Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Wil eerst wat research en informatie ophalen.
Bij het plaatsen van je kogellagers heb je wel iets nodig om ze te persen. Weet jij welke tools ik kan gebruiken?
Er zitten geen gewone kogellagers in een balhoofd, als het geen kegellagers zijn maar lagers met kogelvormige rollichamen dan zijn het hoekcontactlagers, dus ook nastelbaar.
Ik heb qua wiellagering bij motorfietsen in ieder geval nog nooit wat anders gezien dan kogellagers. Conische wiellagering is meer iets voor auto's waarbij de axiale krachten veel groter zijn.
Er zitten geen gewone kogellagers in een balhoofd, als het geen kegellagers zijn maar lagers met kogelvormige rollichamen dan zijn het hoekcontactlagers, dus ook nastelbaar.
Ik weet niet wat je met 'vast' bedoelt, maar ik neem aan normale kogellagers...?
Het verschil is dat conische rollagers vaak bestaan uit een losse buitenlagerschaal en een binnenlagerschaal met de wentellichamen. Bij demontage moet je dus de losse buitenlagerschaal eruit halen en dat is (zonder het juiste gereedschap) aanzienlijk lastiger dan het demonteren van een kogellager waarbij je gewoon met een driver op de binnen lagerschaal kan meppen (enkel bij demontage!).
Ik heb qua wiellagering bij motorfietsen in ieder geval nog nooit wat anders gezien dan kogellagers. Conische wiellagering is meer iets voor auto's waarbij de axiale krachten veel groter zijn.
Maargoed, vanwaar deze vraag...? Want als ze op zijn en je ze wilt vervangen zou ik zeggen pak het wiel er uit en je weet op 2 seconden zeker wat voor lagers erin zitten.
Hoewel ik na het lezen van je vraag wel mijn twijfels heb of het handig is om zelf je wiellagers te gaan vervangen.
Klopt.Harley gebruikt ze in ieder geval bij bepaalde modellen, ik was zelf ook verbaasd toen ik het zag...
Wiellagers Links Voor Koyo Wiellager 6004 2RS C3 20x42x12Hi,
Ik heb wat rond gezocht maar kon het niet vinden.
Weet iemand hier toevallig of de Z750 conische of vaste wiellagers heeft?
En wat is het verschil hiervan? Ik hoorde dat conische wiellagers moeilijker te demonteren zijn dan vaste.
Gr zedmotor.
BMW heeft tot begin jaren '80 conische wiellagers gebruikt. Heel logisch als je er van uit gaat dat je aan een motor een zijspan kunt hangen. Buiten dat heeft een conisch wiellager mijn voorkeur omdat je dat 100% spelingsvrij kunt afstellen.Ik heb qua wiellagering bij motorfietsen in ieder geval nog nooit wat anders gezien dan kogellagers. Conische wiellagering is meer iets voor auto's waarbij de axiale krachten veel groter zijn.
.
Moto Guzzi idem.BMW heeft tot begin jaren '80 conische wiellagers gebruikt. Heel logisch als je er van uit gaat dat je aan een motor een zijspan kunt hangen. Buiten dat heeft een conisch wiellager mijn voorkeur omdat je dat 100% spelingsvrij kunt afstellen.
Maar een kogellager is goedkoop, en makkelijk te plaatsen, ik begrijp de fabrikanten wel.
Klopt,in de Muz Skorpion zaten gewone kogellagers in het balhoofd.Zou daar eigenlijk hoekkontaktlagers verwachten.Niet helemaal waar.
Bij 99 % van de motoren is dat wel het geval , maar er zijn enkele motoren waar wel "gewone" in het balhoofd zitten.