

Bijlagen

  • 20210612_151642.jpg
    20210612_151642.jpg
    98,9 KB · Weergaven: 211
De uitleg zou je moeten krijgen van diegene die de dynotest uitvoerde.
Als ik het goed begrijp dan heeft hij 3x2 tests uitgevoerd:
met 5% gas
met half gas
met vol gas
En dan elke keer met of zonder dB-killer.

Ik denk dat de half gas metingen met of zonder dB-killer zo veel verschillen omdat ze niet evenveel gas hebben gegeven.

In het bovenste plaatje zie je dan hoeveel vermogen hij bij welke snelheid geeft.

In het onderste plaatje zie je de air/fuel ratio. Die zou ongeveer 14:1 moeten zijn om zuinig te rijden en ongeveer 12,5:1 voor maximaal vermogen.

De gele lijn (weinig gas) begint bij 12, hij stelt daarom voor om de stationair sproeier 5 maten kleiner te nemen zodat hij richting 14 gaat. Ik denk dat de beste man daar veel gevoel voor heeft.

De paarse lijn (half gas) ligt op ongeveer 12. Hij stelt daarom voor om de naald een stapje lager te zetten zodat de waarde richting de 14 gaat.

De rode lijn (vol gas) ligt tussen de 10 en 12. Hij stelt voor om de hoofdsproeier 10 maten kleiner te nemen. Ik denk dat hij daarmee mikt op een A/F ratio tussen de 12,5 en 14.

Daarna zou je eigenlijk nog een keer de dynobank op moeten om het resultaat te bekijken en misschien nog wat te corrigeren.
 
Waarom wil je iets anders doen dan het advies dat je hebt gekregen?
Ik zit een beetje tussen de maker van de tuning-kit, de dynorun en mijn persoonlijke ervaring in.
Ivan, de ontwikkelaar van de tuning set heeft niet heel veel vertrouwen in de dyno, volgens hem kan het best zo zijn dat de motor iets te rijk loopt maar niet zo extreem als de dynorun doet lijken. Moet eerlijk zeggen dat de motor ook prima rijdt.
Maarrrr wanneer ik flink aan het gas hang hoor ik van degene die achter mij rijdt dat er zwarte rook uit de uitlaat komt. Ook vallen mij de pk's maar vooral het koppel wat tegen als ik het vergelijk met de standaard fabrieksopgave.
Volgens yamaha zou hij 143pk en 107Nm produceren. Wat ik op diverse fora lees heeft de fzs 1000 fazer origineel tussen de 120pk en 125pk ahw. De meeste die een ivan's jet kit hebben zeggen zo rond de 135pk a 138pk ahw te hebben.

Als hij iets te rijk zou lopen heb ik er geen problemen mee, liever te rijk dan te arm.
Maar dat is nu juist waar ik bang voor ben. Een 10 maten kleinere sproeier lijkt mij een vrij fors verschil.
 
Dus je ziet en hoort zelf dat hij te rijk loopt.
Je laat een meting doen en hoort dat hij te rijk loopt.

Dan kom je hier vragen of dat echt wel is?
Je wilt eigenlijk alleen maar horen dat je er niks aan moet doen?

De ene motor is de andere niet...
 
@erwinko ik wil juist dat hij goed loopt. Ik kan hier een heleboel kenners tegelijk vragen om advies ipv uitgaan wat 1 iemand mij verteld. Ik kan natuurlijk op en neer blijven rijden naar de dyno maar ik hoop hier de gulden middenweg te vinden voordat ik daar weer naartoe ga. Vandaar mijn eerste vraag over hoe ik de uitdraai moet lezen.
 
Je gaat naar een specialist en krijgt van hem een advies afgestemd op zijn meting en bevindingen.

Dan ga je aan een groep amateurs (enkele profs erbuiten gelaten 😘) vragen wat je moet doen.
 
Leg dit eens uit: ' Ivan, de ontwikkelaar van de tuning set heeft niet heel veel vertrouwen in de dyno, volgens hem kan het best zo zijn dat de motor iets te rijk loopt maar niet zo extreem als de dynorun doet lijken.'
 
Ik vind het een vreemde reactie van die Ivan. Je hebt een aantal runs laten doen, onder verschillende omstandigheden. Daar is een zo op het oog een prima uitdraai van met een (zoals hierboven aangegeven) prima adviezen wat te doen.
Als dan Ivan zegt "nee klopt niet" terwijl alles er op wijst dat t wel klopt, vind ik dat raar.

Ik zou de adviezen van de dyno-boer opvolgen en dan nog eens testen.
 
Wat adviseert Ivan?
Zoals ik las is hij maker van een tuningset. Geen idee verder. Klinkt ook een beetje als wij van wc eend.
Hoe stelt hij de motor met tuningset af? Met of zonder dyno?
 
Ivan adviseert om het te laten zoals het nu is en zegt dat wanneer ik doe wat de man van de dyno adviseert, de motor slecht stationair zal lopen.

Ik denk dat ik het volgende ga proberen.

Stationairsproeier, laat ik zo. Hij loopt goed stationair.
Gasnaald 1 stapje lager. (Clip 1 stapje hoger.)
Hoofdsproeier 7 of 8 maten kleiner om een beetje tussen de meningen/metingen van de "kenners" in te zitten.

Vervolgens zelf observeren tijdens rijden en de bougies op kleur controleren en dan nogmaals de motor op een dyno laten meten.
 
Een hoofdsproeier van 10 "maten" kleiner heeft een veel kleinere oppervlakte, omdat de doorlaat (diameter) in de formule in kwadraat staat.
Dit grote verschil geeft aan dat er niet veel klopt van de sproeierkit, of dat je vergeten bent iets te wijzigen aan het inlaattraject.
 
Jeetje allemaal tegenstrijdige berichten en meningen enzo _O-

Even alle gekheid op een stok. Wat wel redelijk zeker is, en ook al eerder aangegeven, is dat je wil toewerken naar een AF ratio van 12,5 (dus 12,5Kg lucht wordt samen met 1Kg brandstof verstookt). Bij die verhouding levert je blok in theorie het maximum vermogen. Waar je dat moet meten in je uitlaat kun je nog wel wat discussie over voeren. En de Ivan uit het verhaal heeft daar wel een puntje.... Meet een wideband sensor die gewoon even in de uitlaat gestoken wordt hetzelfde als een sensor die 15cm vanaf de cilinderkop apart in elke bocht gemonteerd zit??

Die Ivan heeft vast en zeker verstand van hoe dat allemaal functioneert, en op de motoren die hij onder handen neemt heeft hij het vast voor elkaar. Maar ik twijfel dan weer of dat zelfde setje op alle motoren hetzelfde en gewenste resultaat heeft.
Die zwarte rook vertrouw ik niet helemaal, ik twijfel of je die zomaar aan het te rijke mengsel kan toeschrijven.... De AF ratio in jouw grafieken (als die dan wel helemaal juist gemeten zouden zijn) is inderdaad net wat aan de rijke kant in theorie, dus het advies van die dyno meneer om het hele zaakje iets armer te zetten zou ik zeker opvolgen. Al is het maar voor het hebben van een vergelijk. Hoeveel armer kan ik totaal niet inschatten, dus dat laat ik graag aan die dyno meneer over.

Als laatste heb ik geen idee hoeveel jij moet betalen voor die dyno-tijd. Als dat kostbaar is zou ik lekker zelf een AF-metertje kopen. Een sensor op een nader te bepalen plaats in je uitlaat fabrieken en lekker zelf aan de slag met afstellen. Is leuk werk hoor :t

Ben benieuwd waar je op uit gaat komen.

Later,

Loek
 
Terug
Bovenaan Onderaan