vet op achtervelg wegkrijgen

Karoshi

Die hard MF'er
8 apr 2004
524
0
Belgie
Oi,

Excuses voor de stomme vraag maar ik heb net mijn eerste motor en wil hem de eerste keer poetsen.
Nu zitten er enorm veel vetspatten op de achtervelg.
Met soppie gaan ze er niet af...

Wat gebruiken jullie daarvoor?
 
oh , ik doe het altijd met wasbenzine , werkt ook.

realiseerde me eigenlijk niet dat WD-40 daar ook voor werkt. |(
 
Hmmm laat ik dat toevallig nog hebben staan...
Wist dus niet dat je het daarvoor kon gebruiken.

Vervolg: Ketting? Teflonspray?
 
Hmmm laat ik dat toevallig nog hebben staan...
Wist dus niet dat je het daarvoor kon gebruiken.

Vervolg: Ketting? Teflonspray?

Hoe bedoel je? Om het vet van de ketting te krijgen?
Daarvoor gebruik ik White Spirit en een borstel en afwerken met een tandenborstel.
 
Ik gebruik daarvoor kettingspray van Hein Gericke.
Maar ik ontvet ze wel eerst, met de bovengenoemde methode.
 
Motor schoonmaken?? S100 total bike cleaner. Prijzig, dat wel maar......
 
nee voor ze een beetje vettig te houden :bloos:

Ehm, busje kettingvet? Heb je heel veel soorten van. :) S100, Shell Advance, etc. etc. Ieder met zijn eigen schare aanhangers. Bij iedere motorzaak hebben ze wel 1 of meerdere merken. Persoonlijk ben ik heel tevreden met Putoline. Die blijft namelijk erg goed zitten zodat ik niet iedere keer mijn hele motor vol met kettingvet heb hangen. Oh ja, ik maak mijn ketting nooit schoon. Spuit gewoon iedere 200-300km van die prut erop en klaar. Beetje vaker als het regent of als er pekel op straat ligt, natuurlijk.
 
Hmmm dus gewoon effe busje gaan kopen en wat opspuiten na ongeveer 300km (dat is dus 2 keer per week)

Terwijl je spuit gewoon de motor op de midden standaard en zachtjes laten rondpruttelen...
 
Hmmm dus gewoon effe busje gaan kopen en wat opspuiten na ongeveer 300km (dat is dus 2 keer per week)

Terwijl je spuit gewoon de motor op de midden standaard en zachtjes laten rondpruttelen...
Dat is iig wel de methode die ik gebruik. Motor op bok, in 1 en stationair laten draaien. Vanaf de achterkant, van een afstandje vet erop spuiten en ff een kartonnetje oid achter de ketting houden zodat je niet je hele velg volbaggert.

En niet met je vingers in de buurt van de draaiende ketting komen!!!

Zoals hier nog eens op overtuigende wijze bewezen: Ketting schoonmaken? Twee gebroken vingers.. :X
 
ik geef dat wiel gewoon een slinger met me rechter hand hoor en spuiten met links (hmm oke, dit klinkt vreemd) anniehoe: ik heb teveel verhalen gehoord van mensen die met hun vingertjes tussen dingen zijn gekomen.doe het dus lekker the old fashioned way.
 
ik geef dat wiel gewoon een slinger met me rechter hand hoor en spuiten met links (hmm oke, dit klinkt vreemd) anniehoe: ik heb teveel verhalen gehoord van mensen die met hun vingertjes tussen dingen zijn gekomen.doe het dus lekker the old fashioned way.

En dit is dus dan ook verreweg de beste manier. Maar goed, sommigen moeten dat via de harde weg leren. Bovendien krijg je met handwerk het ketting er mooier en regelmatiger in en vliegt het er ook niet meteens weer af voor het de kans krijgt tussen de schakels te lopen.

Voor degenen die er geen zin in hebben: cardan of beltdrive.

Of net als mijn TR-1, een dichte kettingkast, gewoon (niet O-ring) ketting er in, een kwart vol olie gieten en mooier kan het niet. Nooit geen spatten op de motor en het is bijna een cardan.
 
kan met wd40, maar ook met silicone spray. is goedkoper en maakt hem ook mooi schoon. als ie echt taai en vies is kan je er ook ontvettende ovenreiniger op gooien. wel opletten dat je het niet te lang laat zitten.
 
Shimano heeft perfecte smeerolie voor de fiets, smeert prima, druipt niet, blijft goed zitten. Kan dit nu ook op een motor worden gebruikt of zijn daar de snelheden van de motorketting te anders voor. Deze smeer olie wordt veel gebruikt door wielrenners (hebben toch een top van 60 tot 70 km/u).
 
beetje siliconen spray 1 je veegt het vet er zo vanaf, 2 zit tegelijk weer een mooi laagje op.
 
de goedkoopste cocpitspray...wasbenzine ontvet een beetje te erg
en het kost je je lak op den duur!!!
Oi,

Excuses voor de stomme vraag maar ik heb net mijn eerste motor en wil hem de eerste keer poetsen.
Nu zitten er enorm veel vetspatten op de achtervelg.
Met soppie gaan ze er niet af...

Wat gebruiken jullie daarvoor?
 
Terug
Bovenaan Onderaan