Vietnam

Status
Niet open voor verdere reacties.
Nog een aanvulling. Op het terrein van de Thiên Mụ Pagoda staat ook de taxi, waarmee de eerste monnik, die zichzelf in brand stak, naar Saigon is gereden.

In der daad, had ik weggelaten.
full


De man is degenen onder ons die voor de Vietnamoorlog te jong zijn waarschijnlijk eerder bekend als "Rage Against The Machine" cover.

Thích Quảng Đức op de "Rage" hoes
full


Diegenen die nog jonger zijn, covers was dat waar we vroegen muziek in wikkelden. ;)
 
Einmal mit Profi's arbeiten...

Midden in de nacht word ik wakker omdat de bus stopt.

De vrouwen gaan naar buiten de bosjes in, de mannen gaan roken. Normaal, dus ik probeer verder te slapen.
De vrouwen komen terug, de mannen niet.
Dan gaat de bus langzaam omhoog. B|
Wat the ….
Toch maar eens kijken.

Het lijkt wel een ritueel, de mannen staan allemaal in een halve cirkel om een bijzonder dun, potig, vies mannetje en staaren op een klein vuurtje. De vrouwen plakken achter de ruiten van de bus.
Rare jongens die Vietnamesen, denk ik…dan zie ik de band. :o

Cupping een motorprobleem? Welnee.
full


Het menneke blijkt monteur (en de eerste echte vakman die ik hier tegen gekomen ben) en vulkaniseur. Één van onze dubbelluchtbanden is lek en hij vulkaniseert een stuk rubber op de binnenband.
Bij de montage merkt hij dat ook de tweede lek is, en ik kann in rust kijken hoe hij alleen de band van de bus haalt, de velg demonteert (zie "Moker" op beeld 1) 8-) , de binnenband plakt en…

…vulkaniseren met een pers en hitte (benzinebrandje in een oude zuiger) 8-)
full


Daarna probeert hij de buschauffeur een nieuwe (nouja nieuwere) buitenband te verkopen.
Welnee nergens voor nodig, die ist noch nog prima? :r
Het monteurtje ze de hele handel ratsfats weer in elkaar, een vakman aan het werk.
Zal wel vaker gebeuren hier. *D
(op andere reizen zie ik dit vaker, als je weet wat het is zijn de wegen van Z.O.Azie VOL van dit soort bedrijfjes)

Met een blik op het profiel overweeg ik hier gewoon uit te stappen, maarja, twee uur ‚s nachts in-the-middle-of-nowhere. Liever niet.
 
Jobs in Vietnam

Wie een tijdje in Vietnam wil werken moet zeker eens kijken op:
LinkedIn Groups | LinkedIn

Of gemakkelijker op het profiel https://www.linkedin.com/pub/arjan-brinks/0/a50/66 en dan onderaan bij “Groepen”.


Edit.
Na het plaatsen zag ik dat de forum-programmatuur een complete puinhoop maakt van de eerste link. De link wordt op een volkomen willekeurige plaats afgebroken en van het deel erachter wordt slechts ca. 1/6 getoond. Geweldig!

Het zal dus via de tweede link moeten. Deze werkt gelukkig zowaar wel.
 
Laatst bewerkt:
What are the major risks in Vietnam in 2014?

Nog maar weer eens een achtergrondartikel van internet geplukt.


After more than 7 years in Vietnam, I’m still very impressed by the continual activities in all the major cities such Ho Chi Minh City or Hanoi. Even in the middle of the night, people are constructing buildings, cleaning the street or even selling stuffs. It’s like Vietnam never sleep.
With more than 42% of the population under 25 years old, Vietnam is preparing young generation at the challenging world economy. Vietnam’s development starts by the development of infrastructure, education and medical facilities.

Transportation
When I had arrived in Ho Chi Minh City, my first question was “why is there so many motorbikes in the street?”. The driver had answered with large smile “no, it’s just few motorbikes. It’s not the rush hour”.
This is a surprise for none, the traffic accident is the major risk in Vietnam.

full

Source: General Statistics Office of Vietnam

With more than 36 million motorbikes and more than 2 million cars in Vietnam, it seems that the statistic mentions only the accident declared to the Authorities.
Even if the motor-vehicle insurance is compulsory, less than 20% of motorbike drivers buy insurance. Who will pay the medical expenses in case of bodily injuries?

Epidemic diseases
With more than 93.4 million people estimate on July 2014 in Vietnam, the medical facilities are the major concerned of Vietnamese authorities.

full

Source: General Statistics Office of Vietnam

Even if the number of public hospital is arising, some people do not have access to medical treatment. With its needs on medical facilities and capacities, Vietnam had attracted several investors from Malaysia, Singapore, … But the medical cost in private facilities are often not affordable for large part of the population.
Even if insurance can the solution to get access to better medical treatment, Vietnamese are often rejecting this option for the below reasons:

full

Source: New York Life, MoF

Fire and explosion 2014
After 2 600 fires and explosions in 2013 in Vietnam, the situation had been improving in 2014.

full

Source: General Statistics Office of Vietnam

But still several people were injured or died in 2014.
Although the Decree No. 130/2006/ND-CP stipulates that Fire and Explosion insurance is compulsory for corporate in Vetnam, a large number of corporate do not comply with the regulation.
For company with 2 billion VND assets, the annual premium is around 2.1 million VND. For such premium, you do not need to be worried about natural peril, theft, fire,….
By Emmanuel Boeriswyl, the January 23th, 2015

Bron: What are the major risks in Vietnam in 2014?


Edit. Tja, het was te verwachten, ook deze link is verkl ehhh...lijkt nergens op. :N Maar geloof mij, ik heb dit artikel niet zelf verzonnen. :+
 
Laatst bewerkt:
Leraren

Een paar dagen geleden schreef ik dat een baan als leraar al gauw zo’n VND 150 M. kost. Ik vroeg mij af waar dat geld blijft dat mensen betalen voor een baan als leraar.

Minh heeft zo links en rechts geïnformeerd en kwam met het volgende.

In het algemeen gaat het geld vanaf het management van de school naar het management van de stad en mischien ook naar de provincie.

Een school in de stad heeft meer kandidaten dan hier in een landelijke omgeving. Daarom is het bedrag in de stad ook hoger dan bij ons.

Het management van een school kan niet zelf beslissen om meer leraren aan te nemen, ze moeten toestemming hebben van het hogere management.




OK. Ik zal mijn kritische en vooral cynische opmerkingen bij deze zinnen maar voor mij houden. :X
 
Kokosnoten

Dit is een klein bedrijfje dat kokosnoten verwerkt. Van het vruchtvlees wordt olie gemaakt en deze wordt verkocht aan fabriekjes, die het als grondstof voor o.a. koekjes, snoepgoed, ijs etc. gebruiken.

De schillen worden gemalen en gebruikt als een soort van potgrond en is heel goed voor kleine bomen. Tuincentra, ehh, bedrijfjes waar je bloemen en planten kunt kopen gebruiken het om de planten in te zetten.

Dit zijn andere kokosnoten als dat wij in de tuin hebben staan, nou ja, één boom. De kokosnoten van onze boom zijn voornamelijk goed voor het kokossap. Poosje in de koelkast: heerlijk met warm weer.

full
 
Cultuur

Ik vraag me wel eens af ik de cultuur hier ooit zal begrijpen. Ja, ja, ik weet het: dom geboren, simpel gewiegd.....

Niettemin....

Ok, ter verduidelijking een –misschien wat gezocht- voorbeeld.

Vietnamezen trekken zich totaal niets van een ander aan:
- Ze rijden of ze alleen op de weg zijn
- Geluidsinstallaties in huis staan vaak op een volume waarmee je in Camp Nou moeiteloos boven de brullende mensenmenigte uit komt
- Karaoke op hetzelfde volume maar dan klinkt het als een varken in doodsnood.
Dit alles schijnt trouwens ook (een vorm van) cultuur te zijn.

Goed. Maar dan.

Onze buurjongen gaat dit jaar trouwen. Jawel, we zijn al uitgenodigd. Maar dat kan pas op z’n vroegst na begin maart. Hij moest volgens de cultuur namelijk 3 jaar!!!! wachten na het overlijden van zijn grootmoeder. En mag volgens diezelfde cultuur dus ook niet met zijn vriendin in 1 kamer slapen. Of nauwkeuriger gezegd: 3 jaar wachten met sex!

O, en om alles in het juiste perspectief te plaatsen, we hebben het hier wel over iemand van in de dertig!

Minh gaf me nog het voorbeeld van een bekende, wiens vader’s gezondheid erg slecht was. Ze is toen snel getrouwd, terwijl ze dat eigenlijk nog niet wilde. Maar ja, ruim 3 jaar wachten zag ze ook niet zitten.

In vind het voorzichtig gezegd wat merkwaardig, dat hierbij de mening van anderen ineens wel belangrijk is. Terwijl die er geen enkele hinder van ondervinden.


Ik zei het al: Tôi ngu!
 
Apps

Ik vond nog een mogelijk aardige app, die tegen een waanzinnige prijs wordt aangeboden. Over de originele prijs zullen we maar helemaal zwijgen. Ik heb aan Minh gevraagd of zij nog iets uit de lijst heeft. Wie weet, heel misschien.....

full

full
 
Arduino (4)

Ik realiseerde mij ineens dat ik de laatste stand van zaken rond de flow-meter nog niet op het forum had geplaatst. Zie FredVN in "Vietnam" en de volgende dagen.

Welnu, de resultaten zijn deels positief en deels negatief.

Negatief
De meter blijkt niet gevoelig genoeg om de flow in de inlaat van de carburateur te meten. Dat is eigenlijk een tegenvaller. Ik had gehoopt dit ook te kunnen gebruiken voor het balanceren van mijn carburateurs. OK, de U-slang is er ook nog.

Positief
Een snelle test met een oud luchtfilterhuis van mijn motor gaf goede resultaten. Als je de probe iets verplaatste gaf dat duidelijk een verschil in meting.

Ik ben daarna nog wat aan het fine-tunen geweest: de metingen wat langzamer presenteren en de behuizing, waar het barometermodule in zit, zo luchtdicht mogelijk gemaakt. Ook zijn de Arduino met het display in een kastje gebouwd.

Ik heb dus nu zonodig twee opties tegelijk om te meten: de oude vloeistof-manometer en de nieuwe Arduino flow meter.
 
GPS

In FredVN in "Vietnam" meldde ik al dat ik in Nha Trang een GPS-ontvanger voor de Arduino heb gekocht. Welnu, hij is inmiddels volledig operationeel. D.w.z. hij moet nog wel in een kastje worden gebouwd, maar dat geldt denkelijk voor bijna al dit soort projecten. Punt is hier dat ik nog wat materialen moet kopen en ik wil dat combineren met o.a. een bezoek aan mijn smoelensmid.

Ik had de GPS-module na een halve dag rommelen aan de praat: een goed werkende ontvanger + Arduino-sketch, die de informatie op een vier-regelig display geeft. De lay-out op het display heb ik naar mijn eigen wensen aangepast. Zie de foto, waar mijn coördinaten om privacyredenen zijn vervangen door die van mijn (ooit) favoriete terras aan de boulevard van Nha Trang. OK, de hoogte klopt niet, het terras ligt aan zee. De ontvanger werkt erg goed: ik ontving al 3-8 satellieten met de ontvanger gewoon op het bureau. Dat maakte het testen een stuk eenvoudiger. Voor het inbouwen van de ontvanger pvc-pijp gebruikt: nog genoeg op voorraad en gemakkelijk te verwerken. Omdat er nog een 4-aderige kabel van het oude weerstation naar beneden liep heb ik de pluggen uit het oude weerstation gesloopt en die gebruikt om de kabel aan te sluiiten. De antenne is op dak bevestigd. Zie de foto.

full

full


U-center
Mijn eerste testen vonden plaats met u-center. Een heel mooi freeware-programma, waarmee je heel snel kunt zien of de ontvanger wat doet. In de iconenbalk de juiste com-poort aangeven en de juiste snelheid en voila, je ziet meteen hoeveel satellieten je kunt ontvangen, welke dat zijn, waar ze staan en hoe sterk het signaal is.

GPS-Sky
Met behulp van GPS-Sky heb ik na het oplossen van een serie problemen (werkt niet op Windows 7 of 64 bits-systemen of 9600 baud etc) een tweetal plots van mijn radio-horizon kunnen maken.

Plots
Ik vond de signaalsterkte op de plots in eerste instantie op sommige plaatsen toch wel verrassend in die zin dat ik daar hogere signaalsterktes had verwacht, met name in het westen. Maar toen zag ik mijn foto van de antenne en wist ik het: de pilaar schermt het signaal af. De “gaten” aan de onderkant zijn de heuvels om mij heen. Maar volgens de grafiek heb ik er minder last van dan gedacht. Het slechtste punt is in het westen op ca. 8 gr. Met een gradenboog had ik het idee dat ze een stuk hoger waren. OK, mazzel dus.

full

full


Alles bij elkaar een leuk project, niet ontzettend moeilijk met een goed en voor mij nuttig resultaat. Nu verder met de schotelantenne voor de weersatellieten.
 
Bochtentechniek (1)

Hele boeken zijn daarover volgeschreven: waar je een bocht moet beginnen, hoe de bocht moet lopen en waar je de bocht weer uit moet komen. Maar dat is de theorie. De praktijk is als altijd een stuk weerbarstiger.


Tijdens een ritje op de grote weg richting Nha Trang (als altijd betrekkelijk rustig qua verkeer) realiseerde ik mij dat mijn techniek al aardig roestig begint te worden. Als ik naar mijn achterband kijk schrik ik er soms zelf van (en nee, ik plaats geen foto!). Daar zijn overigens wel wat redenen voor aan te geven.

Geen talent
Ik zal de voorzet zelf maar vast geven, dat bespaart anderen de moeite van het reageren.

Geen trainingsmogelijkheid
Ik denk dat dit toch wel de belangrijkste factor is. De wegen en vooral de andere weggebruikers zorgen ervoor dat het maken van een goede bocht hier praktisch onmogelijk is. Wat voorbeelden.

Het wegdek
Op de meest onverwachte plaatsen vind je gaten in het wegdek of troep erop. Een leuke weg om te rijden is die van Nha Trang naar het vliegveld. Vierbaans, met betonblokken in het midden dus van tegenliggers heb je geen last. Maar die belemmerde ook het zicht op het zand in een bocht. Zie FredVN in "Vietnam"

Ook kan het wegdek ervoor zorgen dat tegenliggers plotseling zonder ook maar iets aan te geven naar jouw baan schieten als ze ook maar het vage idee hebben dat er een slecht stuk in zit.

Medeweggebruikers
De meeste auto’s zitten altijd wel een stuk op de anders weghelft. Ze zitten dan ongetwijfeld te roken, te telefoneren of te ouwehoeren. En natuurlijk, een enkele keer maken ze ook een wijde bocht om een motorfiets te passeren, maar dat zijn uitzonderingen, meestal wordt er een poging gedaan de spiegels mee te nemen. :+

Het betekent in alle gevallen dat je niet aan de buitenkant van je baan een bocht in kan zetten want de kans is levensgroot, dat daar al een tegenligger zit.

Halverwege de bocht netjes tegen de rand van de weg aan? Ook niet echt aan te bevelen: gaten, zand, motorfietsen, koeien, honden, afval, berg stenen, stapels hout, geparkeerde voertuigen, voetgangers en nog veel meer kunnen zich daar bevinden.

Bochtentechniek?
Samenvattend is de bochtentechniek hier dus:
Ongeveer in het midden van je baan de bocht insturen, halverwege de bocht ietsje aan de binnenkant van het midden van die baan zitten en ongeveer in het midden weer eruit komen.

Of nog duidelijker: gewoon het midden van de baan blijven volgen (en duimen dat ook daar zich geen obstakel bevindt).
 
Bochtentechniek (2)

Trainingsmogelijkheden
Er zijn, ehh er waren twee plaatsen hier in de omgeving van Nha Trang waar je leuk bochten kon oefenen. De eerste is de bergweg naar het vliegveld, dit mede door de betonblokken in het midden. Hoewel de vele taxi’s het maken van een leuke bocht soms behoorlijk moeilijk maken. Maar na de lading zand in de bocht ben ik hier heel veel voorzichtiger geworden.

De tweede was de weg die boven Nha Trang naar het noorden loopt. Gewoon de boulevard en vervolgens de kustweg volgen, dan kom je er vanzelf op. Schitterende vierbaans weg, prachtig asfalt, dubbele doorgetrokken witte lijn in het midden. Perfect zou je zeggen. Dat vond ik ook de paar keren dat ik er heb gereden. Erich meldde echter een paar dagen geleden, dat hij, rijdend op de meest rechtse baan, in een bocht echt tegen de rand van de weg aan moest rijden om een tegenligger te ontwijken! Deze proleet was dus met zijn auto over de dubbele streep heen helemaal op de 4e baan terecht gekomen.

Armen
Ik heb er inmiddels ook geen enkel probleem mee als dit soort potentiële moordenaars, want dat zijn het in mijn ogen, met voertuig en al van een hoge berg storten of liever nog minimaal beide armen op een zodanige manier breken, dat ze nooit meer van hun leven een stuur vast kunnen houden.

Hard? Asociaal? Lomp? Ongevoelig?

Kijk dan even voor het gemak naar het eerste grafiekje in FredVN in "Vietnam"

Of nog duidelijker, ik heb Minh de cijfers over 2013 laten zoeken. Dit omdat ik ook de cijfers van Nederland over 2013 heb en er dus vergeleken kan worden.
- Nederland 570 doden
- Vietnam 9805 doden

Voor wie nu iets gaat roepen over meer inwoners:
- Nederland 17 mil.
- Vietnam 92 mil.
Ofwel 5,4 zoveel.

Als je die 5,4 loslaat op de 570 doden in Nederland kom je op ca. 3000 voor Vietnam. Nogal een verschil met de huidige 9805.

Ik ben er heilig van overtuigd dat het aantal dodelijke slachtoffers in Vietnam door mijn idee / wens / suggestie / oplossing (doorhalen wat ....) minimaal zal halveren.
 
Bochtentechniek (3)

Tijdens mijn research voor de bijdrage van gisteren kwam ik dit artikel tegen.


Overleven in de verkeerschaos
Dit verhaal werd op 25 september 2013 via De Persdienst gepubliceerd

PHU QUOC / HO CHI MINH CITY - Terwijl de regen met bakken uit de lucht valt en het onweer kraakt, wijst motortaxichauffeur Dinh Nguyen vanonder een overkapping naar de overkant van de straat. Een felrode scooter staat er nat te regenen. "Die huur je al voor 160.000 Dong per dag (ongeveer 5,60 euro)", zegt Nguyen. "Een Yamaha, automatisch en erg snel."
Net als in de rest van Vietnam is het op het eiland Phu Quoc eenvoudig een scooter of motorfiets te huren. Mede enthousiast gemaakt door de lokale bevolking, die massaal op gemotoriseerde tweewielers het eiland over gaat, maken buitenlandse toeristen daar volop gebruik van.
Dat deed ook Tim Valk. De uit Loon op Zand afkomstige student reed op 2 augustus met een gehuurde scooter op Phu Quoc een Vietnamese man aan. De 51-jarige Vietnamees overleed aan zijn verwondingen, Valk zit sindsdien in voorarrest en wordt mogelijk gerechtelijk veroordeeld. Volgens de Vietnamese wet, die bij verkeersongelukken soms zeer streng wordt gehandhaafd, kan Valk vele jaren de gevangenis in gaan.

"Als iemand een scooter huurt, denk ik weleens: als die maar weer heel terug komt", zegt Winand Curvers, een Nederlander die samen met zijn Vietnamese vrouw een hotel runt op Phu Quoc. Volgens Curvers, die net als veel andere hoteleigenaren op het tropische eiland scooters verhuurt, onderschatten toeristen vaak de risico's. "De staat van de wegen is vaak slecht en vooral de automatische scooters zijn erg pittig. Die dingen gaan 70 tot 80 kilometer per uur, het zijn net motoren."
Ongelukken komen volgens Curvers regelmatig voor. "Van de huurders onder de 35 jaar, komt één op de tien scooters terug met een paar krassen, omdat men onderuit is gegaan."

Uit cijfers van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) blijkt het verkeer in Vietnam jaarlijks aan gemiddeld tienduizend mensen het leven te kosten. Hoewel het aantal verkeersdoden in 2012 lichtelijk daalde, is er volgens de WHO sprake van een 'serieuze uitdaging'. "95 procent van de 39 miljoen geregistreerde voertuigen is een motorfiets en er komen elke dag zevenduizend bij", zegt WHO Vietnam in een reactie. "Per dag worden meer dan dertig verkeersdoden geregistreerd, maar dat is zonder het aantal mensen dat niet in het ziekenhuis overlijdt. Het werkelijke aantal verkeersdoden ligt naar schatting nog dertig procent hoger."

Volgens de WHO zijn alcohol en te hard rijden de belangrijkste oorzaken en worden verkeersregels massaal genegeerd. Op Phu Quoc domineren de scooters zowel het asfalt als de modderpaden. Ze rijden er rechts, links en in het midden van de weg. Hoewel tegen de regels, wordt dergelijk spookrijgedrag door de Vietnamezen als normaal beschouwd. Voor Tim Valk vormde het juist een obstakel. De Brabander, die niet over een Vietnamees rijbewijs beschikte, raakte in de problemen nadat hij op zijn weghelft was geschampt door een tegenligger.

Hoteleigenaar Winand Curvers laat scooterhuurders steevast een formulier ondertekenen waarin staat dat de huurder over een Vietnamees rijbewijs beschikt, een wettelijke verplichting die op grote schaal wordt genegeerd en waar de politie vaak pas naar vraagt als er een aanrijding is veroorzaakt. "Iedereen kan een scooter huren, maar na ondertekening ligt de verantwoordelijkheid volledig bij de huurder", zegt Curvers.

Vele malen drukker dan op Phu Quoc is het in Ho Chi Minh City, het commerciële centrum van Vietnam. Onder een kakafonie van geclaxonneer rijden de scooters rijen dik door de straten. Op een kruispunt gaat het maar net goed als een jonge knaap met een haarspeldbocht nog net voor de Honda van een oudere dame langs schiet. De dame kijkt amper op.

Ook wanneer de huurder niet over het verplichte Vietnamese rijbewijs beschikt, is het in deze miljoenenstad eenvoudig een scooter te huren. Meneer Phuong, die als gids in Ho Chi Minh City werkt, verhuurt er regelmatig een aan toeristen. "Maar je kunt ook een motor kopen", vertelt hij. "Een vriend van mij heeft er nog een staan. Kost maar 6 miljoen Dong (210 Euro)."
Of daar papieren voor nodig zijn? Phuong wuift de vraag met een handgebaar weg. "Daar geeft niemand hier iets om."

Bron: http://www.atehoekstra.com/index.php/68-overleven-in-de-verkeerschaos
 
Bezoek

Ik kreeg gisteravond een mailtje van een vriend dat burgemeester Aboutaleb van Rotterdam op bezoek is in Vietnam. Even googlen gaf mij de reden aan. Jammer dat ik het niet eerder wist: had ik hem kunnen uitnodigen voor een paar glazen Dalatwijn op mijn terras. O-)

Maar je leest meteen nog eens wat interessant nieuws.
De Vietnamese overheid streeft er naar dat 85% van de boeren in 2015 op het platteland toegang heeft tot veilig drinkwater en goede sanitaire voorzieningen.

Geweldig! Zou er nu eindelijk schot in de zaak komen? Volgens eerdere berichten zou er eind 2012 al een waterleiding naar ons huis lopen. Zie (FredVN in "Vietnam") OK, dan maar eind 2015. Of zouden wij tot die 15% behoren?

Ah, ik zie het al: wij zijn geen boeren. :+ |(



Burgemeester Aboutaleb op werkbezoek naar Ho Chi Minhstad en Bangkok

Burgemeester Ahmed Aboutaleb brengt van 8 tot en met 13 maart een bezoek aan Ho Chi Minhstad in Vietnam en Bangkok in Thailand. De Vietnamese miljoenenstad is net als Rotterdam een deltastad die te maken krijgt met hogere waterstanden en overstromingsgevaar. Op verzoek van het ministerie van Infrastructuur en Milieu adviseert Rotterdam Ho Chi Minhstad. Samen met Rotterdam is een klimaatprogramma ontwikkeld dat Ho Chi Minhstad in de toekomst veilig moet maken. In Bangkok spreekt burgemeester Aboutaleb over crisisbeheersing en opent hij het Holland paviljoen tijdens de Agri Horti Business Week. In beide steden bezoekt hij de lokale havenautoriteiten.

In oktober 2010 tekenden de Vietnamese premier Dung en toenmalige Nederlandse minister-president Balkenende een 'preferred partnership' op het gebied van klimaatadaptatie en watermanagement. Burgemeester Aboutaleb: “Deltasteden wereldwijd hebben veel overeenkomsten. De bevolking groeit, er is behoefte aan ruimte. Tegelijkertijd zijn ze kwetsbaar voor de gevolgen van rivierwater- en zeespiegelstijging. Rotterdam is een stad waar veel kennis op dit gebied wordt ontwikkeld, in nauwe samenwerking met bedrijven en kennisinstellingen in de regio. Het partnerschap tussen Nederland en Vietnam biedt mooie kansen voor het bedrijfsleven.” Op dit moment is een consortium onder leiding van Grontmij bezig om het klimaatadaptatieplan in Ho Chi Minhstad te implementeren.

Drinkwater
Ook de drinkwaterkwaliteit is in Vietnam een punt van zorg. Het rivier-, kust- en grondwater in de regio Ho Chi Minhstad en de Mekong Delta is door urbanisatie, industrialisatie, havenontwikkelingen, verzilting en toerisme ernstig vervuild. De Vietnamese overheid streeft er naar dat 85% van de boeren in 2015 op het platteland toegang heeft tot veilig drinkwater en goede sanitaire voorzieningen. Burgemeester Aboutaleb wordt in Vietnam vergezeld door de Manager Productie Drinkwater van het waterbedrijf Evides, bedrijven uit de Nederlandse watersector en een delegatie van de Rotterdam School of management van de Erasmus Universiteit.
Verder ontmoet burgemeester Aboutaleb de bestuurders van Ho Chi Minhstad en spreekt hij met vertegenwoordigers van zowel het Vietnamese als Nederlandse bedrijfsleven.

Bron: Nieuws
 
Nha Trang

We zijn gisteren naar Nha Trang geweest. Ik moest naar de tandarts. Daarnaast moest ik een serie boodschappen doen voor de diversen hobbies. Dus was de meest gemakkelijke oplossing dat Minh zou rijden en ik achterop. Dan hoefden we niet elke keer de motor te parkeren maar kon ik gewoon even afstappen en mijn inkopen doen.

Gelijk nog even onze dierenarts bezocht, die net buiten Nha Trang zijn praktijk heeft en daar een beetje rondhangt met zijn gebroken schouder. FredVN in "Vietnam" Het gaat gelukkig al beter met hem al kan/mag hij nog niet motorrijden..

Het was wel weer eens aardig om “rustig” om je heen te kunnen kijken tijdens de rit. Dan valt b.v. weer eens op dat een uitrit in feite gewoon een voorrangskruising is. Vanzelfsprekend neemt het verkeer vanuit de uitrit die voorrang. :+

Op de terugweg had ik een dikke stok in mijn hand: gekocht om de afgebroken steel van een schep te vervangen. Toen we op de grote weg reden en wilde afslaan stak ik mijn arm uit. Een tegenligger had daar maling aan en ging toch inhalen, terwijl wij op dat moment nog midden op onze baan reden. Ik heb toen de stok maar uitgestoken om richting aan te geven. De chauffeur koos eieren voor zijn geld en voegde weer netjes in. O-)

Morgen meer.....
 
Nee, de tegenligger was een klein busje.

Als hij niet was ingevoegd, had ik snel de stok omhoog gedaan. Ik had de stok deels tussen ons in, dus als ik daarmee de voorruit raak slaat het uiteinde van de stok in Minh haar ribben en het middendeel in die van mij.







Maar dat wist de tegenligger niet......... O-)
 
Bochtentechniek (4)

Voor degenen, die zich mogelijk geërgerd hebben aan mijn nogal harde conclusies over sommige chauffeurs hier –waar ik overigens geen letter van terugneem- een nadere toelichting.

Alles in deze reeks over het verkeer is eigenlijk ontstaan tijdens één ritje de vorige week. Ik moest iets kopen en ben gelijk even een stukje doorgereden om wat (uit) te blazen. Ik had die rit meerdere keren te maken met de geschetste bochtenproblematiek.

Op de terugweg was het weer eens raak. De grote weg naar Dalat is gewoon een tweebaansweg. Een truck met een lange oplegger was een file van 3 vrachtwagens en 2 personenwagens aan het passeren, vlak voor een drukke kruising met stijf daarachter een blinde bocht naar rechts. Het was ditmaal zo erg dat hij met zijn wielen al iets over de witte lijn aan de rechterkant van mijn baan kwam. Rechts naast die witte lijn ligt bijna altijd zand en rommel die van de weg afgeblazen wordt, zijn er vaak kuilen waar je wilde beesten in kunt vangen, kortom, men rijdt daar bij voorkeur niet met een motorfiets.

De foto toont de weg op een iets andere plaats. Ik moest nog verder naar rechts als waar ik stond toen ik de foto maakte. Dit is trouwens een redelijk stukje, rechts naast de witte lijn....

De enige manier om hem te ontwijken was een noodstop en langzaam rijdend de berm, het gras, insturen en duimen dat de oplegger niet zou slingeren. Dat duimen hielp gelukkig.

Een ieder, die wel eens bijna van de weg is gereden, kan zich moeiteloos mijn gedachten op dat moment voorstellen. Erich krijgt hierbij visioenen van tasers: mensen die daarna volkomen ongecontroleerd achter het stuur zitten te schudden. Mwah, eigenlijk niet eens zo’n groot verschil met de huidige “normale” situatie. Gelukkig voor de chauffeur (en gezien mijn gedachten op dat moment misschien ook wel voor mij) zat hij in een hele grote wagen, die je niet gemakkelijk met een motorfiets tot stoppen brengt.

Maar hopelijk rijdt hij binnenkort nog eens op een hoge bergweg.......

full
 
Bochtentechniek (5)

“Volgens de Vietnamese wet, die bij verkeersongelukken soms zeer streng wordt gehandhaafd, kan Valk vele jaren de gevangenis in gaan.”

Een citaat uit het artikel van een paar dagen geleden.

Ik ben bang dat de werkelijkheid “iets genuanceerder” ligt.

Ik heb al eens uitgelegd dat eigenlijk niemand weet wat de wet is. Zie o.m. FredVN in "Vietnam" Dus er wordt ook in dit soort situaties met meerdere maten gemeten: het woordje “soms” in de zin zal er niet toevallig in zijn gezet. Tim is een westerling, dus per definitie rijk en dus een uitstekend slachtoffer voor het handhaven van een wet die niemand kent of die nergens in detail is uitgewerkt..

Onze dierenarts kwam kort geleden op zijn motor ten val door toedoen van een hond die plotseling overstak. Resultaat: gebroken schouder. De hond is bekend, de eigenaar van de hond is bekend. Maar helaas, de dierenarts heeft NERGENS recht op. Er wordt niets aan de overtreding gedaan. Handhaven? Het enige dat wordt gehandhaafd is de volstrekte willekeur waarmee de zinnen, die ze hier de wet noemen, worden toegepast.

Er zijn natuurlijk verschillen aan te wijzen: Het slachtoffer van Tim is overleden en het slachtoffer van de hond (de dierenarts) heeft “alleen maar” een gebroken schouder. Maar waar in het ene geval de dader een zeer zware straf kan krijgen, heeft in het andere geval de dader (of het baasje) absoluut niets te vrezen.

Rechtsongelijkheid? Hoe kan er ongelijkheid zijn als er in feite geen recht is?

Ik kan mij niet geheel aan de indruk onttrekken dat dit gewoon een soort Vietnamees equivalent van de Nederlandse “pluk-ze kaal-regeling” is.

Rest terras en Dalatwijn.
 
School

Leraren blijven hier in Vietnam toch een merkwaardig volkje. Eén van Minh’s leerlingen kon gisteren niet naar haar les komen. Ze moest op school zijn als toeschouwer bij een soort sportwedstijd tussen klassen onderling.

Normaal is zoiets vrijwillig. Hier niet. Straf voor niet komen kijken: het naar beneden bijstellen van haar cijfer voor gedrag!
 
Wel herkenbaar.
In de Filipijnen bestaat er nog een vak op school wat GMC heet, Good Moral Character.
Ik denk trouwens dat de ontwikkelingen in Vietnam iets sneller zijn, Filipijnen blijft toch een beetje achtergebleven gebied.
 
Laatst bewerkt:
Wel herkenbaar.
In de Filipijnen bestaat er nog een vak op school wat GMC heet, Good Moral Character.
Ik denk trouwens dat de ontwikkelingen in Vietnam iets sneller zijn, Filipijnen blijft toch een beetje achtergebleven gebied.
Hangt ervan van af waar je zit.
Regio Davao is er toch ook best goede vooruitgang waarneembaar. Maar die regio heeft dan ook een algemene vooruitgang die sneller gaat dan in de rest van het land.

Ik mis mijn "thuis" wel heel erg '(
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan