USB aansluiting + 12v socket

waarten

Rookie
4 mei 2011
20
0
goedenavond,

ik ben van plan om een 12v socket (sigarettenaansteker) op mijn motor te monteren en daarnaast nog een aparte usb female adaptor (alleen voor opladen). Ik vraag mij af hoe ik dit het beste kan aansluiten: accu -> zekering -> splitsen naar usb en socket of accu -> zekering -> usb en accu -> zekering -> socket?
En welke onderdelen heb ik hiervoor nodig (wat voor zekering, nog een aparte kabel voor vanaf zekering naar usb)?
 
Plaatsen achter een relais lijkt me wat onhandig: mobieltje opladen of een luchtbed-pomp gebruiken kan dan alleen als je je motor op contact hebt staan. Ook zou ik geen sigaretten-stekker gebruiken, tenzij je hem juist als aansteker wilt gebruiken. Die dingen zijn zo groot en maken slecht kontakt. Voor 12V zou ik dan een compacte, vergrendelbare stekker gebruiken, dan rammelt 'ie er tijdens het rijden niet uit. Ach en 12->5v is slechts een LM7805 ertussen knopen.
 
Plaatsen achter een relais lijkt me wat onhandig: mobieltje opladen of een luchtbed-pomp gebruiken kan dan alleen als je je motor op contact hebt staan. Ook zou ik geen sigaretten-stekker gebruiken, tenzij je hem juist als aansteker wilt gebruiken. Die dingen zijn zo groot en maken slecht kontakt. Voor 12V zou ik dan een compacte, vergrendelbare stekker gebruiken, dan rammelt 'ie er tijdens het rijden niet uit. Ach en 12->5v is slechts een LM7805 ertussen knopen.

Mijn sigarettenstekker is er nog nooit uitgerammeld, ding zit als een huis. Sterker nog, er wordt een klein beetje aan getrokken omdat het snoer uitgerekt moet worden en toch blijft ie zitten.
 
ik heb het volgende besteld :
usb-power-socket-cable.jpg


USB Weatherproof Power Socket - 2.1 Amp USB Charger

Uiteraard incl. 12v>usb-power
 
Laatst bewerkt:
Die plus is de voeding (30) en die zwarte gaat naar de handvatverwarming, en hoe je het spoeltje van het relais activeert maakt niet uit. (+ of -).
De tekening is een heel duidelijk voorbeeld.

Dat is inderdaad waar, maakt niet uit. Tenzij je de officiele codes wil volgen en dan is het 85 + en 86 -
Maar andersom gaat evengoed.

Wat je niet doet is 87 aan massa aansluiten als je op 30 je +12V staan hebt
Komt er nog bij, dat er naar mijn interpretatie staat dat zowel 30 als 87 naar het aan te sluiten voorwerp gaan
...
87 = min pool van wat je aan gaat sluiten voor apparatuur
30 = plus pool van wat je aan gaat sluiten voor apparatuur
:?

Daar stel ik mij dit bij voor

full


Op deze manier leg je een brug van + naar - eens je spoel bekrachtigd is.

Best mogelijk dat ik alles verkeerd begrijp, maar zou dan wel is willen horen waar ik het fout zie. Ben namelijk altijd bereid om bij te leren. :Y
 
Laatst bewerkt:
Dat is inderdaad waar, maakt niet uit. Tenzij je de officiele codes wil volgen en dan is het 85 + en 86 -
Maar andersom gaat evengoed.

Wat je niet doet is 87 aan massa aansluiten als je op 30 je +12V staan hebt
Komt er nog bij, dat er naar mijn interpretatie staat dat zowel 30 als 87 naar het aan te sluiten voorwerp gaan
...
87 = min pool van wat je aan gaat sluiten voor apparatuur
30 = plus pool van wat je aan gaat sluiten voor apparatuur
:?

Daar stel ik mij dit bij voor

[afbeelding]

Op deze manier leg je een brug van + naar - eens je spoel bekrachtigd is.

Best mogelijk dat ik alles verkeerd begrijp, maar zou dan wel is willen horen waar ik het fout zie. Ben namelijk altijd bereid om bij te leren. :Y

Nee hoor, je begrijpt het goed. In het bijgevoegde plaatje heb ik in blauw de H.V. verwarming geschematiseerd getekend. Bij de bovenste zal hij nooit warm worden; het moet natuurlijk als de onderste aangesloten worden.
full
 
Hier ben ik het dan wel volledig mee eens. :Y
Maar zo staat het niet omschreven :N
Blijkt dat het toch ook wel eens handig is om geen handleidingen te lezen maar het gewoon door te meten en te proberen :+
Bij mij zat het in 1 keer goed, maar als ik dus de omschrijving had gelezen was ik vast gelopen... :+
 
Een relais is alleen maar nodig als een schakelaar de te verwachten stroom niet zonder schade kan in- en uit-schakelen.

Hier wordt niets geschakeld, de stroom is minder dan 1 A en de bedrading is door de zekering van 5 A afdoende beveiligd.
 
Het enige voordeel van het relais verhaal is dat het geschakeld wordt over de lichtschakelaar, en dat de schakelstroom minder is dan als je de usb of 12v socket meteen op de bekabeling aansluit (met verbruiker natuurlijk).

Ben je van mening dat je je sockets niet hoeft te schakelen, omdat je altijd alle verbruikers eraf haalt als je je motor uitzet, dan is een rechtstreekse aansluiting op je accu ook goed.

Vergeet in alle gevallen niet om je sockets te zekeren, dat is wel het belangrijkste van alles.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook zo'n goedkope USB poort gekocht (van 5E) maar dat was geen succes.

Geen idee waarom niet, maar mijn telefoon laadde er niet mee op.
Ik heb de schakeling gedemonteerd en van een oude TomTom de 12V ->5V schakeling gemonteerd, sindsdien geen problemen meer.

Ik kan daarom die goedkope dingen afraden.
 
Een paar vraagjes.

Ik heb 2 x een 12V BMW-plug en handvatverwarming op mn brommer. De plugjes zijn gelust. Zowel de handvatverwarming als de 12V outlets zijn netjes gezekerd vanaf de accu aangelegd. Ik vergeet nog wel eens de handvatverwarming uit te zetten nl. |( :z dus ik wil naar en systeem dat geen stroom kan verbruiken als de motor uit staat. M.a.w. een relais.

Moet ik nu voor zowel de plugjes als de handvatverwarming een relais aanleggen of kan dat met 1 relais?

Van wat ik ervan begrijp wordt het relais gevoed vanaf de accu. Moet dat gezekerd? En maakt het daarna niet uit welke kabel je gebruikt om te schakelen (bijv. die van het achterlicht)?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
 
Laatst bewerkt:
Je kan die op 1 relais aansluiten, maar inderdaad best je voedingskabel naar ‘t relais zekeren.
Als er iets mis moest zijn met je relais of dergelijke, ben je dan wel meteen alles kwijt. Tegenover als je met een afzonderlijk relais werkt dat je één van beide kan behouden onderweg.
Wat jou ‘t gemakkelijkste lijkt om te nemen als stuurstroom voor je spoel, neem je dan maar.
Er wel op lettende dat het een stuurstroom is na contact. ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan