Verzekeringen, kijk uit.....mijn laatste ervaringen

RuudSint

MF'er
6 jun 2015
165
5
Amsterdam
UNIGARANT verzekering

Vandaag kreeg ik een mailtje van mijn vorige verzekeringsmaatschappij dat ik een betalingsachterstand zou hebben. Ik zal een deel van de brief hier woordelijk weer geven:



Prolongatie d.d. 11-03-2016 a.d. € 5.40

Beste meneer Sint,

Wij verzochten u al eerder [bla bla bla]
Wij verzoeken u vriendelijk [bla bla bla]

Wanneer wij binnen de door ons gestelde termijn geen betaling van u ontvangen zijn wij genoodzaakt een incassobureau of deurwaarder in te schakelen. De extra kosten die daar aan verbonden zijn moeten wij helaas aan u doorberekenen. Deze kosten bedragen € 48.40.

Heeft u vragen [bla bla bla]



Nu heb ik deze scooter begin maart verkocht en het vrijwaringbewijs staat op 8 mrt gedateerd. Ook heb ik een schrijven van Roy-Data gekregen omtrent de opgebouwde schadevrij jaren op deze scooter. Mijn opzegging bij Unigarant is dus wel aan gekomen.

Nu ga ik kijken op mijn bankrekening waarvan de automatische incasso van genoemde verzekering wordt af geschreven en ik zie dat op 11 mrt een bedrag van € 5.40 is afgeschreven onder vermelding van Polisnummer ******* termijn 11-3-2016 / 10-4-2016. Dat houdt dus in dat ik al teveel heb betaald maar doordat we tegenwoordig vooruit rekeningen betalen worden we hierdoor op het verkeerde been gezet. Ik heb hier al bij diverse bedrijven aan de bel moeten trekken en tot nu toe de discussie steeds gewonnen. Ook hier ben ik dus niet zo bang voor....

Mijn antwoord:



Besten,

Ik heb u hierover geïnformeerd op 8 mrt. De scooter was op dat moment niet meer in mijn bezit en heb een kopie van het vrijwaringbewijs bij gesloten. Aangezien ik de verzekering VOORUIT voldoe heb ik uw rekening voor een volledige maand niet betaald maar verzocht om een eindafrekening en deze heb ik tot op heden nog steeds niet gekregen.
Gezien mijn ervaringen in het verleden met uw kantoor is dat tevens de reden dat ik mijn nieuwe aanwinst bij een andere verzekering maatschappij ondergebracht heb.....

Nogmaals....een eindafrekening zonder bijkomende kosten natuurlijk.

Verder wens ik u welterusten en slaap lekker door,

Ruud Sint



Om dit verhaal af te sluiten: ik heb nu een scooter die bijna drie keer zo duur was verzekerd bij de KNMV voor € 2.65 p/mnd en daar ook nog, ipv alleen een WA verzekering zoals bij Unigarant, een uitgebreide WA-casco verzekering voor gekregen. Mijn ervaringen met tegenwoordige maatschappijen zijn niet zo best en reacties van deze maatschappijen op vragen van klanten, want dat zijn we toch maar zo worden we niet meer gezien, zijn echt schokkend. Zelfs onze overheid doet daar aan mee en daarom wil ik dit verhaal met jullie delen.

Kijk uit, denk vooral zelf en bewaar alles.....alleen dan kun je je met succes tegen dit soort acties verweren. Zelfs Intrum Justitia maakt zich schuldig aan dit soort praktijken door incasso procedures te starten in opdracht van bedrijven. Ook dit komt steeds meer voor dus ook hier geldt, voor je tot betaling over gaat, vraag eerst en altijd om de stukken waar de vordering betrekking op heeft.

DE EISER BEWIJST........

http://www.klachtenkompas.nl/intrum-justitia
 
Als ik mij zo herinner aan verzekeringen die ik heb opgezegd (verschillende auto's), dien je gewoon de hele maand/termijn bedrag te betalen en krijg je vanzelf een brief met de opmerking dat ze je teveel betaalde bedrag terug gaan storten.

Ze rekenen dat zelf uit wanneer je dat vrijwaringsbewijs opgestuurd heb. Dan gaan ze pas actie ondernemen.

Ik snap waar je naartoe wilt, maar als je pas 8 maart je verzekering kan opzeggen en op 11 maar gaat de nieuwe periode in, is dat gewoon te kort voor ze om dat nog aan te passen, omdat die rekening zelf de deur al uit is.

Dus kortom gewoon betalen. Het teveel krijg je gewoon terug.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou me niet zo boos maken voor die paar euro. Ik heb ook wel eens een verpakking vleeswaren die over de datum is.
 
Laatst bewerkt:
@Speedphreax

Het gaat om het idee, je betaald voor iets wat al voldaan is en daar kom ik tegen in opstand. Als elke maatschappij die handelswijze voor gewoon houd gaat het niet meer om een klein bedrag....dat verzeker ik je. Het is zo gewoon geworden en zo werkt het dus niet....

@Ey-dzeej

Ook begrijp ik jouw denkwijze en dat toch maar betalen is natuurlijk een manier om problemen te voorkomen maar zo werkt dat bij mij dus niet. Ik zal je een voorbeeld noemen waarom ik zo heftig reageer:

- Ten eerste is er geen grond voor een vordering..
- Ten tweede geeft Unigarant in de brief dus aan dat ik in geval van "niet betalen" rekening moet houden met een verhoging van het bedrag met incassokosten. De Wet schrijft voor dat van het bedrag van de hoofdsom van de vordering over de eerste € 2500 van de vordering met 15% verhoogd mag worden, met een minimum van € 40,-. 15% van € 5.40 is dus € 0.81, dus geldt in het door mij genoemde geval de € 40.-- regeling en niet het bedrag dat UNIGARANT noemt.

http://nvio.nl/wet-incasso-kosten-wik

Zolang er dus mensen zijn die maar gewoon betalen zal er dus niets veranderen en daarom kom ik dus tegen dit soort praktijken in opstand.
 
Laatst bewerkt:
Als ik mij zo herinner aan verzekeringen die ik heb opgezegd (verschillende auto's), dien je gewoon de hele maand/termijn bedrag te betalen en krijg je vanzelf een brief met de opmerking dat ze je teveel betaalde bedrag terug gaan storten.

Ze rekenen dat zelf uit wanneer je dat vrijwaringsbewijs opgestuurd heb. Dan gaan ze pas actie ondernemen.

Ik snap waar je naartoe wilt, maar als je pas 8 maart je verzekering kan opzeggen en op 11 maar gaat de nieuwe periode in, is dat gewoon te kort voor ze om dat nog aan te passen, omdat die rekening zelf de deur al uit is.

Dus kortom gewoon betalen. Het teveel krijg je gewoon terug.

Ik heb nog nooit een vrijwaringsbewijs op moeten sturen naar een verzekeringsmaatschappij.
Telefoon met meldingsnummer dat ie verkocht is was voldoende.

En TS heeft wel gelijk, eerst betalen en dan weer terug krijgen is fout.
Het is dat de rente laag is anders zouden daar ook nog aan verdienen.
 
Als ik mij zo herinner aan verzekeringen die ik heb opgezegd (verschillende auto's), dien je gewoon de hele maand/termijn bedrag te betalen en krijg je vanzelf een brief met de opmerking dat ze je teveel betaalde bedrag terug gaan storten.

Ze rekenen dat zelf uit wanneer je dat vrijwaringsbewijs opgestuurd heb. Dan gaan ze pas actie ondernemen.

Ik snap waar je naartoe wilt, maar als je pas 8 maart je verzekering kan opzeggen en op 11 maar gaat de nieuwe periode in, is dat gewoon te kort voor ze om dat nog aan te passen, omdat die rekening zelf de deur al uit is.

Dus kortom gewoon betalen. Het teveel krijg je gewoon terug.
zoals ik het lees heeft ts vooruit btaald en wacht op restitutie maar kreeg een incasso?
 
En je snapt niet dat een systeem niet binnen enkele dagen dit kan regelen en je die paar euro had kunnen laten afschrijven? Had je ze binnen 10 dagen retour gehad. Nu veroorzaak je jezelf en de maatschappij veel extra energie en werk. Kortzichtig hoor.
 
En je snapt niet dat een systeem niet binnen enkele dagen dit kan regelen en je die paar euro had kunnen laten afschrijven? Had je ze binnen 10 dagen retour gehad. Nu veroorzaak je jezelf en de maatschappij veel extra energie en werk. Kortzichtig hoor.
lees nu eens !


hij heeft betaald (AUTOMATISCHE AFSCHRIJVING), maar ipv van restitutie sturen ze een incasso waarschuwing!
 
Laatst bewerkt:
Verder wens ik u welterusten en slaap lekker door,

Waarom deze opmerking? Maak jij zelf nooit een foutje? Mag je altijd van een ander vragen perfect te zijn? Iemand (een voor jou anoniem iemand) stuurt schouderophalend je dossier door naar een incassobureau. Dat bureau voert je op in een achtervolgingssysteem (niets anders dan een computerprogramma) en dat programma gaat je het komend jaar via brieven, e-mail, sms en telefoon gek te maken.

Wat er overblijft is een aangeslagen burger die denkt dat hij/zij met zijn cynisme een werkwijze kan veranderen. Iemand (een anonieme Don Quichot) die liever om een paar euro's en zijn principes ouwehoert tegen verzekeringsmaatschappijen en de daarbij behorende incassobureau dan aan het toeren is op z'n 'scootuh' en geniet van de aankomende zomer.
 
@pegaso-rider

Tja, ook een instelling en die accepteer ik. We zijn tenslotte (gelukkig) niet allemaal hetzelfde. De wereld zou er dan heel anders uit zien....
en verder geniet ik nu al van het mooie weer op mijn Honda en wat het schrijven van die verzekeringmij en incassobureau betreft, ze doen maar....voor mij is de kous af...heb al veel vaker, en zelfs beroepshalve, met dit bijltje gehakt....

Ten tweede gaf ik reeds aan dat dat niet mijn eerste slechte ervaring met Unigarant was.....Maar, dit even terzijde, ik blijf me afvragen waarom er zo veel mensen zijn die zonder meer doen wat ze wordt opgedragen zonder zich af te vragen of deze werkwijze niet veranderd kan worden. In mijn ogen leven we in een economie die veel te veel gebruik maakt van het piepsysteem.

We doen maar wat en als het niet goed is wordt er gepiept en dan doen we wat anders net zolang er niet meer gepiept wordt. Klaar.....

Ik zou je vanuit mijn praktijk verhalen kunnen vertellen die ervoor zorgen dat je haren te bergen rijzen. Ik zal een voorbeeld geven:

Vraag je het volgende eens af: we zitten nu helemaal in het belastingtijdperk en de overheid maakt het ons makkelijk door ervoor te zorgen dat er een vooraf ingevulde aangifte klaarstaat met de gegevens zoals die bij de belastingdienst bekend zijn.
Als er op basis van die bij de belastingdienst bekende gegevens blijkt dat er een teveel aan loonheffing is ingehouden bv doordat er niet het gehele jaar gewerkt is maar slechts een deel van het jaar (overlijden of vakantiewerk) Waarom geeft de belastingdienst op basis van die reeds bekende gegevens niet een kennisgeving aan de belastingplichtige ?

Alle gegevens, dus ook het adres, zijn immers bekend dus waarom niet ????????????

En zo ook Unigarant.....of zal ik de eerste zijn die dit ziet en er over valt ?
 
Laatst bewerkt:
Ik vind dat RuudSint helemaal gelijk heeft.

Van altijd maar alles accepteren en door de vingers zien is al genoeg naar de testikels gegaan in dit land...
 
Nou Ruud, prima dat je niet betaalt hebt en hoe je je verwoord in je brief moet je zelf weten.
Verder niet te druk om maken en niet teveel machtigingen doen als je niet van dit soort dingen houd ;)

Voor de dames in dit topic, maak je vooral niet druk , zet het journaal uit, leg weg die krantiphone en ga lekker :] :)
 
Laatst bewerkt:
lees nu eens !


hij heeft betaald (AUTOMATISCHE AFSCHRIJVING), maar ipv van restitutie sturen ze een incasso waarschuwing!

Ik lees wel hoor. Hij zegt per 8 maart op, terwijl de automatische incasso voor 3 dagen later, dus de 11e, dan allang ingezet is. Gebruikelijk is dat je even laat afschrijven en enkele dagen later alles netjes terug gestort krijgt. Dit heb je nu eenmaal in een maatschappij met automatisering. Je moet ook even de kans geven om alles te laten verwerken. Ga je dan storneren of niet betalen gaat er automatisch een incasso traject worden opgestart. Je bent immers de enige klant niet. Als alles handmatig direct geregeld zou moeten worden hebben ze daar extra personeel voor nodig en zouden we zomaar 30 % meer betalen voor een premie. Hoe moeilijk wil je het jezelf maken he, voor 8 a 10 dagen 5 euro die je netjes terug krijgt. 8 dagen 0,8 % rente op 5 euro. Wauw! Maar ik begrijp het hoor, het is een principe kwestie. _O-
 
Laatst bewerkt:
De leeftijd van TS gekoppeld aan zijn beroep maakt dat ik begrijp waarom hij dit zo doet.
Ik zou het anders aanpakken,..haha, vermakelijk als mensen zich helemaal in gaan graven.
 
Mooi topic dit en goed bezig. Het zijn stomme fouten en het gaat om een beperkt aantal centen en zulke dingen komen na wat getrek ook wel weer goed, maar het gaat natuurlijk om het principe.

Gewoon lekker oudhollandsch hakken in het zand om een paar centen en zo hoort het :P
 
De vraag is natuurlijk waarom je een aanmaning krijgt.

De brief gaat over de premie over maart, maar het zou ook kunnen dat je bank de premie over januari of februari gestorneerd heeft vanwege onvoldoende saldo.

Omdat je bij een stornering niet altijd kan zien om welke maand het gaat is het mogelijk dat men de stornering van februari op de maand maart geboekt heeft.
 
@Speedphreax

Het gaat om het idee, je betaald voor iets wat al voldaan is en daar kom ik tegen in opstand. Als elke maatschappij die handelswijze voor gewoon houd gaat het niet meer om een klein bedrag....dat verzeker ik je. Het is zo gewoon geworden en zo werkt het dus niet....

@Ey-dzeej

Ook begrijp ik jouw denkwijze en dat toch maar betalen is natuurlijk een manier om problemen te voorkomen maar zo werkt dat bij mij dus niet. Ik zal je een voorbeeld noemen waarom ik zo heftig reageer:

- Ten eerste is er geen grond voor een vordering..
- Ten tweede geeft Unigarant in de brief dus aan dat ik in geval van "niet betalen" rekening moet houden met een verhoging van het bedrag met incassokosten. De Wet schrijft voor dat van het bedrag van de hoofdsom van de vordering over de eerste € 2500 van de vordering met 15% verhoogd mag worden, met een minimum van € 40,-. 15% van € 5.40 is dus € 0.81, dus geldt in het door mij genoemde geval de € 40.-- regeling en niet het bedrag dat UNIGARANT noemt.

http://nvio.nl/wet-incasso-kosten-wik

Zolang er dus mensen zijn die maar gewoon betalen zal er dus niets veranderen en daarom kom ik dus tegen dit soort praktijken in opstand.
en reken eens uit hoeveel 40 euro + BTW is. ze mogen 40 euro rekenen en daar heft de overheid nog fijn even 21% BTW overheen. en omdat je particulier bent moet je die gewoon betalen. verder zou ik helemaal geen brief schrijven en geen actie ondernemen. ze hebben geen wettelijke vordering meer op je dus laat ze die kosten voor een incasso lekker maken en zelf betalen. al sturen ze 20 keer een deurwaarder langs dat houd niet in dat jij ze moet gaan betalen.
 
De vraag is natuurlijk waarom je een aanmaning krijgt.

De brief gaat over de premie over maart, maar het zou ook kunnen dat je bank de premie over januari of februari gestorneerd heeft vanwege onvoldoende saldo.

Omdat je bij een stornering niet altijd kan zien om welke maand het gaat is het mogelijk dat men de stornering van februari op de maand maart geboekt heeft.


Dat is dan het probleem van degene die de aanmaning stuurt, je eist geld voor maart, bankafschrift zegt maart is netjes betaald, case closed.
 
Hoe meer je van dit soort verhaaltjes leest, hoe meer ik zin krijg om facturen te maken
( nee, geen spook facturen ) , maar byv kosten wegens wachttijd, of kosten dat je met een
verkeerde afschrijving moet bezighouden.

Ben oprecht benieuwd hoe ver je komt, zeker als je aanmaningen gaan versturen :)


Voorbeeldje, westerschelde tunnel was net dicht.. 45 minuten staan wachten..
Ik betaal hiervoor tol.

Ik vind dat de nv westerscheldetunnel een wanprestatie levert, en stuur ze een factuur voor mijn
verspilde tijd.
( ey, uurtje - factuurtje )

Denk dat er nog vrij veel ongezien word afgestempeld en gewoon betaald
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan