Vfr brandstofpomp/dodemansknop werkt niet

gsx-roy

MF veteraan
3 mei 2005
1.472
0
Bemmel
Hulp gevraagd voor onderstaande probleem:

De brandstofpomp van mijn vfr rc36 1992 valt uit.
Alles los gehaald en pomp rechtstreeks op accu aangesloten, dan werkt de pomp wel?!
Benzine in slang gespoten en motor start gelijk.
Bij toeval zet ik de motor uit met de dodemansknop. Althans, dat probeerde ik. Deze werkt ook niet meer.

Waar moet ik nu het probleem zoeken?

Hoor het graag!

Grtn Gsx- Roy
 
Probeerde je de motor uit te zetten met de dodemansknop toen hij enkel op die direct ingespoten benzine liep? Dan kan het wel kloppen dat de schakelaar niks doet, hij onderbreekt dan zeer waarschijnlijk je brandstofpomp en die gebruikte je niet.

Dat is dan ook waar je het probleem moet zoeken. Even het stroomschema opzoeken en kijken hoe de brandstof pomp zijn spanning krijgt. Waarschijnlijk via die schakelaar en allicht via een relais/zekering Wil je niet alles doormeten, kijk dan alleen of spanning op stekker van de brandstofpomp komt(zeer waarschijnlijk niet). Voor de hand liggend(een aanname dus) is dan een slecht contact in die dodemansknop, dus openmaken en contacten even schoonmaken. De juiste manier is gewoon even doormeten en kijken tot waar hij wel spanning krijgt. Er kan ook ergens een draadbreuk als bv de draad naar de pomp ergens klem heeft gezeten.

Of hij met de dodemansknop ook de onsteking onderbreekt weet ik niet. Mits het de schakelaar is dan zou hij ook niet moeten lopen op de direct aangevoerde benzine. Startmotor onderbreekt hij iig niet weet ik uit ervaring.. :P gewoon even in het schema kijken of de schakelaar los schroeven, net wat je wil.

Ps
relais van de brandstof pomp wil bij andere modellen Hohnda AT, CBR etc wel eens stuk gaan.
 
Laatst bewerkt:
Hondas hebben vaak een omvalsensor die het injectie systeem onderbreekt. Deze zit vaak in de top kuip maar dat weet ik niet voor de VFR. Zit je top kuip er nog op?
Inderdaad even het stroomschema erbij pakken en weerstand nameten?
 
De brandstofpomp kan uitvallen, doordat de contactpuntjes die er in zitten ingebrand zijn, daar zijn revisie setjes voor te koop, zodat je niet de gehele pomp hoeft te vervangen. Waarschijnlijk heb je bij direct aansluiten op de accu iets meer spanning als via de kabelboom en doet hij het dan wel.

De dodemansknop onderbreekt alleen de ontsteking en niet de startmotor. Het kan zijn, dat die doorgelust is, omdat de dodemansknop nog wel eens voor problemen wil zorgen.
 
Probeerde je de motor uit te zetten met de dodemansknop toen hij enkel op die direct ingespoten benzine liep? Dan kan het wel kloppen dat de schakelaar niks doet, hij onderbreekt dan zeer waarschijnlijk je brandstofpomp en die gebruikte je niet.

Dat is dan ook waar je het probleem moet zoeken. Even het stroomschema opzoeken en kijken hoe de brandstof pomp zijn spanning krijgt. Waarschijnlijk via die schakelaar en allicht via een relais/zekering Wil je niet alles doormeten, kijk dan alleen of spanning op stekker van de brandstofpomp komt(zeer waarschijnlijk niet). Voor de hand liggend(een aanname dus) is dan een slecht contact in die dodemansknop, dus openmaken en contacten even schoonmaken. De juiste manier is gewoon even doormeten en kijken tot waar hij wel spanning krijgt. Er kan ook ergens een draadbreuk als bv de draad naar de pomp ergens klem heeft gezeten.

Of hij met de dodemansknop ook de onsteking onderbreekt weet ik niet. Mits het de schakelaar is dan zou hij ook niet moeten lopen op de direct aangevoerde benzine. Startmotor onderbreekt hij iig niet weet ik uit ervaring.. :P gewoon even in het schema kijken of de schakelaar los schroeven, net wat je wil.

Ps
relais van de brandstof pomp wil bij andere modellen Hohnda AT, CBR etc wel eens stuk gaan.


Iets met klok en klepel :?

Dodemansknop onderbreekt de ontsteking en het klopt, dat de brandstofpomp ook niet meer werkt, omdat de brandstofpomp pas bij werkende ontsteking wordt ingeschakeld.

En verder, als je de motor wilt starten met een defecte dodemansknop, dan kan je dat meteen vergeten, omdat je geen ontsteking hebt.
 
Ola FreaK,

Klopt, benzine ingespoten, maar pomp wel aan de kabel/stekker gehad hoor. Daar zit overigens geen stroom op! Essentieel detail dat ik vergeten ben te melden |(
Draadbreuk??...hmmmm.. Zou dat zo ineens kunnen dan?

Maar de dodemansknop zal toch niet de pomp uitschakelen? Dit heeft mi geen nut. Er zit dan nog benzine in de carburateurs?


Probeerde je de motor uit te zetten met de dodemansknop toen hij enkel op die direct ingespoten benzine liep? Dan kan het wel kloppen dat de schakelaar niks doet, hij onderbreekt dan zeer waarschijnlijk je brandstofpomp en die gebruikte je niet.

Dat is dan ook waar je het probleem moet zoeken. Even het stroomschema opzoeken en kijken hoe de brandstof pomp zijn spanning krijgt. Waarschijnlijk via die schakelaar en allicht via een relais/zekering Wil je niet alles doormeten, kijk dan alleen of spanning op stekker van de brandstofpomp komt(zeer waarschijnlijk niet). Voor de hand liggend(een aanname dus) is dan een slecht contact in die dodemansknop, dus openmaken en contacten even schoonmaken. De juiste manier is gewoon even doormeten en kijken tot waar hij wel spanning krijgt. Er kan ook ergens een draadbreuk als bv de draad naar de pomp ergens klem heeft gezeten.

Of hij met de dodemansknop ook de onsteking onderbreekt weet ik niet. Mits het de schakelaar is dan zou hij ook niet moeten lopen op de direct aangevoerde benzine. Startmotor onderbreekt hij iig niet weet ik uit ervaring.. :P gewoon even in het schema kijken of de schakelaar los schroeven, net wat je wil.

Ps
relais van de brandstof pomp wil bij andere modellen Hohnda AT, CBR etc wel eens stuk gaan.
 
Vroembert, dit zal het dus niet zijn of wel? Aangezien er geen prik op de stekker zit?.
Wist ook niet dat er revisie sets zijn. Erg handig om te weten! :Y


De brandstofpomp kan uitvallen, doordat de contactpuntjes die er in zitten ingebrand zijn, daar zijn revisie setjes voor te koop, zodat je niet de gehele pomp hoeft te vervangen. Waarschijnlijk heb je bij direct aansluiten op de accu iets meer spanning als via de kabelboom en doet hij het dan wel.

De dodemansknop onderbreekt alleen de ontsteking en niet de startmotor. Het kan zijn, dat die doorgelust is, omdat de dodemansknop nog wel eens voor problemen wil zorgen.
 
Dus mijn ontsteking is ook goed aangezien ik wel kan starten als ik bezien in de slang laat lopen??!

Iets met klok en klepel :?

Dodemansknop onderbreekt de ontsteking en het klopt, dat de brandstofpomp ook niet meer werkt, omdat de brandstofpomp pas bij werkende ontsteking wordt ingeschakeld.

En verder, als je de motor wilt starten met een defecte dodemansknop, dan kan je dat meteen vergeten, omdat je geen ontsteking hebt.
 
Dus mijn ontsteking is ook goed aangezien ik wel kan starten als ik bezien in de slang laat lopen??!
Als je motor loopt, werkt je ontsteking.

Je hebt nu twee dingen;
Geen spanning op brandstofpomp
Dodemansknop werkt niet.

Begin bij het eerste.

Tweede kan zijn dat het eerder is omzeild, slecht contact in de knop zelf, of elders.

Als je een wphb vindt, kun je mbv het electrisch schema wat makkelijker volgen wat de storingen verzaakt.
 
vfr750_Ignition_Circuit.jpg
 
Hej Martel ea!

Das handig! :Y THX! Mijn vfr is uit 92 maar ga er vanuit dat het gelijk is. Dan lijkt het er nu dus op dat het relais kapot is. Ik ga op onderzoek uit en hou jullie op de hoogte! *O*

Grtn
 
Vroembert, dit zal het dus niet zijn of wel? Aangezien er geen prik op de stekker zit?.
Wist ook niet dat er revisie sets zijn. Erg handig om te weten! :Y


Er komt pas prik op de stekker, als de motor gestart wordt. Met alleen contact aan, draait de brandstof pomp niet. Je kan ook mooi op het schema zien, dat het relais pas bekrachtigd wordt, zodra er prik op de bobines staan.


p.s. als je belang hebt bij een digitale versie van een nederlandstalig wph, laat het dan weten , dan stuur ik je een link.
 
Laatst bewerkt:
1/ Er komt pas prik op de stekker, als de motor gestart wordt. Met alleen contact aan, draait de brandstof pomp niet.

2/ Je kan ook mooi op het schema zien, dat het relais pas bekrachtigd wordt, zodra er prik op de bobines staan.

1/ en 2/ zijn een beetje tegenstrijdig hè . 1/ is mis : motor moet niet draaien om stroom naar de brandstofpomp te sturen. zou maar een slecht systeem zijn als je eens zonder benzine valt ;)

2/ is dus juist : kontakt aan en killswitch op run = brandstofpomp moet werken.
 
1/ en 2/ zijn een beetje tegenstrijdig hè . 1/ is mis : motor moet niet draaien om stroom naar de brandstofpomp te sturen. zou maar een slecht systeem zijn als je eens zonder benzine valt ;)

2/ is dus ook niet juist : kontakt aan en killswitch op run = brandstofpomp moet werken.

de brandstofpomp werkt pas als er vonken gemaakt worden.
dus zodra je op de startknop drukt of als de motor loopt.
is wel vaker het geval bij honda.
 
I stand corrected wat betreft lopen zonder brandstof pomp cq het onderbreken, mijn fout :+ Werk teveel aan BMW's denk ik :) Heb t later fout gecorrigeerd. Anders dan dat blijf er toch nog wel iets van mijn verhaal over toch... toch :9

anyway, het is in ieder geval duidelijk waar je het moet zoeken!
 
Terug
Bovenaan Onderaan