Uitdraai dyno

JasonM

MF'er
11 nov 2018
178
60
Appelscha
Wie kan mij uitleggen hoe ik de uitdraai moet lezen.
Ik heb mijn carburateurs, luchtfilterhuis, inlaatrubbers enz aangepast en vervolgens de motor op een dynostar testbank gezet.
Mij is verteld dat de motor te rijk loopt en dat is ook duidelijk te zien wanneer ik flink gas geef. Dan komt er zwarte rook uit de uitlaat.
Op de uitdraai moet ik dat kunnen zien aan de air fuel ratio maar ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe ik de grafiek af moet lezen.
 

Bijlagen

  • 20210612_151642.jpg
    20210612_151642.jpg
    98,9 KB · Weergaven: 211
Ivan adviseert om het te laten zoals het nu is en zegt dat wanneer ik doe wat de man van de dyno adviseert, de motor slecht stationair zal lopen.

Ik denk dat ik het volgende ga proberen.

Stationairsproeier, laat ik zo. Hij loopt goed stationair.
Gasnaald 1 stapje lager. (Clip 1 stapje hoger.)
Hoofdsproeier 7 of 8 maten kleiner om een beetje tussen de meningen/metingen van de "kenners" in te zitten.

Vervolgens zelf observeren tijdens rijden en de bougies op kleur controleren en dan nogmaals de motor op een dyno laten meten.
Bougies op kleur????????
 
Een sensor direct in de collector lijkt mij ook een betere opstelling. Echter kan ik me voorstellen dat een goeie dyno operator met een meting in de demper test of dat goede meetresultaten geeft.

Kortom, zou precies hetzelfde doen.. informeren en zelf beslissen wat de meest aannemelijke stap is. Hoeft ook niet de eerste keer perfect hè!

Zou niet teveel waarde hechten aan geclaimde vermogens op het internet. Uiteindelijk zijn dyno operators ook vaak afhankelijk van business.. en mensen een goed gevoel geven door iets optimistisch te meten is tussen de oren tuning. Gewoon beetje pielen en kijken hoe netjes je de afstelling kunt krijgen en lekker blij mee zijn :]
 
Meet een wideband sensor die gewoon even in de uitlaat gestoken wordt hetzelfde als een sensor die 15cm vanaf de cilinderkop apart in elke bocht gemonteerd zit??
Ja zolang de uitlaat gasdicht is en de sensor minstens 25cm diep zit.
Officiële emissiemetingen op stationaire motoren worden ook pas op het einde van de uitlaat gemeten.
Ivan zijn opmerking dat de sensor niet heet genoeg is voor een betrouwbare meting is ook lulkoek.
Elke degelijke lambda sensor heeft een verwarmings element die de sensor verhit.
Niet elke sensor moet heet zijn voor correcte metingen.
 
Dat verwarmingselementje heb je helemaal gelijk in. Een wideband sensor heeft voor zover ik het weet altijd een controller die de temperatuur regelt.
Maar die 25cm haalt zeker niet elke dyno meneer of mevrouw, en dat gasdichte is inderdaad ook wel een puntje. Bij dit soort meetopstellingen (de vermogensbank met alle toeters en bellen die erbij horen) hangt toch altijd wel veel af van de operator.... Als die het spelletje beheerst en begrijpt krijg je ook goed advies :t
 
Dat verwarmingselementje heb je helemaal gelijk in. Een wideband sensor heeft voor zover ik het weet altijd een controller die de temperatuur regelt.
Maar die 25cm haalt zeker niet elke dyno meneer of mevrouw, en dat gasdichte is inderdaad ook wel een puntje. Bij dit soort meetopstellingen (de vermogensbank met alle toeters en bellen die erbij horen) hangt toch altijd wel veel af van de operator.... Als die het spelletje beheerst en begrijpt krijg je ook goed advies :t
Ik had het idee dat er gewoon een lang pijpje in de uitlaat is gehangen die de uitlaatgassen als het ware opzoog.
 
Ik had het idee dat er gewoon een lang pijpje in de uitlaat is gehangen die de uitlaatgassen als het ware opzoog.
Ah zo kan het natuurlijk ook inderdaad.... Ik heb wel een wideband controller op mijn fiets zitten en ik kan die sensor wisselen tussen de twee bochten van de cilinders.... Dus als mijn fiets op de dyno staat gebruik ik de waardes die daar gemeten worden. Die komen niet zo mooi in het grafiekje als bij jou. Iets met een beetje primitieve dyno enzo ;). Maar de meneer die het ding bedient heeft er wel verstand van, dus dat scheelt. Hij heeft ook een weerstationnetje ophangen met luchtdruk, luchtvochtigheid en temperatuur. Wordt ook meegenomen bij het afstellen :t Op circuit kijk ik dus zelf op het metertje, als dat dan in de buurt blijft van die 12,5 zit het goed.
 
Dat begrijp ik niet. Wat is er veranderd tenopzichte van vroeger?
de benzine en de technologie.
verkleuren van bougie komt door de verbranding van "afval". met de huidige benzine is er sowieso al veel minder verkleuring. geen verkleuring is gewoon goed tegenwoordig. en de motoren zijn ook gewoon veel properder geworden, dat uit zich niet enkel in de uitlaatgassen, maar ook in de verbrandingskamer.

enkel te donkere/zwarte bougie kan je tegenwoordig nog van een probleem spreken. verder moet je de kunst van het lezen van een bougie goed onder de knie hebben. na een dagje rijden bv kijken naar de bougie zegt totaal niets over de motor, het zegt enkel iets over de laatste kilometers. als je die bv rustig gereden hebt, heb je geen enkel benul over de afstelling bij volgas aan +10000 tr/m
 
Als het nu een maat 130 sproeier is wordt dat maat 129
Oké dan is 10 maten helemaal niet zo gek, anderen kijken met hoeveel verschil ze leverbaar zijn, en dat kan variëren van 2 tot 5.
Als je in webshops kijkt zal je niet snel een sproeier 129 vinden, wel 125-127.5-130 bijvoorbeeld, Dynojet weer per 2, en hun maatvoering komt niet overeen met OEM sproeiers trouwens.
 
Hoe houd zo‘n externe opstelling z‘n representatieve meting als het ‚rietje‘ 25cm is en het blok volle polle verpompt?

Snel gerekend.. 1liter, 167toeren per seconde, 4takt, vullingsgraad 1,2. Thermische expansie even daar gelaten.. 100liter per seconde?
 
de benzine en de technologie.
verkleuren van bougie komt door de verbranding van "afval". met de huidige benzine is er sowieso al veel minder verkleuring. geen verkleuring is gewoon goed tegenwoordig. en de motoren zijn ook gewoon veel properder geworden, dat uit zich niet enkel in de uitlaatgassen, maar ook in de verbrandingskamer.

enkel te donkere/zwarte bougie kan je tegenwoordig nog van een probleem spreken. verder moet je de kunst van het lezen van een bougie goed onder de knie hebben. na een dagje rijden bv kijken naar de bougie zegt totaal niets over de motor, het zegt enkel iets over de laatste kilometers. als je die bv rustig gereden hebt, heb je geen enkel benul over de afstelling bij volgas aan +10000 tr/m
:^ helemaal eens.
Plus dat men zich moet realiseren dat de kleur eigenlijk alleen iets zegt over de temperatuur van de bougie-isolator. Mengsel is daar uiteraard een gfactor in, maar een kloppend mengsel met een (veel) te laat ontstekingstijdstip levert ook een donkere bougie op. (blijft te koud en brand niet meer schoon). en te vroeg een spierwitte(met potentieel schade).

Het correct interpreteren van afzetting op een bougie is nog een kunst op zich en zeker geen "makkelijke vervanging" van een meer geavanceerde meting.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan