Vietnam

Status
Niet open voor verdere reacties.
Oops. Je zit al in VN. Ik dacht dat je na mij zou arriveren (11/1).

Ik beschreef trouwens de situatie op domestic. Blijkbaar toch niet goed genoeg gekeken. Toi ngu.
 
Ik had je naam al gezien als starter van het R3-topic. Dat staat inmiddels in mijn favorieten dus je bent gemakkelijk terug te vinden.

En mocht je vragen over Vietnam hebben.... :+
 
Oops. Je zit al in VN. Ik dacht dat je na mij zou arriveren (11/1).

Ik beschreef trouwens de situatie op domestic. Blijkbaar toch niet goed genoeg gekeken. Toi ngu.

Dat was in eerste instantie ook de bedoeling. Alleen heeft mijn vrouw een nieuwe baan waar ze echt 1 februari moet beginnen, dus ben blij dat we iets eerder konden gaan!

Reis ging soepel met de twee kleintjes, dit keer voor Dusseldorf-Dubai-Hcmc gekozen. Emirates beviel goed en het is fijn om de transfer op de helft te hebben! Voor herhaling vatbaar dus.
 
Pho Hanoi

Ik ben met Ton, een vriend die ook al een paar keer in Vietnam is geweest (zie FredVN in "Vietnam" ) een dagje op stap geweest in Rotterdam. Voor de lunch had hij een Vietnamees eethuisje op het oog op de Botersloot in Rotterdam: Pho Hanoi. De kaart is tamelijk beperkt, maar de belangrijkste Vietnamese gerechten staan erop: Pho (noodle soup) en Banh mi (belegde broodjes. De eigenaresse Huong komt zelf uit Hanoi en spreekt redelijk Nederlands.

Ton en ik hadden beide de Pho en ik moet toegeven, het smaakte als in Vietnam. Ook het schaaltje met blaadjes en taugé ontbrak niet. De kleine versie a 7,50 is voor mij al ruim voldoende. En naar goed Vietnamees gebruik is de thee gratis.

Voor wie in de buurt is absoluut het proberen waard. Ze zijn net als in Vietnam 7 dagen per week geopend.

Zie voor het adres en recensies http://www.iens.nl/restaurant/37535/rotterdam-pho-hanoi#recensies-restaurantNav
 
Laatst bewerkt:
Tijdens de proefrit op de nieuwe boodschappen brommer kwam ik de lokale MC tegen. Jammergenoeg niet alle motoren op de plaat kunnen zetten, maar het was heel divers!

nlurkxglglq.jpg
7icyejinm8c.jpg


De oude Yamaha Jupiter Gravita is ingeruild op een nieuwe Yamaha Jupiter GP met injectie. Wel jammer, nu kan ik niet meer zo onopvallend mogelijk door Cambodja..
kkcv5jxvja2.jpg
 
Laatst bewerkt:
Had ik niet ergens gelezen dat het internationaal rijbewijs nu ook geldig Is? Ach, ik rij veel en overal.. Nog steeds geen problemen gehad..
 
Beetje koffiegeld om van het gezeur af te zijn werkt hopelijk ook nog? Vandaag ook weer een officiële ambtenaar wat extra's moeten geven zodat hij wat sneller werkt..
Soms mis ik die luxe wel in Nederland, gewoon een beetje smeergeld om alle bureaucratie wat sneller te laten werken!
 
Rijbewijs verlengen

Medio volgend jaar verloopt mijn rijbewijs. Dus ben ik diversie opties nagegaan. Daarnaast heb ik een apart topic geopend met de volgende vraag:
“Bij mijn eerstvolgende bezoek aan NL met de feestdagen wil ik meteen mijn rijbewijs verlengen. Ik moet tegelijk met de aanvraag mijn huidige rijbewijs meesturen naar de RDW. De RDW levert geen verklaring, waarmee ik zonder rijbewijs mag rijden. Kortom, tijdens mijn verblijf in NL achter het stuur van een auto zitten is niet mogelijk.

Of ziet iemand toch nog legale mogelijkheden?”

Voor wie alle details wil lezen zie FredVN in "Rijbewijs verlengen"
Ik heb op 14 december mijn oude rijbewijs verzonden naar de RDW, waar het 15/12 is ontvangen. Vanmorgen (8/1) heb ik mijn nieuwe rijbewijs ontvangen. Het heeft helaas toch wat langer geduurd dan gedacht/gehoopt.

Vanmiddag voor alle zekerheid nog een internationaal rijbewijs halen omdat het onduidelijk is wanneer mijn gewenste motor in Vietnam leverbaar is en wanneer ik een A2 rijbewijs daar kan halen.

In ieder geval zondag terug naar Vietnam. Ik hoorde gisteren dat onze vaste chauffeur Hoang mij bij het vliegveld opwacht. Hij moet een uurtje eerder daar iemand afzetten. In ieder geval een lucratief uurtje wachten voor hem: hij rekent ongetwijfeld de vaste prijzen voor beiden (dat is incl. zijn eigen lege ritten van en naar Nha Trang). Maar het is hem van harte gegund: hij is veruit de beste van de ons bekende chauffeurs.
 
Absoluut. Ik meen dat hij VND 500.000 (= ca. €20) rekent voor een ritje van of naar het vliegveld. Kan ook VND 400.000 zijn: Minh regelt dat altijd. Ca. 30 km en 45 min. Hierin zitten ook zijn lege ritten.

Hij zal ca. VND 100.000 duurder zijn dan een normale taxi omdat hij een grote auto heeft. Maar het grotere comfort maakt het dat zeker waard.
 
Die 4 euro voor een grote auto zal ook geen gat slaan in je vakantiebudget. Wel grappig om te zien. "Ca. 30 km en 45 min." het lijkt de Nederlandse spits wel.
 
Absoluut. Ik meen dat hij VND 500.000 (= ca. €20) rekent voor een ritje van of naar het vliegveld. Kan ook VND 400.000 zijn: Minh regelt dat altijd. Ca. 30 km en 45 min. Hierin zitten ook zijn lege ritten.

Hij zal ca. VND 100.000 duurder zijn dan een normale taxi omdat hij een grote auto heeft. Maar het grotere comfort maakt het dat zeker waard.
Beetje vergelijkbaar met de Filipijnen dus.
Van mijn schoonouders hun adres tot aan de luchthaven, +/- 25 km, is tussen de 300 en 400PHP, is ongeveer 6 à 8€. Je hebt dan ook de grotere (lees: mooier, luxueuzer) taxi's (denk dat ze dat "servicecar" of zoiets noemen, moet het mijn vrouw eens vragen), en dan zit je rond de 850PHP, oftewel 17€.

Vanaf ons adres is de rit op zich goedkoper, maar moet je wel zelf de boot over het water betalen. Beter neem je dan een taxi tot aan de boot, neem je dan de boot, en dan een andere taxi naar de luchthaven.

De overtocht zelf is echter minder dan twee km, en duurt een kleine 20 minuten, zonder in en afschepen, en het door de securitypoint passeren, dus moet je toch ruim een half uur voor tellen. Er is een brug gepland, maar eerlijk gezegd, ik hoop dat die er niet komt. Ook al heeft dat op zowel economisch als toeristisch vlak zo zijn voordelen.
 
Die 4 euro voor een grote auto zal ook geen gat slaan in je vakantiebudget. Wel grappig om te zien. "Ca. 30 km en 45 min." het lijkt de Nederlandse spits wel.
West-Europese spits is niets in vergelijking met de drukte in en rond (groot)steden in Zuid-Oost-Azië ;)

Toen ik trouwde met mijn vrouwtje, reed ik net 20 jaar met de auto, en tijdens die 6,5 weken daar ... TOEN heb ik pas leren rijden 8-) :]
Ja, je ziet steeds meer zware motoren. Nu ik nog. O-)

Je nieuwe Yamaha ziet er fraai uit. Nu nog een bijbehorend Vietnamees rijbewijs? :+
Idd. De laatste decennia zijn de motoren ook in de Filipijnen steeds zwaarder ...

Voorheen hadden de meesten een 85cc tot 110cc, en hier en daar zag je al eens een BMW650, 800, Y.R1, ..., nu lopen de gemiddelde motoren veelal op van 125cc tot 180cc.
En het aantal motoren dat rond de halve liter draait begin je er nu ook regelmatiger te zien, volgens mijn schoonfamilie is het nu toch wekelijkse kost geworden om er eentje in het straatbeeld te zien.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug naar Vietnam

Afgelopen maandag ben ik weer in Vietnam gearriveerd. Een paar observaties.


Doha
Zeer groot vliegveld. Wat vooral opvalt zijn de grote hoeveelheid mensen, netjes in uniform, aan wie je informatie kunt vragen. Perfect.


HCM International airport
Als altijd moest de koffer vóór het verlaten van de aankomsthal door de scanner. En daarna stond je meteen buiten. Geen douane gezien. Vond ik niet erg, al zat er geen verboden waar in. Maar je weet nooit waar ze over beginnen te zeuren.

Ook geen mensen die a.d.h. van de bagageslip controleren, of je wel de juiste koffers meeneemt. Toch minder als je ziet dat veel koffers al door personeel naast de band worden gezet vóórdat de passagiers bij de band zijn. Wel de redding voor een Engels echtpaar, dat hevig aan het ruziën was over de door de man weggegooide boardingpassen met bagageslips. Zelf blijf ik ze voor de zekerheid bewaren.


HCM Domestic airport
Nog steeds de gigantische ongeorganiseerde puinhoop van vorig jaar. Ik had de toch redelijk ruime overstaptijd van 2 uur tussen landing en vertrek hard nodig. Ik had 9,3 kg. overgewicht, waarvan de vriendelijke dame achter de balie er 5 heeft doorbelast. Die moet je dan aan een apart loket gaan betalen en vervolgens moet je weer terug om de boardingpas en paspoort op te halen. De kosten waren hoger dan gedacht. Minh had ergens gehoord dat het $1/kg zou zijn, maar het bleek ca. $2: VND 33.000/kg. Op de vraag of mijn rugzak minder dan 7 kg. woog was het antwoord uiteraard bevestigend (niet gewogen maar ik schat ca. 10 kg).

Vervolgens waanzinnig lange rijen voor de security. Eenmaal daar doorheen kon ik meteen in de lange rij voor boarding gaan staan. Ach, er is daar in die hal toch niet veel te beleven. :+

Eén ding is wel duidelijk: met minder dan 2 uur overstaptijd red je het niet zonder stressen. Als het tijdstip van een vlucht begint te naderen mogen passagiers voor die vlucht uit de rij voor de incheckbalie en worden eerst geholpen. De vlucht voor Nha Trang was, toen ik klaar was met inchecken, nog niet afgeroepen. En ik kon al gelijk doorgaan met boarden.


Nha Trang Cam Ranh airport
Hier worden bij het verlaten van de hal de koffers nog wel gecontroleerd en de bagageslips ingenomen. Gooi ze dus niet weg.

Hoang stond als altijd netjes buiten te wachten dus was ik snel weer thuis voor de opgewonden begroetingen van de thuisblijvers.
 
Elektronica

Op de hoek van Nguyen Kim (het huis op de hoek is nr. 38) en Tan Phuoc in HCM staat een groot pand. Zowel aan de voor- als achterkant zijn 2 ingangen. Binnenin zijn een heleboel heel kleine winkeltjes (soms past er net 1 persoon in of zitten ze gewoon buiten de winkel in het looppad) waar ze van alles en nog wat verkopen op elektronicagebied. Dat varieert van gewone onderdelen als transistors, pluggen etc. via Arduino's tot overjarige printplaten uit ongedefinieerde apparatuur. Ook een heleboel winkeltjes in de straten in de buurt verkopen van alles op het gebied van licht, geluid etc..

Voor de liefhebber zeker de moeite waard om eens rond te snuffelen. Iets als Radio Twenthe op het Groenewegje in Den Haag, maar dan een hele wijk.
 
Je hebt eerder genoemd dat bepaalde branches in dezelfde wijken/straten zitten.
In hoeverre denk je dat dat invloed heeft op concurrentie?
 
Ik vraag me dat zelf ook al heel lang af, maar ik heb werkelijk geen flauw idee.

Zelf heb ik diverse winkels óf bij toeval ontdekt óf heb het adres van anderen doorgekregen. En voor mij geldt dat als ik een goede service krijg, ik bij die winkel blijf kopen. Ondanks dat andere winkels misschien nog beter/goedkoper zijn. Maar of de gemiddelde Vietnamees ook zo handelt???

Ik heb de vraag doorgespeeld aan Minh.
 
'Mensen nemen meer risico met helm'

Mensen nemen mogelijk meer risico's als ze een helm dragen, zo blijkt uit een nieuwe studie.
Wanneer proefpersonen hoofdbescherming dragen, vertonen ze gevaarlijker gedrag in computerspelletjes. Vermoedelijk maakt het dragen van een helm mensen overmoediger zonder dat ze zich daar zelf bewust van zijn. Dat melden onderzoekers van de Universiteit van Bath in het wetenschappelijk tijdschrift Psychological Science.

Ballon
De wetenschappers kwamen tot hun bevindingen door tachtig mensen een computerspel te laten spelen waarbij ze een ballon op het scherm zo ver mogelijk moesten opblazen. Hoe meer lucht ze in de ballon pompten, hoe meer punten ze verdienden. Maar ze liepen ook het risico dat het gevaarte zou ontploffen.
Bij alle proefpersonen werd een camera op hun hoofd gezet, zogenaamd om hun oogbewegingen te meten. Soms was het apparaat bevestigd aan een petje, soms aan een helm.
In werkelijkheid wilden de wetenschappers alleen onderzoeken of mensen met een helm op hun hoofd meer risico zouden nemen dan proefpersonen met een petje. Dit bleek inderdaad het geval. Zij bliezen gemiddeld 30 procent meer lucht in de ballon op het scherm, zo meldt de nieuwssite van het wetenschappelijk tijdschrift Science.

Onbewust
De wetenschappers verklaren die uitkomst aan de hand van een psychologisch proces dat 'social priming' wordt. Deze theorie gaat ervan uit dat mensen hun gedrag soms onbewust aanpassen als ze worden blootgesteld aan woorden of objecten die een bepaalde emotie oproepen.
Het dragen van een helm gaf de proefpersonen mogelijk zonder dat ze het zelf beseften een veiliger gevoel, waardoor ze meer risico namen.
De studie moet worden herhaald met meer proefpersonen om definitieve conclusies te kunnen trekken over dit psychologische effect van helmen, zo benadrukken de wetenschappers. Maar volgens hoofdonderzoeker Tim Gamble is het goed mogelijk dat fietsers met helmen meer risico's nemen dan mensen die zonder hoofdbescherming fietsen.


Bron: 'Mensen nemen meer risico met helm' | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl


Volstrekt overbodig onderzoek. Ze hadden alleen maar een keertje achterop een motor door Ho Chi Minh city hoeven te rijden. :+
 
Trap

Tijdens mijn verblijf in ons vaste familiehotel vlak voor mijn vertrek liep ik weer eens letterlijk tegen het gebrek aan professionaliteit van de Vietnamese bouwvakkers aan.

De trap naar de derde verdieping heeft een afwijking. De treden zijn ca. 15 cm. hoog. Alleen de bovenste trede is hooguit 10 cm. en de onderste ruw geschat ruim 20 cm. Elke eerste keer dat ik die trap oploop stoot ik mijn tenen. En als ik op de kamer slippers heb aangetrokken ook nog bij de tweede keer. :(

En bij trap af is het twee keer een rare stap waarbij je echt moet opletten en altijd harder neerkomt dan je wilt.

Als ik het niet vergeet zal ik bij een volgend verblijf dit fenomeen op de foto zetten (nu simpelweg niet aan gedacht). O-)
 
'Nederlanders worden steeds avontuurlijker op vakantie'

Reizende Nederlanders vinden het opdoen van nieuwe ervaringen in toenemende mate belangrijker dan luxe. Mensen gaan vaker onbekende plekken bezoeken en op de bonnefooi op vakantie, zei vakantietrendwatcher Tessa aan de Stegge dinsdag op de Vakantiebeurs in Utrecht. Zij ziet ook een toename van het aantal korte trips. "Door de kortere reizen kun je vaker op vakantie en daardoor ook meer ervaringen opdoen. Reizigers geven minder uit aan de accommodatie, waardoor ze meer geld overhouden om leuke dingen te doen."

Daarnaast willen Nederlanders niet meer een vastgestelde reis boeken, maar er graag iets persoonlijks aan toevoegen, merkt Aan de Stegge. "Wij noemen dit 'no size fits all'. Velen willen een bijzondere reis maken en gaan daarom zelf via internet een reis samenstellen, maar niet alle mensen zullen daar zin in hebben. Die gaan alsnog voor een all-inclusivevakantie. Ze wijken daar dan wel van af door bijvoorbeeld een lokale excursie te ondernemen."

Soloreizen
Op de Vakantiebeurs is dit jaar veel aandacht voor alleenstaande vakantiegangers. Aan de Stegge benadrukt dat het niet zielig is om alleen op vakantie te gaan. Er zijn volgens haar genoeg manieren om met vrienden en het thuisfront in contact te blijven doordat er steeds vaker wifiverbindingen te vinden zijn.
"Alleen reizen geeft je de mogelijkheid om helemaal tot jezelf te komen en weer nieuwe mensen te leren kennen, waardoor je vaak helemaal niet eenzaam hoeft te zijn. Het geeft je tijdens de reis veel vrijheid om te doen wat je wilt."


Bron: 'Nederlanders worden steeds avontuurlijker op vakantie' | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl


YESSS!!! Op naar Vietnam!! *O*

Is trouwens –uit eigen ervaring- voor alleengaande vakantiegangers ook zeer goed te doen.

Alleen “dat het niet zielig is om alleen op vakantie te gaan omdat er wifi is” vind ik “nergens op slaan” (sorry, maar mijn originele opmerking komt niet door de moderatie O-) ). Dus iedereen die vroeger, toen wifi nog een onbekend begrip was, met een rugzak o.i.d. alleen de wijde wereld introk, was zielig? Of is dit alleen de hedendaagse opvatting van avontuurlijk? Dan is het pas echt “zielig”.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan