- Onderwerp starter
- #476
Dutchy: ik ga dat boek eens opzoeken..
Bedankt voor de tip, ik laat mijn andere motors ook maximum een minuut of twee stationair draaien vooraleer ik (zachtjes aan) begin te rijden, maar dat zijn oliegekoelde motoren, dit is mijn eerste watergekoelde waar ik veel over leer, wist echt niet wat het beste is voor dit blok. (Nu dus wel )
De smeerproblemen zijn zo'n beetje "het zwaard van Damocles" van deze motor..
Ik wil liefst van al de problemen elimineren, maar veel volk (slimmer dan mij) is me al voor gegaan en er is nog steeds geen "easy fix"
Mijn idee is nu om een oude F1 pomp te nemen (heb ik toch 4 van), en alle scherpe kantjes te bewerken, de pomp ook als het ware te "flowen". Dat continu testen tot ik de flow van de pomp echt optimaal heb. Ik moet alleen nog een manier vinden om de pomp te testen op druk en flow. Elk beetje flow zal helpen.
Dan kan ik wat ik geleerd heb overdragen op een VF1000F2 pomp. De kant van de pomp die olie in het blok circuleert is praktisch hetzelfde als op de F1 dus de ervaring moet zo overdragen.
Ik heb met wreed veel geluk ergens een nieuwe VF1000F2 pomp kunnen scoren, die komt hopelijk vandaag aan.
Daarvan ga ik de toleranties ook verbeteren en daarna wil ik ze flowen.
Een volledige geblueprinte motor (exacte toleranties), een propere pickup zeef, frequente oliewissels, een oilmod en bredere oliepijpen in de kop zelf zullen ook al veel problemen van de baan vegen. Als laatste gok ik dat een aantal van de modificaties (lichtere krukas, geflowde koppen, free flow uitlaat) de powerband iets later laten beginnen, waardoor ik van nature wat meer uit de "gevarenzone" onder de 3000rpm ga blijven.
@nakedbiker, ik denk dat je nog niet half zo benieuwd bent als ik zelf
De motor moet voor april rijden (en liefst "af" zijn), dat is de harde deadline die ik mezelf gesteld heb, ik wil er de huwelijksreis mee doen in juli volgend jaar..
Bedankt voor de tip, ik laat mijn andere motors ook maximum een minuut of twee stationair draaien vooraleer ik (zachtjes aan) begin te rijden, maar dat zijn oliegekoelde motoren, dit is mijn eerste watergekoelde waar ik veel over leer, wist echt niet wat het beste is voor dit blok. (Nu dus wel )
De smeerproblemen zijn zo'n beetje "het zwaard van Damocles" van deze motor..
Ik wil liefst van al de problemen elimineren, maar veel volk (slimmer dan mij) is me al voor gegaan en er is nog steeds geen "easy fix"
Mijn idee is nu om een oude F1 pomp te nemen (heb ik toch 4 van), en alle scherpe kantjes te bewerken, de pomp ook als het ware te "flowen". Dat continu testen tot ik de flow van de pomp echt optimaal heb. Ik moet alleen nog een manier vinden om de pomp te testen op druk en flow. Elk beetje flow zal helpen.
Dan kan ik wat ik geleerd heb overdragen op een VF1000F2 pomp. De kant van de pomp die olie in het blok circuleert is praktisch hetzelfde als op de F1 dus de ervaring moet zo overdragen.
Ik heb met wreed veel geluk ergens een nieuwe VF1000F2 pomp kunnen scoren, die komt hopelijk vandaag aan.
Daarvan ga ik de toleranties ook verbeteren en daarna wil ik ze flowen.
Een volledige geblueprinte motor (exacte toleranties), een propere pickup zeef, frequente oliewissels, een oilmod en bredere oliepijpen in de kop zelf zullen ook al veel problemen van de baan vegen. Als laatste gok ik dat een aantal van de modificaties (lichtere krukas, geflowde koppen, free flow uitlaat) de powerband iets later laten beginnen, waardoor ik van nature wat meer uit de "gevarenzone" onder de 3000rpm ga blijven.
@nakedbiker, ik denk dat je nog niet half zo benieuwd bent als ik zelf
De motor moet voor april rijden (en liefst "af" zijn), dat is de harde deadline die ik mezelf gesteld heb, ik wil er de huwelijksreis mee doen in juli volgend jaar..
Laatst bewerkt: