Vietnam

Status
Niet open voor verdere reacties.
Fred.... wat moet ik me bij het weer in Hanoi in juli voorstellen?

Ik zie op alle sites wel dat het regenseizoen is.... maar wat moet ik me daarvan voorstellen bij Hanoi/Halong Bay? (heb een geinig ticket gevonden)

Ik ken regenseizoenen als in .... hele dagen regen.... en ik ken ook regenseizoenen waarbij het aan het einde van de dag in een keer losbreekt en 2-3 uur met bakken uit de lucht komt en dat het dan weer droog wordt.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb lang geleden (1998) één vakantie in de zomer in Hanoi en omstreken doorgebracht. Wat ik mij daarvan vooral herinner is dat het heet was. Ik kan me niet herinneren dat ik toen veel regen heb gehad.

Ik zal kijken of ik wat via familie van Minh kan achterhalen. Kan even duren.
 
Dag 12 Qui Nhon – Hoi An

full

full
 
Ik heb lang geleden (1998) één vakantie in de zomer in Hanoi en omstreken doorgebracht. Wat ik mij daarvan vooral herinner is dat het heet was. Ik kan me niet herinneren dat ik toen veel regen heb gehad.

Ik zal kijken of ik wat via familie van Minh kan achterhalen. Kan even duren.

Geen haast.... ;)
 
@AdventureGirl
Minh heeft gebeld en kreeg het volgende antwoord.

In die periode kan het nog wel eens stormen. Het regent dan vrij lang achter elkaar. Boten in Halong varen niet uit. Hanoi is dan net een meer: straten staan blank door de slechte riolering.

Helaas kon hij geen percentages of aantallen geven hoe vaak dit voorkomt.
 
Socialistische economie?

Dit is trouwens een officieel vak hier op de universiteit. Wat het precies inhoudt weet ik niet en wil het eigenlijk ook niet weten. Dan kan ik die term tenminste naar hartelust misbruiken voor allerlei (uiteraard cynisch) commentaar.

Zoals bij het volgende voorbeeld, dat vorige week plaats vond. Misschien komen dit soort zaken ook wel in andere landen voor, dat weet ik eigenlijk niet. Voor mij is het in ieder geval weer een schoolvoorbeeld van het korte-termijn-denken van de Vietnamezen

Minh’s zus was voor een week over vanuit de US. Ze zat in een veel-sterren hotel aan de boulevard en had voor 4 dagen geboekt met een speciale aanbieding. Aan het einde van de periode wilde ze één nacht langer blijven zodat ze niet in HCM hoefde te overnachten maar meteen door kon naar de internationale vlucht. Dat kon, maar dan wel tegen de volle mep! Opmerkingen dat ze dat veel te duur vond, er al 4 nachten sliep, en anders naar een ander hotel zou gaan werden volledig genegeerd. Dus is ze voor die ene nacht ook daadwerkelijk verhuisd.

Ik kan een dergelijke houding van een hotel tegenover een gast, die daar al 4 dagen verblijft, ook nog met een groep mensen van het restaurant gebruik heeft gemaakt en daar dus behoorlijk wat geld heeft besteedt, absoluut niet begrijpen (klopt, ik heb ook maar een klein snappertje). Het gevolg is nu dat ze inkomsten mislopen, de zus nooit meer terug gaat naar dat hotel, ze dit uiteraard rondverteld dus slechte reclame etc. Alleen als het hotel volledig volgeboekt is kan ik mij een dergelijke opstelling nog enigszins voorstellen. Maar zelfs dan...

Is dit nu socialistische economie?
 
Socialistische economie

Nee niet per se.

Is bij Hotels heel normaal, vooral als ze als pakket geboekt zijn, graag in kombinatie met een vlucht.
Ik had het zelfde geval in Kuala Lumpur, vlucht met Emirates, hotel geboekt als partnerhotel van Emirates.
Prachtig luxe hotel, vlakbij de Petronastowers
Een verlengingsnacht had zoveel gekost als drie-vier nachten tegen airlinetarief.
 
Na al jouw berichten hier, is er wat verandert in het voertuigwezen in Vietnam?

Buitenlandse rijbewijzen, geen motoren met meer cc als de politie...

http://hiloproject.com/

Ducati Vietnam. With their support we’ll be riding from Ho Chi Minh north through the mountains and then back to Hanoi. Departing Chicago on April 1, 2015 we will be riding a fleet of Ducati bikes, including the new Ducati Scrambler, and exploring Vietnam by motorcycle. On this site you’ll find, and share in, our collective experiences, from high and low.

Of is dit een geval van, door binnenlanders (Ducati Vietnam) georganiseerd gaat alles?

Schijnen net in Nha Trang te zijn trouwens, dus als er een buts Ducatis langs komt ;)
 
@Xir
Niet dat ik weet. Ik weet niet beter dan wat ik altijd heb gezegd:
A1 = 170 cc.
A2 = handtekening motorclub en dan kun je een zwaardere fiets kopen.
NL-A-rijbewijs = A1 hier (mijn 900 cc. BMW R90S ervaring maakte niets uit).

Men kan natuurlijk een truc als in FredVN in "Vietnam" hebben uitgehaald.

Ik zal Minh vragen of ze wil googlen. Kan even duren.
 
Laatst bewerkt:
Vietnamees rijbewijs

Naar aanleiding van de vraag van Xir in Xir in "Vietnam" is Minh wat gaan googlen. Ze vond daarbij o.a. de website van een soort van "driving license agent" in HCMC in het Engels: Procedures of converting from foreign driving license into Vietnamese driving license - Giay Phep Lai Xe

We hebben beide de site bekeken. Minh kwam met de voorzichtige opmerking: “ik ben er niet zeker van dat ze kunnen doen wat ze beloven”.

Ik vond zelf ook wat kreten waar ik wat vraagtekens bij had. B.v.
Notice : At this time ,Viet Nam accept International driving license -International driving permit but Holders of International driving licenses are not entitled to insurance indemnity in case of accident!

Dat een internationaal rijbewijs hier in Vietnam geaccepteerd wordt is volstrekt nieuw voor mij. Dus googlen.

De ANWB houdt zich nogal op de vlakte: Landeninformatie - Praktische info +125 landen - ANWB

De website van de ambassade van België is meer uitgesproken:
Belgium in Vietnam | Taalkeuze | Choix de langue | Sprachauswahl | Language Choice

Dus de kreet over het internationale rijbewijs lijkt te kloppen.

Als je het geheel leest lijken er dus mogelijkheden te zijn voor een Vietnamees rijbewijs. Hoe dat in de praktijk uitpakt weten we niet. We kennen deze toko en de procedures niet dus we geven geen enkele garantie. Volledig op eigen risico! Maar het is heel goed mogelijk dat de Ducati-rijders van een soort optie als deze gebruik hebben gemaakt.


De tekening hieronder (van de eerdergenoemde website) is een aardige: dit is de praktijkoefening die ik voor mijn Vietnamese motorexamen moest uitvoeren. Zie FredVN in "Vietnam" onderaan voor de beschrijving.

full

full
 
Foto’s boulevard (1)

Op 2 april was er vuurwerk in Nha Trang ter gelegenheid van de bevrijding van Nha Trang.
De politie zet dan de boulevard een poosje af voor auto’s en motorfietsen zodat je rustig naar het vuurwerk kunt kijken. Dit is de huidige en m.i. erg kitscherige boulevard ’s avonds.

full

full

full

full
 
Het ziet er wel gezellig uit.
Wat je op foto's altijd mist is die warmte die er 's avonds hangt en alle typische geuren die je in Azie altijd ruikt.

Het ticket Vietnam laat ik even voor wat het is Fred.
Hanoi en Halong Bay (en Sapa) had ik hoog op het lijstje staan.
Maar veel (of te veel kans op veel) regen kan erg vervelend zijn.
Zeker omdat we reizen met een klein jongetje.
 
Wraak?

Gisteravond rond 21:30, toen een zeer boeiende Parijs-Roubaix zo ongeveer de laatste 10 km. inging, viel de elektriciteit weer eens uit. Gelukkig hebben we dan nog de noodverlichting, dus we kunnen in ieder geval nog wat zien in huis en kan ik zodoende de zaklantaarn vinden om daarmee weer mijn bed te vinden. Wat ik na een dik halfuurtje, waarin ik o.a. deze post inklopte, ook maar heb gedaan.

Alleen de reden ontging me. Ik heb me de laatste tijd toch netjes gedragen op het forum? Tot ik bedacht dat ik in de bijdrage van gisterenmorgen de verlichting op de boulevard "kitscherig" heb genoemd. Sorry dames en heren van het elektriciteitsbedrijf. Ik bedoelde natuurlijk te zeggen, dat deze uiterst originele en indrukwekkende feeërieke verlichting van de boulevard van Nha Trang enorm sfeerverhogend en absoluut een toeristische trekpleister van de eerste orde is.....

Zo beter? Graag gedaan. Wilt u dan svp voortaan niet meer op een dergelijk voor mij uiterst ongelukkig moment dit soort stunts uithalen?

Hoewel, “kitscherig” viel blijkbaar nog wel mee, anders hadden jullie de knop wel tijdens de F1-race omgedraaid.

:Z :z

Uiteraard moest ik na ruim een half uur mijn bed uit omdat de elektriciteit weer werd ingeschakeld en daarmee ook de TV aanging. Die kun je niet uitzetten als die niet op elektriciteit is aangesloten. Toch maar een keer de zo netjes weggewerkte stekker op een wat beter bereikbare plaats hangen. Grrrr.....

En omdat ik toch “wakker” was gelijk maar even de uitslag van Parijs-Roubaix bekeken.
 
@AdventureGirl
Begrijpelijke en logische beslissing. Misschien in juli af en toe op weersites kijken hoe het in Hanoi en omgeving is zodat je wat meer info hebt voor een volgende keer. Hoewel, resultaten uit het verleden....
 
Als je het geheel leest lijken er dus mogelijkheden te zijn voor een Vietnamees rijbewijs.

Ik heb een Fransman ontmoet die zijn Frans paspoort heeft laten vertalen. Geen examen te doen en wordt aanvaard.
Het schijnt ook voor Belgie te werken hoewel ik er nog niet achteraan ben gegaan. Niet zeker of dat ook voor de Nederlanders werkt...
 
Ik heb dat lang geleden al eens door Minh laten informeren bij de politie. Op dat moment kon je een A1 rijbewijs krijgen maar dat was -als ik mij goed herinner- alleen geldig voor de duur van je visum. Omdat we in die tijd alleen op een 1-3 maands visum gingen had dit voor mij geen nut. Die 3 maanden had je al nodig voor alle officiële zaken als vertalen, legaliseren etc. Dit was ook de reden om mijn Vietnamese motorrijbewijs te halen. Dat is in principe levenslang.

Moet ook jij gemakkelijk kunnen halen met de door mij gegeven tips en trucs. Ik deed het incl. analyseren binnen een week, Erich met mijn hints in 2 dagen. Veel sneller en veel goedkoper dan via je visum.

Als ik jou was zou ik dit eens serieus overwegen. Minh gaf dit door:

According to the driving school websites:
- Ha Noi: normal 150k, all-inclusive 500k (support for both theory and driving)
- HCM: learning fee 150k + exam fee 90k + health check 50k + making licence 135k = 425k, sure to pass: contact directly
 
Laatst bewerkt:
12 tips voor goedkopere vliegtickets

Onderstaand ontving ik kort geleden in een nieuwsbrief. Misschien staat er voor potentiële Vietnam-bezoekers nog iets nuttigs in.



Voor vliegtickets naar verre oorden of gewoon binnen Europa hoef je niet altijd de hoofdprijs te betalen. Je kan honderden euro's besparen! Wij hebben twaalf tips voor je op een rijtje gezet.

- We hebben de afgelopen weken 900 tarieven op vijf populaire boekingssites naar zes bestemmingen buiten Europa (daar zijn de marges het grootst) vergeleken. Daaruit kwam naar voren dat je het best op een dinsdag-/woensdag-/donderdagavond je ticket kan boeken. Dan zijn de tarieven het laagst. Dat heeft te maken met 'fluid pricing'. Er is overdag veel vraag naar tickets vanuit de zakelijke markt. 's Avonds minder, dus kan je lagere tarieven tegenkomen. Ook het weekend loont om te kijken voor een vlucht, want bij Vliegtarieven en Vliegtickets zagen we dat je in het weekend de hele dag net zoveel betaalt als doordeweeks in de avond. Uitspringer: Los Angeles. 's Avonds ging de prijs bij drie van de vijf met honderden euro's omlaag. Opvallend: Expedia is de duurste verkoper in onze vergelijking waarbij tickets 's avonds juist duurder zijn. Bij Ebookers zagen we minimale verschillen in het voordeel van de avond.

- Je vliegt het goedkoopst op dinsdag/woensdag/donderdag. Dat zijn de rustigste momenten. Voor een weekendtrip is bijvoorbeeld donderdag tot en met zondag goedkoper dan maandag tot en met vrijdag.

- Kijk voor Europese vluchten ook eens naar vertrek vanaf Rotterdam/Eindhoven/Maastricht of (voor intercontinentaal) over de grens vanaf Brussel en Düsseldorf. Je kan daarmee honderden euro's besparen. Noorderlingen kunnen kijken naar Bremen. Luxemburg heeft ook regelmatig leuke aanbiedingen, maar dan moet je voordeel wel enkele honderden euro's zijn wil het lonen. Als je met meerdere mensen reist kan het lonen om vanaf Luxemburg te vliegen.

- 'Open jaw' kan je ook behoorlijk wat voordeel opleveren. Dat betekent dat je heen of terug van of naar een ander vliegveld vliegt. Voorbeeld: vlieg heen vanaf Amsterdam en terug naar Düsseldorf, Frankfurt, Brussel of een andere stad in Europa. Dit kan je zomaar een paar honderd euro schelen.Treintickets naar Nederland zijn er al vanaf €19 vanuit Düsseldorf, €39 vanuit Frankfurt en €26 vanuit Brussel .

- Abonneer je op nieuwsbrieven van luchtvaartmaatschappijen. Daarin staan kortlopende aanbiedingen, zogenaamde flash sales, die maar een paar dagen geldig zijn.

- Hou websites zoals Ticketspy, Vakantiepiraten, Weflycheap en Paperflies in de gaten. Zij speuren het net af naar goedkope tickets en vakanties.

- Een lowcost maatschappij is niet altijd goedkoper dan een reguliere luchtvaartmaatschappij. Ze landen vaak op afgelegen vliegvelden en dan ben je alsnog veel tijd en geld kwijt om in het centrum van de stad te komen.

- Op vergelijkingssites zoals Momondo, Kayak en Skyscanner kan je de boekingssite vergelijken. Je krijgt alleen niet altijd het laagste tarief. Voer dus ook eens dezelfde zoekopdracht bij de boekingssites zelf in. Dat kan zomaar enkele tientjes schelen.

- Stel een e-mail alert in op Kayak, Skyscanner en Momondo. Je krijgt dan een mailtje als jouw vlucht duurder of goedkoper wordt.

- Bij Ebookers en Expedia krijg je korting als je je hotel en vlucht tegelijkertijd boekt.

- Waar je buiten Europa vaak veel goedkoper uit bent met een overstap is dat binnen Europa niet zo.

- Je boekt gemiddeld 53 dagen van tevoren de goedkoopste tickets. Hier kan een paar dagen speling in zitten. Vergelijk meerdere boekingssites en vergelijkingssites, want ze tonen allemaal anderen tarieven. Tevens hebben luchtvaartmaatschappijen binnen Europa vaak scherpere prijzen dan boekingssites. Bij boekingssites komen nog er meestal nog boekingskosten bij.


Bron: http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagi...kopere-vliegtickets/speel/1/?utm_medium=email
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan