veervoorspanning

280 km/h R-6

Die hard MF'er
19 jan 2004
761
2
LIEREN
De vraag is het volgende,

In de kicxstart staat een artikel over Veervoorspanning.
Zelf heb ik een R-6en zijn er 3 ringen zichtbaar.
Wat zegt dit over de ingaande demping en uitgaande demping qua afstand ?
Om dit af te stellen moet je dan alleen aan de schroef draaien of moet er eerst nog wat los ?

in afwachting van uw antwoord,
 
De vraag is het volgende,

In de kicxstart staat een artikel over Veervoorspanning.
Zelf heb ik een R-6en zijn er 3 ringen zichtbaar.
Wat zegt dit over de ingaande demping en uitgaande demping qua afstand ? NIKS
Om dit af te stellen moet je dan alleen aan de schroef draaien of moet er eerst nog wat los ? Gewoon draaien

in afwachting van uw antwoord,


Kort maar krachtig....
 
als je de veervoorspanning met 1cm verhoogt komt je motor precies 1cm hoger staan. verlaag je de veervoorspanning met 1cm dan komt hij precies 1cm lager staan. Probeer en beetje logisch na te denken en je zult zien dat je verhaal niet klopt. kijk anders even op de site van een schokdemper-fabrikant zoals b.v. technoflex, w.p. en diverse andere. Misschien kunnen die het uitleggen dat jij het ook begrijpt.
op geen enkele van die site's zal je vinden dat je je rijhoogte insteld met de veervoorspanning!
das zever in fameuze pakjes.
overigens staat je vork ionder een hoek, ook de meeste achterveren staan onder een hoek dus 1cm veervoorspanning komt niet overeen met 1 cm hoogte :)
veervoorspanning dient om het extra gewicht op de motor (bestuurder en ev. passagier en bagage) op te vangen zodat je ongeacht de belading van de motor toch een gelijke veerweg kan bekomen.
 
op geen enkele van die site's zal je vinden dat je je rijhoogte insteld met de veervoorspanning!
das zever in fameuze pakjes.
overigens staat je vork ionder een hoek, ook de meeste achterveren staan onder een hoek dus 1cm veervoorspanning komt niet overeen met 1 cm hoogte :)
veervoorspanning dient om het extra gewicht op de motor (bestuurder en ev. passagier en bagage) op te vangen zodat je ongeacht de belading van de motor toch een gelijke veerweg kan bekomen.
IK heb even voor je gezocht
Ik wet niet waar jij gekeken hebt maar ik vind de een na de andere site waar ze het wel weten. Hier een voorbeeld.

Veersterkte
De vuistregel is meestal dat wanneer we bepaalde problemen met de compressie en re-bound niet kunnen corrigeren de veer te licht of te zwaar is. Als bijvoorbeeld de uitslag van de vering minimaal is en dat ook blijft bij het verminderen van de compressie, zal waarschijnlijk de veer te sterk zijn en zal er een lichtere veer gemonteerd moeten worden. Ook kan nog worden geprobeerd het olie hoogte niveau in de voorvork aan te passen (want zoals reeds gemeld werkt de luchtkamer als een veer). Probeer eerst met de compressie-/rebound-demping, olie etc. eventuele problemen op te lossen. Als een veer te zwak is wordt nog wel eens de veervoorspanning vergroot. Dit is echter af te raden om de basisgeometrie niet te veel aan te tasten en je met je veervoorspanning eigenlijk niets veranderd aan de veerkracht. Mocht echt blijken dat de veer te licht of te zwaar is kan onderstaand overzicht handig zijn.

En wat beterfd die instelling i.v.m. de extra belasting, dat klopt. Omdat de motor met een extra belasting 1cm meer zal inzakken, zetten ze de motor van tevoren 1cm hoger.
 
Nog een voorbeeld:
Veervoorspanning

Een veel gehoorde: 'Het verhogen van de veervoorspanning maakt de veer stugger'
Helaas niet helemaal waar, want het maakt de veer alleen 'harder' tijdens het eerste stukje als je er op gaat zitten (en er dus nog beperkt gewicht en daarmee kracht bijkomt). Tijdens het rijden wordt die statische veervoorspanning niet opgeteld bij de kracht, maar wordt alleen de rijhoogte vergroot.
Veervoorspanning is namelijk alleen een statische indrukking, geen extra kracht zodra de berijder op de motor zit. Natuurlijk kun je zoveel veervoorspanning geven dat de motor niet meer inveert als je er als berijder op gaat zitten, maar dan treden er veel meer (ongewenste) effecten/ problemen op.
 
Hoe verander ik h'm nu bij m'n r6 2001

Goed bezig v.d.v. :}

Dus veervoorspanning alleen veranderen als je + of - veerweg niet in balans is door zwaarlijvigheid, extra bagage etc.

Voorkant
Veervoorspanning stel je in met de 6-kantige schroefdoppen bovenop je veerpoten (ringsleutel), de uitgaande demping met dmv. de schroeven (platte schroevendraaier) die binnenin deze doppen zitten en de ingaande demping met de schroeven onderaan de veerpoten.

Achter
Veervoorspanning met een speciale haak (zit in je gereedschapsetje) dmv. het draaien van die bus met sleuven die aan de bovenkant van de veer zit. Ingaande demping mbv. schroef op het busje bovenaan de demper, rebound mbv. de stelknop onder aan de veer. Dat busje op de demper waar de ingaande dempingsinstelling op zit willen ze ook wel eens met de demper verbinden via een slang.
 
Terug
Bovenaan Onderaan