VFR750F 1986 weigert hoge versnellingen

vannelle

MF veteraan
23 nov 2007
3.491
2
where ever I lay my hat.....
Hi mensen,

Ik rij nou al een tijdje op de motor uit de topictitel en dat bevalt op zich echt prima.
Alleen de laatste paar dagen doet ie een beetje vervelend tegen mij....

Ik kom nu in de regel niet verder dan de 4e versnelling, soms is 3 de max.
Niet omdat ik niet meer WIL schakelen maar omdat dat gewoon niet gaat. Het voelt tijdens de poging tot schakelen alsof je tegen een solide iets aan zit te duwen, echt geen beweging in te krijgen.
Ik voel geen tandwieltjes die elkaar raken of zo, hoor ook niks aparts maar opschakelen? Neuh dus.
Lagere versnellingen gaan wel goed, soms een beetje geklier maar in de regel heel soepel.
Terugschakelen is altijd af en toe lastig geweest, beetje afhankelijk van het toerental.
Ontkoppelen doet ie prima, daar ligt het zeker weten niet aan.

Kan ik veilig concluderen dat na 145.000 km mijn synchromesh eindelijk de geest gegeven heeft of is er iets anders wat ik kan controleren/verhelpen?
 
Jij hebt geen synchromesh maar een constant mesh, draait de pedaal gemakkelijk om zijn as?

Oeps. :$

Ja, pedaal werkt in andere (lagere) versnellingen gewoon zoals het hoort. Draait soepel dus.
Net even gevoeld: asje heeft een paar mm speling horizontaal maar lijkt mij dat dat zo hoort?
Kan em trouwens ook ietwat op en neer bewegen, echt minimaal.
Hoort ie star gemonteerd te zijn? Is die minimale speling een verdachte?
 
Oeps. :$

Ja, pedaal werkt in andere (lagere) versnellingen gewoon zoals het hoort. Draait soepel dus.
Net even gevoeld: asje heeft een paar mm speling horizontaal maar lijkt mij dat dat zo hoort?
Kan em trouwens ook ietwat op en neer bewegen, echt minimaal.
Hoort ie star gemonteerd te zijn? Is die minimale speling een verdachte?

Beetje speling lijkt me normaal, dat heeft mijn VFR ook.
 
Misschien dat de centreerveer van je uitwendige schakelmechaniek is gebroken.

Dat kan je bekijken, zonder het blok uit te bouwen
full
 
Thanks! Zal er zsm eens naar kijken. :)
Vandaag weer even geprobeerd trouwens en hoog in de toeren schakelt ie wel gewoon, maar ja, om nou iedere dag met 200km/h hier over de Randweg rijden is ook niet zo'n best idee. :+

Zonet van werk naar huis kreeg ik em trouwens niet eens in z'n 3, kon daar het gas niet open trekken om toeren te maken maar op de Randweg ging het schakelen weer goed. :)
 
By the way, is kettingspanning hier misschien ook een factor in of kan dat niet?
Ja, stomme vraag, kan ik gewoon proberen idd maar ben retedruk met andere dingen die ff wat belangrijker zijn dus onderzoek ik graag eerst de theoretische kant van het verhaal. :)
 
Ik dacht dat al mijn oma's overleden waren maar kom er hier weer 1 tegen. :) Hoi oma! :W

Door gezondheidsprobleempjes tijdje niks gedaan behalve 1 ding:
Olie en filter ververst wat nooit kwaad kan natuurlijk want misschien plakten mijn koppelingsplaten wel aan elkaar.
Helaas, dat was het niet, kettingspanning ook niet.
Zoals gezegd een tijd niks gedaan maar vandaag weer even bezig geweest.
Heb de hoofdcilinder vervangen, hulpcilinder uit elkaar gehaald, schoongemaakt en weer in elkaar gezet.
Ik heb nu veel meer druk op de koppeling, heb er een goed gevoel over!
Als ik em nu in z'n 1 zet zonder draaiende motor en ik knijp de koppeling in dan kan ik het achterwiel gewoon draaien wat voor die tijd niet zo was.

Ja, er is mij in dit begin van het topic gevraagd of ie wel goed ontkoppelde en ik dacht oprecht van wel.
Kon em met draaiende motor gewoon in z'n 1 zetten zonder dat ie afsloeg of weg wilde.
Blijkbaar zat ik daar fout en stond ik daar toch met slippende koppeling.
Althans, dat is de theorie.

Koppeling voelt nu veel steviger aan en ik heb er veel vertrouwen in.
Heb nog niet kunnen testen omdat hij nu met ingeknepen koppeling gedoemd is een nachtje te rusten om het laatste beetje lucht er uit te krijgen.
Morgen ga ik em proberen en laat uiteraard de resultaten hier weten.

Of het nu goed gaat of niet: Allen bedankt voor de reacties. :)

Ik kom er morgen op terug, promise.
Naast problemen voorleggen kan het ook handig zijn om te laten weten hoe het is afgelopen natuurlijk.

Oftewel: Tot morgen! *D
 
Laatst bewerkt:
koppeling is heel makkelijk uit te sluiten in dit geval.
zet de motor op de middenbok en draai het achterwiel met de hand.
en met de andere hand bedien je het schakelpedaal.
mocht het nu aan de koppeling liggen, dan zou de bak op deze manier nog steeds moeten schakelen.
schakelt de bak nog steeds niet dan ligt de oorzaak ergens anders.
 
koppeling is heel makkelijk uit te sluiten in dit geval.
zet de motor op de middenbok en draai het achterwiel met de hand.
en met de andere hand bedien je het schakelpedaal.
mocht het nu aan de koppeling liggen, dan zou de bak op deze manier nog steeds moeten schakelen.
schakelt de bak nog steeds niet dan ligt de oorzaak ergens anders.

:^
 
koppeling is heel makkelijk uit te sluiten in dit geval.
zet de motor op de middenbok en draai het achterwiel met de hand.
en met de andere hand bedien je het schakelpedaal.
mocht het nu aan de koppeling liggen, dan zou de bak op deze manier nog steeds moeten schakelen.
schakelt de bak nog steeds niet dan ligt de oorzaak ergens anders.

Done that.
Onbelast schakelen gaat gewoon goed maar tijdens het rijden dus niet.
Aangezien de koppeling minder stevig aanvoelde ga ik nog steeds uit van een hydraulisch probleem.
Remolie is gloednieuw, nergens lekkage of zo............
Misschien drukverlies door oude slang?
 
Even pas op plaats. Blok is hoogstwaarschijnlijk goed. Rustig verder zoeken..
Koppelingskorf en/of platen kan/kunnen bv opspelen.. Met zoetvijltje op te lossen. Maar misschien is het wel iets anders..
 
Even pas op plaats.

Check

Blok is hoogstwaarschijnlijk goed.

Denk het ook, lijkt niet echt mechanisch te zijn

Rustig verder zoeken..

Weer check, ben niet in paniek alleen verontrustend nieuwsgierig. ;)

Koppelingskorf en/of platen kan/kunnen bv opspelen.. Met zoetvijltje op te lossen.

Kan goed zijn dat ik nu met open ogen in een grap trap, maar wat bedoel je met zoetvijltje?
Platen en korf staan nu al boven mijn verlanglijstje dus wat dat betreft snappen we elkaar wel. ;)
Maar zoetvijltje? :?

Maar misschien is het wel iets anders..

Die gedachte heb ik ook gehad, we snappen elkaar nog steeds. ;)
 
Kan goed zijn dat ik nu met open ogen in een grap trap, maar wat bedoel je met zoetvijltje?
Platen en korf staan nu al boven mijn verlanglijstje dus wat dat betreft snappen we elkaar wel. ;)
Maar zoetvijltje? :?

vrijdagmiddagmodus aan
bij een zoetvijltje smaakt het vijlsel zoet
vrijdagmiddagmodus uit

een zoetvijltje is een vijl met een fijne "kap" (fijne vertanding) waar je je koppelingskorf netjes braamvrij mee kunt maken zodat je koppelingsplaten er weer fijn in op en neer kunnen gaan.
De grove versie van de zoetvijl is de bastaardvijl.
 
Laatst bewerkt:
Hoi oma!! :j

Tijdje niks aan gedaan maar het is opgelost.
Heb beide koppelingscilinders gereviseerd en voila. Ontluchten was een ramp, had daar geen speciaal gereedschap voor.
Stomme is: Ik was er echt van overtuigd dat ie goed ontkoppelde, op de bok in z'n 1 met koppeling in bleef het wiel gewoon stil staan.
Zal wel toeval zijn geweest of net wel/net niet genoeg.
Het lag iig aan de hydrauliek, ben er dus mooi goedkoop vanaf gekomen! *O*

Thanks voor alle tips en hopelijk kan iemand anders iets met deze gebeurtenis.
Blijkbaar is niet altijd alles wat het lijkt.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan