Vertragingsoefening met een a1 motor

Kylojazz

Rookie
28 mrt 2024
13
16
Dag allemaal,

gisteren heb ik mijn derde motorrijles gehad en moest ik de vertragings oefening doen. De eerste keer kwam ik niet eens in de buurt van de 40, mijn instructeur vertelde mij toen om meer te gassen. Vervolgens draaide ik het gas helemaal open in zijn 1e versnelling tot zo'n beetje maximale toeren en bij de 2 ook en dan snel naar zijn drie voor de pionetjes. Ik kwam steeds net onder de 50 uit en toen vertelde mijn instructeur dat ik veel liever met de motor om moest gaan en dat hij die geluiden van de hoge toeren niet wil horen.

later vertelde de instructeur mij dat ik me niet druk hoef te maken om deze oefening omdat ze hem bijna nooit geven bij het a1 praktijkexamen. Nou vroeg ik af wat jullie hier over denken en of er mensen zijn die ervaring hebben met deze oefeningen op een a1 motor?
 
Kun je geen langere aanloop nemen? Als je niet eens op een normale manier de 50 kan halen ben je meer bezig met de snelheid te behalen dan het daadwerkelijke remmen...
 
Ik kan me nog herrineren dat die vertraging oefening en daarna met uitwijken heel veel handelingen in een korte tijd zijn en korte afstand zijn. Gewoon gas geven, zoals eerder al gezegt is die toerentallen zitten er om te gebruiken(anders had de fabriek ze wel weggelaten)
 
Volgens mij niet echt.. Als je maar een snelheid van 50km/u hebt bij het poortje.
Maar ik kan me voorstellen dat het met een A1 motor lastig snelheid maken is op een klein industrieterein/oefenplek.
Helemaal als je hem binnen redelijke toeren moet houden van de instructeur; dan is het gods onmogelijk. Want die dingen hebben 0.0% koppel.
 
Kun je geen langere aanloop nemen? Als je niet eens op een normale manier de 50 kan halen ben je meer bezig met de snelheid te behalen dan het daadwerkelijke remmen...
Helaas mag dat niet, volgensmij is de verplichte afstand 55 Meter. Het gaat erom dat je vanuit stilstand snel kan optrekken en daarna snel kan afremmen dus dat zou de essentie weghalen van het eerste deel van de opdracht. Wel gek dat het cbr hier geen aanpassing voor maakt.
 
Dag allemaal,

gisteren heb ik mijn derde motorrijles gehad en moest ik de vertragings oefening doen. De eerste keer kwam ik niet eens in de buurt van de 40, mijn instructeur vertelde mij toen om meer te gassen. Vervolgens draaide ik het gas helemaal open in zijn 1e versnelling tot zo'n beetje maximale toeren en bij de 2 ook en dan snel naar zijn drie voor de pionetjes. Ik kwam steeds net onder de 50 uit en toen vertelde mijn instructeur dat ik veel liever met de motor om moest gaan en dat hij die geluiden van de hoge toeren niet wil horen.

later vertelde de instructeur mij dat ik me niet druk hoef te maken om deze oefening omdat ze hem bijna nooit geven bij het a1 praktijkexamen. Nou vroeg ik af wat jullie hier over denken en of er mensen zijn die ervaring hebben met deze oefeningen op een a1 motor?
Geen A1 , maar het wisselen van instructeur na verschillende irritaties en omvallen omdat ik toch moest doen wat ik al aangegeven had dat het niet ging.
Rijschool gaf aan dat ze het fijn vonden dat ik het aangaf.
Van een irritante dominante oudere man, kreeg ik een jongere kerel waardoor ik plezier in lessen kreeg.

Laat het allemaal de schuld van mijn kut persoonlijkheid zijn, maar ik betaal ervoor en vond het 30 jaar geleden al duur.
 
Geen A1 , maar het wisselen van instructeur na verschillende irritaties en omvallen omdat ik toch moest doen wat ik al aangegeven had dat het niet ging.
Rijschool gaf aan dat ze het fijn vonden dat ik het aangaf.
Van een irritante dominante oudere man, kreeg ik een jongere kerel waardoor ik plezier in lessen kreeg.

Laat het allemaal de schuld van mijn kut persoonlijkheid zijn, maar ik betaal ervoor en vond het 30 jaar geleden al duur.
Wat heeft jou ongenoegen met de vraagstelling hier te maken? Naar mijn mening niets.
 
Andere instructeur zoeken, die vent is een pannenkoek :+

En een toerenbegrenzer bij een A1 motor is er om getest te worden of ie nog werkt, anders kom je helemaal nergens buiten de bebouwde kom.

Wat heeft jou ongenoegen met de vraagstelling hier te maken? Naar mijn mening niets.
Naar mijn mening ben ik het eens met 4x2 .
 
Vraag eens aan de instructeur om het zelf even te demonstreren..

:+ .. Dan komt hij erachter dat een A1 motor kut is en het bijna geen doen is.
Maar hem dan vervolgens wel op de vingers tikken dat hij hem in de toerenbegrenzer jaagt ; dat niet vergeten!
 
Vraag eens aan de instructeur om het zelf even te demonstreren..

:+ .. Dan komt hij erachter dat een A1 motor kut is en het bijna geen doen is.
Maar hem dan vervolgens wel op de vingers tikken dat hij hem in de toerenbegrenzer jaagt ; dat niet vergeten!
Dit is oprecht wel een goede, ik zal hem gewoon beleefd vragen om het een keertje voor te doen. Om het extra leuk te maken zal ik dan vragen of ik achterop mag zitten😏
 
Heb ooit al buikschuivend met een R125 een vrachtwagen ingehaald tijdens het examen..

Ik werd zowel uitgelachen door de instructeur en de examinator.. (was de eerste A1 motor die ze hadden gehad bij een examen daar).. aan het begin van die schijtregeling.
 
Misschien had die instructeur wel gelijk, we waren er niet bij natuurlijk.
Maar ja, wat weet ik ervan. Toen ik mijn motorrijbewijs haalde, bestond er geen

Heb ooit al buikschuivend met een R125 een vrachtwagen ingehaald tijdens het examen..

Ik werd zowel uitgelachen door de instructeur en de examinator.. (was de eerste A1 motor die ze hadden gehad bij een examen daar).. aan het begin van die schijtregeling.
Grappig om te horen, r125 vrij sportieve motor. Wel je examen in een keer gehaald? En hoe deed jij dat dan met de vertragingsproef?
 
Grappig om te horen, r125 vrij sportieve motor. Wel je examen in een keer gehaald? En hoe deed jij dat dan met de vertragingsproef?
Examen in een keer gehaald.. De Vertragingsoefening had ik op een CB500 gedaan. Want mijn AVB had ik in de oude regeling en mijn AVD in de nieuwe regeling. Eigenlijk had ik mijn AVD ook in de oude regeling maar het sneeuwde toevallig die dag. Dus mocht ik vrolijk op 1 dag verschil de hele A1 , A2 , A onzin doorlopen.

Kutsneeuw.

Sinds die dag juig ik trouwens ook de opwarming van de aarde toe.
 
Examen in een keer gehaald.. De Vertragingsoefening had ik op een CB500 gedaan. Want mijn AVB had ik in de oude regeling en mijn AVD in de nieuwe regeling. Eigenlijk had ik mijn AVD ook in de oude regeling maar het sneeuwde toevallig die dag. Dus mocht ik vrolijk op 1 dag verschil de hele A1 , A2 , A onzin doorlopen.

Kutsneeuw.

Sinds die dag juig ik trouwens ook de opwarming van de aarde toe.
Lekker gedaan! Wat een zooitje toch eigenlijk met die regels.
 
Misschien had die instructeur wel gelijk, we waren er niet bij natuurlijk.
Maar ja, wat weet ik ervan. Toen ik mijn motorrijbewijs haalde, bestond er geen rijles.8-)
Jij haalde niet je rijbewijs, jij haalde het alleen maar op :+

@ts,
Onervarenheid is ook een best grote factor.
Ik had er bij het lessen ook aardig moeite mee, en dan ben je nog niet klaar voor het 2e deel van de proef, en gaat het kut.
Kan je het niet opdelen?
Eerst oefenen op vlot optrekken, en het remmen even laten voor wat het is.
 
@ts,
Onervarenheid is ook een best grote factor.
Ik had er bij het lessen ook aardig moeite mee, en dan ben je nog niet klaar voor het 2e deel van de proef, en gaat het kut.
Kan je het niet opdelen?
Eerst oefenen op vlot optrekken, en het remmen even laten voor wat het is.
Onervarenheid denk ik ja. Een onopgevoerde brommer trek je zelfs in no time naar de 50. Dat een A1 het moeilijk krijgt boven de 90 snap ik, maar op lage snelheid zijn lichte motoren gewoon vlot.
Oefenen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan