verkeerremmend sluisje rechts passeren, mag dat ?

ratsgard

MF'er
18 jun 2002
45
0
Tja, t'is effe geleden dat ik theorie heb gedaan, vandaar.

Iedereen kent wel die verkeerssluisjes met versmalling waar verkeer van een kant voorrang heeft, met aan de ene kant rond en andere kant vierkant bord met gekleurde pijlen. Over het algemeen is hier aan de rechterkant ruimte gelaten voor fietser (?).

Mag je daar met de motor door, zodat je niet hoeft te wachten op tegemoetkomend verkeer (uiteraard zonder fietsers of overig verkeer te hinderen e.d.) ?
 
Als je niemand hindert en er is geen doorgetrokken streep tussen het fietspad en de rijbaan mag het denk ik wel... Als je het maar rustig doet.

Doe dat ook wel eens, beter voor de doorstroming (maw IK hoef niet te w88 en er hoeft niemand op mij te w88)
 
Voor zover ik weet mag je alleen met je motor op het fietspad komen als er GEEN doorgetrokken streep is EN je aan het voorsorteren bent voor een afslag. M.a.w. nee het mag niet volgens de Nederlandse verkeersregels.

Maareh, ik weet zeker dat ik het doe als ik niemand daarmee hinder }) en ik mijn rijbewijs en motor heb natuurlijk (met de auto pas dat net niet :P )
 
Er staat nergens dat het een fietspad is.. ik denk dat de poster bedoeld dat het gewoon een simpel stukje weg is met een of andere betonnen strook net van de rechter of linker kant.. (levensgevaarlijke dingen overigens) dus het is alleen een obstakel.. niks geen streep of gescheiden rijbaan of wat dan ook.. obstakel en dus er gewoon langs, ik heb nog nooit ergens gelezen dat je een obstakel niet rechts mag passeren..
 
Tijdens mijn rijlessen destijds gaf de instructeur mij meerdere malen aan dat ik deze gewoon rechts mocht passeren als dat de doorstroming bevorderde, tenzij rechts ervan een met een witte streep afgezonderd fietspad bevindt. Dus in de meeste gevallen mag het volgens mij (en mijn instructeur destijds) dus gewoon.
 
Ik kreeg jaren geleden een prent voor het rijden over een fietspad.
Was wel met de auto maar toch ik hinderde niemand om 2 uur snacht's
 
Als het kan (geen rare knik erin of zo) ga ik altijd rechts voorbij. Dan hoef ik die rottige drempels niet te nemen.

Trouwens ik heb nog niet een bordje gezien waarop staat dat fietsers alleen gebruiken van mogen maken.
 
Tis en blijft raar met de regels.
Het zou idd mogen maar als je op het matje moet komen hebben ze wel weer iets te verzinnen denk ik.


BTW, als het rood wegdek is mag je er denk ik niet over of wel :?
 
Tis en blijft raar met de regels.
Het zou idd mogen maar als je op het matje moet komen hebben ze wel weer iets te verzinnen denk ik.


BTW, als het rood wegdek is mag je er denk ik niet over of wel :?

Volgens mij is het dan nog steeds alleen een 'suggestiestrook' (o.i.d.) en mag je er wel overheen rijden, zolang hij niet d.m.v. een doorgetrokken streep van de rest van de weg is gescheiden.
 
Interreseert me niet zo gek veel of het nou wel of niet mag. Het schiet lekker op dus: GAAN :)

Ik ga niet als een schaap staan wachten als ik gewoon door kan rijden.
 
Volgens mij is het dan nog steeds alleen een 'suggestiestrook' (o.i.d.) en mag je er wel overheen rijden, zolang hij niet d.m.v. een doorgetrokken streep van de rest van de weg is gescheiden.

Als er een fiets op geschilderd staat op die rode strook is het een fietspad. Anders is het zoals je al verteld een fietssuggestiestrook en mag je er gewoon rijden met een motor.
 
Als er een fiets op geschilderd staat op die rode strook is het een fietspad. Anders is het zoals je al verteld een fietssuggestiestrook en mag je er gewoon rijden met een motor.

Bovenstaande klopt! Overigens wil er ook nog wel eens een bord D2 bijstaan (blauw rond bord met witte pijl). Dit geeft de verplichte rijrichting aan en dan mag je dus NIET rechts passeren.
Antwoord op je vraag: zoals ik het begrijp mag het. Ik doe het ook wel eens. Zorg alleen dat je niemand hindert.
 
Volgens mij mag het niet, omdat je niets op een fietspad te zoeken hebt.

Yammie...neemt vaak het fietspad, want dat scheelt tijd.

Blade10 doet dit ook, dus het mag :P
 
Nooit moeite mee om het te doen, mits de paaltjes oid maar 1 meter tussenruimt laten ;)

Volgens mij kunnen ze er niets aan doen, zoland het niet een officieel fietspad is met borden ed.

Ik weet mij uit het lesboek nod een stujke rode stoeptegels te herinneren waar je met de motor overheen mocht, omdat er geen bordje stond.
Stond wel een anti vierweilerpaaltje in het midden
:?
 
Je mag er volgens mij wel op rijden als het een suggestie strook is (stippellijnen en rood wegdek afb. van een fietsertje maakt niet uit) maar als het echt een fietspad is (bord erbij) mag het niet.
 
Je mag er volgens mij wel op rijden als het een suggestie strook is (stippellijnen en rood wegdek afb. van een fietsertje maakt niet uit) maar als het echt een fietspad is (bord erbij) mag het niet.
 
Als er in het midden een drempel is of als er tegemoetkomend verkeer is dan ga ik er gewoon rechts voorbij
elephant.gif


Als er geen drempel in het midden is en er geen tegenliggers zijn, dan volg ik braaf de 'normale' baan
biggrinangel.gif
 
Ga er ook rechts voorbij als mij dat uitkomt. Volgens mij kunnen ze je weinig maken, zolang je inderdaad niet over een doorgetrokken streep bent gereden.
 
Zolang er geen doorgetrokken streep staat of een bordje fietspad rij ik er over heen.
Leuk hier in Bunnik: smal weggetje met rood-witte paaltjes in het begin. Ze zijn alleen vergeten het bordje fietspad neer te zetten... }) dus mag je er met de motor rijden!
Ook een keer gedaan op de terugweg van een korte vakantie stoppen bij een benzinepomp langs de snelweg en dan ontdekken dat de AC (ofzoiets) aan de andere kant van de snelweg ligt en dat ze daar zo'n smal tunneltje onder de snelweg door voor aangelegd hebben. En alweer zonder bordje: dus met de motor erdoorheen! Zag je die voetgangers lelijk kijken :P
 
Ik moest het zelfs van mijn instructice!

Voor mij geldt hetzelfde, mij werd juist gezegd dat als er een auto aankomt in tegenovergestelde richting je met de motor mooi over het fietspad rechts langs de versmalling kan. Ik deed het daarna ook zonder dat er verkeer in de buurt was, dat werd niet echt op prijs gesteld door de instructeur ;) .
Volgens mij mag het dus wel
 
Terug
Bovenaan Onderaan