VF 1000 Flater

Dutchy: ik ga dat boek eens opzoeken..
Bedankt voor de tip, ik laat mijn andere motors ook maximum een minuut of twee stationair draaien vooraleer ik (zachtjes aan) begin te rijden, maar dat zijn oliegekoelde motoren, dit is mijn eerste watergekoelde waar ik veel over leer, wist echt niet wat het beste is voor dit blok. (Nu dus wel ;) )

De smeerproblemen zijn zo'n beetje "het zwaard van Damocles" van deze motor..
Ik wil liefst van al de problemen elimineren, maar veel volk (slimmer dan mij) is me al voor gegaan en er is nog steeds geen "easy fix"

Mijn idee is nu om een oude F1 pomp te nemen (heb ik toch 4 van), en alle scherpe kantjes te bewerken, de pomp ook als het ware te "flowen". Dat continu testen tot ik de flow van de pomp echt optimaal heb. Ik moet alleen nog een manier vinden om de pomp te testen op druk en flow. Elk beetje flow zal helpen.
Dan kan ik wat ik geleerd heb overdragen op een VF1000F2 pomp. De kant van de pomp die olie in het blok circuleert is praktisch hetzelfde als op de F1 dus de ervaring moet zo overdragen.

Ik heb met wreed veel geluk ergens een nieuwe VF1000F2 pomp kunnen scoren, die komt hopelijk vandaag aan.
Daarvan ga ik de toleranties ook verbeteren en daarna wil ik ze flowen.

Een volledige geblueprinte motor (exacte toleranties), een propere pickup zeef, frequente oliewissels, een oilmod en bredere oliepijpen in de kop zelf zullen ook al veel problemen van de baan vegen. Als laatste gok ik dat een aantal van de modificaties (lichtere krukas, geflowde koppen, free flow uitlaat) de powerband iets later laten beginnen, waardoor ik van nature wat meer uit de "gevarenzone" onder de 3000rpm ga blijven.

@nakedbiker, ik denk dat je nog niet half zo benieuwd bent als ik zelf :+
De motor moet voor april rijden (en liefst "af" zijn), dat is de harde deadline die ik mezelf gesteld heb, ik wil er de huwelijksreis mee doen in juli volgend jaar..
 
Laatst bewerkt:
Mijn idee is nu om een oude F1 pomp te nemen (heb ik toch 4 van), en alle scherpe kantjes te bewerken, de pomp ook als het ware te "flowen". Dat continu testen tot ik de flow van de pomp echt optimaal heb. Ik moet alleen nog een manier vinden om de pomp te testen op druk en flow. Elk beetje flow zal helpen.
Dan kan ik wat ik geleerd heb overdragen op een VF1000F2 pomp. De kant van de pomp die olie in het blok circuleert is praktisch hetzelfde als op de F1 dus de ervaring moet zo overdragen.

Ik heb met wreed veel geluk ergens een nieuwe VF1000F2 pomp kunnen scoren, die komt hopelijk vandaag aan.
Daarvan ga ik de toleranties ook verbeteren en daarna wil ik ze flowen.

Een volledige geblueprinte motor (exacte toleranties), een propere pickup zeef, frequente oliewissels, een oilmod en bredere oliepijpen in de kop zelf zullen ook al veel problemen van de baan vegen. Als laatste gok ik dat een aantal van de modificaties (lichtere krukas, geflowde koppen, free flow uitlaat) de powerband iets later laten beginnen, waardoor ik van nature wat meer uit de "gevarenzone" onder de 3000rpm ga blijven.

Zijn die "bredere oliepijpen" voor de toevoer van olie? If so weet ik niet of dat handig is, aangezien grotere diameter bij gelijkblijvende flow een lagere druk betekend. Als ik het me goed herinner heeft de VF oliefilm gesmeerde nokkenassen en is een lagere druk dus funest.

Om de flow te testen zou ik de pomp aandrijven met het toerental wat de pomp ook in de motor maakt bij 3000 rpm. Waarschijnlijk hoef je daarvoor maar 1 overbrenging uit te rekenen. Verder is een bak met een bepaalde inhoud (bijv. 5L) en een stopwatch genoeg.

Druk is lastiger, maar zou ik doen op een vergelijkbare manier, met als verschil dat je een oliedruk meter in de leiding naar de bak zet (bijv. een blokje alu met daarin een gat geboord met de juiste diameter).
 
De bredere pijpen brengen olie van de inlaat nokkenas tappen naar de uitlaat nokkenas tappen.
De olie zal toekomen langs twee AN3 leidingen (oilmod), en wordt dan in de kop verdeeld door een H-vormige leiding:

XXqV9ik.jpg


Deze leidingen zijn standaard op de latere F1 en alle F2 modellen. Zal straks een foto trekken met het verschil in diameter. Ik geloof dat de oliefilm aan de hete uitlaatkant wel wat dikker mocht zijn, en dat de reden is van deze wijziging. Ben deze mod ook tegengekomen op enkele Sabmag posts, maar moet de link even terug zoeken.

Om de pomp te testen ga ik een houder moeten bouwen denk ik..
 
Ik lees ook graag mee en waardeer je grondige aanpak!
Benieuwd naar het eindresultaat.
 
Dit moet zowat de heilige graal zijn van de vf1000 onderdelen...
Een NOS VF1000F2 oliepomp!
mU7h6Ex.jpg


Pre-lubed, lekker! :+
Je kan de sporen van het bewerken nog overal zien!!
PfpuAHS.jpg
 
Die heb ik, weliswaar met wat schade (1 van de steunen is afgebroken, en er zijn wat krassen op), van het geaccidenteerde VF1000F2 blok dat ik in het begin gekocht heb. Ook de loodgieterij heb ik ervan (behalve de oliekoeler). Ik hoop dat ik de pan kan laten lassen zodat ik terug alle motorsteunen heb.

Dat blok had een schuiver meegemaakt, er zat een gat in de zijkant, en hoewel het blok er binnen en buiten nog relatief OK uit zag, is tijdens en na de crash het halve zijdeksel door de oliepomp gepasseerd vrees ik.

Heel moeilijk om scherpe foto's te nemen, maar de binnenste gerotor is helemaal gegroefd op de "toppen", de buitenste heeft matchende schade.
ZYQQ6Ml.jpg


De behuizing zelf heeft stevige krassen, maar die zou ik er op zich nog uit krijgen door de pomp bijvoorbeeld een 0,20mm te laten uitboren, en dan het deksel even veel te laten zakken.
oRnhssD.jpg


Dan nog een nieuwe gerotor er in (redelijk standaard maat), of een goede tweedehandse, en ik zou ze zo gebruikt hebben. Maar dat zou me even veel gekost hebben als de gloednieuwe pomp, dus voorlopig gaat deze terug de onderdelenbak in.

Wou echt de F2 pomp omwille van het betere design van de carterpan, en de mogelijkheid om een koeler aan te sluiten.

Wat die oliekoeler betreft, daar ben ik nog niet uit.
Als het budget het toeliet zou ik graag een laminova warmtewisselaar steken onder de linker voorkuip, bij de aanvoer naar de bovenste radiator. Dat zou de opwarmtijden van de motor gevoelig korter maken, en de de olie en het koelwater nooit te ver uit elkaar laten gaan van temperatuur.
Dat is onder andere ook een reden dat ik voor een eigen ventilatorhouder en Spal ventilatoren gegaan ben, als er veel extra hitte in het koelwater gedumpt wordt moet je die ook terug kunnen wegnemen.
Misschien sluit ik in het begin de oliekoeler wel gewoon even kort, of monteer ik toch maar een luchtkoeler, maar waar dan? Het moet allemaal efficiënt EN netjes zijn :+
 
Volgens mij heeft de F2 en R evenals de RC24 een 3 rij koeler. Die raak je idd wat lastiger kwijt.

De 800 heeft een 4-rij koeler.. Nog groter.. Maar een RC36 is een 2-rij koeler die redelijk nog uit het zicht, onder de kuip te plaatsen is..

De oliekoeler is een goede verbetering.. Mijn 1000R draait zonder de koeler al standaard op het midden van de temperatuurmeter (en wordt bij langzaam rijden alleen maar warmer). Met oliekoeler staat ie op een kwart van de temperatuurmeter en loopt bij stadsverkeer op tot de helft, of net iets daarboven..
 
Laatst bewerkt:
Ok dan ga ik eens op zoek naar een oliekoeler.
Liefst van al zou ik 'm onder de radiator of in de bellypan steken, dat gaat de netste installatie opleveren..
 
Naar mijn idee kun je beter de cilinderkoppen (welke uiteindelijk de meeste hitte voor hun kiezen krijgen) het beste vrij houden opdat ze de rijwind koeling krijgen.

De VF's staan al bekend dat ze heethoofden zijn dus daar iets voorplakken lijkt mij niet de beste keuze.
 
Specifiek in mijn geval, zou de extra olie die door de oilmod naar de koppen vloeit niet al redelijk veel hitte wegnemen? Combineer dat met een thermostaat die eerder open gaat, een fan switch die wat eerder contact maakt en 2 ventilators met een veelvoud van de originele capaciteit... Dat moet het blok toch een stuk koeler maken?
 
Ik werd gister door een kennis op dit draadje gewezen en heb na 20 pagina's lezen genoten van alle werk wat je al verricht hebt ;)
Je spreekt van nokkenas problemen bij de VF serie en aangezien ik al 29 jaar met een VF rij kan ik daar helaas van meepraten.
Wat ik alleen mis in het verhaal is dat de soort olie die je gebruikt van heel veel invloed hierop is.
Dus zodra je olie gaat kopen doe dan in geen geval een synthetische maar neem een goede minerale olie.
Dan heb je zelfs zonder de oliebypass naar de kop geen problemen.
 
Ik werd gister door een kennis op dit draadje gewezen en heb na 20 pagina's lezen genoten van alle werk wat je al verricht hebt ;)
Je spreekt van nokkenas problemen bij de VF serie en aangezien ik al 29 jaar met een VF rij kan ik daar helaas van meepraten.
Wat ik alleen mis in het verhaal is dat de soort olie die je gebruikt van heel veel invloed hierop is.
Dus zodra je olie gaat kopen doe dan in geen geval een synthetische maar neem een goede minerale olie.
Dan heb je zelfs zonder de oliebypass naar de kop geen problemen.

Bedankt voor de fijne woorden :)

Ik heb van de experts geleerd dat Motul de olie is voor de VF, maar gezien ik van praktisch hetzelfde dorp afkomstig ben als Denicol had ik al een vat 10W40 Biker 4stroke van hen staan.. (semisynth)

Ik ben dus bevooroordeeld, maar persoonlijk heb ik niets dan goede resultaten met die olie, en de viscositeit ligt ontzettend dicht op die van Motul 5100:
Denicol 4 bike
Motul 5100

..Dus wil het er wel op wagen.. Steun de lokale middenstand en zo :+
 
TVvpy2R.jpg


Zijn de drijstangen origineel niet gesmeed ipv gegoten ?

Zo ja dan denk ik dat je ze weer moet laten shotpenen
 
Laatst bewerkt:
Foto's komen zeker maar zit nu met beroerde wifi op vakantie ;)
Even over de olie: heb grofweg 120.000 km achter de rug op diverse Vf's waarvan 100.000 op mijn troetelkindje.
Tot grofweg 50.000km geen problemen met BelRay olie. Toen over op de beste Castrol syntheet en heb toen binnen 12.000 km 6 ja 6 nokkenassen vervangen. Daarna over op mineraal en geen centje pijn meer. Dus vol synthetisch zeker niet doen.
Ik heb op dit moment een rode F2 uit 87 die ik nieuw heb gekocht en een grijze F2 1.5 maand geleden gekocht. Was een opknapper die denk ik 3 jaar niet had gelopen. Ondertussen rijdt ie weee na 1.5 maand zweten en zwoegen.
 
Foto's komen zeker maar zit nu met beroerde wifi op vakantie ;)
Even over de olie: heb grofweg 120.000 km achter de rug op diverse Vf's waarvan 100.000 op mijn troetelkindje.
Tot grofweg 50.000km geen problemen met BelRay olie. Toen over op de beste Castrol syntheet en heb toen binnen 12.000 km 6 ja 6 nokkenassen vervangen. Daarna over op mineraal en geen centje pijn meer. Dus vol synthetisch zeker niet doen.
Ik heb op dit moment een rode F2 uit 87 die ik nieuw heb gekocht en een grijze F2 1.5 maand geleden gekocht. Was een opknapper die denk ik 3 jaar niet had gelopen. Ondertussen rijdt ie weee na 1.5 maand zweten en zwoegen.

Ben je nou alweer op vakantie :)

En nou ik toch reageer, geweldig topic, alhoewel ik al 16 jaar geen VF meer heb blijft deze wel een speciaal plekje houden, moet wel toegeven dat ik 2x de Vf1000R gehad heb.

En die olie echt wel voor mineraal gaan, heb helaas ook de bewijzen nog aan de muur hangen dat olie wel uitmaakt.
Mooie Vf drijfstangen die bij 200kph het wel voor gezien hielden, erg jammer maar ik moest toen ook zo nodig mee doen met de oh jah nieuw is beter rage.

Zelfs mijn huidige Tuono gaat nog steeds 5100 in en dat bevalt prima.
 
Laatst bewerkt:
Ik deel alleen maar mijn mening over olie.. Stelling 1 - gebruik het merk waar je vertrouwd mee bent.. Stelling 2 - gebruik de viscositeit die de fabrikant van de motorfiets aangeeft in de handleiding die tot de motorfiets hoort waarvoor je hem gebruikt..

En dan mijn persoonlijke ervaring..

4 VF blokken aan stront gedraaid met Castrol..
2 GSX blokken aan stront gedraaid met quaker state..

De GS heeft nu 18 race uren endurance erop (naast training en losse stints) en geeft geen problemen.

De VF500 heeft al genoeg gemartel gehad en daarnaast een zes uur endurance gehad zonder problemen..

De VFR heeft vanaf 20K tot 130K alleen maar bandenwissels en kettingsets versleten..

De SRX heeft nu na 5 jaar raggen op stratencircuits zoiets van help... Ik wil eigenlijk niet meer.. Vindt het eigenlijk niet gek.. We komen niet hoger dan hooguit de 4e versnelling met Racen, dus eigenlijk is het gebruik niet berekend waar de motor voor bedoeld is..

Volsyntheet... Nope zekers niet doen.. Daar zijn de oude fietsjes niet op berekend... Mineraal is een goede keuze. Voor deze minder moderne blokken. Ik ben vertrouwd geraakt met Motul 5100.

Motul 5100 kent echter wel nadelen.. Bij koude motor wil de koppeling wel slippen, vooral als je koppeling en verenpakket verouderd is..

Wat mij opvalt bij het openen van een blok voor service, dat wanneer het blok met motul is afgevuld, dat er aan het kleppendeksel (en aan lager gelegen onderdelen) nog steeds druppels olie aanwezig zijn. En dat vindt ik met andere merken beduidend minder.

Lijkt reclame, belangrijker vindt ik dat wordt aangegeven dat de VF niet gemaakt is voor de volsyntheet maar dat er een grens ligt... Het is niet verstandig om een bestaand blok wat in het verleden gewend is aan minerale olie gelijk op een vol syntheet te laten draaien vanwege de hoge reinigende eigenschapen van de volsyntheet. Naar mijn bescheiden mening is er uit ervaring de 5100 een goede keuze in een halfsyntheet..
 
Laatst bewerkt:
[afbeelding]

Zijn de drijstangen origineel niet gesmeed ipv gegoten ?

Zo ja dan denk ik dat je ze weer moet laten shotpenen

Ik lees dat shot peenen het oppervlak harder maakt en zo het risico op microscheurtjes kleiner maakt,
Maar waarom zou ik dat moeten laten doen na balanceren, als er enkel wat materiaal verwijderd is?

@Dutchy, bedankt voor de heldere uitleg over de olie. :t

In ander nieuws: Alles is eindelijk bij de poederlakkerij geraakt!
Ik ben eigenlijk wat zenuwachtig, omdat ik nu niet meer terug kan, niets meer kan veranderen aan het frame of de onderdelen, het ligt niet meer in mijn handen.. Ik wil dat het zo netjes gaat worden als ik hoop...

Satijnzwart! Kader wordt gemetalliseerd en gelakt, alles van alu wordt gewoon gelakt, en de velgen worden gelakt en dan wordt er een extra vernis-achtige doorzichtige coating opgezet, zodat steenslag of krassen niet in de kleur terecht komen.

aNAVTRU.jpg


ETA: Eind oktober, begin november.. Ik hoop dat ik tegen dan het motorblok al wat heb kunnen heropbouwen, maar vrees er wat voor.

Er is weer wat bovengekomen, de speling van de klepgeleiders aan de uitlaatkant van de koppen is eigenlijk wat te groot. Inlaat is nog binnen spec.
Laat ik best een bronzen busje in de klepgeleider zetten, of laat ik beter de klepgeleiders vervangen? Wie weet raad? Kent iemand een bedrijf dat dat kan en mijn onderdelen geen 6 maanden gaat laten bestoffen tot ik ze uit frustratie kom halen? :+
 
Laatst bewerkt:
Ik deel alleen maar mijn mening over olie.. Stelling 1 - gebruik het merk waar je vertrouwd mee bent.. Stelling 2 - gebruik de viscositeit die de fabrikant van de motorfiets aangeeft in de handleiding die tot de motorfiets hoort waarvoor je hem gebruikt..

En dan mijn persoonlijke ervaring..

4 VF blokken aan stront gedraaid met Castrol..
2 GSX blokken aan stront gedraaid met quaker state..

De GS heeft nu 18 race uren endurance erop (naast training en losse stints) en geeft geen problemen.

De VF500 heeft al genoeg gemartel gehad en daarnaast een zes uur endurance gehad zonder problemen..

De VFR heeft vanaf 20K tot 130K alleen maar bandenwissels en kettingsets versleten..

De SRX heeft nu na 5 jaar raggen op stratencircuits zoiets van help... Ik wil eigenlijk niet meer.. Vindt het eigenlijk niet gek.. We komen niet hoger dan hooguit de 4e versnelling met Racen, dus eigenlijk is het gebruik niet berekend waar de motor voor bedoeld is..

Volsyntheet... Nope zekers niet doen.. Daar zijn de oude fietsjes niet op berekend... Mineraal is een goede keuze. Voor deze minder moderne blokken. Ik ben vertrouwd geraakt met Motul 5100.

Motul 5100 kent echter wel nadelen.. Bij koude motor wil de koppeling wel slippen, vooral als je koppeling en verenpakket verouderd is..

Wat mij opvalt bij het openen van een blok voor service, dat wanneer het blok met motul is afgevuld, dat er aan het kleppendeksel (en aan lager gelegen onderdelen) nog steeds druppels olie aanwezig zijn. En dat vindt ik met andere merken beduidend minder.

Lijkt reclame, belangrijker vindt ik dat wordt aangegeven dat de VF niet gemaakt is voor de volsyntheet maar dat er een grens ligt... Het is niet verstandig om een bestaand blok wat in het verleden gewend is aan minerale olie gelijk op een vol syntheet te laten draaien vanwege de hoge reinigende eigenschapen van de volsyntheet. Naar mijn bescheiden mening is er uit ervaring de 5100 een goede keuze in een halfsyntheet..

Ben ik het helemaal mee eens, 5100 wordt juist geadviseerd voor de 1e gen Aprilia modellen als je slippende koppeling hebt, de mijne is 2e gen. na eerst 3x 1e gen. maar er gaat nog steeds 5100 in, net als bij mijn broer die een falco heeft 1e gen. blok ook slippende koppeling 5100 mooier lopen minder olie verbruik en geen slippende koppeling.
 
Gisteren nog wat aangekregen. Fozzie had me gewezen op een stel gloednieuwe stuurschakelaars, en niet eens overdreven duur (lees: geen cms prijzen :+)

Dan zijn het geen CBR/VFR schakelaars, die komen wel eens op een ander project. Moet toegeven dat ik het rood/oranje wel mooier passen vind dan witte letters. Ga wel de interne bekabeling moeten aanpassen.
hoHRZ5e.jpg

YDxsUdF.jpg


Dan nog ettelijke kilo's gaan halen bij het galva bedrijf. Ik moet eens wat dingen beginnen opbouwen (carbus bv) en op ebay zwieren om het project financieel wat aan te zwengelen.
Voor de oplettende kenners, niet alles is VF, er zitten wat gekke onderdelen bij, die zijn van een Iseki frees uit de jaren 60.. Zij projectje met mijn vader :)
J4qGVOx.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan