UK: Land's End naar John O'Groats

TBone

Die hard MF'er
21 jan 2004
599
0
Delft
Ik overweeg op dit moment serieus om in 2011 op motorvakantie te gaan naar Groot-Brittannie om daar de route van Land's End naar John O'Groats te rijden.

Ik ben op zoek naar ervaringen van mensen die deze route al eens hebben gereden. Wat is de beste route (uiteraard snelwegen vermijden). Hoeveel km is de totale route ? Hoeveel dagen moet je er voor uittrekken.

Hoe ga je naar "de overkant". Ik zit nu te denken aan de boot van Hoek van Holland naar Harwich. Vanuit Harwich naar Land's End vervolgens de End-to-End route rijden en vanuit John O'Groats naar Newcastle om daar de boot terug naar IJmuiden te nemen.

Maar misschien zijn er betere ideeen: is de trein van Calais naar Dover bvb een optie en vanuit Dover langs de zuidkust van Engeland naar Land's End een optie ? Is er voor de terugreis een optie vanuit een stad die meer noordelijk ligt dan Newcastle ?

Kortom, genoeg vragen van mijn kant. Dus ik hoor graag hoe anderen het in het verleden hebben gedaan ? Alle tips zijn welkom.
 
Ik ben in 2006 naar LandsEnd gereden.
Is een hele mooie reis. Ben met de trein naar Engeland gegaan.( uurtje met de trein)
Daarna via de lokale wegen de kustlijn gevolgd tot ik bij Landsend kwam. je komt door de mooiste engelse dorpjes met hele leuke pub's.
Iedere dag bed en breakfast gedaan. Echt een aanrader.
full
 
De afstand is :

DSC_0039.jpg


Alleen weet ik niet of het hemelsbreed, via de snelste of kortste weg is.

In de mid zeventiger jaren heb ik voor het eerst een End-to-end gedaan. Van die reis heb ik alleen nog wat herinneringen in mijn hoofd. Maar het bleef wel altijd in mijn achterhoofd.
Daarom heb ik in 2006 en 2009 die reis nogmaals gemaakt. Maar ik maak er dan een wat langere tocht van. Ik heb een opleiding gevolgd in de civiele techniek en in 2006 besloot ik mijn reis op dat thema te baseren en een aantal oude Britse civieltechnische objekten te bezoeken.
Omdat beide punten (Land's End en John'O Groats) aan de Atlantische kusten liggen besloot ik om in 2009 de route langs de Atlantsiche kusten te doen. Daarbij heb ik ook gekozen om de langs de kusten van Ierland te gaan.
Van beide reizen heb ik wel verslagen geschreven en heb de tracklogging van mijn GPS nog steeds.

EgbertO
 
Het is al wel even geleden voor me, maar de herinneringen zijn mooi.

We hebben de overtocht vanuit Frankrijk naar Ramsgate gemaakt. Vanuit Ramsgate zijn we via de zuidkust helemaal binnendoor naar Land's End gereden. Geweldig mooi en leuk. Veel kleine visserdorpjes, leuke wegen, mooie uitzichten.

In verband met de beperkte tijd (lees: een te kort aan vakantiedagen) zijn we een jaar later naar John O'Groats gereden, weer vanuit Ramsgate. Het eerste stuk over de snelweg Londen voorbij. Ter hoogte van Oxford zijn we verder binnendoor gereden.

Buiten de rustige weggetjes, dorpjes en hegjes zijn er nog twee dingen die ik heel goed weet: De afstand tussen twee benzinestations kan wel eens groter zijn dan je denkt. Schroom niet om regelmatig te tanken, ook als het nog niet nodig is.
Als je gaat kamperen: In Noord Schotland kan het koud zijn, kouder dan je misschien verwacht. Wij hadden in de eerste week september al nachtvorst.

Pubfood, Wiskey, Schapen, weggetjes zo breed als een karrespoor, geweldig!
 
Ik overweeg op dit moment serieus om in 2011 op motorvakantie te gaan naar Groot-Brittannie om daar de route van Land's End naar John O'Groats te rijden.

Ik ben op zoek naar ervaringen van mensen die deze route al eens hebben gereden. Wat is de beste route (uiteraard snelwegen vermijden). Hoeveel km is de totale route ? Hoeveel dagen moet je er voor uittrekken.

Hoe ga je naar "de overkant". Ik zit nu te denken aan de boot van Hoek van Holland naar Harwich. Vanuit Harwich naar Land's End vervolgens de End-to-End route rijden en vanuit John O'Groats naar Newcastle om daar de boot terug naar IJmuiden te nemen.

Maar misschien zijn er betere ideeen: is de trein van Calais naar Dover bvb een optie en vanuit Dover langs de zuidkust van Engeland naar Land's End een optie ? Is er voor de terugreis een optie vanuit een stad die meer noordelijk ligt dan Newcastle ?

Kortom, genoeg vragen van mijn kant. Dus ik hoor graag hoe anderen het in het verleden hebben gedaan ? Alle tips zijn welkom.


Lijkt mij leuk enne alles op de bonnefooi of had je je hotels vantevoren geboekt?
 
Bonnefooi natuurlijk. werkelijk overal BB te vinden. route van dag tot dag bepalen. laat de locals mee denken dan kom je op de mooiste plaatsen. En bedenk niet het doel maar de reis is van belang
 
Bonnefooi natuurlijk. werkelijk overal BB te vinden. route van dag tot dag bepalen. laat de locals mee denken dan kom je op de mooiste plaatsen. En bedenk niet het doel maar de reis is van belang

Doe ik ook. Alleen de boot heen en terug geboekt, alles daar tussen gewoon ter plekke oplossen.
En ik heb nooit onder een brug behoeven te slapen.
Had wel de de route vooraf bepaald, maar heb deze onderweg wel eens aangepast.

EgbertO
 
Okee maar hebben jullie dan nooit dat je niets kunt vinden dat alles volgeboekt is of dat de prijs te hoog is en sávonds nog aan het zoeken ben.
Eeea misschien afhankelijk van het (hoog)seizoen.
 
Okee maar hebben jullie dan nooit dat je niets kunt vinden dat alles volgeboekt is of dat de prijs te hoog is en sávonds nog aan het zoeken ben.
Eeea misschien afhankelijk van het (hoog)seizoen.

Soms was het wel eens wat zoeken, vooral als je alleen reist en niet voor twee wilt betalen.

EgbertO
 
Ben wel eens in een dorpje met slechts 1 BB die vol was bij een vriendin van die BB houdster terecht gekomen, Die vond het zielig dat we totaal doorweekt aan kwamen. Let me make a call dear, Such nice gays on motorbikes from holland, Yes dutch lads.

eind van het dorp rechts een oprijlaan naar een landgoed, zou het hier zijn? Ja hoor. werden we onder gebracht in het koetshuis, Kleding werd gedroogd motoren binnen gezet en avond eten gebracht. Super de luxe.


Maak je dus geen zorgen over onder dak
 
Ben wel eens in een dorpje met slechts 1 BB die vol was bij een vriendin van die BB houdster terecht gekomen, Die vond het zielig dat we totaal doorweekt aan kwamen. Let me make a call dear, Such nice gays on motorbikes from holland, Yes dutch lads.

eind van het dorp rechts een oprijlaan naar een landgoed, zou het hier zijn? Ja hoor. werden we onder gebracht in het koetshuis, Kleding werd gedroogd motoren binnen gezet en avond eten gebracht. Super de luxe.


Maak je dus geen zorgen over onder dak
leuke homo's op hun motoren.
sorry totaal off topic, maar je bedoeld zeker GUYS.
tenzij je gewoon homo ben en daar is niks mis mee *O* *O*
 
Ben wel eens in een dorpje met slechts 1 BB die vol was bij een vriendin van die BB houdster terecht gekomen, Die vond het zielig dat we totaal doorweekt aan kwamen. Let me make a call dear, Such nice gays on motorbikes from holland, Yes dutch lads.

eind van het dorp rechts een oprijlaan naar een landgoed, zou het hier zijn? Ja hoor. werden we onder gebracht in het koetshuis, Kleding werd gedroogd motoren binnen gezet en avond eten gebracht. Super de luxe.


Maak je dus geen zorgen over onder dak
Wat een geweldig ervaring.

Zo 35 jr geleden ging met de fiets (zonder berg versnelling). In Bath rondjes gefietst want wij konden de camping niet vinden en mijn toenmalige maatje wilde niet vragen.
Enfin, wij werden gespot door een pensionhouder. Het was al zo half acht.
Vriendelijk vroeg hij, zoeken jullie wat, kan ik van dienst zijn.
Nou, mijn pension is vol. Maar in de eet kamer, even stoelen opzij konden wij ploffen.
Warm eten ook even snel voor ons klaar gemaakt.

Ik wil weer die route rijden met mijn brommer dit keer. Vanaf Plymouth naar Land's end, iets naar boven St. Yves. Erg mooi.
 
Terug
Bovenaan Onderaan