Vietnam

Status
Niet open voor verdere reacties.
TV

TV kunnen we hier op 2 manieren ontvangen: via internet of via een schotel. Internet is beduidend goedkoper. Echter, de internet-monteur weigerde categorisch om dat bij ons aan te leggen met als argument: “de snelheid van de lijn is niet betrouwbaar en jullie zijn moeilijk”. Dat laatste klopt wel een beetje: Minh heeft zijn telefoonnummer dus bij problemen kunnen we hem rechtstreeks benaderen. Aan de andere kant geven we hem elke keer wat extra geld dus denkelijk wil hij die goede relatie niet laten verknoeien door lijnsnelheden, waar hij geen invloed op kan uitoefenen..

Wij ontvangen TV dus via een schotel. We hebben een abonnement voor 72 kanalen. Het kan ook gratis. Dan heb je 16 kanalen, maar daar zitten geen sport-kanalen bij. Dus geen Formule 1, MotoGP etc. Aangezien dat zo ongeveer de enige programma’s zijn waar ik naar kijk hadden we weinig keus. Dus dan maar een abonnement.

Helaas. Sinds mei is er een nieuwe wettelijke regel. Wat die precies inhoudt blijkt niet helemaal uit het verhaal dat op het scherm verschijnt. Maar het komt er grofweg op neer dat een aantal buitenlandse zenders iets moeten doen om weer toegelaten te worden.

De Engelse vertaling heeft het over “Editing” dat toegestaan moet worden. In mijn argwanende oren klinkt dat als “de overheid moet onmiddelijk in kunnen grijpen als ze iets zien dat ze niet bevalt”. Het betekent dat 13(!) buitenlandse zenders niet ontvangen kunnen worden. Hierbij zitten ook oa. 2 keer Eurosport en CNN. Gelukkig is Fox nog steeds in de lucht dus mijn F1 en MotoGP hoef ik (nog?) niet te missen.

Wat mij betreft kunnen ze beter een zooitje van die zenders eraf gooien, waar ze de gehele dag nagesynchroniseerde Chinese soap-series (spelend vele eeuwen geleden) laten zien. Maar dat is duidelijk weer teveel wishful thinking.
 
Zoiets dus. Nagesynchroniseerd. Geweldig nietwaar? Iedere Vietnamees, jong, oud, man, vrouw, van lagere school tot universiteit, iedereen zit altijd geboeid naar dit soort series te kijken.

full


full


full
 
Niet te koop

Waar ik regelmatig tegenaan loop is, dat veel dingen hier domweg niet te koop zijn. En alternatieven zijn er dan ook niet echt. Een paar voorbeelden.

Mierenlokdoosjes
Soms worden we hier knettergek van de mieren. Vorige bezoekers hebben mierenlokdoosjes meegenomen en die hebben uitstekend geholpen. Maar ze zijn uitgewerkt, dus de mieren komen weer in grote kuddes opzetten.

Boorolie
Ik ben op zoek geweest naar boorolie. Niets te vinden. Sommigen verkopers wijzen naar een fles 10W40 o.i.d. als ze “olie” horen. Als Minh dan uitlegt, dat het is om een werkstuk te koelen tijdens het boren of het draaien, wijzen ze naar de kraan. En ik heb de indruk, dat ze dat laatste heel serieus bedoelen.

Spiritus
Ik kreeg op een ander forum de hint om spiritus als boorolie te gebruiken. Op naar Nha Trang. Helaas. Nergens te vinden. En Minh kent er eigenlijk ook geen Vietnamees woord voor.

Voorlopig dus maar 10W40 gebruiken zoals een andere hint aangaf (nee, niet die van de verkopers).
 
Laatst bewerkt:
Spiritus als boorolie gebruiken lijkt me het recept voor brand. Dan is water al een stuk beter.
Missschien eens kijken bij een professionele werkplaats (machinefabriek) waar ze draai- en freesbanken gebruiken?
 
Bedankt voor de hint.

Het tweede is wat moeilijker: professionele werkplaatsen zijn hier moeilijk te vinden (professionals vinden is al bijna onmogelijk; kom ik op terug). De meeste zijn kleine 1-persoons-bedrijfjes en volgens mij leren die het vak van elkaar. Niettemin is het een tip die ik ga proberen.
 
Mierenlokdoosjes
Soms worden we hier knettergek van de mieren. Vorige bezoekers hebben mierenlokdoosjes meegenomen en die hebben uitstekend geholpen. Maar ze zijn uitgewerkt, dus de mieren komen weer in grote kuddes opzetten.
Hebben ze daar geen "Crawling insect killer" van Baygon? Gewoon een spuitbus, in Cape Town heb ik ze voor 1 euro gezien, in Manila 3 euro. Werkt ook tegen kakkerlakken, dus een klein spuitje is genoeg om alle mieren dood te maken. In Nederland doe ik heel zuinig met m'n spuitbus, want daar hebben ze alleen maar mierenlokdoosjes en geen gif in de winkel.

Ik zit momenteel in de Filipijnen, en heb hier ook wat in gereedschapswinkels (Ace Hardware) rondgekeken... Precies wat ik al gelezen had, allemaal goedkoop Chinees spul. Wel WD-40, net als alle Westerse import aanzienlijk duurder dan thuis. Ik kan me voorstellen dat je dingen als boorolie gewoon zelf moet meenemen of importeren. Wellicht is het op eBay te vinden voor weinig geld, maar dan denk ik meteen ook aan je verhaal over de kwaliteit van de post daar...
 
Ook niet te koop

Vooruit, nog wat laatste “klein leed”.

Oordoppen
Ik wil graag met oordoppen gaan rijden. Probleempje, ik woon in Vietnam. Het enige dat we hebben kunnen vinden is één website.
http://www.vatgia.com/raovat/2582/9...chong-on-non-bao-ho-kem-op-tai-chong-on….html
Dit zijn de simpele doppen met prijzen van VND 400 tot ca. VND 20.000 ofwel van €0,014 tot ca. €0,70. Niet duur, maar ook niet helemaal wat ik zoek. Ik zal dan toch universele oordoppen uit NL mee moeten laten brengen door bezoekers. Inmiddels zijn mij in een ander topic Alpine of Noizezz aangeraden. Ik heb na “uitvoerige analyse” besloten om de Alpine mee te laten nemen.

Boetseerklei of plasticine
Ik wil de wielen van mijn motor balanceren. Ik heb inmiddels uit NL plaklood. Het gemakkelijkst schijnt het te zijn om eerst met boetseerklei te testen en dan pas het lood aanbrengen. Maar kinderen hoeven hier blijkbaar niet te leren hoe ze moeten kleien. Jammer.

Kettingsmeersysteem
Het artikel uit het How-to topic. Wil ik ook gaan maken. Flesjes??? Pompje??? Nergens kunnen vinden.

Als deze zaken, en nog een paar meer, hebben we hier niet kunnen vinden en staan op de lijst voor de eerste bezoeker die langs komt. Geen artikelen: geen koffie, en zeker geen lunch en diner! ;)
 
Hebben ze daar geen "Crawling insect killer" van Baygon? Gewoon een spuitbus, in Cape Town heb ik ze voor 1 euro gezien, in Manila 3 euro. Werkt ook tegen kakkerlakken, dus een klein spuitje is genoeg om alle mieren dood te maken. In Nederland doe ik heel zuinig met m'n spuitbus, want daar hebben ze alleen maar mierenlokdoosjes en geen gif in de winkel.

Ik zit momenteel in de Filipijnen, en heb hier ook wat in gereedschapswinkels (Ace Hardware) rondgekeken... Precies wat ik al gelezen had, allemaal goedkoop Chinees spul. Wel WD-40, net als alle Westerse import aanzienlijk duurder dan thuis. Ik kan me voorstellen dat je dingen als boorolie gewoon zelf moet meenemen of importeren. Wellicht is het op eBay te vinden voor weinig geld, maar dan denk ik meteen ook aan je verhaal over de kwaliteit van de post daar...
We hebben ook nog 2 honden rondlopen (ons "security-team") dus we zijn erg voorzichtig met wat we rondstrooien. Vandaar de blikjes.

Meenemen in de container mocht niet: alle spuitbussen, flessen etc. moesten thuis blijven (dus ook de fles boorolie). En vloeistoffen in de koffer ben ik ook niet echt een voorstander van. En je zegt het al: importeren met alle ellende van dien.....
 
Worden je honden niet gepikt? Hadden wij wel last van.... Erg zielig, lieve hond is waarschijnlijk iemand zijn diner geworden :'(
 
Nog niet (grote Duitse herders). Maar we hebben ook wel de verhalen gehoord dat ze vergiftigd vlees over het hek gooien. Vandaar dat we ze 's nachts binnenlaten.
 
Mobieltjes

Ik heb niets met mobieltjes: het zal mijn leeftijd wel zijn. Ik heb de allergoedkoopste Nokia met pre-paid card, die hier te koop is. Ik gebruik hem praktisch nooit. Het is alleen soms gemakkelijk als ik in mijn eentje op stap ben en Minh moet wat vertalen voor mij. Dit in tegenstelling tot de Vietnamees. Zeker in HCM hele straten met alleen maar winkels met mobieltjes.

Handsfree in het verkeer? Hi, hi. Dat handsfree geldt alleen voor het besturen van de motor/scooter/auto. Je hebt je handen vrij van het stuur om rustig en geconcentreerd te kunnen bellen. Je ziet auto’s op betrekkelijk grote wegen rustig midden op de weg 30 rijden omdat ze iemand moeten bellen en dan op hun gemak het nummer aan het zoeken zijn. Ook motorfietsen zie je over de weg zwalken. Iets om op te letten als je aan het rijden bent.

Zelfs mijn tandarts was de laatste keer “goed bezig”. Hij had net een nieuwe kroon bij mij vastgelijmd en was wat lijm aan het verwijderen toen zijn mobieltje afging. Een assistent drukte toen de telefoon tegen zijn oor en hij ging verder met krabbelen en praten. Zodra ik de kans kreeg ben ik rechtop gaan zitten. Hij wijzen dat ik weer moest gaan liggen en ik op zijn mobieltje wijzen (met een boos gezicht: ik betaal dus verwacht ik onverdeelde aandacht). Ik kreeg de indruk dat hij het toen vrij snel afbrak. Voor de rest overigens een aardige vent en zeker een goede tandarts.
 
Kleding

Kort geleden zag ik dat het zoveelste topic werd geopend over welke (beschermende?) kleding in de zomer in NL op de motor te dragen. En ik verwonderde mij over alle commentaren.

Maar goed, hoe is dat eigenlijk in Vietnam? Welnu, ook de Vietnamezen dragen beschermende kleding...............tegen de zon.

Helm
Is niet alleen tegen de zon, maar domweg verplicht. Alhoewel je hier in de buurt ook genoeg mensen met alleen een petje ziet rijden.

Stofmasker
Hier zie je met name de vrouwen mee rijden. Deels denkelijk ook om niet bruin te worden. Hoort dan een grote zonnebril bij.

Jack etc.
Vrijwel iedereen draagt op een iets langere rit dan naar de hoek van de straat iets van een jack, shirt met lange mouwen etc.

Handschoenen
Als vrouwen iets met korte mouwen aanhebben dragen ze bijna altijd lange handschoenen ongeveer tot aan de schouder.

Broek etc.
Tja, eigenlijk alles. Soms shorts, meestal lange broek en voor de vrouwen ook jurk of Ao Dai.

Schoenen
Alles van slippers tot nette schoenen.

Kortom, het merendeel is ter bescherming tegen de zon en voor de dames vaak ook om niet bruin te worden. Ik denk niet dat er erg veel Vietnamezen zijn die kleding dragen als bescherming tegen vallen.

Erich en ik zijn volgens mij de enige personen in de wijde omgeving, die dat wel doen. Erich heeft een systeemhelm en ik een in NL gekochte integraal. We hebben allebei meshjacks met bescherming, kevlar jeans, laarzen (die van Erich een stuk zwaarder) en handschoenen.

En geloof me, als je eenmaal rijdt is het ondanks de temperaturen hier best te doen.

De (internet)foto is duidelijk van vóór de helmplicht.

full
 
Welk verhaal zit er achter het niet bruin te willen worden bij de vrouwen (en mannen?)? Heb ik al vaker gehoord.

als je wit bent betekend dit dat je niet op het platteland woont en dat je niet op het land buiten hoeft te werken. status dus, maar inmiddels in china volledig doorgeslagen. in alle huid middeltjes zitten chemicaliën die je huid ook witter maakt
 
als je wit bent betekend dit dat je niet op het platteland woont en dat je niet op het land buiten hoeft te werken. status dus, maar inmiddels in china volledig doorgeslagen. in alle huid middeltjes zitten chemicaliën die je huid ook witter maakt
Ah ok. Dus zoals hier vroeger. Hoe witter en dikker, hoe beter (en rijker). Ik wist niet dat het in die landen ook zo was.
 
Hoera, we hebben weer internet! De monteur heeft o.a. een splitter en een aantal stukken kabel buiten vervangen. Daarnaast heeft hij in de hoofdmast de aansluitingen gecontroleerd.

Het valt niet mee om een aantal dagen vrijwel zonder internet te zitten. Duimen dat het voorlopig goed blijft.
 
TV vervolg

Een vervolg op mijn post van 16 juni. Gisteravond kwam Minh er bij toeval achter dat K+, de maatschappij die zorgt voor onze tv-ontvangst, eigendom is van de Vietnamese overheid.

AAARRRGGGGHHHH!!!

Blijkt dat we degenen, die ervoor zorgen dat we maar liefst 13(!) zenders niet kunnen onvangen, daar ook nog eens voor betalen! Hier word ik niet blij van. Snel kijken of er alternatieven zijn.

Maar het is duidelijk, je kunt het zo gek niet bedenken: het kan hier altijd gekker.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan