Verschil tussen ECHTE Xenon en Halogeen Xenon look lampen?

Alex93

MF'er
10 mei 2011
225
0
Laatst bewerkt:
100W H7 lamp geeft nog steeds niet zoveel licht als een 35W Xenon.. Normale H7 van 55W moet met een spanning van 13,2V tussen de 1350 en 1650 lumen zitten. Een 110W lamp dus tussen 2700 en 3300 lumen. Een normale 4300k xenon lamp doet al 3200 lumen (gelijkwaardig aan een 110W H7), maar heeft daarbij de optimale kleur waardoor je beter kunt waarnemen

Xenon werkt prima, mits goed afgesteld en correct ingebouwd. Wel icm met projector koplampen en niet met reflectoren wat je helaas erg vaak tegen komt. Het verschil is zelfs enorm te noemen. Blijf bij de kleur af-fabriek. Dan zie je ook het meeste. Dus wit met een gele tint (4300k). Ga je witter of zelfs richting blauw geeft je minder contrast en ook minder zicht. Over het algemeen ziet er er 'fraaier' uit, maar voor mij niets anders meer als 4000 a 4500k. Op de motor 4300k en in de auto 4150k Osram Xenarc Nightbreaker Unlimited. Het is een hele naam, maar geen vergelijk met een Chinees lampje.
 
Laatst bewerkt:
als je echt een verbetering wil hebben moet je eens voor Xenon Projectors gaan kijken
dan heb je 0 % strooilicht en maar wel een bak verlichting zonder andere te irriteren

Heb ik ook in mijn blade en dat bevalt prima! Nu nog xenon erin.

En in mijn auto heb ik ook aftermarket Xenon (6000K) erin zitten maar dat komt omdat mijn Vectra GTS met Xenon projectors is afgeleverd dus geen last van verblinden van andere weg gebruikers.

En er is maar 1 merk Xenon voor mij en dat is Pilot, het kost wat maar dan heb je ook wat!!

Xenon in europa ANWB Motor | motorrijlessen, motortrainingen, pechhulp, verzekering en meer
 
Laatst bewerkt:
Zoals Flit aangeeft is 4300K de beste kleurtemperatuur. In mijn auto ben ik naar 5000K gegaan maar heb spijt omdat bij regen het wegdek en de belijning minder worden uitgelicht. Een xenon lamp wordt naar mate deze ouder wordt vanzelf ook nog eens blauwer. Alle dikke koekblikken worden om reden van zicht met 4300K of zelfs minder K uitgerust. Ik ga voor mijn bike ook xenon aanschaffen en dat wordt een geschikt setje 4300K voor koekblikken, zodat ik gelijk een reserve heb.
 
Een xenon lamp wordt naar mate deze ouder wordt vanzelf ook nog eens blauwer. Alle dikke koekblikken worden om reden van zicht met 4300K of zelfs minder K uitgerust.


Daar wil ik graag een bron verhaal van lezen...

Ik wil niet bijdehand doen, maar volgens mij is het juist andersom.
Voor zo ver ik weet worden (xenon)lampen naar mate ze ouder worden juist geler.
Xenon lampen kun je nog het beste vergelijken met de normale TL/T5 balk of iets gespecialiseerder een HQI lamp qua functioneren.
Dit soort lampen hebben een voorschakelapparaat nodig om op te kunnen starten.
Xenon, TL/T5 en HQI hebben een specifieke gassoort in de buis om de gewenste lichtkleur (K) te krijgen.
Van TL/T5 en HQI weet ik 100% zeker dat deze geler worden naar mate ze ouder worden.
Dit soort lampen wordt in aquaria nogal vaak gebruikt, en je zag na een half jaar wel degelijk het verschil tussen een oude 250W 15.000K HQI lamp en een nieuwe!

Ik heb destijds zelfs nog zitten denken om de 2 250W HQI lampen boven mijn bakkie van 700 liter te vervangen voor een aantal xenon lampen.
Heb het niet gedaan omdat me het te veel werk was en niet wist wat het resultaat was op de koralen.
Kelvin zegt namelijk weer niet zo heel veel over welk spectrum het licht heeft.
Ik bedoel: een lamp van 4300K is geel.
Geel kan in veel varianten bestaan, en sommige kleuren zijn niet echt geschikt voor waarvoor ik ze wilde gebruiken :)

Mijn xenon lamp is nog niet oud genoeg om te vergelijken met een nieuwe.
Helaas heb ik alleen een lumen (Lux) meter ter beschikking en geen kelvin meter.
 
Laatst bewerkt:
100W H7 lamp geeft nog steeds niet zoveel licht als een 35W Xenon.. Normale H7 van 55W moet met een spanning van 13,2V tussen de 1350 en 1650 lumen zitten. Een 110W lamp dus tussen 2700 en 3300 lumen.

Mijn koplamp geeft 3300 lumen op de dimstand, en 3600 lumen op de grootlicht stand, kleurtemperatuur is 3000k

En dat voor 10 euro.

ik heb vergelijkingsmateriaal, namelijk de motor van een kennis ( idem motor als de mijne ) en die heeft een pilot 4300k xenon set. Mijn lichtbundel rijkt verder, is helderder en je ziet meer. Hij zei zelf dat hij op mijn motor meer zag.


Maargoed, dat is de praktijk en niet de volgens mf o zo belangrijke theorie...


oja. Bijkomend voordeel; je kan je handen warmen aan de lichtstraal die er af komt })
 
Laatst bewerkt:
Niet alles wat van de action wat blinkt is van goud; )


Nee het is een h4 philips rally lamp.

P.S.

officieel VERBOTEN voor de openbare weg, maar ik heb er in al die jaren ( ja ja, jaren en tonnen aan km's met 1 lampje ) nog geen gezeur mee gehad van politie en/of medeweggebruikers.
 
Laatst bewerkt:
Daar wil ik graag een bron verhaal van lezen...

Ik wil niet bijdehand doen, maar volgens mij is het juist andersom.
Voor zo ver ik weet worden (xenon)lampen naar mate ze ouder worden juist geler.
Xenon lampen kun je nog het beste vergelijken met de normale TL/T5 balk of iets gespecialiseerder een HQI lamp qua functioneren.
Dit soort lampen hebben een voorschakelapparaat nodig om op te kunnen starten.
Xenon, TL/T5 en HQI hebben een specifieke gassoort in de buis om de gewenste lichtkleur (K) te krijgen.
Van TL/T5 en HQI weet ik 100% zeker dat deze geler worden naar mate ze ouder worden.
Dit soort lampen wordt in aquaria nogal vaak gebruikt, en je zag na een half jaar wel degelijk het verschil tussen een oude 250W 15.000K HQI lamp en een nieuwe!

Ik heb destijds zelfs nog zitten denken om de 2 250W HQI lampen boven mijn bakkie van 700 liter te vervangen voor een aantal xenon lampen.
Heb het niet gedaan omdat me het te veel werk was en niet wist wat het resultaat was op de koralen.
Kelvin zegt namelijk weer niet zo heel veel over welk spectrum het licht heeft.
Ik bedoel: een lamp van 4300K is geel.
Geel kan in veel varianten bestaan, en sommige kleuren zijn niet echt geschikt voor waarvoor ik ze wilde gebruiken :)

Mijn xenon lamp is nog niet oud genoeg om te vergelijken met een nieuwe.
Helaas heb ik alleen een lumen (Lux) meter ter beschikking en geen kelvin meter.


Even snel gezocht naar een bron:

http://philipsxenonkit.com/tag/philips-hid/#.VGvJaGK9KK0

4300 Kelvin is zeker niet geel btw. De link gaat ook in op color shifting.
 
Laatst bewerkt:
Met bolletje eens. de Philips 100 watt lampjes doen het in de K-series super. De reflectoren kunnen er erg goed tegen en er komt een beste puist licht vanaf. Een besneeuwde of bevroren koplamp zul je ook niet lang hebben idd :)

Benno
 
De enige echte goeie manier van xenon is het inbouwen van een projector.
Reflectie schalen van halogeen koplampen doen het gewoon aanzienlijk minder goed en geven vaak veel strooilicht. Dat is 1. Daarnaast zijn er tig soorten/merken/namakers etc in zowel lampen als balasten. De echt goedkope DC ballasten zul je niet veel vinden maar als je die wel tegenkomt moet je die mijden. Ik heb het dan dus over een ballast die een DC-uit spanning heeft naar de lamp ipv een AC spanning. Bij een DC spanning loopt de stroom altijd op dezelfde manier door de lamp waardoor deze aan 1 kant heter word, eerder zal slijten en eerder stuk zal gaan. Zeer korte levensduur in tegenstelling tot ballasten met een AC spanning. Uiteraard is de ingang spanning van een AC ballast wel DC, gaat puur om de uitgang.

Dan heb je nog slimline of de grote zware ballasten, de zwaardere zijn niet per definitie beter. Maar ergens op youtube staat een kerel die diverse ballasten aan dezelfde lamp hangt en ze doormeet met piekspanningen etc. Ook kleurverschil door de goedkope ballasten.

Dan nog de lampen zelf; die ga je niet van een merk vinden. Phillips osram etc produceren geen H4/H7/H1 xenon lampen maar alleen de OEM fittingen zoals DS2 etc. Als je een lampje ziet van philips is hij zo nep als et maar zijn kan. Beste is een lampje waarvan de lamp zelf geklemd zit in een keramische kern, dit om wartme straling naar het materiaal tegen te gaan. Want die lampjes worden zeer heet. Ze hebben alleen niet de stalings warmte van een hallogeen lamp. Maar mijn warmte meter kon het niet weergeven; die zat aan zijn maks. Dus de lampjes met een metalen klem als kern of nog erger de varianten die gelijmd zitten ook mijden. Om het nog lastiger te maken valt er ook nog te zeuren over de bedrading en de voet. Beste is een voet van metaal ipv kunsstof. Die vervormen minder door de klem van je lamphouder icm de warmte. Vaak ook betere pas fitting met metaal ipv kunststof. De bedrading; de draad van de lamp naar het ballast gaat 23000 volt overheen, ongeveer, hierom is het beter dat de bedrading van silicone is en niet van een PVC variant. Silicone blijft soepel en PVC niet. Voor de bedrading naar het ballast boeit niet. Dat is gewoon 12v. Meesten kits trekken 5a bij koude start.

:W
 
Niet alles wat van de action wat blinkt is van goud; )


Nee het is een h4 philips rally lamp.

P.S.

officieel VERBOTEN voor de openbare weg, maar ik heb er in al die jaren ( ja ja, jaren en tonnen aan km's met 1 lampje ) nog geen gezeur mee gehad van politie en/of medeweggebruikers.

Aha, dus jouw motor heeft al minimaal 200.000 gereden, of je zet je ene lampje steeds over op andere motoren?
 
Terug
Bovenaan Onderaan