Vastzittend voorwiel

Second Identity

MF veteraan
19 mrt 2004
34.730
62
Mensen,

Wederom een hoofdstuk in het boek "mijn probleemmotor". Na een aantal weken stil te hebben gestaan wilde ik weer eens een ritje op mijn Diversion 600 maken. Echter werd de pret al snel gedrukt. Bij het duwen van de middenbok voelde het wat vreemd...

Na ongeveer een minuut duwen leek het uitzichtloos. Het voorwiel zat muurvast! Bij het breken had ik niet veel succes. Vandaag ff met 2 man losgemaakt. Naja, losmaken is er niet bij, maar achteruit draait hij iets. Er zat geen roest op de remschijf of iets van dien aard...

Ik heb van iemand al te horen gekregen dat het te maken kan hebben met het bevriezen/ontdooien van remolie, dat er daardoor teveel druk op staat. Is dit ook mogelijk?

Ik hoop dat iemand me kan helpen met het vinden van de oorzaak (in schriftelijke vorm uiteraard :P ). Heb nog geen tijd gehad om het uit mekaar te halen, maar eerst hier navragen leek me wel een goede optie :) .


Iemand een idee??
 
Misschien een sterk vervuilde (of door pekel of andere rommel ingevreten remzuiger) die niet meer uit zichzelf terug wil. Dat kan zomaar ineens voorkomen, dat heeft de achterrem van mijn motor ook wel eens gehad.

De oplossing is dan: de remklauw demonteren, en de zuiger oppoetsen/ polijsten en eventueel een andere afdichtingsring erin.

Succes.
 
als eerste ff de bleedvavle van je remklauw open zetten en wat remvloeistof weg laten lopen. dan is de druk er vanaf. kijken of hij nu soepel draait. zo ja, weer netjes bijvullen en ontluchten en je probleem is opgelost. zo niet is het niet een hoge remdruk door bevriezing etc.

schroef je remklauw los. als deze muurvast op de schijf zit, is het je rem.. zit die niet muurvast, maar het wiel nogsteeds, is het je as/lagers.
 
.... :^ .....

onderhoud remklauw.........straks gebeurd dit onderweg ergens als je geparkeerd staat.....in je uppie!
Beter nu ff goed aanpakken.
Losschroeven en het geheel uitelkaar halen, schoonmaken / reinigen/ nieuwe rubbers monteren/ ( evt. nieuwe remblokken).../ en zeker nieuwe DOT 4 er in!! geheel doorspoelen B| .....

DOT 4 - olie remvloeistof ios hygroscopisch ( trekt water(damp) aan)
Ik vervang dit goedje ieder jaar!

Bezuinigen op je remmetje lijkt me niet echt verstandig in deze.....

8-) ..werkse..
 
Een tik tegen de remklauw geven, als hij daarna los is dan kan je gerust je remklauw demonteren, schoonmaken en van nieuwe afdichtingen voorzien.
Door vuil/oxidatie in de groeven van de afdichtingen, en oxidatie van de zuigers gaan deze klemmen.
Door er een tik met een hamer (met beleid uiteraard) tegen te geven, schrikken ze los. Maar bij de volgende keer remmen, of lang stilstaan, komt het weer terug.
 
Een kwestie van goed poetsen denk ik .als je wil weten hoe je de remzuiger er makkelijk uit krijgt hier een tipje;Remsysteem leeglaten d.m.v ontluchtings schroefje,effe doorspuiten met lucht,remklauw demonteren,alles goed schoonmaken,kijken naar rubber wat om de remzuiger zit Gaatjes scheurtjes uitdroging,dan kijken naar pennetjes wat de remblokjes op de plaats houdt or daar geen rotzooi op zit en of ze nog recht zijn,daarna effe met lucht de remzuiger uit het huis blazen plop! alles goed schoonmaken op de juiste plaatsen kopervet en weer inelkaar.klaar!!!!!
 
Zou even mijn klauwen reviseren misschien verroest? Mijn 1000rr staat ook iedere ochtend vast, maar na een duwtje schieten de blokken weer los en kan ik rijden, maar zou het bij jou in je klauwen zoeken, even uit elkaar halen, roest verwijderen met een waterproof schuurpappiertje in de remrevisiepasta en klaar! Wedden dat je weer lekker remt en rijd!
 
En wat nu als je met brutal forcede remmzuigers terug drukt met een waterpomptang als je de remblokjes aan het vervangen bent?


Is de kans dan groot dat je met problemen te maken krijgt? Heb gister even de blokjes vervangen, heb de cylinders wel eerst even ingesmeerd met remvloeistof om het fuil een beetje te laten weken, heb toen de blokjes vervangen. . . . stupid??

:?
 
Laatst bewerkt:
En wat nu als je met brutal forcede remmzuigers terug drukt met een waterpomptang als je de remblokjes aan het vervangen bent?


Is de kans dan groot dat je met problemen te maken krijgt? Heb gister even de blokjes vervangen, heb de cylinders wel eerst even ingesmeerd met remvloeistof om het fuil een beetje te laten weken, heb toen de blokjes vervangen. . . . stupid??

:?

nee hoor, zo doen ze het in de motorzaak ook :x

alleen na verloop van tijd zal je een echte remrevisie moeten , dan zit er toch te veel vuil in.
 
===> how to....

niet te makkelijk aan het werk gaan, door "simpel" een schroefje ff los te draaien en/of er ff een flinke tik op te geven,....imho.
bij fanatiek afstellen zonder kennis komt het maar al te vaak voor dat de stelschroef in de remhendel zo strak wordt aangedraait dat er geen vloeistof afgelaten kan worden door de geringere slag van de plunjer waardoor drukopbouw als een fietspomp via ventiel plaatsvind...
derhalve...
 
Terug
Bovenaan Onderaan