Vietnam

Status
Niet open voor verdere reacties.
Palawan.
Er zijn wel toeristische ontwikkelingen hier, maar niet de inspiratie en creativiteit vergeleken bij Thailand of Indonesie of zo.
De connectie met het reiswezen in het westen is nog steeds bijna nihil, buitenlandse investeerders zie je ook weinig, ze worden ook weinig beschermt vanuit de overheid.
Het provinciale/gemeentelijk bestuur heeft weinig besef, ze richten zich liever in 1 keer op high end toerisme en resorts die er al zijn, lijkt wel.
Ze schijnen niet helemaal door te hebben dat het meeste toerisme in dit soort regio's begint met backpackers, alvorens te upgraden.
Met de weinige backpackers die ze hebben, prijzen ze zichzelf op sommige plekken nu al de markt uit, dure ongezellige crap kamers in El Nido bijvoorbeeld, en bijna niks bijbouwen.
Hier nabij Puerto, zat toeristen en 2 prachtige stranden beschikbaar die niet ontwikkeld worden, of simpelweg het niet maken van toegangswegen daarvoor.
Dit zou zo'n beetje de topbestemming van Azie kunnen zijn, qua natuur is alles aanwezig.



Hangt ervan van af waar je zit.
Regio Davao is er toch ook best goede vooruitgang waarneembaar. Maar die regio heeft dan ook een algemene vooruitgang die sneller gaat dan in de rest van het land.

Ik mis mijn "thuis" wel heel erg '(
 
Laatst bewerkt:
Bochtentechniek (6)

En ik werd de afgelopen dagen weer eens op mijn wenken bediend.

Ik stel de manier van rijden hier ter discussie en onmiddelijk wordt er in nu.nl de wetenschappelijke verklaring gegeven: ze stammen af van krijgsheren en zijn dus domweg op jacht.

Helaas is de evolutie hier niet zover gegaan dat ze doorhebben dat een tegemoetkomende motorfiets geen jachtbuit is.

Hmmm, is dat eigenlijk wel zo.....? :+



'Miljoenen Aziatische mannen stammen af van elf krijgsheren'

Gepubliceerd: 09 maart 2015 17:58Laatste update: 09 maart 2015 17:57

Enkele miljoenen Aziatische mannen stammen waarschijnlijk af van slechts elf mannelijke leiders van historische dynastieën. Dat hebben Britse wetenschappers aangetoond. Onder Aziatische mannen komen elf types van het mannelijke Y-chromosoom opvallend veel voor. Deze chromosomen worden doorgegeven van vader op zoon en zijn waarschijnlijk afkomstig van invloedrijke krijgsheren uit het verleden, waaronder de Mongoolse veroveraar Dzjengis Kahn. Dat melden onderzoekers van de Universiteit van Leicester in het wetenschappelijk tijdschrift European Journal of Human Genetics.

Giocangga
In totaal onderzochten de wetenschappers het Y-chromosoom van meer dan vijfduizend Aziatische mannen uit 127 populaties in verschillende landen. Naast de genetische sporen van Dzjengis Kahn werd ook een veel voorkomend Y-chromosoomtype aangetroffen dat waarschijnlijk toebehoorde aan Giocangga. Deze Chinese krijgsheer zou volgens eerdere studies de voorvader zijn van naar schatting 1,5 miljoen Chinese mannen.

Krijgsheren
Specifieke Y-chromosomen kunnen soms aan invloedrijke mannen uit de geschiedenis worden gekoppeld door te kijken hoe vaak deze chromosoomtypes voorkomen in verschillende generaties. Aan de hand van die gegevens kunnen wetenschappers vervolgens terugrekenen naar een bepaalde periode waarin een invloedrijke krijgsheer leefde. Negen types Y-chromosomen uit de studie kunnen echter niet in verband worden gebracht met een specifieke krijgsheer.

Paarden
"De jongste afstammingslijnen van chromoomtypes ontstonden waarschijnlijk in de laatste 1700 jaar", aldus hoofdonderzoeker Mark Jobling. "Deze Y-chromosomen komen vooral voor bij nomadische bevolkingsgroepen die zich in het verleden met name te paard verplaatsten en daardoor zeer mobiel waren."
"De machtige voorvaderen van deze volken hebben waarschijnlijk vele vrouwen gehad waarmee ze hun status bekrachtigden en hun y-chromosomen verspreidden. Hun zonen hebben vervolgens ook weer veel kinderen gekregen."
Door: NU.nl/Dennis Rijnvis

Bron: 'Miljoenen Aziatische mannen stammen af van elf krijgsheren' | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl



Goh, dit is echt iets als “gaat heen en verspreidt uw y-chromosoom”.....

Het doet je denken aan..... Nee, de rest van mijn bizarre humor hou ik voor me.
 
Ik bedoelde niet dat ze in Vietnam dat GMC vak hebben, meer over je verhaal..da's meer een Aziatisch dingetje.

Ik denk trouwens dat ik volgend jaar 's naar Vietnam vlieg, het is niet erg ver van de Filipijnen.
Ze schijnen ook een regio te hebben met een groot duinengebied waar je met gehuurde crossmotoren een dagje kunt crossen.
 
Laatst bewerkt:
Goed idee. Je kunt in dit topic ruim voldoende inspiratie vinden.

Ik vermoed dat je het gebied rond Mui Ne / Phan Thiet bedoelt. Ik heb geen flauw idee of je er ook kunt crossen. Daar ben ik zelf erg slecht in, dus nooit geïnformeerd.
 
Even opgezocht, inderdaad Mui Ne.
Een soort zandduinen gebied a la Dakar.
lijkt me leuk, Vietnam, veel Aziatischer en cultureler dan Filipijnen
 
Fred,


wat er in de laatste twee maand aan de hand is geweest, weet ik niet maar ik had stomweg geen toegang tot je blog.
Mogelijk had mijn verblijf in de Mekong delta daar wat mee te maken.
Nu terug in Sai Gon en ik heb flink wat in te halen gehad tot mijn grote vreugde.

Aangezien deze blog op een motorforum gepost wordt en aangezien jij en ik toch nog altijd (en voor altijd) te gast zijn in Vietnam, zou ik toch graag een ander geluid laten horen over het weggedrag van onze Vietnamse vrienden.
Vanuit Nederlands/Vlaams oogpunt klopt er inderdaad helemaal niks van hoe hier gereden wordt.
Helaas vind ik dat ook van het Franse en Italiaanse schelden in het verkeer.

Ik denk dat die hele gekte op twee en vier wielen nog het best te aanvaarden valt als je het ziet vanuit Boedistisch standpunt.
Iedereen is vrij te doen wat hem best lijkt en je aanvaardt dat als betrokken partij.
Ik ben nu een keer of tien op en af gereden naar Ben Tre in het zuiden en als je meegaat in die denkwijze, dan valt alles reuze mee.
Ik wind me niet op en probeer de onmogelijke stunts van mijn medeweggebruikers zoveel mogelijk te omzeilen en te negeren.
De beste oplossing voor alle partijen, lijkt me...
 
@ Deanevo,

de duinen in Mui Ne zijn vele malen kleiner dan de Grote Zandbak in Afrika en van crossen zal er helaas niet veel in huis komen wegens heel veel Vietnameesjes in de verhuur en heel veel Toeristjes in het gebruik van plastic matjes als sleetjes.
(ik probeer er een foto bij te krijgen van ondergetekende op zo'n matje maar dat schijnt niet te lukken)
 
Valt wel mee denk ik.
Er zijn meerdere gespecialiseerde tours, een dagje zou leuk zijn.

 
Laatst bewerkt:
Bochtentechniek (7)

Tja, ik weet het. Niets menselijks is mij vreemd dus ik ben niet altijd Boeddhist genoeg om dergelijke moordaanslagen als die van vorige week glimlachend en schouderophalend af te doen. Ik geef toe, dit was één van de extremere gevallen. Echt letterlijk op een dergelijke manier de berm in moeten is dacht ik pas de derde keer in de ruim 4 jaar dat ik hier nu woon.


"Iedereen is vrij te doen wat hem best lijkt en je aanvaardt dat als betrokken partij."

Helaas, maar dat gaat voorbij aan het kernpunt van mijn laatste posts: een kleine 10.000 verkeersdoden! En het spijt me, maar dat is iets, wat ik nog steeds niet kan aanvaarden. En zeker niet de manier waarop, omdat naar ik inschat minstens de helft van die 10.000 heeft moeten accepteren dat de vrachtwagenchauffeur “maar wat deed”.

Het gaat mij niet om de motorfietsen, die een beetje over de weg heen zwalken. Die kun je meestal wel probleemloos ontwijken en daar kan ik dan wat grappig bedoelde stukjes over schrijven hoe de ideale lijn in een bocht te nemen of dat een uitrit een voorrangskruising voor de motor is.

Nee, het gaat mij om de –te- grote groep van voornamelijk vrachtwagen- en buschauffeurs die het geen bal interesseert waar ze inhalen en of ze een motor of auto van de weg af rossen: “ach, er blijven toch nog ruim 90 miljoen Vietnamezen over”.

Dát is mijn doelgroep!

Dáár moet wat aan gedaan worden!

Zodat er wat minder mensen moeten aanvaarden dat die vrachtauto toch groter, harder, zwaarder, sneller en vooral ontzettend fout was.

Opdat niet de overbuurvrouw zoals afgelopen vrijdag aan Minh moet vertellen dat haar neef (27 jaar, stond op het punt van trouwen) hier vlakbij op de A1 door een vrachtauto is platgereden.


Inderdaad, één van mijn dromen.

Net zoals een verbetering van het onderwijs en de medische zorg. Naief, ik weet het.

Er zijn nog wel wat meer punten maar dat is terras en Dalatwijn.

Ultieme droom: dat Vietnam de status van ontwikkelingsland achter zich kan laten.


Maar ja, “de meeste dromen....”.
 
Fred, je hebt natuurlijk 100% gelijk met wat je vertelt.
Ik vrees dat we een beetje naast elkaar aan het praten waren. Over verschillende knelpunten in je posts zeg maar.
Het zou inderdaad mooi zijn, mocht er een manier bestaan om de chauffeurs van trucks en bussen te "herscholen" maar we halen het helaas niet met eenmans-guerilla-acties; dat heb ik al ondervonden.
Toen ik net aankwam in Sai Gon heb ik het in mijn hoofd gehaald om een scooter tegen te houden op het voetpad.
Die kerel snapte duidelijk niets van het probleem aangezien iedereen het dagelijks doet.
Daar sta je dan als (arrogante) westerling.... |(
 
Pardon, ben al een paar weken blijven steken in mijn reis/fotoverslag.

Ik heb geen paal voor het internet op het land van de buren staan, maar een grote DSLAM aan de andere kant van de straat, toch zeker een meter of 20 weg.
Ik woon ook niet op een dorp in Vietnam, maar in één van der grotere duitse steden.

Omschakelen van Internet met een lage snelheid (6000 betaald, 2000 gekregen) naar internet met een (maximaal) hoge snelheid (50000 betaald, 20000 gekregen) bij dezelfde provider gaat hier dus niet zonder een week uitval van de komplete telekommunikatieapparatuur.

*Grrrrr* :(
 
Onze volgende stop is slechts een tussenstop, Hanoi!, we gaan door naar de Halong Bay, één van de must-see’s van Vietnam en, tenzij je een opblaasboot hebt, alleen georganiseerd te berijzen.
We geven ons dus over aan een Vietnamese reisagent en zullen dat ook weten.

Zijn Halong Bay tour is de most Amazing tour, (niet zoals alle andere gevoelde5000 Halongbay touren) ;) , en we zullen één nacht op zijn Amazing boot en één nacht op zijn romantisch Amazing Islandresort verbrengen.
Of we nog special wensen hebben? Ik troef op en zeg dat we op “Honeymoon” zijn, wat maar een beetje gelogen is :) , en dat we niet zo dol op seafood zijn (deze bijzin redt de komende drie dagen).

De volgende dag gaan we met een niet-zo-Amazing bus naar Halong stad op een boot met een hand vol andere toeristen en spoelen het normale toeristenprogramma af.
We worden verwelkomd in „the most Amazing bay in the world”, varen, eten (uitsluitend seafood, behalve voor ons twee!), kano-peddelen door de Amazing seacaves en ankeren met blik op de Amazing eilandjes,
Het is frisjes, dus bestaat het avondprogramma uit kaarten of dobbelen in de kajuit, wij trekken de jas aan en doen „Bovendek – Dalatwijn“.

een enkel bootje, het is laagseizoen en slecht weer.
full


Zwemmende supermarkt
full


De volgende dag bestaat het programma uit een rondleiding door een grot, pas ontdekt, en genaamd the „Amazing Cave“, ja innovatieve naamgeving is hun sterkte. De gids wenst ons nog een mooie dag in „the most Amazing bay“ en we varen naar het resort.
full


Het is, U vermoedt het al, Amazing. Dat vind de manager tenmindste. Hij heeft wel een mooi uitzicht op Cat Ba in de verte.
Het eten bestaat weer uit Seafood voor iedereen behalve wij, en mijn vrouw krijgt een bos bloemen voor haar „Honeymoon“, aardig.
full


Veel is hier niet te doen, het is geen weer voor strand en snorkelen, je kunt in een dik half uur om het eiland heen peddelen of de hoogste top beklimmen.
Er gaat een veertje naar Cat Ba en ‚s Avonds een candlelight dinner (uiteraard Amazing).
Leuke plek, prima hutjes, lekker eten, een geslaagde avond.
De volgende dag gaat het met boot en bus terug naar Hanoi.

Hutje
full


Samengevat: erg toeristisch, maar dat was te verwachten.het is wereldnatuurerfgoed en dat betekent bijna altijd dat het goed bezocht is.
Toen wij er waren was het vrijwel leeg, de foto’s tonen het weer en verklaren dat.
Iedereen is er beretrots op dat het wereldnatuurerfgoed is, en natuurlijk „Uniek“*, Amazing en de mooiste plek van de wereld en moet dat ook dringend mededelen, dat is jammer.
Ohja, als er nog één Amazing komt moet ik Amazing zuchten. :)

*het lijkt erg op Phang Nga Bay in Thailand
 
Palawan.
...
1- buitenlandse investeerders zie je ook weinig, ze worden ook weinig beschermt vanuit de overheid.
...
2- Ze schijnen niet helemaal door te hebben dat het meeste toerisme in dit soort regio's begint met backpackers, alvorens te upgraden.
...
3- of simpelweg het niet maken van toegangswegen daarvoor.
...
4- Dit zou zo'n beetje de topbestemming van Azie kunnen zijn, qua natuur is alles aanwezig.
Volgens mijn vrouw staat Palawan bekend als het mooiste gebied van de Filipijnen.
Woon jij daar? Of gewoon op vakantie (geweest)?

1- Hier in Davao (ik woon er nog niet, nog een jaartje of 11 à 12) zie je best wat buitenlandse investeerders. Als je getrouwd bent met een Filipijnse heb je wél de nodige bescherming van de overheid (niet zoals in de EU natuurlijk, maar toch), en je moet ook Filipijnen in je zaak aan het werk zetten, wat ik begrijpelijk vind.

2- Dat is iets waar mijn vrouw en ik ons op willen richten. Samal is dan ook een heel goede plaats om dat te doen, niet te druk en veel mooie natuur. Voor de beginnende backpacker die zich blijkt te hebben "misrekend" in zijn "avontuur", er zijn hier, ondanks het een kleiner eiland is, genoeg resorts beschikbaar, die zelfs zonder afspraak meestal nog plaats vrij hebben, en niet te duur zijn.

3- Te veel toegangswegen is ook weer niet goed, maakt het te druk, en neemt het aangename van een rustige omgeving weg. Er zijn plannen om een brug naar Samal te bouwen, maar persoonlijk heb ik dat liever niet. We zitten al kort bij een internationale luchthaven, de boot zet je over voor twee keer niets, en in 20 minuutjes ben je het water over.

4- Zelf zou ik de Filipijnen nooit als Aziatische topbestemming bestempelen, ook niet als men zich nog veel sterker op het toerisme zou richten. Landen zoals Vietnam hebben een veel rijkere geschiedenis, bovenop de mooie natuur. De Filipijnen hebben dat niet, het ontbreekt hier een beetje aan geschiedenis, maar uiteraard wel de schitterende natuur. Ander bijkomend probleem is dat vliegen naar de Filipijnen gevoelig duurder is dan naar bijvoorbeeld Vietnam, Thailand, Cambodja, enz omdat je minstens 1 extra tussenstop hebt, ik zelfs dikwijls twee extra tussenstops.
 
Waarom niet?
Caribische landen zijn weliswaar ook geen cultuurbestemmingen, maar zeker wel strand en natuur topbestemmingen.
Als ik de backpackers mag geloven, vinden ze de Filipijnen beter dan Thailand en diverse andere Aziatische bestemmingen, en bijna iedereen spreekt engels.
Bovendien heeft Palawan prachtige en enorm lange aaneengesloten stranden met lengtes van dik 17 km, en duikplekken van wereldklasse, ideaal.
Het probleem hier is, dat er nagenoeg bijna geen infra is, een soort mini-Borneo met oerwoud, zo groot als driekwart NL, met alleen een Noord-Zuid weg die verhardt is.
Maar goedkopere tickets kun je natuurlijk alleen aanbieden met grotere aantallen toeristen, toch?
eerlijk gezegd, ben ik bang dat Mindanao weer de verkeerde kant op zou kunnen gaan na de "fallen 44" massacre door de MILF kortgeleden.

Mamasapano clash - Wikipedia

Maar ook als dat niet gebeurde zou Mindanao een Sharia staat worden, die concrete plannen lagen op tafel bij Aquino.
 
Laatst bewerkt:
Bochtentechniek (8)

@Jan
Het onderliggende maar echte probleem is misschien wel dat we eigenlijk allebei gelijk hebben......



Ik heb een paar jaar geleden in HCM meegemaakt, dat de politie het door rood licht rijden aan banden wilde leggen. Extra politie bij de stoplichten, extra mensen die net als bij een pitstop in de F1 een soortgelijk bord uitstaken als het stoplicht op rood sprong. En wie weet, misschien wel af en toe wat berijders van hun motor mepten. Wel, een jaar later was het iets beter maar het gebeurt nog steeds. Dus ja, als zelfs de politie het niet voor elkaar krijgt, wat kunnen wij dan met z’n tweetjes beginnen....

Hoewel, de politie... Ik werd een aantal jaren geleden in HCM op een zebra met groen voetgangerslicht bijna plat gereden door een motorfiets die door rood licht rechtsaf sloeg (is overigens tot op de dag van vandaag een volledig geaccepteerde handeling voor/door motorrijders). Ik kon met een noodsprong hem net ontwijken. Dit onder de ogen van een paar politieagenten, die op 3 meter afstand stonden toe te kijken. Ik werd alleen maar uitgelachten toen ik een woedend gebaar naar ze maakte. Kortom, dat is gewoon de heersende mentaliteit. En die zit denkelijk bij iedereen diep in de genen.

Het tegenhouden van een scooter op het trottoir zou ik zelf niet arrogant willen noemen: het is en blijft officieel verboden.... :+

En jawel, je wordt nog steeds op het trottoir platgereden. |(

Hier in Nha Trang hebben ze er een aantal jaren wat aan gedaan. Langs het strand loopt een voetpad. Maar ja, de motorfiets regeerde ook daar. Omdat het langs het toeristenstrand is, is de politie in actie gekomen (ik ben bang dat de toeristen de enige reden zijn). Er patrouilleerde regelmatig politie, of ze gingen rustig op een bankje zitten wachten tot er een motorfiets langs kwam rijden. Op een gegeven moment was het echt over en kon je er rustig lopen. Ik moet bekennen dat ik er al een tijd niet meer geweest ben, dus of het nog steeds veilig is?

Maar ter compensatie: als je hier in Nha Trang bij de kraampjes rondom de ronde markt loopt wordt je nog steeds platgereden. Daar kom je als voetganger al eigenlijk nauwelijk doorheen en dan rijden de lui, die te lui zijn om lopend in een voetgangersgebied hun inkopen te doen, je van achteren ook nog tegen je benen aan als je niet snel genoeg tussen de handelswaren van een kraam duikt bij het horen van hun claxon.

Ik kom hier nu zo’n jaar of 18 en zie eigenlijk nauwelijks verbetering. We spelen dus alleen maar voor Don Quichotte en die windmolens blijven veel sterker (net als die vrachtauto’s) en dat zal vrees ik niet veranderen. Althans ik verwacht niet dat ooit nog mee te maken.

Kortom, even zo vrolijk blijft het allemaal diep treurig.
 
@Xir
Je moet net als wij de internetmonteur af en toe een paar Euro geven, dan krijg je vanzelf zijn privénummer. :+

Ja daar lijkt het op :) Jammergenoeg is het allemaal "Fernwartung", er komt dus niemand, maar ze schakelen je in de software in de DSLAM om.
Diegene die ik een paar euro zou kunnen geven zit in een callcenter in verreweggistan.

Als ik het probleem goed begrepen heb, verkoopt mijn provider gehuurde leidingen door (alleen Deutsche Telekom en Vodafone hebben fysieke leidingen, ALLE anderen huren bij hun.)
en de 6000er leiding was dus van een andere dan de 50000er. Bij wissel werd de 6000er uitgeschakelt, de 50000er ging niet aan en de foutmelding ging aan de verhuurder van de 6000er, die er geen reet mee te maken had.

De normale waanzin dus. :)
 
Ach, ook in Nederland is het internet niet wat het geweest is. Had gisteravond even de modem verplaatst (zijn woonkamer aan het verbouwen), dus die was even van de stroom af. Start m weer op, alles werkt, alleen krijgt de modem geen IP adres van Ziggo... Schijnt dat Ziggo door hun IP-adressen heen was en ik daarom dus maar even (een avond) geen internet had. Heb je in Vietnam tenminste nog warm weer ;)
 
Bomen

.... zijn om in te klimmen. Als afwisseling van een rotswandje was dat altijd wel aardig. En zonodig doe ik dat nog steeds, bv. om fruit te plukken of takken te verwijderen.

Blijft blijkbaar toch link. Eén van Minh’s studenten moest afgelopen weekend verstek laten gaan omdat haar opa, nauwelijks ouder dan ik, uit een boom was gevallen. En het niet heeft overleefd.




Beloofd: ik zal de volgende keer voorzichtig zijn. O-)
 
Advertentie 7

Sinds kort worden we, afhankelijk van je smaak, verblijd dan wel geteisterd door advertenties van AliExpress. Zou dit nu echt iemand aanspreken?

Enfin, oordeel zelf. Is dit ook in NL te zien?


full



full
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan